Jag har hört att det ska komma... nyleveranser 2009 uppd 29/01 -09

Startat av IntresseTrafik, 19 maj 2008, 21:07:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Trucken skrivet 26 juni 2008, 13:04:08 PM
Det går lösa ryckten om ca 4 boggie alt 2 kort + 2 boggie till Arriva i Helsingborg. Och för Arriva i Helsingborg finns inget annat än MAN gas.

Det är inte alls säkert att det blir MAN. Man har inte varit nöjd enligt förare som jag snackat med.
I branschen 37 år

Jan

Swebus Malmö/Lund får under hösten 6 nya gasboggie. Enligt ett meddelande trafikchefen skrivit. Trafikökningar på linjerna mellan Lund och Malmö är anledningen.
I branschen 37 år

S Svensson

Borås Lokaltrafik AB (BL) har begärt hos sina ägare att få anskaffa ytterligare några biogasdrivna bussar. Enligt en notis i Borås-Tidning skulle det röra sig om 3 ytterligare i anskaffning(om jag minns rätt så skulle det bli 13 st,varav 10 redan beslutats).
Kommentarer ??

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 juni 2008, 08:32:38 AM
Inköpen styrs inte av märke, utan pris, leveranstid och eftermarknad!

Nog måste inköpen i vissa fall även styras av märke. Även i dessa dagar finns åkare, speciellt mindre, som av olika skäl favoriserar vissa märken. Även bland de större sker ju hos många en samordning så att vissa garage kör visst märke (bl.a. av effektiviseringsskäl) och då torde detta spela in vid nyanskaffning givet att inte det valda märkets leverantör gör bort sig fullständigt beträffande pris och service. Sedan har vi ju ett visst (kanske fler?) bolag som konstant ratar (hatar?) åtminstone ett märke, så nog spelar märkesvalet in till del, även om de faktorer du nämner sannolikt har övervikt hos de flesta.


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 29 juni 2008, 13:05:14 PM
Borås Lokaltrafik AB (BL) har begärt hos sina ägare att få anskaffa ytterligare några biogasdrivna bussar. Enligt en notis i Borås-Tidning skulle det röra sig om 3 ytterligare i anskaffning(om jag minns rätt så skulle det bli 13 st,varav 10 redan beslutats).
Kommentarer ??

Tätortstrafiken kommer att utökas med ungefär tre bussomlopp från hösten 2008 så dessa kommer alltså att behövas för att klara denna utökning. Fram till dess kommer sannolikt tre Volvo B10BLE Säffle ur serien 008-017 att återställas för trafik, givetvis med Västtrafiks goda minne. Vill också förtydliga att de tio beslutade bussarna ännu inte har beställts men det finns option på 10 gasbussar hos Scania. Eftersom man är nöjd med de första 10 Scania finns det inte mycket som talar mot att denna option kommer att utlösas och sannolikt också kompletteras med ytterligare tre bussar. Beräknad leverans hösten 2009.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Någon som vet vilka gasbussar Thygesson ska få nästa år?

Erling.L

Citat från: BussMats skrivet 22 juni 2008, 12:59:16 PM
Hej  det blir 9 st Man Lion City ledbussar till Göteborsspårvägar med inventarie nr 599 och uppåt och förhoppningsvis  kommer de till  Majorna där vi förövrigt har de älsta bussarna i mänder

Mvh Bussmats
jobbar i Majorna


Fick lite kompleterande info i veckan

3 korta man i 1xx serien
led man blir nummer 599-613
volvo led 975-980 vill ja minnas
volvo boggie 266-269
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Nupski

#97
Citat från: BEL skrivet 06 juli 2008, 21:12:25 PM

Fick lite kompleterande info i veckan

3 korta man i 1xx serien
led man blir nummer 599-613
volvo led 975-980 vill ja minnas
volvo boggie 266-269

Kompletteringar av kompletteringar  ;D

MAN kortvagn A78 101, 102 samt 110 skall till Majorna
Volvo boogie B12 fortsättning av serien 266 till Grimbo 267, 268 samt 269 till Kruthus
Volvo ledbuss B9S 975-978 skall till Kruthus 979 samt 980 till Kville
MAN ledbuss A23 599-602 skall till Grimbo 603-607 skall till Majorna 608-613 skall till Kville

Walter

Citat från: Tomas skrivet 08 juli 2008, 02:36:00 AM
Kompletteringar av kompletteringar  ;D

MAN kortvagn A78 101, 102 samt 110 skall till Majorna
Volvo boogie B12 fortsättning av serien 266 till Grimbo 267, 268 samt 269 till Kruthus
Volvo ledbuss B9S 975-978 skall till Kruthus 979 samt 980 till Kville
MAN ledbuss A23 599-602 skall till Grimbo 603-607 skall till Majorna 608-613 skall till Kville

Vilka får strycka på foten förutom de MAN-vagnar som skulle rullat åt Swebus?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nupski

Citat från: Walter skrivet 08 juli 2008, 08:08:58 AM
Vilka får strycka på foten förutom de MAN-vagnar som skulle rullat åt Swebus?

MAN 551-555 finns till salu på Neoplans hemsida tillsammans med MAN 111-115 samt 121-125.

Volvo 916, 917, 948 samt 949

Peter L

Citat från: Jan skrivet 29 juni 2008, 12:07:42 PM
Swebus Malmö/Lund får under hösten 6 nya gasboggie. Enligt ett meddelande trafikchefen skrivit. Trafikökningar på linjerna mellan Lund och Malmö är anledningen.

Trevligt. Har inte själv läst trafikmeddelandet, men enligt Skånetrafikens hemsida så utökas trafiken på linje 166 från 15-minuter till 10-minuterstrafik under rusningstid. Detta borde med snabb matematik kräva 4 bussar extra (från 8 till 12). Dessutom har linje 169 inte trafikerats tidigare med gasboggie eftersom denna linje tillkom lite senare, den kräver 3 omlopp. Därmed är de 6 nya bussarna väl intecknade och efterlängtade.

Någon utökning på Pendel-linjerna mellan Malmö och Lund aviseras i alla fall inte av Skånetrafiken men kan mycket väl smygas in och är välkommen! Roligt när trafiken expanderar och fler väljer att åka kollektivt.

Jan

Citat från: blubb skrivet 03 juli 2008, 18:51:51 PM
Någon som vet vilka gasbussar Thygesson ska få nästa år?

Thygessons har inte vunnit någon trafik på några år nu. Då verkar det mindre troligt att de ska sätta in gasbussar när de är en bra bit in på sin period.
I branschen 37 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 08 juli 2008, 16:08:56 PM
Thygessons har inte vunnit någon trafik på några år nu. Då verkar det mindre troligt att de ska sätta in gasbussar när de är en bra bit in på sin period.

Det är inte vad de själva säger enligt tidningen Norra Skåne:

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080617/NYHETER/484132363

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2008, 16:37:52 PM
Det är helt enligt Skånetrafikens nya direktiv, det kommer att bli färre men större bussdepåer och givetvis kommer detta även att påverka storleken på avtalsområdena framöver, eftersom man kommer att satsa på Biogas på hela linjen är det inte längre lönsamt med små avtalsområden/bussdepåer

Vilket kan innebära slutet på linjetrafiken (som de kört på samma linje i över 85 år) för Olssons i Vittskövle . Men det finns ju lösningar på alla problem. Till exempel att ett litet företag hyr in sig hos ett större.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2008, 17:55:14 PM
Vilket kan innebära slutet på linjetrafiken (som de kört på samma linje i över 85 år) för Olssons i Vittskövle . Men det finns ju lösningar på alla problem. Till exempel att ett litet företag hyr in sig hos ett större.


Och du tror inte man kan köra som underentreprenör?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.