Jag har hört att det ska komma... nyleveranser 2009 uppd 29/01 -09

Startat av IntresseTrafik, 19 maj 2008, 21:07:12 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Kanske vore läge att sortera om listan i boskatvsordning så det blir mer överskådligt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IntresseTrafik

#76
Jo tack Micke! Vet inte hur jag kunnat missat något sådant som att sortera den på det enklaste lättlästa sättet. Det är ändrat nu!

När jag sorterade listan upptäckte jag att det inte fanns i skrivet vilka bussmärken som ska levereras till några av KLT`s entreprenörer någon som kan hjälpa till med det? Det gäller Hjalmarssonsbuss, Nilsbuss och Uknabuss.

Har även ändrat rubriken till 2008/09 då det börjar bli dax att lämna in beställningar inför 2009 nu.
Dessutom finns det en hel del information om beställda bussar 2009 till bland annat Arriva och KR Trafik.

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 02 juni 2008, 22:36:37 PM
Ja de är inge vidare komfortmässigt. Ryckig i växellådan och osmidig i dörrsystem. Varför ska det ta lika lång tid att få upp dörrarna på en modern buss som på tunnelbanans C20-vagnar? Det saknas finess i nya bussar, de byggs som de specas och inte efter sunt förnuft.

Det finns en inställning jag hittat i förardatorn som heter, bränslesparläge eller något sånt, den står på dynamiskt. Väljer då man EJ Dynamsikt så tänds det gröna fältet på varvräknaren mellan 1000-1500 rpm och bussen växlar mycket mjukt och blir mycket piggare.

MEd dörrarna verkar vara din erfarenhet. Min erfarenhet som åker denna 100 gånger i månaden, vet att så fort man vrider på dörrvredet så går dörrarna upp. Men du har ju ett intresse att öppna dörrarna i farten å det går inte med dessa, eftersom man måste stå still för att öppna dörrarna, samma med tidigare generationen av omnilink 4701 - 474x

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 06 juni 2008, 18:08:18 PM
Det finns en inställning jag hittat i förardatorn som heter, bränslesparläge eller något sånt, den står på dynamiskt. Väljer då man EJ Dynamsikt så tänds det gröna fältet på varvräknaren mellan 1000-1500 rpm och bussen växlar mycket mjukt och blir mycket piggare.

MEd dörrarna verkar vara din erfarenhet. Min erfarenhet som åker denna 100 gånger i månaden, vet att så fort man vrider på dörrvredet så går dörrarna upp. Men du har ju ett intresse att öppna dörrarna i farten å det går inte med dessa, eftersom man måste stå still för att öppna dörrarna, samma med tidigare generationen av omnilink 4701 - 474x

Det jag menar är att det inte går att få upp dörrarna i det ögonblick man stannar, utan det tar ett par sekunder efter stoppet innan dörrarna går upp, precis som på Swebus 55-ledvagnar. I stadskörning, med täta hållpltasuppehåll, är detta onödig tidsspillan och framför allt irriterande.

Optimal

kan max handla om 1-2 sek, för dom gångerna jag åkt så har jag inte märkt det.  Men HB förare klarar ju att hålla tidtabeller gott å väl, Kommer tom. tidigt, Så det är inget man störs av.

Ingemar

Citat från: Ingemar skrivet 03 juni 2008, 04:25:45 AM
Söne buss i Göteborg köper fem nya Scania Vest. Två 13 meters Center till Stenkullen, en boggie till Sollebrunn och två till Nossebro (13 meter? osäker...)
Nossebros bussar levereras snart och sätts i trafik i början av sommaren, de övriga blir väl till hösten.

MVH Ingemar
Får korrigera mig själv... Nossebro har fått 2 st 13meters Vest Contrast, som antagligen kommer i trafik om någon vecka. Just nu är det leveransservicar och lite småkorrigeringar av dom.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

IntresseTrafik

#81
Hejsan alla!

Nu är äntligen sommaren här vilket innebär att man inte alltid har tillgång till internet. Istället sol, bad och annat kul. Men här kommer lite ändringar med nylevererade bussar till Söne Trafik i Göteborg, Gamla Uppsala Buss, Interbus, Swebus och Swebus Express. Hoppas Ni har tillägg, ändringar eller några andra saker att fylla på med. VAR INTE BLYGA UTAN VAR VÄLKOMMNA.....med tillägg till den här tråden!

Bussmicke

Kan vi inte döpa om den här tråden till en "Jag har hört att det skall komma-tråd"  ?  ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BussMats

Hej  det blir 9 st Man Lion City ledbussar till Göteborsspårvägar med inventarie nr 599 och uppåt och förhoppningsvis  kommer de till  Majorna där vi förövrigt har de älsta bussarna i mänder

Mvh Bussmats
jobbar i Majorna

IntresseTrafik

#84
Hej !

Har nu uppdaterat. Först och främst har jag försökt att ta till mig lite av den kritik som framförts mot den här tråden. Jag har bland annat döpt om trådrubriken och skrivit en tydligare målbeskrivning.

Målbeskrivningen:
Syftet med den här tråden är att få en liten inblick i kommande leveranser år 2008/2009.
Då och då hittar man information i olika trådar på bussnack eller läser om dem i dagstidningar eller hittar dem hos andra källor.
Tanken är då att när jag hittar information som är intressant så sammanställer jag informationen och lägger ut den på listan.
När bussarna är levererade så plockar jag bort dem ifrån listan. För att tråden ska bli mer lättläst.
Ni är även välkommna med bidrag direkt i den här tråden. Om ni sitter med information ni vill dela med er av.

Om ni hittar information skriven av er som ni av någon anledning inte vill ska vara med i listan nedan. Så skriv i mina meddelande till mig och tala om vilken information ni vill ta bort så gör jag det så fort jag läst Ert meddelande.

I nya uppgifter inskrivna på listan ifrån och med den 24/6 2008 står det även vem källan är.

Tänk också på att denna lista inte är 100% korrekt. Utan snarare en liten inblick i det som komma skall.
Så ta uppgifterna med en nypa salt.

Övriga ändringar: Göteborgsspårvägar, Swebus Umeå och Veolia Östergötaland.

Ingemar

Citat från: Ingemar skrivet 12 juni 2008, 07:54:38 AM
Får korrigera mig själv... Nossebro har fått 2 st 13meters Vest Contrast, som antagligen kommer i trafik om någon vecka. Just nu är det leveransservicar och lite småkorrigeringar av dom.
MVH Ingemar
Bussarna är i trafik, har nummer 03 (RRZ829) och 04 (RHC106), och bör alltså avföras från denna lista.
Övriga bussar väntas om någon/några veckor...

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Erling.L

Citat från: BussMats skrivet 22 juni 2008, 12:59:16 PM
Hej  det blir 9 st Man Lion City ledbussar till Göteborsspårvägar med inventarie nr 599 och uppåt och förhoppningsvis  kommer de till  Majorna där vi förövrigt har de älsta bussarna i mänder

Mvh Bussmats
jobbar i Majorna


tror 6 av dom hamnar i majorna o resten på kville sen kommer det fler b9s ledare o 10 volvo boggies om jag förstått allt rätt

hoppas boggie bussarna ersätter Bova liken
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

IntresseTrafik

#87
Tack Ingemar och BEL har uppdaterat era ändringar nu.

Trucken

Det går lösa ryckten om ca 4 boggie alt 2 kort + 2 boggie till Arriva i Helsingborg. Och för Arriva i Helsingborg finns inget annat än MAN gas.

Walter

Citat från: Trucken skrivet 26 juni 2008, 13:04:08 PM
Det går lösa ryckten om ca 4 boggie alt 2 kort + 2 boggie till Arriva i Helsingborg. Och för Arriva i Helsingborg finns inget annat än MAN gas.

Ökar antalet resande fortfarande? Kul i så fall
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!