Reklambild på en riktigt fin busstyp....[1 SL-bild]

Startat av Kvarne, 21 mars 2008, 09:50:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

M224

Härlig bild Kvarne, instämmer ang busstypen.  8)

Yujin Zhang

Och den skyltning är numera helt förbjuden i Busslink Hornsberg (minst), förutom när det är abonnering.  :-\

/Yujin - som tycker den skyltning är något finare än den vanliga "Ej i trafik"

Ersa

Ja, det är ju hemskt att trafikoperatören skyltar med sitt eget namn. Det går ju mot den totala likriktningen!  >:(

Fredde

Varför skulle det vara förbjudet? Vågar man säga det, men jag möter många gånger bussar från Söderhallen som skyltar detta.

Låter som man skäms över företaget...

M224

Citat från: Fredde_J skrivet 21 mars 2008, 11:59:32 AM
Varför skulle det vara förbjudet? Vågar man säga det, men jag möter många gånger bussar från Söderhallen som skyltar detta.

Låter som man skäms över företaget...

Är det inte så att det är SL som vill att det inte ska stå "Busslink" eller "Swebus" i stället för "Ej i trafik"
och jag måste faktiskt fråga varför det skall stå Busslink i stället för "Ej i trafik", vilket anser ni är bäst för kunderna i SL-trafiken? Motivera varför det skall stå Busslink/Swebus/Veolia i stället för Ej i trafik.

Läs Yujins inlägg så skriver han:

"/Yujin - som tycker den skyltning är något finare än den vanliga "Ej i trafik""

Det handlar alltså om att det inte är tillåtet att skyla Busslink mm i stället för "Ej i trafik", något som jag tycker är helt normalt. Sen får det ju stå Busslink eller något annat om dom är ute med bussen och kör utanför ord SL-omlopp.

Fredde

De som åker med läser inte ofta vad som står på bussen ändå. (ännu mindre i tidtabellen ang vilka hållplatser som trafikeras) Och läser dom på bussen så är det när man har en buss som skyltningen är knas på. Och då klagas det... ::)

Varför skulle jag inte få visa vilket företag jag kör för? Man kan ju bilda SL-buss igen om det är åt det hållet man vill dra det. För så verkar det ju uppenbarligen.

Ersa

Varför är man så rädda för åkerinamnet i SL-land? Har man lagt ut trafiken på anbud ska väl trafikföretaget som ju äger bussen kunna skylta sitt eget namn när man kör all typ av tomkörningar? SL betalar väl ändå inte full ersättning för tomkörningarna, så varför ska de ha åsiker om detta?

Jag har oerhört sällan skyltat "Ej i trafik" i mina år, oavsett vilken länshuvudman jag kört för. Antingen blir det firmanamnet, eller någon positiv text till helg, jul, nyår, påsk, midsommar etc.

Skalman

Man kan väl gissa att man från huvudmannens sida vill att bussarna
ska uppfattas enhetligt, dvs som en "SL-buss", oavsett vilken
operatör det råkar vara som kör.

Detta (med enhetligt utseende/marknadsföring av namn osv) är
för övrigt inget som är specifikt för bussbranschen.

Ersa

Men då kan man ju fråga sig: Varför har SL själva lagt in operatörernas firmanamn i PC:ns skyltdatabas?
Borde det inte räcka med "Ej i trafik" samt "Abonnerad" i databasen, om man tänker som de gör?

För övrigt borde det kunna stå "Beställning" istället för det uråldriga "Abonnerad"...

IntresseTrafik

När jag fick utbildning på SL linjer i mitten av 90 talet. Sa man att man alltid skulle skylta Ej i trafik. Vid tomkörning för att de som är synsvaga känner igen bilden av Ej i trafik utan att dom ser texten. Därför var det inte lämpligt att skylta SL Buss AB som ett exempel.

Skalman

Logiken är väl inte allerstädes närvarande, om man säger så. Redan innan Buss-PC:n så
kom det ju direktiv om att filerna med destinationstexter skulle vara enhetliga, och
alla "lokala" avvikelser skulle bort. Tanken kanske var god, men i praktiken blev
det genast mer komplicerat, och det dröjde inte länge förrän vissa av de lokala
destinationerna var tillbaka. Samma med Buss-PC. I början fanns det inte mycket
att välja på, men nu börjar det tillkomma mer och mer i listan...

Jonas M. Bobjörk

Har aldrig hört nåt om att man inte får skylta Busslink.
Varför har man då som sagt lagt in (glad sköldpadda) Busslink i systemet?
Enda jag frågar mig är varför man ska kunna skylta Veolia eller Swebus på en Busslinkvagn :)

Jonas M. Bobjörk

Då har man inte varit så nogranna med att säga detta till sina förare:

Yujin Zhang

CitatDå har man inte varit så nogranna med att säga detta till sina förare:

De förare jag har pratat om angående att skylta "Busslink" har sagt att det har varit så j-ligt mycket tjafs om det mellan förare som skyltar så, "högre chefer" i garaget/Busslink och SL. Tydligen säger SL ungefär: företaget gör reklam för sig själv genom att skylta företagsnamnet/logon när den kör uppdrag åt SL, och det kan jag iofs hålla med till en viss del.  ::)