Reparation av GUB 380 del 2

Startat av Niclas Rosenius, 11 november 2008, 08:35:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Bilderna är tagna 15/10 och arbetet är inne på sin andra vecka. Det mesta jobbet som är gjort från föregående vecka är att fortsatt rivning av bakstammen.

//Niclas

Rickard

Den är skapligt kvaddad alltså! Om jag får gissa tror jag nog det kommer dröja åtminstone fram till en bra bit in på våren, kanske rentav försommaren innan den är helt klar.

Niclas Rosenius

Citat från: Rickard skrivet 11 november 2008, 10:43:22 AM
Den är skapligt kvaddad alltså! Om jag får gissa tror jag nog det kommer dröja åtminstone fram till en bra bit in på våren, kanske rentav försommaren innan den är helt klar.

Den är beräknad att vara klar innan jul  ;D

//Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rickard

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 10:46:17 AM
   Den är beräknad att vara klar innan jul  ;D

//Niclas

Vad är det som är kvar att fixa?

Niclas Rosenius

Citat från: Rickard skrivet 11 november 2008, 14:50:39 PM
Vad är det som är kvar att fixa?

Det ser du väl på bilden ;)

Skämt o sidå. Bilder här är tagna för snart 4 veckor sen och det har hänt lite mer på bussen sen dom är tagna. Det kommer att komma fler bilder snart från arbetet på den. Det stora arbetet blir sen när man får bakstycket till den som bör komma om ca 1-2 veckor. Det var ca 7 veckors leveranstid på det och den kostar ca 5,000 EUR. Sedan är det en hel del jobb med ny kabeldragning efter det att karossen är fixad. Motor och växellåda skall in i den också, men det är ca 1 dags jobb.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 18:05:35 PM
   Det ser du väl på bilden ;)

Skämt o sidå. Bilder här är tagna för snart 4 veckor sen och det har hänt lite mer på bussen sen dom är tagna. Det kommer att komma fler bilder snart från arbetet på den. Det stora arbetet blir sen när man får bakstycket till den som bör komma om ca 1-2 veckor. Det var ca 7 veckors leveranstid på det och den kostar ca 5,000 EUR. Sedan är det en hel del jobb med ny kabeldragning efter det att karossen är fixad. Motor och växellåda skall in i den också, men det är ca 1 dags jobb.

//Niclas

En gissning från min sida är att det som tar tid är att få bort allt som är skadat, sedan rikta och laga allt som ska finnas under plåten och rikta alla balkar och annat som blivit snett och förstört under krocken. Det är nog också rätt mycket arbete att rikta och byta ut trasiga bärande balkar och liknande. När sedan den nya plåten kommer och andra karossdetaljer blir det kanske mer som att sätta ihop en byggsats

Hur som helst är jag glad över att man satsar på att återuppbygga bussen och inte skrota. Men mycket jobb är det :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickard

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 november 2008, 18:46:46 PM
En gissning från min sida är att det som tar tid är att få bort allt som är skadat, sedan rikta och laga allt som ska finnas under plåten och rikta alla balkar och annat som blivit snett och förstört under krocken. Det är nog också rätt mycket arbete att rikta och byta ut trasiga bärande balkar och liknande. När sedan den nya plåten kommer och andra karossdetaljer blir det kanske mer som att sätta ihop en byggsats

Hur som helst är jag glad över att man satsar på att återuppbygga bussen och inte skrota. Men mycket jobb är det :)

När den är nyreparerad kommer den nog bli snyggast av 370-381.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 november 2008, 18:46:46 PM

Allt riktningsarbeten är klart nu, men det återstår en del arbeten runt om bussen också som inte är så stora men ändå tar sin tid. Bussen blev ju ganska kantstött lite här och var på färden ut genom stan med bla två trafikljusstolpar nerkörda med höger sida. Man har dessutom passat på att byta ut en bränsletank som var lite väl rostig.

Skall försöka hinna med att lägga ut bilder imorgon från vecka tre:s arbete.

//Niclas

Rickard

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 20:09:59 PM
   Allt riktningsarbeten är klart nu, men det återstår en del arbeten runt om bussen också som inte är så stora men ändå tar sin tid. Bussen blev ju ganska kantstött lite här och var på färden ut genom stan med bla två trafikljusstolpar nerkörda med höger sida. Man har dessutom passat på att byta ut en bränsletank som var lite väl rostig.

Skall försöka hinna med att lägga ut bilder imorgon från vecka tre:s arbete.

//Niclas

Har man fortfarande inte fått tag i han (eller hon) som gjorde det? Det måste ju finnas spår inne i bussen, typ tumavtryck och sånt. Har polisen inte undersökt bussen?

Niclas Rosenius

Citat från: Rickard skrivet 11 november 2008, 22:57:21 PM
Har man fortfarande inte fått tag i han (eller hon) som gjorde det? Det måste ju finnas spår inne i bussen, typ tumavtryck och sånt. Har polisen inte undersökt bussen?

Visst har man funnit spår inne i bussen, men inte så att man kan binda någon till brottet.

//Niclas

Rickard

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 23:04:13 PM
  Visst har man funnit spår inne i bussen, men inte så att man kan binda någon till brottet.

//Niclas

Okej, tycker ändå det verkar lite märkligt. Något måste man ju ha hittat.

yngrot

Hmm rostig bränsletank på en rätt ny buss???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Janne Rickman

Citat från: yngrot skrivet 12 november 2008, 13:19:57 PM
Hmm rostig bränsletank på en rätt ny buss???

Bränsletank????? Den sitter över höger framhjul.

/Janne

Rickard

Citat från: Janne Rickman skrivet 12 november 2008, 13:59:48 PM
Bränsletank????? Den sitter över höger framhjul.

/Janne

Men den måste ju vara skyddad? Kan knappast vara blottad i hjulhuset med tanke på allt som kan spruta upp där vid olika väderlekar. Hur mycket rymmer en dån här tank förresten? Den kan ju inte vara alltför stor.