Huvudmeny

Nio bilder från Umeå

Startat av Marc, 13 mars 2008, 18:30:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Norrland är populärt och vackert, tyvärr hann det försvinna en hel del snö på de veckor som skiljde Patriks och min tur norröver.
Besökt Umeå mån/tis i veckan och hade det bara grått och regnigt. Inga höjdarbilder därför.

I stadstrafiken har vi ju en fast korrespondent, men någon bild blev det i alla fall.

En vikariebuss snart redo att ge sig ut i trafiken!

Som sagt..dimma och duggregn, men även det kan ge en viss stämning...höststämning!?

En fullständigt galen flygbuss. Åkte med denna 1 timme senare till flyget och föraren lyckades klättra på 18 av 19 rondellhörn och vägkanter som fanns på vägen. Näst intill pinsamt!

Kålaboda har skaffat nytt.

Platsen under tak vid Kina-krogen är ett populärt ställe för buss-spotting har jag märkt.

Till slut måste jag även klämma in en vacker Skelleftebuss på väg in till Vasagatan i Umeå.

Jona

Tack för riktigt fina och trevliga bilder. 27 och 28 februari var jag i staden på besök. 27 var det mer eller mindre snöstorm, men den 28 var vädret hyfsat fint och perfekt för fotograferade. Nämligen molnigt men ingen nederbörd. Jag föredrar moln när jag fotar, för det första kan man fota åt alla väderstreck utan att få motsol, för det andra slipper jag svarta skuggor som ställer till det...

20 mars ska jag göra återbesök i Ume igen. Hoppas jag får bra väder och att dom inlånade ledbussarna behagar dyka upp framför kameralinsen.

En fråga dokk till alla som reser upp hit och njuter av Norrland. Varför hamnar ni i Ume? Finns ju Örnsköldsvik 10 mil söderut eller Skellefte 13 mil norrut och besöka. Bussmicke, Patrik med flera har ju besökt dessa städer också självklart. Nä det jag snackar om är litegran en fundering varför norrlands-besökarna i allmänhet hamnar i just Ume. Inge fel med det, finns mycket fint och se i Björkarnas stad så kör för det.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Mikael T Nilsson

Tack för ett trevligt bildsvep!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Marc

Citat från: Jona skrivet 13 mars 2008, 18:45:28 PM

En fråga dokk till alla som reser upp hit och njuter av Norrland. Varför hamnar ni i Ume? Finns ju Örnsköldsvik 10 mil söderut eller Skellefte 13 mil norrut och besöka. Bussmicke, Patrik med flera har ju besökt dessa städer också självklart. Nä det jag snackar om är litegran en fundering varför norrlands-besökarna i allmänhet hamnar i just Ume. Inge fel med det, finns mycket fint och se i Björkarnas stad så kör för det.

/Jona

Tackar!
Bra fråga, kan ge mig på en förklaring för min egen del.
Jag passerade bara genom Umeå på min resa, men städerna Luleå och Umeå är centrala och en bra utgångspunkt för att ta sig åt olika håll. För mig är flygplatsen på sätt och vis avgörande. Har vänner i Umeå området och jobbet för mig även till krokarna.
Denna resa gick för övrigt Harstad-Narvik-Kiruna-Luleå-Umeå-Hörnefors-Umeå flyg. Nästa nedslag i Umeå är 1 april!

För övrigt så hade jag planerat att övernatta i Skellefteå natten före...men en snöstorm kom ivägen. (kommande inlägg)

Ersa

Citat från: Marc skrivet 13 mars 2008, 19:00:16 PM
Nästa nedslag i Umeå är 1 april!

Då blir det besök av två fotografer denna "skämtdag".

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 13 mars 2008, 20:31:47 PM
Då blir det besök av två fotografer denna "skämtdag".

:-D - fö kan jag svara för min del då jag knappt beträtt denna landsände alls att Umeå känns som en bra start! Det är en trevlig stad, finns ett antal olika bussbolag och busstyper som rullar, staden är tillräckligt stor för att man ska få en rejäl mängd bilder att fota med. O nu då Veolia försvinner i sommar vill man ju dokumentera innan det är försent! Sen kan jag rent samlarmässigt säga att jag i Umeå kan komplettera befintlig samling på annat sätt än i en mindre stad.

Jacob med C

Citat från: Marc skrivet 13 mars 2008, 18:30:30 PM
Norrland är populärt och vackert, tyvärr hann det försvinna en hel del snö på de veckor som skiljde Patriks och min tur norröver.
Besökt Umeå mån/tis i veckan och hade det bara grått och regnigt. Inga höjdarbilder därför.

En vikariebuss snart redo att ge sig ut i trafiken!

Trevliga bilder. Hur många av 38xx bussar finns i Ume nu?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

bussgrabben

3877 siktades ute på linje 1 idag.

Jessika

Citat från: bussgrabben skrivet 14 mars 2008, 15:41:16 PM
3877 siktades ute på linje 1 idag.

Exakt!!! Även vårt hushåll noterade den! :) :o

Tack för fina bilder!

/Jessika

Jessika

Jag såg precis 3976 ute på 1:ans linje oxå! :)

Det är lite annorlunda inredning i de bussarna mot vad man är van vid, bl.a. barnvagnsplats både fram och bak i bussen. Det ska bli intressant att se hur det fungerar här uppe.

Amatörfrågor: Vad är bubblan där fram uppe på taket? Var sitter motorn?

/Jessika

Svemicke

Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2008, 18:14:09 PM
Jag såg precis 3976 ute på 1:ans linje oxå! :)

Det är lite annorlunda inredning i de bussarna mot vad man är van vid, bl.a. barnvagnsplats både fram och bak i bussen. Det ska bli intressant att se hur det fungerar här uppe.

Amatörfrågor: Vad är bubblan där fram uppe på taket? Var sitter motorn?

/Jessika
Bubblan på taket är för kylningen, enligt vad jag erfarit. Motorn sitter på sidan där vi normalt är vana vid en barnvagnsplats. B9S är väl den enda låggolvade ledbuss med mittmotor?

Känns onödigt med ledbuss om man minimerar antalet sittplatser till följd av fler barnvagnsplatser och dylikt. Ledbussens främsta syfte är väl ändå att kunna ta fler resenärer än vanliga bussar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 18:54:58 PM
Känns onödigt med ledbuss om man minimerar antalet sittplatser till följd av fler barnvagnsplatser och dylikt. Ledbussens främsta syfte är väl ändå att kunna ta fler resenärer än vanliga bussar?

B9SALF, med låggolv i hela bussen känns lika malplacerade i Umeå som OmniCity-ledvagnarna. Lågt golv bakom leden känns bara onödigt då de flesta resenärer åker 10-20 minuter och då vill sitta. Det finns inget överdrivet behov av många barnvagns- och rullstolsplatser, då det bara i yttersta undantagsfall händer att man får på mer än två barnvagnar och/eller rullstolar samtidigt. Så normalgölv bak i alla typer av bussar vore önskvärt. Rent låggolv och "bagageplats" för rullatorer behövs egentligen enbart på linjerna 83 & 84 där de fem OmniCity-kortvagnarna gott kan ersätta de små gamla slitna Neoplanarna.

Men detta är ju bara min privata åsikt.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 19:16:04 PM
B9SALF, med låggolv i hela bussen känns lika malplacerade i Umeå som OmniCity-ledvagnarna. Lågt golv bakom leden känns bara onödigt då de flesta resenärer åker 10-20 minuter och då vill sitta. Det finns inget överdrivet behov av många barnvagns- och rullstolsplatser, då det bara i yttersta undantagsfall händer att man får på mer än två barnvagnar och/eller rullstolar samtidigt. Så normalgölv bak i alla typer av bussar vore önskvärt. Rent låggolv och "bagageplats" för rullatorer behövs egentligen enbart på linjerna 83 & 84 där de fem OmniCity-kortvagnarna gott kan ersätta de små gamla slitna Neoplanarna.

Men detta är ju bara min privata åsikt.

Men ska ni ha dessa B9S permanent eller det är bara en utvärderingsfas?
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 19:21:31 PM
Men ska ni ha dessa B9S permanent eller det är bara en utvärderingsfas?

Nej nej, detta är splitternya Partillebussar som vi har på lån fram till sommartidtabellen, så blåfärgen är bara en lycklig slump. Detta lån skedde för att Veolia ska kunna klara av sitt åtagande fram till slutet av tiden (t.o.m 15 juni). Det är ju numera vite på varenda tur som inte körs med lågentré. Vad Swebus ska sätta in på lågentreledvagnsfronten till hösten är ännu okänt.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 19:29:51 PM
Nej nej, detta är splitternya Partillebussar som vi har på lån fram till sommartidtabellen, så blåfärgen är bara en lycklig slump. Detta lån skedde för att Veolia ska kunna klara av sitt åtagande fram till slutet av tiden (t.o.m 15 juni). Det är ju numera vite på varenda tur som inte körs med lågentré. Vad Swebus ska sätta in på lågentreledvagnsfronten till hösten är ännu okänt.
Ja, några nya bussar hinner väl inte produceras till den 15/6? Partille? Jag har inte sett några B9S på några av Veolias linjer i Göteborg, vad jag vet i alla fall.

Ersätter B9S:erna de gamla CN113-lederna ni hade tidigare?
Busschaufförsmeriter:
Pågående: