Numrering på oslo-ersättarna?

Startat av virtual1, 28 mars 2008, 21:13:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Citat"Block" är nog något som kommit in med Hastus.

Och det var väl först när Hastus, med förarspecar (med detaljerad tider osv), kom till Stockholms innerstad då man började fundera annorlunda och slutade med att låta samma vagn rulla på samma linje hela dag?

Idag har man bland annat en del tomkörningar mellan Frihamnen/Radiohuset, Gullmarsplan/Stora Essingen, Fredhäll/Hornsbergshallen som jag inte visste fanns när Hornsberg fortforande hade "linjetabeller" (eller vad de är kallad) som stannade i vagnen hela dag. Sen har man också börjat med att "byta linje" vid ändhållplatser i en större utsträckning, bland annat i Karlberg 42/72 (nu också 507) och Fredhäll (49/62).

Bussmicke

Måste varit Swebus.

En variant på det hela:
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Ahh.. Tack för bilden!

Finns ju nåt sånt i Buss-PCn, tror det är "Rastvagn" det står men det blir bara en blank skylt. Lite synd..

Optimal

Busslink hade Block som skyltning förut

Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 29 mars 2008, 00:44:36 AM
Ahh.. Tack för bilden!

Finns ju nåt sånt i Buss-PCn, tror det är "Rastvagn" det står men det blir bara en blank skylt. Lite synd..

Detta var före Buss-PC:ns tid.

Har bild på Busslink med xxx Turnummer. Ska bara hitta dem först
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 mars 2008, 00:34:58 AM
Och det var väl först när Hastus, med förarspecar (med detaljerad tider osv), kom till Stockholms innerstad då man började fundera annorlunda och slutade med att låta samma vagn rulla på samma linje hela dag?

Idag har man bland annat en del tomkörningar mellan Frihamnen/Radiohuset, Gullmarsplan/Stora Essingen, Fredhäll/Hornsbergshallen som jag inte visste fanns när Hornsberg fortforande hade "linjetabeller" (eller vad de är kallad) som stannade i vagnen hela dag. Sen har man också börjat med att "byta linje" vid ändhållplatser i en större utsträckning, bland annat i Karlberg 42/72 (nu också 507) och Fredhäll (49/62).

Nja, det har väldigt länge förekommit att omloppen byter linjer i innerstaden, men i mycket mindre omfattning. I mitten av 90-talet frångick Hb att numrera omloppen linje för linje för att i stället låta varje utgående vagn från hallen förses med ett eget omloppsnummer.
Det blev då mycket lättare för numerofilen Karsten att göra vagnutsättningen estetiskt tilltalande. T.ex. tursattes vagnarna 6851-6865 på tur 51-65 och vagnarna 5080-5110 på turerna 80-110.

Nu blandar t.o.m. jag ihop begreppen tur/omlopp/block som ni märker. Självklart kommer människor alltid att använda det begrepp som är mest begripligt, om det står "tur" på specarna så lär den stora massan använda ordet "tur!. Samma sak med "omlopp", som i mitt tycke är det bästa ordet. "Block" är nog det fånigaste, en produkt av att leverantören av ett planeringsverktyg fått bestämma begreppen.

Ted Selander

I slutet av 90-talet när "nya" södra radion skulle tas fram blev ordet omlopp ett nästintill internationellt begrepp. Det var tyska och finska leverantörer inblandade, och oavsett språk, inkl. engelska, användes ordet omlopp i arbetet med specning av systemet.

Radion infördes i Stockholms län söder om innerstan, och blev relativt kortlivad, den ersattes ju av buss-pcn.

Ordet block torde ha införts i samband med den första översättningen av Hastus till svenska, var det en direktöversättning? Benämningen föll inte väl ut i trafikorganisationen, och numera är alltså omlopp åter det begrepp som används att beskriva vad ett fordons arbetspass.

PS Omloppsnumren är numera fyrställiga, första siffran anger trafikområde, där innerstan räknas som ett område. Eftersom innerstan har 0 som första siffra blir numren i praktiken en- två-, eller tresiffriga. Gröna linjen har tilldelats siffran 3.

/Ted

Yujin Zhang

CitatPS Omloppsnumren är numera fyrställiga, första siffran anger trafikområde, där innerstan räknas som ett område. Eftersom innerstan har 0 som första siffra blir numren i praktiken en- två-, eller tresiffriga. Gröna linjen har tilldelats siffran 3.

Men nu blev det lite snurrig här. Det står inte t.ex. Omlopp 30005 på BussPC utan bara Omlopp 5 (alltså det finns inga nollor som platshållare jämfört med norska vagnarnas vänsternollor). Sen när man ropar till en annan omlopp så står det inga vänsternollor vid omloppsnummer och man behöver inte trycka in alla nollor som platshållare heller (så 30005 -> 35 eller 30275 -> 275) och det är ganska smart gjort tycker jag.

Ted Selander

Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 mars 2008, 12:20:30 PM
Men nu blev det lite snurrig här. Det står inte t.ex. Omlopp 30005 på BussPC utan bara Omlopp 5 (alltså det finns inga nollor som platshållare jämfört med norska vagnarnas vänsternollor). Sen när man ropar till en annan omlopp så står det inga vänsternollor vid omloppsnummer och man behöver inte trycka in alla nollor som platshållare heller (så 30005 -> 35 eller 30275 -> 275) och det är ganska smart gjort tycker jag.

Snurrigt blev det väl med 5 siffror plötsligt? Jag har aldrig nämnt 30005...

Är du nu i innerstan, eller på gröna linjen? I innerstan syns inte vänsternollorna i Hastus.
På linje 18 m.fl. är omloppsnumren 30xx, t.ex. Jag utgår från Hastus numrering. Jag är inte säker på hur buss-pc funkar ute i bussarna, det blir alltför sällan tillfälle till körning i trafik numera. Senast var det i innerstan, och jag behövde aldrig använda tekniken.

/Ted

JDS

Förekommer det några "flerdygnsomlopp" i busstrafiken, alltså omlopp som är kopplade, eller hur man nu säger, på så sätt att den vagn som går i omlopp xyz dag 1 automatiskt hamnar i omlopp yzå dag 2?

Yujin Zhang

Citat från: Ted S skrivet 29 mars 2008, 12:41:03 PM
Snurrigt blev det väl med 5 siffror plötsligt? Jag har aldrig nämnt 30005...

Är du nu i innerstan, eller på gröna linjen? I innerstan syns inte vänsternollorna i Hastus.
På linje 18 m.fl. är omloppsnumren 30xx, t.ex. Jag utgår från Hastus numrering. Jag är inte säker på hur buss-pc funkar ute i bussarna, det blir alltför sällan tillfälle till körning i trafik numera. Senast var det i innerstan, och jag behövde aldrig använda tekniken.

/Ted

Oj, nu var det jag som slarvat med det här. Tog siffran 3 som exempel på dynsnummer.  :-X

Yujin Zhang

Citat från: JDS skrivet 29 mars 2008, 13:14:08 PM
Förekommer det några "flerdygnsomlopp" i busstrafiken, alltså omlopp som är kopplade, eller hur man nu säger, på så sätt att den vagn som går i omlopp xyz dag 1 automatiskt hamnar i omlopp yzå dag 2?

Nej jag tror inte det, främst för att undvika förvirringar. Det kan finnas t.ex. två omlopp 6991 ute samma dag men inte samma tidpunkt och då är det ju ganska smart att hålla isär dem. Nu har jag visserligen inte sett såna i praktiken, men jag fick för mig att Norrort har eller hade såna som är ute säg mellan 15'00 och 09:00. Hursomhelst så vet jag att in-tjänster som kommer in till Hornsberg efter 23:59 fortforande använder 24/25/26-klocka på specen och dygsnummer byts inte.