Uppsalahistoria från 1990-talet

Startat av Bussmicke, 18 augusti 2008, 00:02:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Camilla

Niclas Rosenius

Det där var ljuva tider det.

Härliga bussar att köra innan allt för mycket elektronik tog över i bussarna.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Camilla skrivet 18 augusti 2008, 00:05:51 AM
Trevliga bilder men dom här två bussarna var inte snygga

Smaken är olika. Själv tycker jag att Jonckheere ledbussar i Uppsala är bland det finaste som funnits. Med de speciella strålkastarna av Uppsalatyp är Jonckheere ledbussar som bäst :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JDS

Citat från: Camilla skrivet 18 augusti 2008, 00:05:51 AM
Trevliga bilder men dom här två bussarna var inte snygga
Det har du rätt i, blä! Jämför gärna med CR112, t ex 7469, som är en av de absolut snyggaste busstyperna som någonsin byggts efter högertrafikomläggningen tycker jag!

Niklas Bygdestam

Citat från: JDS skrivet 18 augusti 2008, 00:48:31 AM
Det har du rätt i, blä! Jämför gärna med CR112, t ex 7469, som är en av de absolut snyggaste busstyperna som någonsin byggts efter högertrafikomläggningen tycker jag!

CR 112 är också fint, speciellt i Uppsalagrönt som det är på Bussmickes bilder. Men Jonckheere ledbussar tycker jag är minst lika fint. Fast det känns på något sätt här lite som att jämföra äpplen med päron tycker jag ;)

Danne B.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 augusti 2008, 00:46:20 AM
Smaken är olika. Själv tycker jag att Jonckheere ledbussar i Uppsala är bland det finaste som funnits. Med de speciella strålkastarna av Uppsalatyp är Jonckheere ledbussar som bäst :D

Av bilderna att döma verkar det innebära att dom lyser slumpvis...?! ;)

//Danne

Oskar A

Citat från: Danne B. skrivet 18 augusti 2008, 01:25:46 AM
Av bilderna att döma verkar det innebära att dom lyser slumpvis...?! ;)

//Danne

Antagligen var övre höger halvljus trasigt på 604 när Micke tog bilden. Vid halvljusläge skulle normalt båda övre strålkastarna samt det nedre högra lysa. Nedre vänstra strålkastare hade bara varselstyrka vid halvljusläge men tändes fullt om man slog på helljuset.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Alltid kul att se även om jag inte minns ett dugg från den här tiden ;D Angående Jonckheere bussarna kanske de inte var världens vackraste(personligen tycker jag att det är skittuffa) men jag tror att alla förare från Uppsala tycker att dessa bussar var enormt funktionsdugliga. Har hört många berättelser om dem från både pappa och andra förare.

//Simon

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 00:02:20 AM

B, är det rampbokstaven? I dubbel förekomst dessutom.
Linjenummerskylten däremot är nästan mindre än rampbokstäverna! :D

Oskar A

Citat från: Verspieder skrivet 18 augusti 2008, 07:25:28 AM
B, är det rampbokstaven? I dubbel förekomst dessutom.
Linjenummerskylten däremot är nästan mindre än rampbokstäverna! :D

Man hade en uppdelning av bussarna under något år där varje buss tillhörde någon av bokstäverna A, B eller C. Trafikmässigt märktes det genom att varje linje hade bussar från en viss bokstav med undantag för någon linje som hade från alla bokstäver.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/