Hel eller delad vindruta?

Startat av Neopland, 27 augusti 2008, 15:51:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Neopland

By the way, här är en bild på en Volvo B10M med Säffle 2000 new look-kaross med hel ruta.

Möllers

Trafikar´n

För att dela av mellan alla frågor, varför en del väljer hel istället för delat frontruta. Är det en upphandlare som tvingas leva efter LOU, så tvingar det ibland köparen att välja det dyrare alternativet, bara för det blir billigast att inköpa. I grunden handlar det om hur anbudsunderlaget är skrivet, men alldeles för ofta gynnar förfarandet säljaren mer än slutbrukaren-i detta fallet de som reser med bussen och som betalar. Kontant el i bristande komfort.

Finns fler orsaker till att olika företag väljer hel frontruta. Vissa mindre företag, med långa kontrakt med researrangörer kan satsa på utseende-det gynnar även uppdragsköparen. Men i kollektivtrafiken är det så att billigast vinner.

Neopland

...och här är en bild på en Volvo B10L Säffle new look med delad ruta...

M224

Hur kommer det sig att alla nya bussar i SL-land har hel ruta det undrar jag verkligen!

Snälla minska storleken på bilden!

Niklas Bygdestam

Citat från: Neopland skrivet 28 augusti 2008, 01:54:24 AM
...och här är en bild på en Volvo B10L Säffle new look med delad ruta...

Vem äger den här bussen? Är den verkligen svensk? Det kan inte vara en Aabenraa istället för Säffle? Aabenraa ser precis ut som Säffle

Jag har nämligen aldrig sett B10L i Sverige med delad frontruta och stående vindrutetorkare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Den är säkert dansk. men kan Säffle leverera delat ruta?? Som jag fattat det är det väl bara MAN som kan fixa det?? Vilket ju är synd för på en stadsbuss räcker det gott med delad ruta både ruta och även torkarblad är billigare  torkare till hel ruta ligger på ca 500sek styck de mindre är billigare..om man tänker på att alla vill ha det så billigt som möjligt är det underligt att inte fler väljer delad ruta.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

Arriva i Skåne bara älskar delade rutor. När de tog över B10LA bussar från Swebus Malmö (4849-4867) gjorde de om hela rutor till delade (som en tidigare bild visar) så det måste verkligen vara mer kosnadseffektivt. Deras egna B10LA hade delade rutor från början.

Davve

Citat från: Verspieder skrivet 27 augusti 2008, 23:52:04 PM
Håller med dig helt. Delad ruta med mittlist och stående torkarblad är inte bara praktiskt för föraren, utan även billigare för ägaren. Dessutom är det ju mer nostalgi med det. :)

Annars är det kul hur liknande karossmodeller kan ha olika rutor och torkararragemang:

Lågentré = Delad ruta

Låggolv = "Lägre" front leder till hel ruta?

Ojoj! Gamla JKPG-vagnar, synd man inte får se dem längre... :/ MVH