Två Norrmänn i Göteborg

Startat av Niclas Rosenius, 27 oktober 2008, 09:29:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Sporveisbussenes Turbiler er et aksjeselskap som KAN gå konkurs. Det samme kan Unibuss og Nettbuss. Disse er aksjeselskaper på lik linje med Concordia og Veolia. Disse kan også levere inn anbud hvor de vil. Det er derfor gamle Oslo Sporveier ble splittet opp en gang. Da kunne selskapene selges og evt levere inn anbud andre steder. Unibuss er jo ganske store i Vestfold
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 27 oktober 2008, 15:46:30 PM
Sporveisbussenes Turbiler er et aksjeselskap som KAN gå konkurs. Det samme kan Unibuss og Nettbuss. Disse er aksjeselskaper på lik linje med Concordia og Veolia. Disse kan også levere inn anbud hvor de vil. Det er derfor gamle Oslo Sporveier ble splittet opp en gang. Da kunne selskapene selges og evt levere inn anbud andre steder. Unibuss er jo ganske store i Vestfold

På samma sätt kan av staten eller kommunen ägda aktiebolag i Sverige gå i konkurs. Den minnesgode minns kanske att SJ AB var nära en konkurs för drygt fem år sedan. Tidigare hände det att kommunerna bedrev sin bussrörelse som förvaltning men numera är alla kommunägda bussrörelser aktiebolag.
SL finns alltså inte kvar i Oslo utan i dag heter det Ruter AS, som var en fusionering (jag använder det norska ordet) av SL och Oslo Sporveier. Det är rätt uppfattat att det är en upphandlingsorganisation - eller huvudman om man så vill - utan egna fordon.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 16:48:41 PM
På samma sätt kan av staten eller kommunen ägda aktiebolag i Sverige gå i konkurs. Den minnesgode minns kanske att SJ AB var nära en konkurs för drygt fem år sedan. Tidigare hände det att kommunerna bedrev sin bussrörelse som förvaltning men numera är alla kommunägda bussrörelser aktiebolag.
SL finns alltså inte kvar i Oslo utan i dag heter det Ruter AS, som var en fusionering (jag använder det norska ordet) av SL och Oslo Sporveier. Det är rätt uppfattat att det är en upphandlingsorganisation - eller huvudman om man så vill - utan egna fordon.

Kan är en sak men har någon sett ett statligt eller kommunalt bolag gå i kokurs.. ?
Jag tycker personligen inte att myndigheter och organisationer skall gå in och konkurrera på områden som det finns andra aktörer på och som riskar andra och där den sunda konkurrensen snedvrides.  Någon annan tycker säkert däremot men låt så vara.

/B

Bergenga

Ruter AS eies 60% av Oslo kommune og 40% av Akershus fylkeskommune. Altså eier Oslo kommune både Ruter og Sporveisbussene/Unibuss. Rent intuitivt virker det som en langt mer konkurransevridende sak enn om et selskap har tryggere økonomi enn et annet.
Mvh.
Øyvind Berg

Bengt Jönsson

Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 oktober 2008, 16:55:54 PM
Ruter AS eies 60% av Oslo kommune og 40% av Akershus fylkeskommune. Altså eier Oslo kommune både Ruter og Sporveisbussene/Unibuss. Rent intuitivt virker det som en langt mer konkurransevridende sak enn om et selskap har tryggere økonomi enn et annet.

Jo, men om jag förstått det hela rätt så är Ruter A/S bara en samordnings- och upphandlingsorganisation utan egen trafik.  Västtrafik ägs ju av kommunerna till om jag inte missminner mig 50% och av Västra Götalandsregionen (fylkeskommunen  ;D ) till 50% likt många andra svenska länstrafikbolag.  Men inte heller dessa bedriver någon egen trafik utan upphandlar denna av stora som små åkerier.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 16:54:26 PM
Kan är en sak men har någon sett ett statligt eller kommunalt bolag gå i kokurs.. ?
Jag tycker personligen inte att myndigheter och organisationer skall gå in och konkurrera på områden som det finns andra aktörer på och som riskar andra och där den sunda konkurrensen snedvrides.  Någon annan tycker säkert däremot men låt så vara.

/B

Där håller jag helt med dig. Och det är svårt att hitta ett exempel på något kommunalägt bolag som gått i konkurs. I bussbranschen finns det inte, även om det i några fall kanske inte hade kunnat undvikas om man inte lyckats sälja företaget.
Förhållandena i Norge och Sverige är något annorlunda. Generellt kan man väl säga att de kommunalt (eller statligt) ägda bolagen j  Norge har större möjligheter att verka fritt även utanför den egna kommunen och till och med utanför landet. Nettbuss äger bussbolag i Sverige och Danmark t ex. Kommunägda Tide i Bergen skall börja köra i Danmark.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bergenga

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 17:00:02 PM
Jo, men om jag förstått det hela rätt så är Ruter A/S bara en samordnings- och upphandlingsorganisation utan egen trafik.  Västtrafik ägs ju av kommunerna till om jag inte missminner mig 50% och av Västra Götalandsregionen (fylkeskommunen  ;D ) till 50% likt många andra svenska länstrafikbolag.  Men inte heller dessa bedriver någon egen trafik utan upphandlar denna av stora som små åkerier.

/B

Jo, Ruter AS er som du sier bare samordning og upphandling.

Poenget mitt er at Oslo kommune er eier i både upphandlingsselskapet og et av selskapene som skal konkurrere om å vinne trafikken. Kommunen kan jo da teoretisk gi Ruter beskjed om å favorisere sitt selskap i konkurransen. Det er jo selvfølgelig helt hypotetisk, og kommer sannsynligvis ikke til å skje, men hvis noe skal være problematisk så må det være det. Jeg ser det som mye mer sannsynlig at noe sånt skal skje enn at kommunen skal putte "skattebetalernes penger" inn i selskapet for å redde det fra konkurs.


Staffan: Tide begynte å kjøre i Odense allerede i juni tror jeg det var.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 oktober 2008, 17:31:09 PM
Staffan: Tide begynte å kjøre i Odense allerede i juni tror jeg det var.

Ja, du har rätt... Det gick nämligen fort: enligt Tides hemsida blev kontraktet klart den 24 april i år och redan den 29 juni var det trafikstart.
http://www.tide.no/View.aspx?mid=980&pageid=756&moduledefid=82&itemid=231
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 17:44:27 PM
Ja, du har rätt... Det gick nämligen fort: enligt Tides hemsida blev kontraktet klart den 24 april i år och redan den 29 juni var det trafikstart.
http://www.tide.no/View.aspx?mid=980&pageid=756&moduledefid=82&itemid=231

Men det var ikke så mye forandring som skulle skje. Tide skulle bare overta sjåførene og bussene. Dvs., de aller nyeste bussene og noen sjåfører beholdt Odense Bybusser selv for noen få linjer. Så innkjøp av nye busser og ansettelse av sjåfører var ikke noe man trengte å bruke tid på.
Mvh.
Øyvind Berg