Reklambild på en riktigt fin busstyp....[1 SL-bild]

Startat av Kvarne, 21 mars 2008, 09:50:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: M224 skrivet 21 mars 2008, 21:59:15 PM
Det finns en regel så vad är problemet?

Att den regeln inte berättas för förarna, dvs dom som har möjligheten att skylta Busslink.

Jonas M. Bobjörk

Jag har då aldrig hört eller sett något om det. Står inget i infon om Buss-PC t.ex.

Kvarne

A) Konstigt att du inte hört detta Jonas Bobjörk. Jag har fått den informationen och det är utom allt tvivel jag fått den. Det som sagts till mig är att under (tom-)körning får det endast skyltas "Ej I Trafik" och inget annat. Den infon fick jag under Buss-PC utbildningen.

B) Anledningen till att bussen är skyltad med "Busslink" på bilden är ju dels för att det knappast kan göra något om en av Busslinks bussar är skyltad så inom garageområdet och dels för att bilden är tänkt att likna en slags reklambild för Busslink....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredde

Kan inte heller jag dra mig till minnes att jag har fått den informationen.

Det enda som sade var typ: "När man har kört klart en linje så slår den om till Ej i trafik automatiskt"

Robert Brink

Får väl kliva in i debatten här! På Råsta har det gått ut info ofta om detta med skyltning under tomtur! Redan när Connex/Veolia körde, så tjatades det om att man endast ska skylta Ej i Trafik. Och det har inte minskat under Busslink tiden.
För min del köper jag direkt SL:s åsikt om att det ska vara enhetligt för kunderna. Ser bäst ut om alla som är på SL uppdrag skyltar Ej i Trafik, hur svårt ska det vara? Är det roligare bakom ratten när det står Swebus där uppe?
På Råsta har det även gått ut info tidigare om att bussar på tomtur även skall köras med släckt innerbelysning(något jag fick lära mig när jag började där...), just för att kunderna lättare ska se att bussen inte är i trafik. Men där är det tydligen så dumt, så att på vissa busstyper, lyser inte skyltskåpet om inte belysningen är på i bussen...

//R

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 22 mars 2008, 09:25:43 AM
För min del köper jag direkt SL:s åsikt om att det ska vara enhetligt för kunderna. Ser bäst ut om alla som är på SL uppdrag skyltar Ej i Trafik, hur svårt ska det vara? Är det roligare bakom ratten när det står Swebus där uppe?

Nja, jag tycker det är att dumförklara SL-resenärerna lite. Som att hävda att folk inte förstår att det finns trafikföretag utan vagga in folk i tron att det fortfarande är SL som äger och kör alla bussar än idag. Ute "på landet" (utanför SL-land) förekommer det ofta firmans eller huvudmannens namn på skyltarna (hellre än "Ej i trafik"), och det verkar inte vara någon som blir förvirrad av det.

Citat från: Robert Brink skrivet 22 mars 2008, 09:25:43 AM
På Råsta har det även gått ut info tidigare om att bussar på tomtur även skall köras med släckt innerbelysning(något jag fick lära mig när jag började där...), just för att kunderna lättare ska se att bussen inte är i trafik. Men där är det tydligen så dumt, så att på vissa busstyper, lyser inte skyltskåpet om inte belysningen är på i bussen...

Att köra med hel nedsläckt buss under tomkörning under mörker är smart, tydligt och även bekvämt för förarens ögon. Men att skylten då slocknar är en otroligt ogenomtänkt koppling. Detta innebär ju att skåpet oftast släcks ner just när det står "Ej i trafik", varvid kundinformationen och "enhetligen" då ändå försvinner helt. Bättre då att koppla skyltskåpsbelysningen till halvljusvredet så att skyltskåpen tänds när instrumentbelysningen är tänd.

Fredde

Ska allt vara enhetligt kan vi ju sprätta bort företagsnamnet på uniformen (och sy dit SL) och pilla bort den på sidorutan.. ::)

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 22 mars 2008, 12:40:30 PM
Ska allt vara enhetligt kan vi ju sprätta bort företagsnamnet på uniformen (och sy dit SL) och pilla bort den på sidorutan.. ::)

Ja! Kunderna kan ju bli förvirrade av den 1 cm höga "i samarbete med Busslink" resp "Swebus" på sidorutan!  ;)