En Volvo från Hisinge Buss (bild)

Startat av Cyklisten, 18 oktober 2008, 21:53:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Sågs i Malmö idag. Först såg jag den körande ca. 150 meter ifrån mig på Slottsgatan, blev lite arg (att jag inte lämnat jobbet en minut tidigare, då skulle jag hinna ta en bild). Men några minuter senare, när jag var på väg till tåget, hittades bussen parkerat på Norra Vallgatan. Har den något samband med Volvo Ocean Race, eller är det bara reklam?





Bilderna blev inte riktigt bra, hade bara "ultrakompakten" med mig.

Johan Hansson

Min favoritbuss modell den gör sig snygg med den lacken.
Troligen så kommer de ha körningarna där tävlingen besöker Göteborg.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Rickardo

Trevliga bilder!

Jag såg också denna buss när jag var på väg till jobbet
/Rickardo

ch

Hisinge Buss har under flera år utfört transporter åt Volvo, t.ex när de har viktiga besök etc.

S Svensson

AB Volvo Lastvagnar hade en gång i tiden en egen buss för förflyttning av folk.Även PV hade en egen buss. I och med indragningar under 90 talets början samt omläggning av viss produktion,bla att laget kontrollerar sin egen produktion samarbetade Volvo LV med F Anderssons bilskola.  Av dessa båda blev det Backa Buss AB som dessutom samarbetade med Tuve Buss. Backa Buss AB körde dels bussar men utbildade även förare åt bl a Volvo.
Av det hela så köptes "gamla" Hisinge Buss AB och tog över Backa Buss AB verksamhet. Detta senare företag höll till i Ringön men hade adress i Stenungsundsområdet.
AB Volvo LV egen buss var B6F och senare en konferensbuss.En högbyggd B10M från Säffle som underhölls på Kruthusgatan.Vid avvecklingen såldes denna buss och kom sedan till Vädermotet och EW Buss och Transport AB. Dessa hade nästan inga busskörningar. Det fanns en resetjänst som någon av ägarnas fru skötte. Men bussarna stod mest still. Sedan tog Orusttrafiken över bussarna. Företaget var egentligen ett vanligt lastbilsåkeri som kör ut bl a mjölk till affärerna och annat styckegods. Vid flytt från Gråbo till Biskopsgårdens industriområde var det med två Scania (vH och Jonckheere) och sedan fanns en Renault med dubbla bakaxlar från Leija touring. Denna stod still. När Sc K bussarna avyttrades så köptes Säfflebussen och troligen en annan ytterligare.
Detta är alltså kedjan från Lastvagnars egna bussar till Hisinge Buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 20 oktober 2008, 11:51:09 AM
AB Volvo LV egen buss var B6F och senare en konferensbuss.En högbyggd B10M från Säffle som underhölls på Kruthusgatan.Vid avvecklingen såldes denna buss och kom sedan till Vädermotet och EW Buss och Transport AB. Dessa hade nästan inga busskörningar.

EW Buss var bra när det gällde tågersättningar. De kunde nästan alltid ställa upp och bussen var alltid i gott skick. Dessutom en trevlig förare, vad jag förstår en av ägarna. Detta indikerar dock att de sällan hade några körningar.
Menar du att den underhölls vid Swebus (nu GS:s) garage på Kruthusgatan?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

 Säffletillverkade bussen  underhölls  av Swebus då den ägdes av AB Volvo LV. Inte efteråt.

Nor1

Citat från: S Svensson skrivet 20 oktober 2008, 11:51:09 AM
Vid avvecklingen såldes denna buss och kom sedan till Vädermotet och EW Buss och Transport AB. Dessa hade nästan inga busskörningar. Det fanns en resetjänst som någon av ägarnas fru skötte. Men bussarna stod mest still. Sedan tog Orusttrafiken över bussarna. Företaget var egentligen ett vanligt lastbilsåkeri som kör ut bl a mjölk till affärerna och annat styckegods. Vid flytt från Gråbo till Biskopsgårdens industriområde var det med två Scania (vH och Jonckheere) och sedan fanns en Renault med dubbla bakaxlar från Leija touring. Denna stod still. När Sc K bussarna avyttrades så köptes Säfflebussen och troligen en annan ytterligare.
Detta är alltså kedjan från Lastvagnars egna bussar till Hisinge Buss.

Resetjänsten tror jag fortfarande finns kvar och drivs av samma fru. EW Buss och Transport drivs av Tony och Kent (Eriksson och Wallin) företaget är medlemmar i HML Haga-Mölndal LBC, och har runt 8 Lastbilar mest kranbilar, men även skåpbilar och två små lastväxlare o en liftdumper, alla av tyskt fabrikat, med undantag av en Mitsubishi Canter skåpbil.
Min sambo har kört för EW till o från sedan hon tog CE-kortet i våras.
Senast jag var på besök där såg jag en bild med två stycken av deras bussar. En Volvo B10M en -93:a enligt Tony, reg.nr PMO 472. Den andra var en även den en B10m fast årsm.-90 med VanHool Kaross, reg.nr OLT860

/Stefan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nor1 skrivet 22 oktober 2008, 19:30:05 PM
Resetjänsten tror jag fortfarande finns kvar och drivs av samma fru. EW Buss och Transport drivs av Tony och Kent (Eriksson och Wallin) företaget är medlemmar i HML Haga-Mölndal LBC, och har runt 8 Lastbilar mest kranbilar, men även skåpbilar och två små lastväxlare o en liftdumper, alla av tyskt fabrikat, med undantag av en Mitsubishi Canter skåpbil.
Min sambo har kört för EW till o från sedan hon tog CE-kortet i våras.
Senast jag var på besök där såg jag en bild med två stycken av deras bussar. En Volvo B10M en -93:a enligt Tony, reg.nr PMO 472. Den andra var en även den en B10m fast årsm.-90 med VanHool Kaross, reg.nr OLT860

/Stefan

Åkeriet finns kvar men de har väl inga bussar i dag. De båda på bilderna har i dag bussförsäljare som ägare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göransson

Varför köper man en 2-axlad turistbuss?
Dyrare skatt och begränsat användningsområde....
/Magnus

Göransson

En annan sak med denna vagn....
Markfrigången ser ruggigt låg ut under klimakylaren......
Men jäkligt läcker dekor....
/Magnus

Mikael Lövgren

Citat från: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 22:11:19 PM
Varför köper man en 2-axlad turistbuss?
Dyrare skatt och begränsat användningsområde....
/Magnus

Ja jag har oxå svårt att förstå det..
det är som den eurolinern jag kör till vardags.. den funkar jättebra på skolturer och kortare utflykter, men ska man ha fullt antal passagerare så kan de inte ha med sig mer än 8 kg baggage.. (om de har en snittvikt på 80kg/pers)
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Göransson

Sant, och idag kostar inte tredje axeln så mycket. Knappst mer i inköp och som jag sett på våra bussar så åker vi lika långt med boggiaxeln som med våra framhjul, ibland längre. Och smörja idag är ju knappast ett argument att skippa tredje axeln...
Var det dig jag såg i Ekeby idag?
/Magnus

Mikael Lövgren

Kom du i skylinern då eller??
jag var i och passerade ekeby ett antal ggr idag. dels vid 7-8 tiden och sen i eftermiddag mellan 13-16..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Göransson

Japp, lastade tjejer på Ekebyskolan som skulle till Lingvallen...
Såg en Alternativare där.....
/Magnus