Huvudmeny

Senaste inlägg

#51
Ordet är fritt / SV: SS Linje 18
Senaste inlägg av Kristofer - 31 oktober 2025, 13:00:55 PM
För att anknyta till den första bilden, här är tidtabellerna från 1928 och 1929:





Och, som bonus, tabellen från 1932, då Slussenbygget ställde till det:

#52
Ämnen äldre än 30 år / SV: SL H23 på linje 66 1971
Senaste inlägg av Lars-Håkan_E - 31 oktober 2025, 11:47:22 AM
Spännande förändringar.

Som placerad i SÖH så minns jag avlösningar vid Zinken, såväl som på Nackagatan, Tengdahlsgatan och på hallgården vid utryckningen (när inte Kvarnholmen trafikerades) under mina år.
Zinken är ju lite märkligt för jag har inget minne av att det hände mer än någon enstaka gång, trafikomläggning? men varför då/hur då? I början på -80 talet alltså.
#53
Ordet är fritt / SV: SS Linje 18
Senaste inlägg av Gunnar D - 31 oktober 2025, 11:25:05 AM
Tack för den fina bilden från Slussen under omdaning!

Några tidtabeller från 1948 resp 1950 som visar trafikutbudet:


Sen kom ju en ny linje 18 1950!
Mvh Gunnar
#54
Ämnen äldre än 30 år / SV: SL H23 på linje 66 1971
Senaste inlägg av Gunnar D - 31 oktober 2025, 11:13:52 AM
Tack för info!

Gamla bekanta från körningar: 5417 linje 43 5/11-71, 5421 linje 43 5/11-71, linje 66 14/11-71, 5422 linje 43 5/11-71, linje 195 14/11-71, linje 712, 713 23/11-72.
Linjeförändringen via Tegelviksg-Bondeg 24/8-71 uppskattades. Linje 66 hade avlösning vid Zinkensdamm även när Nyboda hade linjen.

/Gunnar
#55
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av Buss1234 - 30 oktober 2025, 22:23:50 PM
4850-52 står hos Neoplan i Kungens Kurva.
#56
Ordet är fritt / SV: SS Linje 18
Senaste inlägg av Leyland - 30 oktober 2025, 22:21:19 PM
Se här, 125:an igen på linje 18 vid Södermalmstorg skyltad Ekensberg och innan "nya" Slussen.


Foto Gunnar Lundh, någon gång gissningsvis 1931-1933.

I kommande inlägg får vi titta närmare på efterföljande linje 18 vid SS.
#57
Ämnen äldre än 30 år / SV: SL H23 på linje 66 1971
Senaste inlägg av Leyland - 30 oktober 2025, 22:12:02 PM
Som vanligt - mycket trevlig bild Gunnar.

5442 rullade fram till sommaren 1972 i Nyboda. Efter sommaren 1972 gick 5442 i Hornsberg fram till 23 maj 1977 då vagnen föreslogs skrotas tillsammans med H23:orna 5416, 5417, 5419, 5421, 5422, 5440 - vilket godkändes 31 maj av dåvarande Tekniska direktören vid SL.

Vid tidpunkten utsattes linje 66 från Nybodahallen med Capitol och Büssing. Om 47 dagar, 16 december 1971, flyttas linjens tillhörighet till Söderhallen och därmed gör Leyland gör sin entré på linjen.


Ovan linjesträckning gällde från 3 september 1967. Både 6 juli och 24 augusti 1971 skedde några justeringar.

Söderhallen hade Zinkensdamm och senare även Medborgarplatsen som avlösningsplats på linje 66. Hade även Tx Liljeholmen och Nyboda avlösningarna på linje 66 vid Zinkensdamm?
#58
Busstrafik / SV: Busskrock i Bromma - inga ...
Senaste inlägg av maxh20 - 30 oktober 2025, 21:23:00 PM
Eftersom batterierna sitter på taket och motorn är skyddad en bra bit innanför bakstammen, är det osannolikt att de dyra delarna har skadats. Därför är det knappast troligt att försäkringsbolaget skulle välja att lösa in / skrota en så ny buss i det här skadeärendet.
#59
Bussnack / SV: Nobina 7120...
Senaste inlägg av Bussfreddan - 30 oktober 2025, 20:15:24 PM
7123 är redan borta.....
#60
Busstrafik / SV: Busskrock i Bromma - inga ...
Senaste inlägg av IvveRivve004 - 30 oktober 2025, 20:15:05 PM
Jag menade klarade sig från att skrotas...