Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Busstrafik / SV: SL återtar busstrafiken i ...
Senaste inlägg av Buzzlover - 16 september 2025, 23:50:47 PM
Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 22:23:46 PMRättar till mitt inlägg. Det är alltså nu en rast-lokal och påfyllning av bränsle? Sköts underhåll där också?

Men om inget startar och slutar där, då parkeras fordonen iallafall inte där när de inte är i trafik typ på natten utom de som körs som nattbussar?
Naj, enbart Rast och pauser tas på depån. All utrustning för att ha bussarna där en längre tid är urkopplade men kvar, det vill säga ramperna är urkopplade och cisternen med bränsle är också tagen ur bruk.

Rastlokalen är samma lokal man hade när depån var en "riktig" depå. Så skulle nästa operatör (SL Buss AB eller annan) vilja starta upp verksamheten som en riktig depå igen kräver det inte så mycket, enbart starta upp ramperna igen, fylla bränslecisternen samt utrusta lokalen med nödvändiga datorer etc. för att kunna starta/sluta ett arbetspass där.
#2
Busstrafik / SV: SL återtar busstrafiken i ...
Senaste inlägg av maxh20 - 16 september 2025, 22:23:46 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 16 september 2025, 22:10:22 PMFelaktigt. Depån kvarstår på samma mark som innan.

Transdev har enbart valt att inte utnyttja depån som start och slutpunkt.
Men för raster och pauser används depån fortfarande, ramperna är kvar men urkopplade, så även bränslecisternen.
Rättar till mitt inlägg. Det är alltså nu en rast-lokal och påfyllning av bränsle? Sköts underhåll där också?

Men om inget startar och slutar där, då parkeras fordonen iallafall inte där när de inte är i trafik typ på natten utom de som körs som nattbussar?
#3
Busstrafik / SV: SL återtar busstrafiken i ...
Senaste inlägg av Buzzlover - 16 september 2025, 22:10:22 PM
Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 21:16:08 PMDepån i Vaxholm är nedlagd. Upphandling E35 (bla. Täby och Vaxholm) slutar ungefär samtidigt som SL tar över busstrafiken i Upplands Väsby. Man kanske passar på att flytta över linjen till SL:s blivande egna bussförare eller så fortsätter man ha den från Täby i den nya upphandlingen där.
Linje 524 har ju avgångar varje kvart i rusningstrafik så den borde ha resandeunderlag för att bli kvar även runt år 2029.

Nedläggning depån i Vaxholm 11 dec 2022 http://jobb.transdev.se/pages/e35-norrort?preview=true
Felaktigt. Depån kvarstår på samma mark som innan.

Transdev har enbart valt att inte utnyttja depån som start och slutpunkt.
Men för raster och pauser används depån fortfarande, ramperna är kvar men urkopplade, så även bränslecisternen.
#4
Busstrafik / SV: SL återtar busstrafiken i ...
Senaste inlägg av Maven - 16 september 2025, 21:49:26 PM
Citat från: homer skrivet 16 september 2025, 17:57:35 PMSom vanligt snöar detta forum enbart in på själva fordonen.

Den största orsaken till detta handlar inte om att nya bussar dröjer vid nya upphandlingar, det hade man enkelt kunnat lösa genom att SL själva köper in bussar och sen leasar ut till Företaget som tar över, nej största orsaken är givetvis att SL äntligen börjar förstå att förarbristen inte beror på att människor inte vill köra buss utan att varje upphandling sedan 90 talet har lett till sämre villkor för personalen, en spiral som inget privat bolag verkar kunna bryta.

Det är ju i alla fall en av orsakerna som politikerna angett som motiv och att det till och med får kosta lite mer för att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö. Vi får väl se hur det blir i verkligheten. När det gäller exempelvis vården så är väl inte landstingsregionerna direkt kända för att vara så mycket bättre arbetsgivare än privata kliniker. Och där råder ändå liknande situation med personalbrist.
#5
Busstrafik / SV: SL återtar busstrafiken i ...
Senaste inlägg av maxh20 - 16 september 2025, 21:16:08 PM
Ingen busstrafik utgår från depån sedan 11 dec 2022 men depån används fortfarande. http://jobb.transdev.se/pages/e35-norrort?preview=true

Upphandling E35 (bla. Täby och Vaxholm) slutar ungefär samtidigt som SL tar över busstrafiken i Upplands Väsby. Man kanske passar på att flytta över linjen till SL:s blivande egna bussförare eller så fortsätter man ha den från Täby i den nya upphandlingen där.
Linje 524 har ju avgångar varje kvart i rusningstrafik så den borde ha resandeunderlag för att bli kvar även runt år 2029.

#6
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av William290311 - 16 september 2025, 20:01:03 PM
4153 i trafik nu
#7
Busstrafik / SV: SL återtar busstrafiken i ...
Senaste inlägg av IvveRivve004 - 16 september 2025, 19:29:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2025, 16:21:44 PMMig veterligen är den enda kvarvarande depån i Vallentuna numera helt överförd till Täby trafikområde.

Det betyder alltså att 524:an (ifall den då är kvar) fortsätter trafikeras av Transdev?
#8
Bussnack / SV: VR Tyresö, vagnlista.
Senaste inlägg av IvveRivve004 - 16 september 2025, 19:11:02 PM
Bra. Om Saltsjöbanebussarna också bytte till det nya skyltsystemet så hade det varit bra, för som det är nu så har jag sett en hel del röda bussar på både 873:an och 875:an. Framför allt 7829, 7916 och 7917 skulle behöva byta skyltsystem.
#9
Bussnack / SV: VR Tyresö, vagnlista.
Senaste inlägg av eliaS - 16 september 2025, 18:20:10 PM
Ja flertalet bussar som kör Saltsjöbanan står i Tyresö
#10
Busstrafik / SV: SL återtar busstrafiken i ...
Senaste inlägg av homer - 16 september 2025, 17:57:35 PM
Som vanligt snöar detta forum enbart in på själva fordonen.

Den största orsaken till detta handlar inte om att nya bussar dröjer vid nya upphandlingar, det hade man enkelt kunnat lösa genom att SL själva köper in bussar och sen leasar ut till Företaget som tar över, nej största orsaken är givetvis att SL äntligen börjar förstå att förarbristen inte beror på att människor inte vill köra buss utan att varje upphandling sedan 90 talet har lett till sämre villkor för personalen, en spiral som inget privat bolag verkar kunna bryta.