Huvudmeny

Var bor du någonstans?

Startat av bastuper, 03 augusti 2008, 20:15:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

För andra gången tänkte jag dra igång en ny tråd här och se vad resultatet blir.

Jo som ni ser så ska jag nu förklara, var jag bor - och vem jag är.

Kille 23 år från Örnsköldsvik, fotar lite av varje inkl bussar, jag ska försöka att prova andra fotoplatser än enbart busstation dock.

Jga är inte berest av mig men på den tiden jag var aktiv inom kyrkan, ja vi åkte aldrig norrut men, Östersund ch Åre/Undersåker har jag besökt,

Annars Sundsvall, Härnösand Karlstad, Örebro, Alingsås  och Solna är besökta städer.

Då jag känner för det ska jag nog besöka och fota i Umeå, kanske t.o.m. Sundsvall om man vågar sig dit  :)

Sundås

Själv är jag en kille på 19 år från Emmaboda i Smålands mörka skogar. Fotar lite sporadiskt då och då, ofta blir det Dackebussar som fastnar. Är aktiv scout!

Berest? Mjodå, har alltid åkt husvagn när jag var mindre, över hela Sverige, och har även rest en del med scouterna, bland annat till Umeå 2006. Ska snart till Vässarö i Stockholms skärgård på läger! Det kommer nog bli super.

Är nybliven student och sommarjobbar för tillfället i på glasbruket i Boda - guidar och står i shopen, där vi säljer glas av varumärket Kosta Boda. Till hösten blir det historia och statistik för marknadsföringsbeslut på högskolan i Kalmar! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bastuper

Kul med lite svar i tråden, nu drog jag ut det lite och berättade "lite för mycket" men det tror jag inte alls skadar, så fortsätt och fyll på så man får en aning om var folk befinner sig och vilka städer som har egna bussfotografer.

Henasa

Man 33 år. Fotor det jag tycker är kul. Är som sagt uppvuxen i branchen då min pappa har haft buss & taxiföretag med en avstickare på lite lastbilar.

Ganska berest. Man fick ju som liten pojk åka med pappa när han körde bussen över hela Europa.

Jobbar på ett persontransportföretag som ansvarig för allt uton löner typ...

/Henrik

Viktor

Är en kille på 18år och kommer ifrån Jönköping. Jag bor på ett område som heter Råslätt och där har bott sen jag föddes. Buss intressent har varit sen jag var liten. Jag började fotografera den 27 augusti 2005 och hållt på sen dess. När jag var liten åkte jag mycket buss med min mamma och pappa. Nu blir det inte så mycket längre. Mitten på 2006 börjarde jag fota tåg. Jag tycker att det är jätteroligt att fotografera

Jag har inte rest så mycket. Jag har varit några Linköping, Norrköping, Mjölby, Söderköping, Göteborg och Skåne. Tills nästa sommar har jag planer att resa till Stockholm eller Örebro, Västerås och Karlstad. Jag får se hur det blir tills nästa sommar. 

Björn Ax

Kille på 26 år från uppsala.

Kör för GUB nu men har också kört för swebus här i uppsala.

Väntar mitt första barn just nu. :)

Ersa

Undertecknad är en 28-årig Urvästerbottning och infödd Umebo av 3:e generationen som flyttat runt en hel del, och som inte är klar med runtflyttningen än på ett tag. Favoritområden som jag gärna rör mig i förrutom hemorten är: Hela landskapet Uppland inkl Roslagen & Stockholm norrort, fjällen i Jämtland/Västerbotten, samt Västkusten norr om Göteborg.

Möllers

Jag är en kille ifrån Landskrona är 21 år fyller år i 24dec.
Jag har bott i Landskrona hella mitt liv om jag skulle flytta till en annan stad skulle det vara Helsingborg eller Lund.
Jag gillar att fota mycket började fota året 2001 lite men 2007 köpte jag min första kamera den var så dåligt sen efter det köpte jag en bättre sen började jag fota mer o mer hella tiden åkte till oliga städer i skåne.
Nu i Feb köpte jag min första system kamera med bästa kameran som sakt det lär nog inte bli fler kameror nu  :)
I Aug jag får pengar ska jag ladda busskortet kanske åka till Malmö sen vidare till Trelleborg fota bussar slutet på sommaren har jag tänkt.
Det blir bussen 132an ifrån Landskrona åker till södervän tror jag den heter där i Malmö sen tar jag bussen 146 där 132 stannar kan inte bli bättre  ::) ???

Jona

HEJ

Jag bor i Skelleftehamn 16 kilometer sydöst om Skellefteå. Är dock uppväxt i Sundsvall mellan 1984 och 2001. Före och efter det har jag bott på olika adresser i Skelleftehamn. Har flyttat omkring mycket, i medel vartannat år men har nu blivit kvar i 5 1/2 år i den lägenhet jag bor i nu. Och har inga planer på att flytta.

Jag är hyfsat berest och har bara under den tiden jag haft kamera och fotat bussar besökt alla våra kuststäder från Luleå i Norr till STHLM i söder. Norrlands inland är besökt men bara fläckvis. Norsjö, Vindeln, Vännäs, Lycksele, Malå, Sorsele, Arvidsjaur och Arjeplog är några exempel. Även Ånge och Östersund finns med i listan.

Före kameran har man ju med familjen eller farmor och farfar besökt en massa städer och orter men jag räknar bort dom då det inte är relevant.

Jag är född 80 och liksom er andra blir jag ett år äldre för varje år. Jag är i ådrorna en genom-Västerbottning med en tung Lutheriansk ryggsäck på ryggen. Skulle jag inte bo här i Norr så är Göteborg ett alternativ. Blev kär i den staden när jag besökte den i årsskiftet 2007/08 och trivs riktigt bra där.

Trivs däremot inte i STHLM, men om jag måste bo där får det bli Ekerö kommun och någon av orterna på Föringsö.

Jobbar just nu inom restaurang-branschen, huvud-uppgift är just nu diskpojke och hjälpreda.

Litegran om mig....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Patrik

Hej på dig!

Jag är 20 år och bor i Upplands Väsby och Kallhäll, har precis slutat tredje ring på IT-Gymnasiet och sommarjobbar just nu på Stockholm Stads Kyrkogårdsförvaltning, Tekniska Avdelningen vilket innebär att jag inte klipper gräs på begravningsplatser utan jag håller oftast till på kontoret bredvid Globen med pappersarbete och slösurfar på datorn.
I höst ska jag förhoppningsvis fortsätta på det jobbet eftersom jag får ganska bra betalt och man kan flexa. När jag fått ihop mer pengar och hittat ett passande jobb i norrland (helst i Kiruna) så kommer jag förhoppningsvis flytta dit.

Jag har fotat sen 2005 och fotade då bussar fram till maj i år, jag började med en kompaktkamera och har bytt upp mig till min andra systemkamera nu och brinner nuförtiden för att resa runt i landet och besöka byar, mindre orter och norrland och fotografera där.
Jag vill gärna ut och vandra för att upptäcka nya byar men pga att jag inte är ett dugg erfaren av vandring så får det vänta.

Min favoritby är självklart Sjisjka, varför orkar jag inte förklara igen men det är en sån fantastisk plats och dom två personerna som bor där är samer och det är lite häftigt med samer och att se hur dom lever m.m.

PS. Jag ska lansera en ny hemsida om cirkus en månad med bilder på byar....den som lever får se!

Berest? Ja, några hundra orter och städer har man väl besökt i landet.

Tack och adjö!

Camilla

Jag är en tjej på som är 30 år jag har bott på värmdö i 29 år.
Jag har en son som är tre år och han är det bästa jag har.

Yujin Zhang

16 år kille, bor i Lappkärrsberget (ska väl tilläggas att det ligger i hufvudstaden), ska börja andra ringen om två veckor på Kungsholmens gymnasium...Naturvetenskapslinje (blääää).

Började resa runt Sverige år 2006 (innan det var det bara Stockholms län som gällde). Började lätt, med Sörmland och Östergötaland och sen gick resan längre och längre, sist var man uppe i Karesuando. Ligger väl inte så långt bakom Patrik när det gäller antal besökta orter i Sverige (;)) men på sistone har jag lugnat ner mig lite då jag känner mig som att ha besökt "de flesta" ställe i Sverige. Detta stämmer dock inte riktigt; har inte åkt så pass mycket i Västergötland och Värmland; sen har man inte ens satt foten på Gotland...

De som ofta följer debatter (i det flesta fall bruka jag skämma bort mig...) mellan jag och en annan skribent här kanske har märkt jag har ett intresse för trafikplanering och såna saker så efter gynasiet får man väl rikta sig där...civilingenjör på KTH, typ.  :)

Simon Bertilsson

Hej hej!
Jag är en 20-årig kille bosatt hos mina föräldrar i Ludvigsborg, en liten by i mitten av Skåne med knappt 1000 invånare. Står dock på bostadskö till den lite större orten Hörby, en knapp mil härifrån.
Från början var jag tågtokig, och det är jag väl fortfarande mer eller mindre. Järnvägsintresset har dock lett mig till det fotointresse jag har nu, och ett allmänt intresse för transporter av olika slag.
Gick fordon transport på gymnasiet vilket ledde mig till mitt jobb som distribuerande lastbilschaufför. Ett jobb jag trivs som fisken i vattnet med! Får kombinera vad jag tycker om mest, dvs att köra ett fordon, se mycket och träffa mycket folk.

Är jag berest då?
Tja, jag har varit på klassresa i Turkiet, och varit i norra Tyskland ett par gånger. Själland har jag varit på rätt många gånger (senast idag ;)). När det gäller Sverige så är jag rätt ofta i Småland, annars har jag varit en del i Göteborg och lite i Stockholm. Ockelbo är det längsta jag hamnat norrut.
Trivs utmärkt i Sverige och det finns så mycket kvar här att se, så jag håller mig gärna inom Sverige och Danmark när jag nöjesreser. Sol och bad är definitivt inget för mig! Dessutom känns det meningslöst att flyga, med tanke på klimatet (även om det är rätt skoj). Tåget är ett riktigt gött sätt att resa på. Ändå blir det gärna bilen när man tar sig upp mot Småland.

Muk

Jag är kille, 33 år och bor i någon vecka till i Karlskrona. Jag har tidigare bott i Övertorneå och Knivsta. Studerar på högskola för att kanske bli någonting i framtiden. Jag har mest läst kurser inom psykologi och Sociologi.

Jag är från början lastbilsintresserad och sedan har fler fordon och maskiner tillkommit. Jag var övertygad om att jag skulle bli lastbilschaufför, ända tills jag tog B-körkort och upptäckte att det är riktigt tråkigt att sitta bakom ratten. Nu är mitt intresse rent platoniskt.  :D

Jag rör på mig ibland, både med och utan kamera, och har varit från Pajala i norr till Malmö i söder. Skaraborg, Bohuslän och Lappland är minst utforskat av mig.

bjalle

Hej på er!
Jag är en kille på 20 år bosatt hos mina föräldrar i järnvägsknutpunkten i Norra skåne, Hässleholm. Gick elprogrammet med datorteknisk inriktikning på gymnasiet. Något som jag idag undrar vad det skulle va bra för. Jobbar idag som lastbilschaufför och kör då distrubution för Glimåkra Åkeri/Skånemejerier. Min plan nästa år är att bli bussförare. Vissa tankar säger ev i SL trafiken, andra säger hos Thygessons Bussar i Broby i N.Ö Skåne.

Lutar mest åt det senare med tanke på att man är skåning och att de flesta linjerna går i riktigt fin landsbygdsmiljö. Är även rätt intresserad av själva trafiken med planering, omlopp, tjänster osv.

Började fotografera bussar hösten 06 med en enkel kompakt kamera i Hässleholm och Kristianstad. Numera har jag en systemkamera (Nikon D80) och har varit på fotoresor upp till Uppsala ungefär. Försöker resa så ofta jag har tid men tiden är det tyvärr inte allt för mycket av som heltidsanställd lastbilschaufför. Favoritområdet är Stockholms län pga trafikutbudet och hur man trots det får ihopa det mesta.
När det kommer till resor i allmänhet har jag besökt drygt halva Sverige på husvagnssemestrar sen jag var 2 månader gammal. Annars har jag väl besökt, Finland, Åland, Norge (senast för ett par veckor sen), Danmark, Tyskland, Frankrike samt Mallorca(Spanien)

Håller för övrigt för tillfället på att göra en ny verision av min hemsida.