Två Norrmänn i Göteborg

Startat av Niclas Rosenius, 27 oktober 2008, 09:29:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Dessa två norrmänn från Sporveisbussenes Turbiler stod vid parkeringen i närheten av NE-platsen.

Nr. 303

Nr. 885

//Niclas

Bussmicke

Trevligt, så dessa har inv.nr. Jag har då aldrig sett några nummer på dessa bussar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bengt Jönsson

Härligt med länder som har registreringsskyltar där man kan se varifrån fordonen kommer!
Men SU på ett fordon från Oslo ????

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 09:56:38 AM
Härligt med länder som har registreringsskyltar där man kan se varifrån fordonen kommer!
Men SU på ett fordon från Oslo ????

/B

Som vi diskuterat förut: de båda bokstäverna i norska registreringsnummer visar var bussen har registreringsbesiktigats. Inte nödvändigtvis var den hör hemma. Det kan därför vara där generalagenten finns som är avgörande. Eller när det gäller Vest-bussar, som brukar ha regnummer på UA, där tillverkningen har skett. Dessa registreras ofta i Nordfjordeid.
Om fordonet flyttas inom Norge får det också i regel behålla sitt registreringsnummer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Reagerade lite på just SU  :o - En landsbeteckning som tidigare fanns att se på lastbilar från Sovjetunionen och var mycket ovanligt at skåda.  Såg man ett SU-reggat fordon så var det till 95% en lastbil från åkeriet "Sovtransauto".

Men det är ju samma typ av fordon och de ser också ut att vara av samma ålder mm.
Nåja, Oslo Sporveier A/S får väl inte driva trafik utanför det egna området?

/B

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2008, 09:33:35 AM
Trevligt, så dessa har inv.nr. Jag har då aldrig sett några nummer på dessa bussar.

På dessa står invnr på högerbakhörn.

//Niclas

robbes

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2008, 10:45:08 AM
   På dessa står invnr på högerbakhörn.

//Niclas

du menar det där minimala ovanför bakljuset på stolpen?

Niclas Rosenius

Citat från: robbes skrivet 27 oktober 2008, 10:59:49 AM
du menar det där minimala ovanför bakljuset på stolpen?

Japp, det är det jag menade  :D

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 10:09:08 AM
Nåja, Oslo Sporveier A/S får väl inte driva trafik utanför det egna området?

/B

Nu skall jag inte trassla in mig i Oslo Sporveier, ägandeförhållanden med mera. Men Oslo Sporveier finns inte mer. De har fusionerats med SL (Stor-Oslo Lokaltrafik) i Ruter AS.
Bussarna på bilden tillhör Sporveisbussenes turbiler. Det är ett företag i Unibuss-koncernen och bedriver ren beställningsverksamhet. Självklart får de köra var de vill.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 12:25:13 PM
Nu skall jag inte trassla in mig i Oslo Sporveier, ägandeförhållanden med mera. Men Oslo Sporveier finns inte mer. De har fusionerats med SL (Stor-Oslo Lokaltrafik) i Ruter AS.
Bussarna på bilden tillhör Sporveisbussenes turbiler. Det är ett företag i Unibuss-koncernen och bedriver ren beställningsverksamhet. Självklart får de köra var de vill.

Men, då får alltså ett kommunalt bolag (som i princip inte kan gå i konkurs) i Norge konkurrera med andra privata företag..
Huvva!!  :o :o
I Sverige får ju inte kommunala bolag konkurrera på den "fria" marknaden... om jag nu inte missminner mig fel
/B

Bergenga

Unibuss AS/Sporveisbussenes turbiler AS eies 100% av Oslo kommune (gjennom diverse mellomselskaper), men det er vel ikke galt når det drives som aksjeselskap? Kommunen opptrer som en eier som må gå inn med penger hvis det skulle bli behov for mer, og det er vel ikke veldig forskjellig fra vanlige private selskap? Eneste forskjellen er vel at det er folkevalgte som skal ta avgjørelsene, tror jeg.

Om det skulle være feil at Unibuss konkurrerer, kunne vel heller ikke Nettbuss-konsernet fått lov til å konkurrere. Nettbuss AS eies 100% av Norges Statsbaner (NSB), som eies 100% av den norske stat. Nettbuss driver som kjent trafikk i blant annet Sverige og Danmark.
Mvh.
Øyvind Berg

Bengt Jönsson

Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 oktober 2008, 13:12:18 PM
Unibuss AS/Sporveisbussenes turbiler AS eies 100% av Oslo kommune (gjennom diverse mellomselskaper), men det er vel ikke galt når det drives som aksjeselskap? Kommunen opptrer som en eier som må gå inn med penger hvis det skulle bli behov for mer, og det er vel ikke veldig forskjellig fra vanlige private selskap? Eneste forskjellen er vel at det er folkevalgte som skal ta avgjørelsene, tror jeg.

Om det skulle være feil at Unibuss konkurrerer, kunne vel heller ikke Nettbuss-konsernet fått lov til å konkurrere. Nettbuss AS eies 100% av Norges Statsbaner (NSB), som eies 100% av den norske stat. Nettbuss driver som kjent trafikk i blant annet Sverige og Danmark.

I princip icke  8) men i Sverige är statliga och kommunala AktieBolag likställda med statligaoch kommunala förvaltningar.  De flesta kommunala bussbolag är därför sålda till privata bolag.
Kommunala (buss)bolag får inte agera som privata eftersom det då skulle snedvrida konkurrensen.
Jo.  Nog vet jag att exv Orusttrafiken, en privat bussoperatör i Sverige ägs av Nettbuss vilket ju i sin tur ägs av NSB men dessa "statliga" bolag konkurrerar ju inte i Norge utan i "utlandet" från Norge sett.
Men jag skulle vilja se den dag då exv. GS (ett helägt kommunalt bolag) börjar konkurrera om busstrafiken i Skåne i konkurrens med exv Arriva, Veolia etc..
;D

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2008, 13:36:11 PM

Kommunala (buss)bolag får inte agera som privata eftersom det då skulle snedvrida konkurrensen.
Jo.  Nog vet jag att exv Orusttrafiken, en privat bussoperatör i Sverige ägs av Nettbuss vilket ju i sin tur ägs av NSB men dessa "statliga" bolag konkurrerar ju inte i Norge utan i "utlandet" från Norge sett.
Men jag skulle vilja se den dag då exv. GS (ett helägt kommunalt bolag) börjar konkurrera om busstrafiken i Skåne i konkurrens med exv Arriva, Veolia etc..
;D

/Bengt

Vad jag vet har Göteborgs Spårvägar kvar sin beställningsavdelning och kör även utanför den egna kommunen. Likaså har kommunalägda Skelleftebuss en rätt omfattande beställningsverksamhet. För övrigt har Nettbuss också beställningsverksamhet i Norge.
Du tycks blanda ihop det med upphandlad linjetrafik. Där har de kommunala bussbolagen betydligt mindre möjligheter att agera utanför egen och angränsande kommuner.
Att bussarna får gå utanför det egna området visas ju också av att bilden är tagen vid bussparkeringen Shell Stadstjänaregatan, alltså intill Nils Ericsonstermnalen i Göteborg.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 14:28:04 PM
Vad jag vet har Göteborgs Spårvägar kvar sin beställningsavdelning och kör även utanför den egna kommunen. Likaså har kommunalägda Skelleftebuss en rätt omfattande beställningsverksamhet. För övrigt har Nettbuss också beställningsverksamhet i Norge.
Du tycks blanda ihop det med upphandlad linjetrafik. Där har de kommunala bussbolagen betydligt mindre möjligheter att agera utanför egen och angränsande kommuner.
Att bussarna får gå utanför det egna området visas ju också av att bilden är tagen vid bussparkeringen Shell Stadstjänaregatan, alltså intill Nils Ericsonstermnalen i Göteborg.

.. men detta innebär ju att ett kommunalt ägt bolag konkurrerar på den "privata" öppna marknaden !  :o  :o
Och eftersom en kommun, bank eller stat inte kan tillåtas gå i konkurs så kan ju det kommunala bolaget dumpa marknaden..  ::)
En mycket konstig dubbelsits..
De flesta andra kommunägda bussbolag är ju numera utsålda!  Vad säger förresten EU:s konkurrensmyndigheter om detta?

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 12:25:13 PM

Om jag nu inte förstått det hela rätt från det att jag ar i Oslo i våras så är SL en trafikhuvudman i likhet med exv. Västtrafik eller SL i Stockholm.  En trafikhuvudman som i Sverige inte har några egna fordon men som upphandlar trafiken i konkurrens av olika privata bussoperatörer.

/B