Hel eller delad vindruta?

Startat av Neopland, 27 augusti 2008, 15:51:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Neopland

Hej!

Jag har sett att det finns både hel och delad vindruta på både nya och gamla bussar. Vad är den största skillnaden som gör att man väljer något av dem egentligen? Personligen gillar jag delat ruta bäst av estetiska skäl, men hel ruta är mera praktiskt. Fast man säljer väl inte bussar i huvudsak för att de skall se snygga ut? Jag har hört att det bland annat är billigare med delad ruta eftersom det inte kräver lika starkt glas, men då borde väl fler bussar ha det idag egentligen? Och jag har sett nya bussar bland annat MAN Lion's City som kan fås med delad vindruta. Vad utgör den stora skillnaden numera?

Möllers

Jag tycker bäst om delat ruta en hel alla fall.
På Scania Lathi 402 har dom roliga vinderutorkare ner dom sett igång på en delar ruda ser så americans ut ner dom är igång så ser dom ut i USA alla fall.

Jonas

Citat från: Neopland skrivet 27 augusti 2008, 15:51:56 PM
Hej!

Jag har sett att det finns både hel och delad vindruta på både nya och gamla bussar. Vad är den största skillnaden som gör att man väljer något av dem egentligen? Personligen gillar jag delat ruta bäst av estetiska skäl, men hel ruta är mera praktiskt. Fast man säljer väl inte bussar i huvudsak för att de skall se snygga ut? Jag har hört att det bland annat är billigare med delad ruta eftersom det inte kräver lika starkt glas, men då borde väl fler bussar ha det idag egentligen? Och jag har sett nya bussar bland annat MAN Lion's City som kan fås med delad vindruta. Vad utgör den stora skillnaden numera?

Personligen så föredrar jag delade vindrutor bl.a därför att de är betydligt hållbarare(och billigare).
Dessutom så upplever iaf jag att de liggande torkarbladen på de hela rutorna blir nedisade betydligt fortare är de stående torkarna på de med delade ruta.

Knut

Eneste negative med delt er det at man kan få et større "blindfelt" midt i sikten i bedritent vær. Men fordelen er billigere og solidere glass. Blir ikke så "mye spänninger" i et delt glass som et helt og buet. Spesiellt der disse er buet flere retninger. Tror også på dette med nedising blir mindre med "stående" viskere

Möllers

Har inte denna bussen delat ruta  ???


jocks74


bjalle


JAB

Citat från: jocks74 skrivet 27 augusti 2008, 17:44:28 PM
ser lustigt ut ju,kanske skugga?????

Glasmästaren skär rutan i två delar och tätar med silicon, då spricker inte rutan lika ofta av spänningar i glaset.
Däremot brukar denna lösning slita på torkargummit.

yngrot

Delad ruta är ju bättre på de flesta sätt. Man får ju en stolpe mitt i som är till hjälp att hålla lagom avstånd till vägkanten. Och visst är det snyggt med delad ruta och som sagt mkt billigare det händer nästan aldrig att delad ruta spricker vilket ä'r vanligt på de hela rutorna. Våra Vegor i Borås har väl alla fått nya rutor mer än en gång det blir inte billigt,,,Det handlar bara om att design fast det är klart glasmästran jublar de tjänar en bra slnat på detta... Förr kunde man inte få hel ruta.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M224

Jag tycker att delad ruta är mycket mycket snyggare!

Gillar speciellt när vindrutetorkarna är i gång.  ;)

Skalman

> Man får ju en stolpe mitt i som är till hjälp att hålla lagom avstånd till vägkanten.

Ursäkta?

Vad har stolpen att göra med avståndet till vägkanten? Om man inte har "känslan"
för var man har kanten så kan nog sidospegeln rekommenderas som tillämpligt
hjälpmedel...

Allt som skymmer sikten i en vindruta är ju en nackdel, även om det bara är en
smal stolpe eller torkare. Färre objekt = bättre sikt = ökad trafiksäkerhet.

Trafikar´n

De främsta skälen till att man ofta(ast) väljer delat ruta som inköpsval har redan berörts. Det handlar om pengar och hållbarhet. Hållbarhet främst då dagens bärande frontrutor ofta drabbas av spänningar o självspricker ofta. Förutom kostnaden att byta dem. Stor, tjock ruta och dyr, dessutom måste man ofta använda "domkraft" för att hålla taket uppe under arbetet. Ett elakt stenskott kan med stillestånd kosta runt  en 100´000... Delade rutor är både enklare att byta och betydligt billigare samt hållbarare.

Fast vissa tycks emellanåt tycka att man ska köpa bussar efter utseende och inte ekonomi. Men när det gäller kollektivtrafik i Sverige fungerar det inte så.

Resenärerna kan få bussar som städas 3 ggr dagligen, sittplatsgaranti och full-AC och allt vad ni nu vill ha. Men vem ska betala? Klart att entreprenörer ska uppfylla sin del av avtalet, men inget större bussbolag har råd att göra mer än så. Oftast finns det i avtalen delar som är skapade för att kunna hålla ner kostnaderna. Kraven måste komma från THM, men då är det resenärerna och skattebetalarna som får stå för notan? Men visst 11 öre mer i skatt o 25-50% högre taxor kan vi få perfekta bussar i landets kollektivtrafik.

Danne B.

Köra: Hel ruta...

Äga: Delad...

;)

//Danne

Neopland

#13
Citat från: Trafikar´n skrivet 27 augusti 2008, 20:24:29 PM
De främsta skälen till att man ofta(ast) väljer delat ruta som inköpsval har redan berörts. Det handlar om pengar och hållbarhet. Hållbarhet främst då dagens bärande frontrutor ofta drabbas av spänningar o självspricker ofta. Förutom kostnaden att byta dem. Stor, tjock ruta och dyr, dessutom måste man ofta använda "domkraft" för att hålla taket uppe under arbetet. Ett elakt stenskott kan med stillestånd kosta runt  en 100´000... Delade rutor är både enklare att byta och betydligt billigare samt hållbarare.

Fast vissa tycks emellanåt tycka att man ska köpa bussar efter utseende och inte ekonomi. Men när det gäller kollektivtrafik i Sverige fungerar det inte så.

Resenärerna kan få bussar som städas 3 ggr dagligen, sittplatsgaranti och full-AC och allt vad ni nu vill ha. Men vem ska betala? Klart att entreprenörer ska uppfylla sin del av avtalet, men inget större bussbolag har råd att göra mer än så. Oftast finns det i avtalen delar som är skapade för att kunna hålla ner kostnaderna. Kraven måste komma från THM, men då är det resenärerna och skattebetalarna som får stå för notan? Men visst 11 öre mer i skatt o 25-50% högre taxor kan vi få perfekta bussar i landets kollektivtrafik.
Ja men det är ju rätt konstigt då att hel ruta blir vanligare med åren...  :-\ varför väljer man hel ruta om delad ruta nu är så bra?  Så är det i alla fall i Uppsala samt hos Upplands lokaltrafik på de nya bussarna. Vissa nya bussar går ju inte heller att beställa med delad ruta som till exempel Volvo 8500 och Scania Omnicity. Så det måste ju ha en fördel eftersom det ändå blir vanligare och vanligare. Visst delad ruta är snyggare och billigare, men hel ruta blir ändå vanligare? I alla fall i Sverige.

Ersa

Citat från: Z skrivet 27 augusti 2008, 16:04:03 PM
Personligen så föredrar jag delade vindrutor bl.a därför att de är betydligt hållbarare(och billigare).
Dessutom så upplever iaf jag att de liggande torkarbladen på de hela rutorna blir nedisade betydligt fortare är de stående torkarna på de med delade ruta.

Håller med dig helt. Delad ruta med mittlist och stående torkarblad är inte bara praktiskt för föraren, utan även billigare för ägaren. Dessutom är det ju mer nostalgi med det. :)

Annars är det kul hur liknande karossmodeller kan ha olika rutor och torkararragemang:


Lågentré = Delad ruta


Låggolv = "Lägre" front leder till hel ruta?