En fråga: För några år sedan rullade en stadsbuss i vattnet vid Södra torget ...

Startat av Johan Hansson, 05 mars 2008, 15:34:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 02:56:52 AM
Han hann att upptäcka att bussen kom i rullning långt innan den nådde vattnet, men kunde inte göra något. För att få stopp på bussen krävs att man slår på huvudströmmen och på BL:s bussar sitter den i fronten, vilket är ett enormt korkat ställe med tanke på det som inträffade. Hade huvudströmmen suttit på sidan hade han kunnat slå på den och då hade dörrbromsen inträtt och bussen stannat. Han sprang nämligen bredvid ("jämte", som man säger här), men sackade efter när bussen fick mer fart och Viskan blev slutmål.

Jag har sett foto när bussen "drack vatten", men detta i en mobiltelefon och jag tror inte bilden finns i någon dator. Har inte Borås Tidning bilder i arkivet på det inträffade?

Anledningen till att huvudströmbrytaren sitter fram är att då har du som förare en möjlighet att se om nån pillar på den. Det hände nämligen för hm... minnet men tror det var ca 20 år sen att nån öppnade luckan på sidan och bröt strömmen när bussföraren stängde av motorn ja då flög alla dörrar igen och några kom i kläm efter det kopplades om så komradion alltid har ström så man kan ropa på trafikledning. Alla nys bussar fick sen brytaren där fram. MAN har ju en på instrumentbrädan detta är väl vanligare nuförtiden.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2008, 12:19:02 PM
Anledningen till att huvudströmbrytaren sitter fram är att då har du som förare en möjlighet att se om nån pillar på den. Det hände nämligen för hm... minnet men tror det var ca 20 år sen att nån öppnade luckan på sidan och bröt strömmen när bussföraren stängde av motorn ja då flög alla dörrar igen och några kom i kläm efter det kopplades om så komradion alltid har ström så man kan ropa på trafikledning. Alla nys bussar fick sen brytaren där fram. MAN har ju en på instrumentbrädan detta är väl vanligare nuförtiden.
Folk ska då pilla på allt i den här stan. Tydligen inget nytt påfund om det existerade redan för 20 år sedan.

Men förklaringen är logisk. Dessutom är det ju en bra grej att koppla om så som BL har gjort att man inte kan stänga av motorn utan att parkeringsbromsen är dragen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -