Hastighetsspärren inställd på 87 km/h

Startat av Karsten, 04 mars 2008, 18:20:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Det är ju bara att titta på lastbilarna, som ju är spärrade på max 90. Det funkar för oss. Förresten så är det inte lagligt att köra fortare än 90, och de tre kmh gör inte direkt jättemycket tidsmässigt....

Nico


Beror väl kanske även lite på hur många gånger man ska starta och stanna och alltså hur många gånger man behöver bromsa in och sedan ge gas för att komma upp i marschfart?  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 mars 2008, 00:12:15 AM
Det är ju bara att titta på lastbilarna, som ju är spärrade på max 90. Det funkar för oss. Förresten så är det inte lagligt att köra fortare än 90, och de tre kmh gör inte direkt jättemycket tidsmässigt....

Jag tycker det ibland verkar som om många förare - såväl yrkes- som privatdito - förväxlar högsta tillåtna hastighet med lägsta tillåtna hastighet. Om vi tar det för en buss så bör det ju vara upp till förarens omdöme hur fort han skall köra - dock aldrig mer än 90 km/tim. Men bedömer han att tidtabellen ändå håller och att han inte stör trafikrytmen kan han ju gärna ligga i 70 på motorväg trots att 90 är tilltåtet.
På motorväg kanske det inte spelar så stor roll men på vanlig 90-väg kan det bli ett irritationsmoment för övriga i trafiken om man ligger att par km/tim under tillåtet. Det finns bilister som "håller på sin rätt" att köra i 90 och därför stressas till att göra farliga omkörningar.
Alltså: att strypa vid 90 km/tim är helt OK. Men att göra det vid 87 km/tim bör man dock tänka igenom en extra gång. Vilket man tydligen också har gjort.

michael k

har de inte annat att bekymra sig om i underhållsväg?
hur mycket av trafiken går på 90väg?
är inte detta ett anfall av en ny gröngöling på kontoret som fått ett gnällsamtal av någon som har blivit omkörd av en buss i 110km trots att bussen är spärrad på 99?

perspektiv
http://www.youtube.com/watch?v=RjrEQaG5jPM

yngrot

Dax att flytta till Indien och omskola sig till tutförsäljare/tutrepartör ;D  det måste ju gå åt en del där ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: michael k skrivet 06 mars 2008, 11:38:35 AM
har de inte annat att bekymra sig om i underhållsväg?
hur mycket av trafiken går på 90väg?
är inte detta ett anfall av en ny gröngöling på kontoret som fått ett gnällsamtal av någon som har blivit omkörd av en buss i 110km trots att bussen är spärrad på 99?


exakt så är de faktiskt, och då menar jag EXAKT

yngrot

Typiskt att de måste börja med att visa sig på "styva linan"
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knut

Jeg fatter ikke problemet med å holde 80 km/t som max. Det er vel den generelle max farten for alle som er tyngre enn 3501 kg totalvekt. Jeg kjører på motorveien til og fra Oslo Lufthavn i 80. Blir som regel forbikjørt av andre busser, men ofte legger de seg rett foran meg og holder 80 de også. Hender faktisk at jeg må kutte ut CC for å slippe å kjøre på dem noen ganger. Kun fått kjeft 1 gang. Flere sier faktisk at det er deilig å slippe dette jaget flere førere driver med. Hadde med meg en sjef fra et annet selskap en dag. Han så at en av sine busser "blåste" forbi. Blei skikkelig gretten på den føreren da han så at jeg "bare" holdt 80. Prøver også å gjennomføre fartsgrensen uansett hva den er og hvor dårlig tid jeg har. Tar ikke igjen en forsinkelse om jeg må kjøre for fort. Men det er klart at jeg også gjør dette noen ganger. Men jeg prøver å holde flyten fremfor toppfarten

homer

Men i Sverige har vi Maxfart för buss utan släp på 90 km/h

om man sedan som staffan nämner längre upp här kör i 80 blir de frustration och farliga omkörningar

Vägverket har många års erfarenhet av att sätta hastighetsgränser och man har kommit fram till att de går att framföra en buss på de svenska vägnätet i 90 Km/h

Knut

OKI. da får man kjøre i 90 da neste gang man er på "harrytur". Kjører faktisk i 90 i Sverige når jeg kjører ass for Swebus da :P