Premiärtur! (2 SL-bilder)

Startat av Kvarne, 24 juni 2008, 19:57:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Idag var premiärtur för mig i Söderort. Egentligen skulle det blivit imorn, men jag gnetade* på eftermiddagen idag.
Började i Älvsjö 15.54 med att avlösa en 161 mot Gröndal. Kort rast nere vid Cementa vid Trekanten:



Därefter körde jag tillbaka till Älvsjö där jag blev avlöst. I Älvsjö inväntade jag 144an som jag reste med till Gullmarsplan där jag löste av en 160 för att köra den till Årstaberg och tillbaka till Gullmarsplan. Regleringstid i några minuter och sedan avgång igen på 160. När jag kommer ner till Årstaberg andra gången såg jag på Buss-PC att jag hade hela 20 minuters paus varpå jag passade på att käka en hamburgare och sedan tog jag en bild på vagnen ifråga:



Just denna 53-vagn var faktiskt helt OK att ratta. Visst, lite trött kanske,  men det var inget som störde.

Därpå körde jag tillbaka för att sedan tomma till Hammarbyhallen där jag slutade.


Imorn väntar en tur på 165, lite 144 & några SLängar på 160.... ;D
*Gnet= Jobba extra
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Cero

Trevligt. Då kanske man får se dig vissla förbi Långbro med 173:an någon gång.

Kvarne

Citat från: Cero skrivet 24 juni 2008, 20:19:17 PM
Trevligt. Då kanske man får se dig vissla förbi Långbro med 173:an någon gång.


You got it!  ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

JDS

Citat från: Kvarne skrivet 24 juni 2008, 19:57:21 PM
När jag kommer ner till Årstaberg andra gången såg jag på Buss-PC att jag hade hela 20 minuters paus

Får man inte reda på tjänstens innehåll i förväg?

Kvarne

Citat från: JDS skrivet 24 juni 2008, 22:45:08 PM
Får man inte reda på tjänstens innehåll i förväg?


Jodå! Men det där missade jag...så det blev som en glad överaskning!  :D ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

HJP

Citat från: Kvarne skrivet 24 juni 2008, 19:57:21 PM
Idag var premiärtur för mig i Söderort. Egentligen skulle det blivit imorn, men jag gnetade* på eftermiddagen idag.
Började i Älvsjö 15.54 med att avlösa en 161 mot Gröndal. Kort rast nere vid Cementa vid Trekanten


Imorn väntar en tur på 165, lite 144 & några SLängar på 160.... ;D
*Gnet= Jobba extra
****
Välkommen till söderort Kvarne!
Numera kör jag inte buss, men har kört dina uppräknade linjer, tidigare. Linje 161 var ju tidigare 165:an (f.d. 195), som fortsatte till Ekensberg. Då vände den vid Högdalen, men förlängdes till Farsta.
På 1990-talet, fick Nybodahallen alla linjer från Hammarbyhallen. Plötsligt blev det mycket att hålla reda på.
En och annan konstighet inträffade också. Förflyttningstiden (heter det så fortfarande?) mellan Nyh och Lih, var sju minuter, men nu kunde det inträffa att man skulle avlösa i Blåsut, med samma förflyttningstid(!!). Tjänstehelikopter tillhandahölls emellertid inte  :-\

Tiderna förändras till det bättre, hoppas jag  :)

HJP

Karsten

Citat från: HJP skrivet 25 juni 2008, 10:10:08 AM
****

Numera kör jag inte buss, men har kört dina uppräknade linjer, tidigare. Linje 161 var ju tidigare 165:an (f.d. 195), som fortsatte till Ekensberg. Då vände den vid Högdalen, men förlängdes till Farsta.

Nä, 165 är väl den 165 det alltid varit(efter omdöpning från 195) bortsett från biten till Ekensberg som övertogs av 147 och därefter 133 som trafikerar Ekensberg idag.

virtual1

Citat från: HJP skrivet 25 juni 2008, 10:10:08 AM
****
Numera kör jag inte buss, men har kört dina uppräknade linjer, tidigare. Linje 161 var ju tidigare 165:an (f.d. 195), som fortsatte till Ekensberg. Då vände den vid Högdalen, men förlängdes till Farsta.

Nu är du väl ändå ute och cyklar? - Dagens 161:a har inte ett dyft med gårdagens 165:a att göra - f.ö. ser dagens 165:a ut ganska mycket som 165:an alltid har gjort - 161:an idag går Gröndal-Midsommarkransen-Älvsjö station-Bagarmossen medans 165:an gick Ekensberg-Liljeholmen-Högdalen, sen förlängdes den till Farsta och ser därmed ganska lik ut den 165:a som rullar idag, bortsett från att den numer börjar i Liljeholmen istället för Ekensberg! - däremot så var gamla _171_:an det som närmast kan liknas vid dagens 161:a - den gick Gröndal-Bagarmossen, men med delvis en annan sträckning i mitten!

Thomas Bergstam

Citat från: Karsten skrivet 25 juni 2008, 10:23:10 AM
Nä, 165 är väl den 165 det alltid varit(efter omdöpning från 195) bortsett från biten till Ekensberg som övertogs av 147 och därefter 133 som trafikerar Ekensberg idag.


161 är fd. 171 som är fd. 71 och inget annat  :-)



Karsten


Jonas M. Bobjörk

Ni har alldeles för många 47-vagnar där, kan inte vi få några? :)

HJP

Citat från: virtual1 skrivet 25 juni 2008, 11:09:58 AM
Nu är du väl ändå ute och cyklar?
****
Ute och cyklar  ???
Ooops! jag som trodde att jag åkte buss, men åkte tydligen fel i hjärnvindlingarna.
Ni är nu många som har "givit mig på moppo", så det är väl bara att "krypa till korset", som det brukar heta när man gör bort sig   :-[

Kvarne är i alla fall välkommen till söderort, även om jag blandade ihop korten något  :)

HJP

Carl W

Citat från: HJP skrivet 25 juni 2008, 10:10:08 AM
****
En och annan konstighet inträffade också. Förflyttningstiden (heter det så fortfarande?) mellan Nyh och Lih, var sju minuter, men nu kunde det inträffa att man skulle avlösa i Blåsut, med samma förflyttningstid(!!). Tjänstehelikopter tillhandahölls emellertid inte  :-\

Tiderna förändras till det bättre, hoppas jag  :)

HJP

Nja. Idag kan man tvingas att förflytta sig på sin matrast.

Mange_buss

Citat från: Kvarne skrivet 24 juni 2008, 19:57:21 PM


Denna buss har gått i innerstadstrafiken på stomlinjerna förut va, känner starkt igen reg.nr.

Cero

Citat från: Mange_buss skrivet 25 juni 2008, 18:31:52 PM
Denna buss har gått i innerstadstrafiken på stomlinjerna förut va, känner starkt igen reg.nr.

Yes. I blå kostym.