Uppsalahistoria från 1990-talet

Startat av Bussmicke, 18 augusti 2008, 00:02:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 00:02:20 AM




Citat från: Danne B. skrivet 18 augusti 2008, 01:25:46 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 augusti 2008, 00:46:20 AM
Smaken är olika. Själv tycker jag att Jonckheere ledbussar i Uppsala är bland det finaste som funnits. Med de speciella strålkastarna av Uppsalatyp är Jonckheere ledbussar som bäst :D


Av bilderna att döma verkar det innebära att dom lyser slumpvis...?! ;)

//Danne

Nu förstår jag att vissa inte vet vad jag menar med speciella strålkastare för Uppsala. Standardstrålkastare för den här busstypen är bara de stora strålkastarna som sitter längst ner på stötfångaren. De två mindre som sitter uppe på grillen brukar inte alls sitta på vanliga Jonckheere av den här typen. Det sitter normalt ingenting uppe i grillen mer än emblemet. Den första serien i Uppsala levererades utan de små extra strålkastarna i grillen men de kompletterades med dessa i efterhand. De senare Jonckheere i Uppsala fick de små strålkastarna i grillen redan vid leverans

Jag är inte säker på om dessa små extra strålkastare i grillen är unika för Uppsala eller om de skulle kunna ha funnits på något annat ställe också. Det är inte omöjligt att de kanske var unika för Uppsala i Sverige men att Jonckheere kan ha haft den här lösningen i andra länder. Jag tycker i alla fall att bussarna ser finare ut med dessa strålkastare än utan. Antagligen beror det på att jag är mer van att se busstypen med än utan. När jag ser bussar som saknar dessa strålkastare tycker jag att de ser lite konstiga ut. Upplever det som om något fattas i fronten, de ser för mig inte riktigt kompletta ut :-)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Oskar A skrivet 18 augusti 2008, 12:30:56 PM
Man hade en uppdelning av bussarna under något år där varje buss tillhörde någon av bokstäverna A, B eller C. Trafikmässigt märktes det genom att varje linje hade bussar från en viss bokstav med undantag för någon linje som hade från alla bokstäver.

Var stan "uppdelad" i Trafikområden?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon A

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 20:13:57 PM
Var stan "uppdelad" i Trafikområden?
Det fanns olika zoner iallafall men vilka de var har jag ingen aning om. Finns säkert de som vet :) Bälinge och Storvreta var kvar längst som en annan zon och det kostade 5 kronor mer att åka till eller från de zonerna. Det var inte förs ett eller två år sen som Storvreta och Bälinge slutades räknas som en annan zon.

//Simon

yngrot

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 augusti 2008, 12:59:19 PM

Av bilderna att döma verkar det innebära att dom lyser slumpvis...?! ;)

//Danne


Nu förstår jag att vissa inte vet vad jag menar med speciella strålkastare för Uppsala. Standardstrålkastare för den här busstypen är bara de stora strålkastarna som sitter längst ner på stötfångaren. De två mindre som sitter uppe på grillen brukar inte alls sitta på vanliga Jonckheere av den här typen. Det sitter normalt ingenting uppe i grillen mer än emblemet. Den första serien i Uppsala levererades utan de små extra strålkastarna i grillen men de kompletterades med dessa i efterhand. De senare Jonckheere i Uppsala fick de små strålkastarna i grillen redan vid leverans

Jag är inte säker på om dessa små extra strålkastare i grillen är unika för Uppsala eller om de skulle kunna ha funnits på något annat ställe också. Det är inte omöjligt att de kanske var unika för Uppsala i Sverige men att Jonckheere kan ha haft den här lösningen i andra länder. Jag tycker i alla fall att bussarna ser finare ut med dessa strålkastare än utan. Antagligen beror det på att jag är mer van att se busstypen med än utan. När jag ser bussar som saknar dessa strålkastare tycker jag att de ser lite konstiga ut. Upplever det som om något fattas i fronten, de ser för mig inte riktigt kompletta ut :-)


Som jag minns det sattes de övre stålkastarna dit för att de nedre hade alldeles för dåligt halvljus eftersom de sitter så lågt... det är vad jag läst om och minns genom fackliga kontakter på den tiden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Oskar A skrivet 18 augusti 2008, 01:37:59 AM
Antagligen var övre höger halvljus trasigt på 604 när Micke tog bilden. Vid halvljusläge skulle normalt båda övre strålkastarna samt det nedre högra lysa. Nedre vänstra strålkastare hade bara varselstyrka vid halvljusläge men tändes fullt om man slog på helljuset.

Jag tror samma sak som du. 2 halvljuslampor på höger sida, samt 1 på vänster var ju buss-standard förr.
Som denna:

Citat från: Bussmicke.se



RoTe

Har lagen ändrats sedan 90 talet? Idag får man absolut inte ha tre halvljuslyktor tända. Endast två!

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 19 augusti 2008, 11:12:04 AM
Det fanns olika zoner iallafall men vilka de var har jag ingen aning om. Finns säkert de som vet :) Bälinge och Storvreta var kvar längst som en annan zon och det kostade 5 kronor mer att åka till eller från de zonerna. Det var inte förs ett eller två år sen som Storvreta och Bälinge slutades räknas som en annan zon.

//Simon

Zonsystemet vill jag minnas kom något senare och hade inget att göra med indelning av bussar i A, B och C. Vet inte riktigt syftet med ABC-systemet men skulle gissa på att det var ett sätt att underlätta vagnutsättning mm.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Peter Öden

Hej !

Trevliga bussbilder från Uppsala på riktiga bussar !

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Mellan vilka årtal fanns bussarna av modell 604 och vart tog de ivägen sen?

mvh Stefan P

yngrot

Citat från: RoTe skrivet 19 augusti 2008, 14:04:49 PM
Har lagen ändrats sedan 90 talet? Idag får man absolut inte ha tre halvljuslyktor tända. Endast två!


Jag har till och med för mig det ändrades redan på 80talet.. vi fick Wiima 237 -242 i Borås och där gick bara tända 2 ljus...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 29 augusti 2008, 14:17:17 PM

Jag har till och med för mig det ändrades redan på 80talet.. vi fick Wiima 237 -242 i Borås och där gick bara tända 2 ljus...

Det har inte med förändrade allmänna regler för alla fordon att göra, utan bussarnas årsmodell styr. Har för mig att gränsen går kring 1984-1985. Tunga bussar av 1984 års modell samt äldre får väl ha 2+1 halvljus tända även idag, vad jag har hört. Osäker på 85:or dock.

gubben

Under en tid ville man dela upp åkeriet i 3 olika åkerier A B C
orsak vet jag ej men förmodligen för att påvisa det fanns konkurans, det var ju tre olika utförare som gjorde jobben men allt var fortfarande UB....Man bytte förvisso namnet på åkeriet till Uppsala Läns trafik bolag eller nåt liknande.......nåt år efter beslutades det ju att GUB skulle  utförandet och UB beställningen, så det var så att säga skillt......men kommunalt o samma plånbok är det likväl fortfarande