bullrig B9S Vs. Busslink 3837

Startat av Magnus_J, 21 maj 2008, 19:45:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

lovade förlänge sedan interiör bilder på 3837 som har fått ljudisolering.

homer

Är den tystare än övriga då?

Yujin Zhang

Jag åkte med Swebus 6145 förra veckan utan denna lösning. Den vagnen var otrolig tyst för att vara B9S. Jag satt vid andra raden efter mittdörren för dem som undrar.

Magnus_J

Citat från: homer skrivet 21 maj 2008, 20:11:32 PM
Är den tystare än övriga då?

inget märkbart.. kanske med mätutrustning

Fredde

Vissa B9S går tystare än andra. Har hört på omvägar att det sitter isolering innaför luckorna, som ibland har plockats bort för att det ska vara enklare att skruva med bussarna.... :-\

yngrot

Utvändigt låter de ju mycket ingen isolering undertill och verkar dålig även på sidan.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: yngrot skrivet 22 maj 2008, 23:01:23 PM
Utvändigt låter de ju mycket ingen isolering undertill och verkar dålig även på sidan.

Ja, men de var billiga och kunde levereras snabbt. 8)

Svemicke

Motorplaceringen på den här bussmodellen är väl den mest korkade man kan hitta? Hade motorn legat bak som i B9LA så hade fler fått plats inuti bussen. Varför byggdes B9S över huvudtaget? Var det för att man ville ha ledbussar med drivning på mitthjulen istället för på släphjulen? Någon annan förklaring kan jag inte komma på.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 23 maj 2008, 00:50:17 AM
Motorplaceringen på den här bussmodellen är väl den mest korkade man kan hitta? Hade motorn legat bak som i B9LA så hade fler fått plats inuti bussen. Varför byggdes B9S över huvudtaget? Var det för att man ville ha ledbussar med drivning på mitthjulen istället för på släphjulen? Någon annan förklaring kan jag inte komma på.

Lågentré/låggolvsledbuss med drivning på mitthjulen ja.
Jag hade hellre sett lågentré fram, en mittmotor bakom/över den drivande mittaxeln. Sedan normalgolv över motorn, leden samt i bakdelen. Men det lär nog vara svårt att bygga.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 23 maj 2008, 08:13:42 AM
Lågentré/låggolvsledbuss med drivning på mitthjulen ja.
Jag hade hellre sett lågentré fram, en mittmotor bakom/över den drivande mittaxeln. Sedan normalgolv över motorn, leden samt i bakdelen. Men det lär nog vara svårt att bygga.

Fanns väl någon sådan Neoplanmodell för många år sedan, om jag inte minns helt fel. Dock givetvis med högt golv hela vägen.

I övrigt ställer jag mig tveksam till ljuddämpande material på utsidan av motorrummet. Det enda det rimligtvis dämpar är ljuden som uppstår inne i bussen, inte de ljud som kommer ur motorrummet. Alltså torde motorn bli mindre störd av buller från kupén på detta sätt.

Och med all respekt för alla de som föredrar drivning på mittaxeln istället för tredje axeln i en ledbuss vidhåller jag min uppfattning att detta experiment är bland de mest korkade på busstillverkarna lanserat på länge. Och att det dessutom hittat köpare får en att undra hur dessa är beskaffade. Men det är kanske som Karsten säger, de var billiga.

Ersa

Lågentré och pris går ju ofta före alla andra "småsaker" som ljudnivå, hygglig fjädring och framkomlighet/fäste vid halt väglag...
B9S är nog den enda buss jag kört som kan slå till antispinnsystemet vid start på torr asfalt och plan mark.

Nico

Förstår inte riktigt det negativa kring B9S hela tiden. Visst, de är inte lika bra vägvagnar som äldre B10:or men å andra sidan är de bra mycket bättre än en bakmotorled på lands- och motorväg. Lösningen på B9S är som sagt alltså inte optimal, men om man jämför alternativet (som troligen hade varit Scania OmniLink eller motsvarande) så är det frågan vilken lösning som var den bästa som gick att erbjuda utifrån behoven? Däremot inte sagt att man kunde ha isolerat motorn bättre på insidan.  :P

Vad gäller Karstens påstående om att dessa vagnar var billigare kan kanske stämma... men billigare jämfört med vad?! Det är ju alltid trevligt att se lite siffror och alternativ som stöd för en jämförelse. Sen vad gäller leveranstider så drog det i vissa fall även ut på tiden... vill minnas att Råsta fick sin sista till november förra året istället för i augusti... och då var ändå beställning lagd sedan långt innan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Eftersom jag inte kör själv har jag full respekt för sakkunniga synpunkter kring de rent körmässiga egenskaperna, även om jag även där uppfattar att det finns olika uppfattningar. Vissa föredrar mittdriv, andra (kanske färre) bakdriv och andra bryr sig inte. Men om jag betraktar produkten B9S som en buss utifrån dess egenskaper att bekvämt och praktiskt transportera människor från ett ställe till ett annat ser jag ett antal brister:

• Den person som kom på att slänga in motorn under baksoffan i en buss kan måhända anklagas för att förstöra (vissa) bussars gångegenskaper men sett ur synvinkeln att utnyttja fordonsytan till passagerarnas fromma är det ett genidrag. Hela bussen kan i princip möbleras hur som helst utan något som är ivägen som det blir med front-, mitt- eller sidomotor. Golvet kan vara högt eller lågt och det man har att ta hänsyn till är hjulhusen vilket med låggolvet förvisso har skapan nya utmaningar som hämmar möblemanget. B9S-motorn står som en spis mitt i främre delen av bussen och hämmar tillsammans med hjulhusen allt vettigt utnyttjande av utrymmet. Det innebär också att tillgängligheten i bussens främre del minskar med en smal gång och barnvagnsplats på mindre bra ställe.
  • B9S är väldigt bullrig inuti. Även längst bak upplever jag den som bullrig, under vissa förutsättningar tom värre än vissa bakmotorbussar. Ljudet ligger som en matta i hela bussen och får längst bak en ganska jobbig baston (personlig uppfattning).
  • Bussen är otroligt bullrig utifrån. Jag har inte koll på vilka bullernivåer som accepteras i stadsmiljö hos nya fordon och antar att dessa ligger under föreskriven nivå, men den är i mitt tycke märkbart bullrigare än tidigare volvomodeller, vilka inte alltid varit så tysta de heller.
  • Sedan är jag personligen inte särskilt förtjust i "släpets" beteende i ledbussar med drivning på mittaxeln. Jag vet inte om det har med den styrande axeln, den minskande tyngden på bakaxeln eller annan körstil jämfört med bakmotorvarianterna att göra men jag tycker det ofta känns som att släpet verkligen "bara hänger med". Det slänger hit och dit på ett i mitt tycke obehagligt sätt som om bussen inte riktigt har kontroll på bakändan. Speciellt känns detta på dålig (spårig) väg.

Nu tycker jag inte att pushers är felfria heller eftersom i stort sett alla konstruktioner är en blandning av kompromisser. Ur passagerarsynpunkt uppskattar jag dock pushern mer och faktum är att om jag får välja åker jag hellre med en bra pusher körd av en duktig förare än en mittdrivare. Även på vintern.

Karsten

Citat från: Cero skrivet 23 maj 2008, 11:34:16 AM
    • Sedan är jag personligen inte särskilt förtjust i "släpets" beteende i ledbussar med drivning på mittaxeln. Jag vet inte om det har med den styrande axeln, den minskande tyngden på bakaxeln eller annan körstil jämfört med bakmotorvarianterna att göra men jag tycker det ofta känns som att släpet verkligen "bara hänger med". Det slänger hit och dit på ett i mitt tycke obehagligt sätt som om bussen inte riktigt har kontroll på bakändan. Speciellt känns detta på dålig (spårig) väg.

Fast just det där fenomenet är mycket mindre förekommande i B9S än tidigare ledvagnar. De är faktiskt ganska stadiga i släpet.

yngrot

Men det är nog ändå så att B9S aldrig kommer att bli tyst hur man än gör, en motor på sidan av bussen och utan isolering. Men hur är dessa i halka? Logiskt sett måste de ju vara hemska all tyngd på sidan. Jag tänker på hur Ontario beter sig i halka motorn på dessa sitter ju oxå på sidan under föraren och de bullrade rätt duktigt samt var svårframkomliga på halt väglag om man inte var exrta försiktigt på gasen samt hade bra däck.
    Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina