Danska sightseeingbussar i Stockholm

Startat av Henrik Palmqvist, 26 oktober 2008, 09:31:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Var i Stockholm förra helgen.  Såg åtminstånde 1 sightseeingbuss som var danskregistrerad.

Vem äger denna, samt vad är anledningen till att man kör med danska bussar?

Ett sätt att komma ifrån miljözoner och trängselskatt?

/ Henrik

Ante

#1
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 oktober 2008, 09:31:12 AM
Var i Stockholm förra helgen.  Såg åtminstånde 1 sightseeingbuss som var danskregistrerad.

Vem äger denna, samt vad är anledningen till att man kör med danska bussar?

Ett sätt att komma ifrån miljözoner och trängselskatt?

/ Henrik

Strömma Buss (som kör Open Top) äger dessa. De har rullat i Stockholm i flera år nu, och kommer allt eftersom ersättas av nyare bussar. Vi såg exempel på en sån då Uffe visade en bild på en ny Ayats.

Vad jag har förstått får man inte registrera en buss med helt öppningsbart tak i Sverige, men däremot i Danmark. Därför är de registrerade där nere, men kör bara i Stockholm. Lite konstiga regleringar att man kan göra så. Varje år har då coskå en dansk besiktningsman kommit upp och besiktat och godkänt dessa bussar.

Värt att notera är att den nya Open Topbussen är svenskregistrerad vilket innebär att de måste ha släppt på de tidigare reglerna om öppningsbart tak.

Troligtvis var det en sån här du såg då :)

Henrik Palmqvist

Det var just en sån jag såg.

Konkurrensen blir ju inte direkt rättvis när vissa bolag kör med utländska bussar.

Är det tillåtet att bedriva sådan trafik? (mer än tillfälligt).

/ Henrik

Bergenga

Det er vel egentlig Vikingbus A/S som er den danske eieren. Dette er et merkelig selskap. Ser man på Det centrale virksomhedsregister( www.cvr.dk ) finner man at de opererer under ganske mange navn.

Selskapet har følgende binavn:

- A/S Copenhagen Excursions
- Auto-Paaske A/S
- Citysightseeing A/S
- City-Sightseeing A/S
- Copenhagen Bus Service A/S
- Danske Bus A/S
- Hvidovre Turisttrafik af 1984 A/S
- Open Top Tours Stockholm A/S
- Paaske A/S
- Paaskebus A/S
- Scandinavian Buscharter System (SBS) region Danmark A/S
- Sightseeing A/S

Legg spesielt merke til nr. 8 i listen.

Sightseeingbussene de bruker her i København er akkurat som den Ante viser bilde av (samme dekor til og med).

Ellers kjører de faktisk med utenlandske busser her i Danmark også. De har 5 nye Volvo 9900 som er tyskregistrerte. Dette er jo langturbusser, så de brukes nok mye nede i Tyskland og rundt omkring, og sjåførene er sikker ansatt gjennom en "lokalavdeling" i Tyskland, men jeg har i hvert fall sett en av dem her i byen.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 26 oktober 2008, 09:55:35 AM
Strömma Buss (som kör Open Top) äger dessa. De har rullat i Stockholm i flera år nu, och kommer allt eftersom ersättas av nyare bussar. Vi såg exempel på en sån då Uffe visade en bild på en ny Ayats.

Vad jag har förstått får man inte registrera en buss med helt öppningsbart tak i Sverige, men däremot i Danmark. Därför är de registrerade där nere, men kör bara i Stockholm. Lite konstiga regleringar att man kan göra så. Varje år har då coskå en dansk besiktningsman kommit upp och besiktat och godkänt dessa bussar.

Värt att notera är att den nya Open Topbussen är svenskregistrerad vilket innebär att de måste ha släppt på de tidigare reglerna om öppningsbart tak.



Ayats har inte lika stor öppningsbar takyta som de danska MAN-bussarna. Det var tydligen det som fällde avgörandet.

Ante

Citat från: Øyvind Berg skrivet 26 oktober 2008, 10:50:06 AM
Det er vel egentlig Vikingbus A/S som er den danske eieren. Dette er et merkelig selskap. Ser man på Det centrale virksomhedsregister( www.cvr.dk ) finner man at de opererer under ganske mange navn.

Selskapet har følgende binavn:

- A/S Copenhagen Excursions
- Auto-Paaske A/S
- Citysightseeing A/S
- City-Sightseeing A/S
- Copenhagen Bus Service A/S
- Danske Bus A/S
- Hvidovre Turisttrafik af 1984 A/S
- Open Top Tours Stockholm A/S
- Paaske A/S
- Paaskebus A/S
- Scandinavian Buscharter System (SBS) region Danmark A/S
- Sightseeing A/S

Legg spesielt merke til nr. 8 i listen.

Sightseeingbussene de bruker her i København er akkurat som den Ante viser bilde av (samme dekor til og med).

Ellers kjører de faktisk med utenlandske busser her i Danmark også. De har 5 nye Volvo 9900 som er tyskregistrerte. Dette er jo langturbusser, så de brukes nok mye nede i Tyskland og rundt omkring, og sjåførene er sikker ansatt gjennom en "lokalavdeling" i Tyskland, men jeg har i hvert fall sett en av dem her i byen.


Det stämmer nog att de är de som äger bussarna nu när jag hör det :)

Ante

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 oktober 2008, 10:12:34 AM
Det var just en sån jag såg.

Konkurrensen blir ju inte direkt rättvis när vissa bolag kör med utländska bussar.

Är det tillåtet att bedriva sådan trafik? (mer än tillfälligt).

/ Henrik

Förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle vara orättvist? Att ha bussarna reggade i ett annat land är ju en förutsättning för att bussarna får rulla ö.h.t. Bussarna hade ju varit svenskreggade om de fått regga dom här, men så är ju inte fallet.

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2008, 11:03:55 AM
Ayats har inte lika stor öppningsbar takyta som de danska MAN-bussarna. Det var tydligen det som fällde avgörandet.

Nej, här har du helt fel.
Det som var problemet att få igenom Ayats-bussen var framförallt att man inte var säker på att värmenivån i bussen vintertid kunde garanteras. Dock har det visat sig att bussen, fastän man har öppningsbart tygtak håller värmen även i kyla.

Henrik Palmqvist

Citat från: Ante skrivet 26 oktober 2008, 11:32:53 AM
Förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle vara orättvist? Att ha bussarna reggade i ett annat land är ju en förutsättning för att bussarna får rulla ö.h.t. Bussarna hade ju varit svenskreggade om de fått regga dom här, men så är ju inte fallet.

Just för att de undantagna regler om miljözoner och trängselskatt.

Sen tycker jag det är fel, att bussar som inte får registreras i Sverige, ändå tillåts trafikera lokalt i Sverige.  Gränsöverskridande trafik är en sak, men detta är ju ett klart fall där bussarna endast används i Stockholm...

/ Henrik

Björn Forslund

De här bussarna finns i Riga också, men med taket i behåll. Har det att göra med spårvägen o trådbussarnas kontaktledning?

Ante

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 oktober 2008, 11:45:55 AM
Just för att de undantagna regler om miljözoner och trängselskatt.

Sen tycker jag det är fel, att bussar som inte får registreras i Sverige, ändå tillåts trafikera lokalt i Sverige.  Gränsöverskridande trafik är en sak, men detta är ju ett klart fall där bussarna endast används i Stockholm...

/ Henrik

Svenska bussar behöver väl inte heller betala trängselskatt?
Dessutom omfattas väl också utländska fordon av Stockholms miljözon?

Niklas Bygdestam

Citat från: Ante skrivet 26 oktober 2008, 09:55:35 AM
De har rullat i Stockholm i flera år nu, och kommer allt eftersom ersättas av nyare bussar.

Kommer de nya bussar som ersätter också vara registrerade i Danmark? Eller kommer dessa att få svenska regskyltar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ante

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 oktober 2008, 11:54:37 AM
Kommer de nya bussar som ersätter också vara registrerade i Danmark? Eller kommer dessa att få svenska regskyltar?

Antar att resten kommer få svenska skyltar också
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17336.msg121375

Henrik Palmqvist

Citat från: Ante skrivet 26 oktober 2008, 11:50:51 AM
Svenska bussar behöver väl inte heller betala trängselskatt?
Dessutom omfattas väl också utländska fordon av Stockholms miljözon?

Kan nog vara så som du säger vad det gäller trängselskatten,  trodde bara det gällde bussar i linjetrafik ( trafik för SL ).

Vad det gäller miljözonerna är jag tveksam till om det gäller utländska fordon, tror inte att så är fallet.

Sen finns ju andra fördelar med att ha utlandsregistrerade fordon.  Vägavgifter, fordonsskatt, försäkringar mm.  Ev saker som är billigare i Danmark.

/ Henrik


Björn Forslund

Trängselskatten slipper bara bussar som har en totalvikt på 14 ton och däröver.
Men det är ju småpengar hursomhelst om bussen rullar inne i zonen hela dagen.