En fråga: För några år sedan rullade en stadsbuss i vattnet vid Södra torget ...

Startat av Johan Hansson, 05 mars 2008, 15:34:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

För några år sedan rullade en stadsbuss i vattnet vid Södra torget i Borås.
Vilken buss var det?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 05 mars 2008, 15:34:42 PM
För några år sedan rullade en stadsbuss i vattnet vid Södra torget i Borås.
Vilken buss var det?

Det har hänt ett antal gånger under årens lopp. Nu senast var det en Scania MaxCi, jag kommer dock inte ihåg vilken individ. Bernt minns säkert.

yngrot

Det hände med en Wiima i 500 serien minns inte numret. Jag har för mig en annan buss var i serien 193-197.  Grindsummern som skulle varnat föraren var bortkopplad av skötselhallspersonalen de tyckte den var ett hinder i deras arbete. Alla B-L bussar har numera att p-bromsen ska dras innan motor kan stoppas för att bussen inte ska rulla iväg förarlös alla bussar har inte förargrind med summer.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan Hansson

Busschaufför

yngrot

Viskan rinner genom Borås . Foto vete katten om nån har det hände ju långt för digitalkameran.. :)  det skulle vara Staffan i så fall om han boddde i Borås då.

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2008, 16:20:39 PM
Viskan rinner genom Borås . Foto vete katten om nån har det hände ju långt för digitalkameran.. :)  det skulle vara Staffan i så fall om han boddde i Borås då.

Nej, det var inte så länge sedan detta hände senast. Ett par år sedan bara och visst hade de flesta av oss digitalkameror då. Dock inträffade det hela i mörker så det är möjligt att ingen gav sig ut för att fotografera. Jag har dock ett minne av att Bernt (troligen) ändå lyckats få till en bild.

Johan Hansson

Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2008, 16:20:39 PM

Viskan är helt rätt.
Ätran rinner ju ut i Falkenberg
Blandade i hop namnen på de här åarna.
Busschaufför

yngrot

Johan Hansson

Vad snopen man måste bli som förare när man kommer tillbaka till bussen och ser baken sticka upp ur vattnet. ;D :o
Busschaufför

NHK

Bernt Talbrant

Citat från: NHK skrivet 05 mars 2008, 19:58:42 PM
I december 2005 badade Scania-MaxCi nr 23.

Nils-Henrik

Det stämmer bra det - den senaste bad-bussen i den bemärkelsen var nr 023.

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2008, 16:11:29 PM
Det hände med en Wiima i 500 serien minns inte numret. Jag har för mig en annan buss var i serien 193-197.  Grindsummern som skulle varnat föraren var bortkopplad av skötselhallspersonalen de tyckte den var ett hinder i deras arbete. Alla B-L bussar har numera att p-bromsen ska dras innan motor kan stoppas för att bussen inte ska rulla iväg förarlös alla bussar har inte förargrind med summer.

För vid det här laget ganska många år sedan, kan nog vara närmare 20, var det 504 som badade.

Svemicke

Citat från: Johan H skrivet 05 mars 2008, 16:30:00 PM
Vad snopen man måste bli som förare när man kommer tillbaka till bussen och ser baken sticka upp ur vattnet. ;D :o
Han hann att upptäcka att bussen kom i rullning långt innan den nådde vattnet, men kunde inte göra något. För att få stopp på bussen krävs att man slår på huvudströmmen och på BL:s bussar sitter den i fronten, vilket är ett enormt korkat ställe med tanke på det som inträffade. Hade huvudströmmen suttit på sidan hade han kunnat slå på den och då hade dörrbromsen inträtt och bussen stannat. Han sprang nämligen bredvid ("jämte", som man säger här), men sackade efter när bussen fick mer fart och Viskan blev slutmål.

Jag har sett foto när bussen "drack vatten", men detta i en mobiltelefon och jag tror inte bilden finns i någon dator. Har inte Borås Tidning bilder i arkivet på det inträffade?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 02:56:52 AM
Jag har sett foto när bussen "drack vatten", men detta i en mobiltelefon och jag tror inte bilden finns i någon dator. Har inte Borås Tidning bilder i arkivet på det inträffade?

Borås Tidning hade en stor bild på händelsen men deras arkiv på nätet verkar bara sträcka sig till januari 2007. Jag minns dock att bilden råkade bli spegelvänd i tidningen.

Mikael Ringmarck

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 02:56:52 AM
Hade huvudströmmen suttit på sidan hade han kunnat slå på den och då hade dörrbromsen inträtt och bussen stannat.

Vilket inte är att rekomendera då det är förenat med livsfara. Vi har haft minst en förare i Bromma som avlidit sedan hon sprang jämte bussen och sedan in i en stolpe och blev överkörd.  :-\