Huvudmeny

Nio bilder från Umeå

Startat av Marc, 13 mars 2008, 18:30:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Egentligen är det aldrig motiverat med lågentrebuss. MEN, om ett bussbolag har 60% fordon med lågentre och 40% med höggolv så är ju oftast vardagskvällar och helger som möjligheten och köra lågentrebussar på nästan alla avgångar finns. Oftast därför att vardagskvällar och helger brukar normalt trafiken minskas med 50% eller där är i närheten.

/J
MVH Filosofen Jona

Cero

Citat från: Jona skrivet 14 mars 2008, 21:15:00 PM
AMEN, det är rätt tänkesätt. Jag förstår inte varför man måste kräva 100% låg-golv. Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger.... alltså enligt följande exempel....

/Jona

Men nu missar du den politiska aspekten på detta. Att från politiskt håll kunna erbjuda massan låggolv och därmed med automatik nya bussar köper väljare. Att de gamla är driftsäkra, komfortabla, i vissa fall billiga i drift, uppskattade av personalen och ibland kanske också i bra skick köper inga väljare. Möjligen sådana som du och jag och alla andra här som har ett intresse och därmed bryr oss om vad vi åker i.

Ur ett rent logiskt resonemang håller jag fullständigt med i vad Verspieder skriver men politiker och tjänstemän är sällan logiska. Snarare styrda av väljaropinion, budget och LOU.