Numrering på oslo-ersättarna?

Startat av virtual1, 28 mars 2008, 21:13:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Nu börjar det dyka upp lappar i fronterna på de norska bussarna, tycker mig sett att det stått 30XX på de flesta,
är detta radionummer, eller vill man skapa om en helt ny nummerserie för norrbaggarna o skita i de tresiffriga varianterna?

virtual1

Yujin Zhang

Citat från: virtual1 skrivet 28 mars 2008, 21:21:46 PM
Kan vara. men brukar man ha dessa som fyrsiffriga???

Jo, fyrsiffriga omloppsnummer är det vanligaste förekommande hos Busslink i Stockholms län, förutom i innerstan där det är tre- och tvåsiffrig som gäller (och ensiffrig...).

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 28 mars 2008, 21:13:00 PM
Nu börjar det dyka upp lappar i fronterna på de norska bussarna, tycker mig sett att det stått 30XX på de flesta,
är detta radionummer, eller vill man skapa om en helt ny nummerserie för norrbaggarna o skita i de tresiffriga varianterna?

Det är Omloppsnumren, första dagen fick ju de stackars förarna som skulle avlösa springa och fråga varenda buss som kom in om den var omlopp 30xx (den de skulle ha)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2008, 21:40:47 PM
Det är Omloppsnumren, första dagen fick ju de stackars förarna som skulle avlösa springa och fråga varenda buss som kom in om den var omlopp 30xx (den de skulle ha)

Å där har vi anledningen till att fortsätta med blockbrickor (som vissa är emot här)!  ;D

Fredde

Det beror ju på turtätheten hur nödvändigt detta är. Sen kan man ju på vissa håll ta reda på innan vilken vagn man ska ha. Därför behövs det inte överallt ;)

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 mars 2008, 21:42:56 PM
Å där har vi anledningen till att fortsätta med blockbrickor (som vissa är emot här)!  ;D

Turbrickor är det nog du menar, mycket bra att ha på linjer med tät trafik och avlösningar på linjen.

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 28 mars 2008, 22:10:49 PM
Turbrickor är det nog du menar, mycket bra att ha på linjer med tät trafik och avlösningar på linjen.

Får väl ursäkta mig och säga omloppsbrickor efter att ha kollat snabbt på en spec jag råkade ha... Verkar som Busslink har äntligen bytt ordet Block till Omlopp.

Ivo

Vi hade problem vid avösningarna dag ett. Så lösningen blev dessa skyltar med omloppsnummer.   8)

Bussmicke

Citat från: Ivo skrivet 28 mars 2008, 22:16:35 PM
Vi hade problem vid avösningarna dag ett. Så lösningen blev dessa skyltar med omloppsnummer.   8)

Precis det jag beskrev tidigare
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 mars 2008, 21:42:56 PM
Citat från: Karsten skrivet 28 mars 2008, 22:10:49 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 mars 2008, 22:14:30 PM
Får väl ursäkta mig och säga omloppsbrickor efter att ha kollat snabbt på en spec jag råkade ha... Verkar som Busslink har äntligen bytt ordet Block till Omlopp.

Allså, varför måste alla här vara så "politiskt korrekta"......   I Stockholm har man alltid använt "turnummer" och "turbrickor" historiskt.....
jag förstår inte varför det måste döpas om till "Block", "omloppsnummer" och "omloppsbrickor", bara för att man ändrar i företagen s organisationer eller byter planeringssystem.

Den översättningen kan alla ha i huvudet ändå, i allafall på ett intresseinriktat forum som detta.

Jag känner till tre olika uttryck för fordonsomlopp som använts historiskt på olika platser, men säkert finns flera, vilket vore trevligt att få vet !

Stockholm - Tur
Göteborg - Tåg
Norrköping - Kurs
;-)

Martin Maltkvist

Citat från: Leif D skrivet 28 mars 2008, 23:45:25 PM
Allså, varför måste alla här vara så "politiskt korrekta"......   I Stockholm har man alltid använt "turnummer" och "turbrickor" historiskt.....
jag förstår inte varför det måste döpas om till "Block", "omloppsnummer" och "omloppsbrickor", bara för att man ändrar i företagen s organisationer eller byter planeringssystem.

Den översättningen kan alla ha i huvudet ändå, i allafall på ett intresseinriktat forum som detta.

Jag känner till tre olika uttryck för fordonsomlopp som använts historiskt på olika platser, men säkert finns flera, vilket vore trevligt att få vet !

Stockholm - Tur
Göteborg - Tåg
Norrköping - Kurs
I Eskilstuna används uttrycket "Block" för fordonsomlopp men jag vet inte hur länge benämningen har använts eller om det någon gång kallats för något annat.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

I Kalmar län är det "Omlopp" som gäller. Står till och med "OML" när man ska logga in sig på komradion.

Bussmicke

Jag vet inte hur man gör i Tunnelbanan och på Tvärbanan Leif men nu gällde det bussarna.
Jag vet att man körde med Turnummer förr på busssidan.
//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2008, 23:57:44 PM
på vissa förortsgarage som använde turbrickor tex Lidingö fanns det bara en av varje turnummer oavsett hur många linjer bussen trafikerade under dagen, men då är vi inne på omloppsnummer.

Samma sak var det hos Busslink Botkyrka. När en buss stod uppställd i exv. Tumba kunde det stå  215 Turnummer i skyltskåpet.
//Bussmicke.