bullrig B9S Vs. Busslink 3837

Startat av Magnus_J, 21 maj 2008, 19:45:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

De är verkligen hopplösa när det blir slirigt. Behöver inte ens vara "halt", det
räcker att det är blöt vägbana... nu minns jag inte siffrorna, men det är
en avsevärd skillnad i belastningstryck på det vänstra respektive högra
drivhjulet, något som mjukvaran inte lyckas kompensera.

Fredde

#16
Kan bara säga det att Gävle´s Volvo B9S (6463) inte låter så illa iaf sedan att man hört vid avlösningar vid änd HPL i Bomhus är att dom är mer än nöjda när dom får denna buss...

Men att Gävle får flera av denna modell före nästa anbud 2010 lär vara avlägset men det är bara att hopps att kommunen har vissioner för busstrafiken i framtiden och det enbart blir likande bussar på alla omlopp i framtiden och då med AC i hela bussen..


//Fredde

Adrian Langemar

En sak som ofta glöms bort är att B9S har extremt få sittplatser för att vara lågentréled. Vissa av dem har endast 53 platser. Det är till och med en färre än Swebus MAN-låggolvsledbussar, som har 54 sittplatser! Det är sällan som jag åker B9S (själv föredrar jag att säga 8500LEA som är namnet på karossen) utan att bussen har stående. Ytterligare en nackdel med 8500LEA är att det knappt går att se ut om man sitter längst bak. Jag kan inte förstå varför man inte köper in vanliga lågentréledbussar i stället.

Frippe Fribas

Jag tillhör liksom Lars generationen som inte kört denna modell i någon större utsträckning, men av skribenterna här på forumet får man lätt uppfattningen att detta är en märklig konstruktion som aldrig borde lämnat projektstadiet hos Säffle.
Men eftersom bussen ändå byggts i ett icke föraktfullt antal med tiden får man nog ändå förmoda att det finns något som är bra med bussen?
Själv har jag bara kört denna busstyp några få gånger och då alltid tomkörning i olika transportsammanhang, men jag har lite blandade intryck av bussen:

Som förare tycker jag att den verkar gå hyfsat bra, lite bullrig innan man vant sig kanske, men inte överdrivet så på de individer jag kört.
Vinteregenskaperna har jag inte haft anledning att prova på, men jag misstänker liksom flera andra här på forumet att motorns placering gör att viktfördelningen ställer till det vid t ex start från hållplats i halt väglag.
Dock tror jag inte att detta  är något utpräglat B9S-problem, Nicos erfarenheter verkar ganska nyanserade tycker jag och under den berömda vinterdagen 1:a november för två år sedan var det nästan bara B9:orna som lyckades hålla sig rullande i Råsta...
I Söderort upplevde jag att Scanias Omnileder hade stora bekymmer att komma fram, delvis av samma orsak som B9:orna i Norrort, elektroniken satte helt enkelt käppar i hjulen med hjälp av antispinnprogrammet.

Själv tillhör jag kategorin som anser att en bra ledbuss är en mittmotorbuss med högt golv genomgående, främst ur väghållnings- och komfortsynpunkt.
En pusher blir väldigt "sladdrig i baken" tycker jag, speciellt om vägen inte är preparerad.
Jag har provat på både Volvo Scania och Man i olika sammanhang och blev inte särskilt imponerad av bakmotorkonceptet hos någon av dem.
Det är dock min personliga åsikt utifrån de individuella bussar jag kört och bör tas som sådana.

En huvudman däremot måste ju rimligen ställa krav på de bussar som skall köras åt denne så att kunderna, dvs resenärerna, får en så enkel och komfortabel resa som möjligt.
Detta innebär att man ibland måste kompromissa, personer med olika funktionshinder måste också kunna använda sig av kollektivtrafiken eftersom färdtjänst inte verkar kunna klara av att leverera transporter till alla som vill ha det och dessutom är tveksamt ur milijö- och ekonomisynpunkt om man inte kan ordna samåkning.
Därför får vi troligen finna oss i bussar som är kompromisser som Volvos B9S just eftersom man vill tillgodose så många krav som möjligt i en och samma produkt.

Volvo är för övrigt inte ensamma om sidmonterad motor, jag vill minnas att även Van Hool erbjuder detta alternativ i sina stadsbussar och då är det inte Volvomotorer som sitter i bussarna utan MAN eller DAF...
Hur dessa står sig gentemot Volvos B9S vad gäller vägegenskaper och ljudnivåer låter jag dock vara osagt eftersom jag inte åkt med dessa bussar själv.
//Fredrik

Fredde

Citatjag vill minnas att även Van Hool erbjuder detta alternativ i sina stadsbussar

Visst har dom det! Här har vi en av dessa, med spisen på sidan :) Och utan diggarsäte ;D


Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 26 maj 2008, 16:42:26 PM
En sak som ofta glöms bort är att B9S har extremt få sittplatser för att vara lågentréled. Vissa av dem har endast 53 platser. Det är till och med en färre än Swebus MAN-låggolvsledbussar, som har 54 sittplatser! Det är sällan som jag åker B9S (själv föredrar jag att säga 8500LEA som är namnet på karossen) utan att bussen har stående. Ytterligare en nackdel med 8500LEA är att det knappt går att se ut om man sitter längst bak. Jag kan inte förstå varför man inte köper in vanliga lågentréledbussar i stället.

B9S som låggolvsled = 43 sittande!  :-\

Adrian Langemar

Jag kom att tänka på en sak. Varför sitter inte motorn ovanpå hjulhuset? Då skulle den ta mycket mindre plats. Det skulle bli fler sittplatser och bättre barnvagnsplatser.

Cero

Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 maj 2008, 14:51:45 PM
Jag kom att tänka på en sak. Varför sitter inte motorn ovanpå hjulhuset? Då skulle den ta mycket mindre plats. Det skulle bli fler sittplatser och bättre barnvagnsplatser.

Då skulle tyngdpunkten förflyttas högre upp och därmed skulle bussen få (ännu) sämre vägegenskaper. Dessutom får man en mer komplicerad dragning av kardan. Om man nu inte gör den framhjulsdriven förstås. ;D

Nupski

Har inte kört själv men den stadigaste B9S är väl den dubbelledade som vi har här i Göteborg, storskillnad att åka en sådan mot de med bara en led. Men de körde fast så fort det blev halt.

Martin Maltkvist

Citat från: Tomas skrivet 29 maj 2008, 23:27:51 PM
Har inte kört själv men den stadigaste B9S är väl den dubbelledade som vi har här i Göteborg, storskillnad att åka en sådan mot de med bara en led. Men de körde fast så fort det blev halt.
Tänk att få fällkniv med en dubbelled...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin