Danska sightseeingbussar i Stockholm

Startat av Henrik Palmqvist, 26 oktober 2008, 09:31:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Här har vi en av de omtalade bussarna

samt två kompisar i Hamburg

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Citat från: Ante skrivet 26 oktober 2008, 11:30:33 AM
Det stämmer nog att de är de som äger bussarna nu när jag hör det :)

i så fall är frågan; vems är de 2-siffriga numren i 4x-serien som de haft länge?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

René Thaulov

Citat från: Bussmicke skrivet 26 oktober 2008, 19:07:37 PM
i så fall är frågan; vems är de 2-siffriga numren i 4x-serien som de haft länge?
Det passer med numrene hos Copenhagen Excursions, som er et af selskaberne under Vikingbus.
I København har nogle busser kørt for Paaske Bus med nr. 9xx og nogle for Copenhagen Excursions med 4x-numre.

Blue

Alla måste rätta sig efter miljözons reglerna, utlänningar och svenskar är likställda där. Däremot så är det svårare att få ut böter av utlänningarna. Ibland kör polisen en razzia vid Vasamuseet eller liknande och då bärgas bussarna ur stan.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Bussmicke

Finns ju i början med dessa här i Stockholm nummer i 9xx-serien och Købehavns Rundfart
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Miljözonen omfattar såväl svenska som utländska fordon, men uppföljningen av åtlydandet av denna brukar vara sporadisk.
Däremot kan man med gott samvete köra vilket skrot som helst (ur miljösynpunkt alltså), Svensk- eller utlandsregistrerat, till och från färjorna samt Cityterminalen i Stockholm förutsatt att man håller sig till vissa stråk.
//Fredrik

Simon Bertilsson

Man kan bli tvungen att bärgas om man kör ett icke godkänt fordon i miljözonen.

trbusser

Dette bolaget stod også for OSLO CITYSIGHTSEEING, som i sommer ble oppkjöpt av H.M.K i Oslo, v/ Ola Halvorsen.

Optimal

Dom har ju en helt ny buss nu, en som är sverige lackad, för dom gula bussarna ska börjas att tas ur trafik, vartefter dom nya kommer

Ersa

Citat från: Ante skrivet 26 oktober 2008, 11:32:53 AM
Förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle vara orättvist? Att ha bussarna reggade i ett annat land är ju en förutsättning för att bussarna får rulla ö.h.t. Bussarna hade ju varit svenskreggade om de fått regga dom här, men så är ju inte fallet.

Att det är såpass olika regler i två nordiska EU-grannländer är rätt underligt, tycker jag.