Reparation av GUB 380 del 2

Startat av Niclas Rosenius, 11 november 2008, 08:35:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 08:35:29 AM

Är det denna tank som syns bakom bakhjulet som menas, så är det ljuddämparen har jag för mig.

/Janne

Johan Hansson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 november 2008, 08:35:29 AM

Bilderna är tagna 15/10 och arbetet är inne på sin andra vecka. Det mesta jobbet som är gjort från föregående vecka är att fortsatt rivning av bakstammen.

//Niclas

Man blir gråtfärdig när man ser vilka skador som den som stal bussen orsakat..
Vill inte tänka på vad det kostar att laga den men det blir billigare än en ny buss.
okej nu är det ju försäkringsbolaget som står för reperationen men ändå.
Kan tänka mig att de nästan vart chockade när de fick se bussen första gången.
Ser fram emot en fortsättning med bildreportage fram till trafikstarten med bussen igen.
Kanske t.o.m Niklas Rosenius får köra premiärturen.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niclas Rosenius

Citat från: Johan Hansson skrivet 12 november 2008, 15:09:33 PM
Man blir gråtfärdig när man ser vilka skador som den som stal bussen orsakat..
Vill inte tänka på vad det kostar att laga den men det blir billigare än en ny buss.
okej nu är det ju försäkringsbolaget som står för reperationen men ändå.
Kan tänka mig att de nästan vart chockade när de fick se bussen första gången.
Ser fram emot en fortsättning med bildreportage fram till trafikstarten med bussen igen.
Kanske t.o.m Niklas Rosenius får köra premiärturen.

Jodå, skall försöka sno åt mig en provtur av den innan den kommer ut itrafik.

Angående bränsletanken som byttes kommer det en bild på den i senare del. På dessa bussar är det 3 st bränsletankar enligt uppgift från personen som håller på med bussen. Det är den tanken som sitter längst ner precis bakom höger framhjul som bytts ut. Att den bytts ut var för att den var ganska rostig på utsidan så när det ändå var lite jobb runt den så byte man ut den.

//Niclas

Stinsen

Citat från: Rickard skrivet 12 november 2008, 11:58:33 AM
Okej, tycker ändå det verkar lite märkligt. Något måste man ju ha hittat.

Jo men bara för att man hittat fingeravtryck (eller DNA) så betyder det inte att man vet vem som begått brottet. Det finns ju inget register över allas fingeravtryck och DNA utan bara dem som begått grova brott förr.

Finns personen inte i polisensregister och om personen inte åker fast för något annat brott i framtiden så kommer denne säkerligen "klara sig". Men så snart personen blir tagen för ett allvarligare brott så kommer hans/hennes fingeravtryck (eller DNA) att kollas i register och då blir det "torsk" även för den här buss-stölden.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stinsen skrivet 13 november 2008, 00:17:47 AM
Jo men bara för att man hittat fingeravtryck (eller DNA) så betyder det inte att man vet vem som begått brottet. Det finns ju inget register över allas fingeravtryck och DNA utan bara dem som begått grova brott förr.

Finns personen inte i polisensregister och om personen inte åker fast för något annat brott i framtiden så kommer denne säkerligen "klara sig". Men så snart personen blir tagen för ett allvarligare brott så kommer hans/hennes fingeravtryck (eller DNA) att kollas i register och då blir det "torsk" även för den här buss-stölden.

Men hur många fingeravtryck kan det inte finnas i en buss? Alla fingeravtryck från dels alla förare och inte minst alla passagerare. Det borde också finnas en hel hög fingeravtryck från tekniker och andra som underhåller bussen. Att skilja ut allt detta från en gärningsmans fingeravtryck kan inte vara lätt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Har de inte lösts ännu kommer de inte lösas.
Enda sättet detta löses på är om någn som vet vem som gjort de skvallrar.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Mathias Rickman

Citat från: Janne Rickman skrivet 12 november 2008, 14:48:27 PM
Är det denna tank som syns bakom bakhjulet som menas, så är det ljuddämparen har jag för mig.

/Janne

Är väll ljuddemparen

Stinsen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 november 2008, 00:57:20 AM
Men hur många fingeravtryck kan det inte finnas i en buss? Alla fingeravtryck från dels alla förare och inte minst alla passagerare. Det borde också finnas en hel hög fingeravtryck från tekniker och andra som underhåller bussen. Att skilja ut allt detta från en gärningsmans fingeravtryck kan inte vara lätt

Tja, man skulle ju kunna göra så att städpersonalen som parkerar på rampen torkar av ratten det sista dem gör, då är det i princip bara gärningsmannens fingeravtryck där. Men visst, generellt är det svårt på en plats där många vistas. Säg att personen som körde har slaigt i t.ex huvudet och blödit, då har du genast dna vilket en erfaren polistekniker hittar direkt vid en brottsplatsundersökning.

Sen är det väl tyvärr så att detta fall inte lär klaras upp som jocke skriver. I Polisens synvinkel är detta case förmodligen lagt i s.k. "balans". Dvs man arbetar inte aktivt med det för det finns inga spaningsuppslag. Då lägger man krutet på case som man kan komma någonvart med. Säg att det på något vis kommer fram rykten eller skvaller om vem som ev kan ha kört, då tas fallet upp till utredning igen och förhör och provtagning samt matchning av ev Dna ch fingeravtryck.