Huvudmeny

Gröna GUBbar..

Startat av Bussmicke, 04 augusti 2008, 23:21:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Jag tänkte på Skåne där....

Niclas Rosenius

Trevliga bilder på trevliga bussar att köra, nu när dom börjar få iordning på styrsystemet till gaspådraget.

//Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Fotbollsgolf? Viste inte ens att något sådant existerar :P Men bilderna är snygga, gillar Uppsalas färgsättning.

Möllers

trevligt tycker uppsala härmar skåne mycket nu.
Undrar ner skåne ska byta färg tro.

Simon Bertilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 05 augusti 2008, 00:07:02 AM
Fotbollsgolf? Viste inte ens att något sådant existerar :P Men bilderna är snygga, gillar Uppsalas färgsättning.

Finns lite här och var. Exempelvis i Norrto utanför Hörby. Ta vanlig golf, men byt ut bollen mot en fotboll och klubban mot en fot, så har du fotbollsgolf. Rätt skoj faktiskt! :)

Carl W

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 augusti 2008, 00:14:38 AM
Finns lite här och var. Exempelvis i Norrto utanför Hörby. Ta vanlig golf, men byt ut bollen mot en fotboll och klubban mot en fot, så har du fotbollsgolf. Rätt skoj faktiskt! :)

Måste vara svårt att få bollen i hålet.  :)

Niclas Rosenius

Citat från: Carl W skrivet 05 augusti 2008, 00:28:52 AM
Måste vara svårt att få bollen i hålet.  :)

Hålet är ju lite större än vanligt golfhål ;)

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 05 augusti 2008, 00:09:34 AM
trevligt tycker uppsala härmar skåne mycket nu.
Undrar ner skåne ska byta färg tro.

Nja...
Uppsalagrönt har funnits länge. Förut var de grön-vita men under slutet av 1980-talet övergick man till helgrönt och det var innan Skånetrafiken hade infört sin nuvarande grönfärg. Så här är det nog snarare Skåne som härmat Uppsala ;D ;D ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Möllers

Jo blir lite 50%50 där men dom gula började skåne med först sen kom uppsala.
Dom gröna är sant uppsala hade dom först innan dom kom till skåne mitten på 1997 tro jag skåne började  ???
Tycker dom skulle haft 2 färger inte bara grön i skåne typ grön o gul eller vit.
Men jag saknar dom lila bussarna dom var snyggast i skåne kånsigt dom tog bort färgen trist sånt hänter.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 05 augusti 2008, 00:50:10 AM
Jo blir lite 50%50 där men dom gula började skåne med först sen kom uppsala.
Dom gröna är sant uppsala hade dom först innan dom kom till skåne mitten på 1997 tro jag skåne började  ???
Tycker dom skulle haft 2 färger inte bara grön i skåne typ grön o gul eller vit.

Var det inte 1998 som ni började med nuvarande länslacker i gult eller grönt? Ni slog ihop länen i Skåne till ett län 1 januari 1997, fast jag har fått för mig att det var först ett år senare som det började märkas på bussarna. Ni skåningar får rätta en Uppsalabo om detta ;D

Jag tycker att de äldre varianter som ni haft hos er i Skåne var finare än de är nu. Men oavsett om man härmat varandra eller inte så finns det en viktig sak som skiljer sig. I Skåne har ni två länslacker som ni håller er till, en för stadsbuss och en för länstrafik. Här i Uppland har vi bara en aktuell länslack och den är bara till för länstrafiksbussar. Här har vi ingen länslack för stadsbussar. Uppsalagrönt är ingen länslack för stadsbussar och är inte UL-lack utan Uppsalabuss. Att ha som ni har i Skåne med en standardlack för stadsbussar är betydligt vanligare än att ha det som det är för oss här i Uppsala ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 augusti 2008, 00:46:19 AM
Nja...
Uppsalagrönt har funnits länge. Förut var de grön-vita men under slutet av 1980-talet övergick man till helgrönt och det var innan Skånetrafiken hade infört sin nuvarande grönfärg. Så här är det nog snarare Skåne som härmat Uppsala ;D ;D ;D
Fast under tidigt 90-tal behöll ju Uppsala fortfarande den vita randen på sidorna av bussarna. Praktexempel är ju 627-633, 260-265 och 170-176. Men efterföljande serier har ju blivit helgröna vilket jag tycker är lite synd. Jag föredrog när bussarna hade den vita randen på sidan som bröt av lite eller som de såg ut på 80-talet när de var grön-vita.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 05 augusti 2008, 13:17:13 PM
Fast under tidigt 90-tal behöll ju Uppsala fortfarande den vita randen på sidorna av bussarna. Praktexempel är ju 627-633, 260-265 och 170-176. Men efterföljande serier har ju blivit helgröna vilket jag tycker är lite synd. Jag föredrog när bussarna hade den vita randen på sidan som bröt av lite eller som de såg ut på 80-talet när de var grön-vita.

//Simon

Fast helgrönt utan rand kom redan under 1980-talet på Scania CK 112. Hur vi än vänder på detta så var i alla fall den nuvarande varianten på Uppsalagrönt tidigare än den nuvarande varianten på Skånegrönt ;D