Hastighetsspärren inställd på 87 km/h

Startat av Karsten, 04 mars 2008, 18:20:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Swebus N/V har beslutat sig för att spärra bussarna på 87 km/h för en mindre miljöpåverkan. Jag undrar hur förarna kommer reagera på ett sånt beslut, hur påverkar detta trafikflödet och trafiksäkerheten på motorvägar och 2+1-vägarna? I praktiken kommer man kunna köra 85 km/h, för det blir inte bekvämt att ligga och pressa mot h-spärren. Det lär orsaka fler otäcka omkörningar eftersom ingen bilist kommer vilja ligga bakom den långsamma bussen.
För tidspassningen lär det inte vara något problem, de flesta motorvägslinjer har idag väldigt generöst med körtid.

Vad tycker ni andra proffs här?

homer

Åt h*****e är min slutsats, tidsmässigt blir de väl ingen skillnad men de går inte att göra omkörningar överhuvudtaget, bilar som ligger i 80 och pratar mobiltelefon är bara att snällt ligga kvar och krypa bakom, i uppförsbackarna på motorvägen kommer hastigheten att sjunka till 75 ungefär då de inte finns något extra att trycka på med

Johan B

Tja, resultatet riskerar väl att bli det att stressade förare kommer att gasa som bara sjutton i tätort istället och köra upp den ev. diesel man sparade på motorvägen.

Ersa

Det blir nog ungefär samma resultat som avsaknaden av sidokörningsfickor vid hållplatser i tätort. Bussen blir ett irriterade objekt som alltid är "i vägen" och kommer att köras om hetsigt och aggresivt av stressade bilister. Trafiksäkert för t.ex mötande fordon? Knappast.

Yujin Zhang

Busslink håller på att spärra samtliga deras bussar i landet till 90km/h.

Nu längtar man till Norrland där man åkte 106km/h med Helmark upp till 10-15 minuter utan stopp.  ;D

Måns Johannesson

Fast tydligen är det inga större problem för t.ex. Green Cargo vars lastbilar håller sig på max 80 km/h. Problemet här sades mest vara övriga lastbilar som tyckte det var jobbigt att ligga bakom ("man fick höra en del i början" som en förare sade). Nu mer verkade man mest vara stolt över en 10% minskning av bränsleförbrukningen (som förstås inte bara beror på hastighetssänkningen utan på miljöanpassad körning i största allmänhet).

/Måns

Robert Brink

Och jag minns 80-talet, då alpbussarna stadigt låg i 120km/h på autobahn...
Det var innan miljö och hastighetsdiskussionerna tagit fart...

//R

Krille

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 mars 2008, 19:57:38 PM
Fast tydligen är det inga större problem för t.ex. Green Cargo vars lastbilar håller sig på max 80 km/h. Problemet här sades mest vara övriga lastbilar som tyckte det var jobbigt att ligga bakom ("man fick höra en del i början" som en förare sade). Nu mer verkade man mest vara stolt över en 10% minskning av bränsleförbrukningen (som förstås inte bara beror på hastighetssänkningen utan på miljöanpassad körning i största allmänhet).

/Måns

Samma policy som Posten/Poståkeriet mao. Max 80 för tung lastbil.
Inga problem tycker jag, fast det är klart att man kanske inte tokbromsar i långa utförsbackar...

/K

Magnus_J

de senaste vagnarna 4612 osv, är spärrade så de gör MAX 80km/h.

Karsten

Citat från: Magnus_J skrivet 04 mars 2008, 21:16:03 PM
de senaste vagnarna 4612 osv, är spärrade så de gör MAX 80km/h.

Varför då? Är det inte så att de är lågt växlade?

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2008, 21:24:19 PM
Varför då? Är det inte så att de är lågt växlade?

...och rycker ungefär lika mycket som Hornsbergs 4751-4760.  ;D :o

/Yujin - som är så glad att inte ha sett 4751-4760 på 40an de senaste två veckor

homer

Citat från: Magnus_J skrivet 04 mars 2008, 21:16:03 PM
de senaste vagnarna 4612 osv, är spärrade så de gör MAX 80km/h.

dem har ju moppemotor så de är väl inte så konstigt

michael k

kommer de att sätta dit en triangel med på bussarna?
vad är detta för trams
miljöpåvärkan? blablaha
eller stopp ett ögonlock var detta expressen eller vanliga swebuss?

Busstobbe

Tycka vad man vill, men vi räknade lite på det här i skolan (vad gäller lastbilar, men det är ju i princip samma sak), och då kom vi fram till att om man sänker farten från 90 till 80 km/h kan man på ett år tjäna bra mycket pengar, men så stor flotta som finns i Swebus snackar vi alltså miljoner kronor, så man förstår ju varför dom försöker sig på detta, men vi får väl se hur det går.

Cero

Bara man inte gör som turistbusschaffisen som häromdagen glatt lade ut sitt ekipage i vänsterfilen på E4 in mot Stockholm för att köra om en lastbil. Lastbilen höll väl strax under 90 km/h och bussen kanske två till. Misstänker att den var spärrad på någonting för det blev ingen fartökning. Däremot blev omkörningen låååååååååång och likaså svansen med personbilar. ;D