Swebus 6463 har nu lackerats om och kommer att stanna i Gävle (Obs bilden är tagen med mobil)
(http://www.phbuss.se/upl/AO/DSC00086.JPG)
Förutom 6463 så kommer gävle att få två till ledbussar till hösten. Under våren kommer dessutom de gamla Maxci bussarna att bytas ut.
och du har haft kameran uppåner ??? ;D
Hmmm... något i färgernas skärpa säger mig att vara misstänksam, och inte tro allt man ser på bild. ;)
Får man be om fler bilder, gärna i dagsljus, för bekräfta färgbytet?
Jag var även misstänksam först, men kollar man spegligen i bussen till höger ser de verkligen ut som en gul/vit kant överst i spegelbilden.
Låter mycket bra, modellen är omtyckt både av förare å resande. (synd AC saknas i passagerardelen bara) är det då tänkt 2st till B9S vagnar el? Vad händer med 4600? Förmodar att 5252 blir kvar anbudsperioden ut då!
Vad kommer hända med dom 2 volvo i 42xx serien då? Dessa har ju bra många år på nacken med! Antager 1 vagn fr Hudik framöver men vad kan det övriga bli? MAN kanske? Någon som vet?
//Fredde
Det har ju i ett tidigare inlägg skrivits att det inte blir några nya bussar till Gävle innan upphandlingen. MaxCin kanske kan bytas mot bussar från Kalmar eller Jönköping? Man har ju ett par boggies i Jönköping med dubbel framdörr som kanske kan duga?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9710.msg66980#msg66980 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9710.msg66980#msg66980)
Väldigt synd att den inte får gå i stockholms trafiken som den är beställd för, förarna här saknar den också och måste istället sitta och köra gamla sura 1754
förövrigt ska den väl gå i stadstrafiken??? förstår inte varför man använder en regionalinredd buss till de
Citat från: homer skrivet 03 mars 2008, 11:34:21 AM
Väldigt synd att den inte får gå i stockholms trafiken som den är beställd för, förarna här saknar den också och måste istället sitta och köra gamla sura 1754
Låter som en Swebus special. Köp en buss och använd några månader. Lacka sedan om och flytta. Gärna någon mindre ombyggnad också. Samtidigt hämtar man, bygger och lackar om någon annan buss som ersättning för den nya man skickar iväg. Om några år är den första tillbaka igen. Nylackad.
Citat från: homer skrivet 03 mars 2008, 11:34:21 AM
Väldigt synd att den inte får gå i stockholms trafiken som den är beställd för, förarna här saknar den också och måste istället sitta och köra gamla sura 1754
förövrigt ska den väl gå i stadstrafiken??? förstår inte varför man använder en regionalinredd buss till de
Tja Gävleborna är rätt vana med regionalbussar i stadstrafiken. 5525 kom ju också från Björknäs, huruvida de fd Göteborgarna 4745-4747 är regional vet jag ej. 5809-5810 samt 5816-5818 är ju fd regionalvagnar som lackats om till stadslack. Så de borde vara regionalinredda.
Citat från: Cero skrivet 03 mars 2008, 11:50:30 AM
Låter som en Swebus special. Köp en buss och använd några månader. Lacka sedan om och flytta. Gärna någon mindre ombyggnad också. Samtidigt hämtar man, bygger och lackar om någon annan buss som ersättning för den nya man skickar iväg. Om några år är den första tillbaka igen. Nylackad.
Anledningen till flytt av bussar är normalt sett bara vid trafikminskningar eller förlust/vinst av avtal. En stor entreprenör har naturligtvis större möjligheter till att göra sådana förflyttningar mot en mindre (som bara kanske kör för en eller få trafikhuvudmän). Av hela fordonsbeståndet är det få bussar som hinner få ny lack av annat skäl än ovan. Varje förflyttning är naturligtvis kopplat till kostnader, och dessa ställs mot alternativ investering i varje enskilt fall. Jag är övertygad om att så sker hos alla entreprenörer som har den möjligheten.
Citat6463 är väl sedan inte en av de B9S som finansierades genom Stockholmsförsöket?
Nej, 6458-6463 kom senare. Dessa har tex. inte AC för de resande som de andra "Trängselvagnarna" har. Undra förresten hur det går med 6460... Kanske någon som vet?
Citat från: HB skrivet 03 mars 2008, 14:17:05 PM
Anledningen till flytt av bussar är normalt sett bara vid trafikminskningar eller förlust/vinst av avtal. En stor entreprenör har naturligtvis större möjligheter till att göra sådana förflyttningar mot en mindre (som bara kanske kör för en eller få trafikhuvudmän). Av hela fordonsbeståndet är det få bussar som hinner få ny lack av annat skäl än ovan. Varje förflyttning är naturligtvis kopplat till kostnader, och dessa ställs mot alternativ investering i varje enskilt fall. Jag är övertygad om att så sker hos alla entreprenörer som har den möjligheten.
Swebus har inte tappat trafik i SL-området sedan man förlorade Lidingö och Ösmo för många år sedan. Alltså kan inte trafikminskning vara skälet till att flytta bussar därifrån. Det är istället trafikminskningar i andra delar av landet som öppnar möjligheten att flytta bussar till/från SL-området. Konstigt nog är det bara nya eller relativt nya bussar som flyttas från SL-området och gamla som flyttas in. Exempel på detta är de Setra ledvagnar som köptes till Ekerö (passade inte facket), de Volvo B12B som köptes till Nacka/Värmdö (de s.k. fjollorna som inte var omtyckta) och de Mercedesbussar som köptes till Bromma men som snabbt som attan hamnade i Skövde(?) (bussleverantörerna hängde inte med i svängarna). Istället har motsvarande mängd gamla bussar av varierande skick flyttats in, dvs sådana som blivit över när trafik tappats i bl.a. Blekinge. Omflyttningen inom SL-området är också stor men här spelar det inte någon större roll eftersom det inte är frågan om några större omställningskostnader. Det förefaller för en utomstående som att man har ganska dålig verklighetsförankring och framförhållning när det gäller att köpa bussar som passar förhållandena och att förare och annan personal har väldigt små möjligheter att påverka vilken typ/märke av buss som ska köpas in till respektive garage och trafik för att få rätt prylar som passar verksamheten över tid.
Busslink och Veolia (så länge de var kvar i SL-land) har också trafik utanför stockholmsområdet, även om den är mindre i omfattning än Swebus. Ändå flyttas inte bussar mer än i undantagsfall. Bortsett från inflyttning av bussar som "blivit över" kan jag på rak arm komma på två flyttar som gjorts av Busslink av andra skäl (den B12 som flyttades från Norrtälje till Örebro och den Omnilink som kom från Örebro till Handen) och det förefaller inte heller som att man köper in bussmodeller som blir så illa omtyckta av personalen att man mer eller mindre tvingas skicka dem till andra områden.
Citat från: Cero skrivet 03 mars 2008, 15:10:55 PM
Swebus har inte tappat trafik i SL-området sedan man förlorade Lidingö och Ösmo för många år sedan. Alltså kan inte trafikminskning vara skälet till att flytta bussar därifrån. Det är istället trafikminskningar i andra delar av landet som öppnar möjligheten att flytta bussar till/från SL-området. Konstigt nog är det bara nya eller relativt nya bussar som flyttas från SL-området och gamla som flyttas in. Exempel på detta är de Setra ledvagnar som köptes till Ekerö (passade inte facket), de Volvo B12B som köptes till Nacka/Värmdö (de s.k. fjollorna som inte var omtyckta) och de Mercedesbussar som köptes till Bromma men som snabbt som attan hamnade i Skövde(?) (bussleverantörerna hängde inte med i svängarna). Istället har motsvarande mängd gamla bussar av varierande skick flyttats in, dvs sådana som blivit över när trafik tappats i bl.a. Blekinge. Omflyttningen inom SL-området är också stor men här spelar det inte någon större roll eftersom det inte är frågan om några större omställningskostnader. Det förefaller för en utomstående som att man har ganska dålig verklighetsförankring och framförhållning när det gäller att köpa bussar som passar förhållandena och att förare och annan personal har väldigt små möjligheter att påverka vilken typ/märke av buss som ska köpas in till respektive garage och trafik för att få rätt prylar som passar verksamheten över tid.
Busslink och Veolia (så länge de var kvar i SL-land) har också trafik utanför stockholmsområdet, även om den är mindre i omfattning än Swebus. Ändå flyttas inte bussar mer än i undantagsfall. Bortsett från inflyttning av bussar som "blivit över" kan jag på rak arm komma på två flyttar som gjorts av Busslink av andra skäl (den B12 som flyttades från Norrtälje till Örebro och den Omnilink som kom från Örebro till Handen) och det förefaller inte heller som att man köper in bussmodeller som blir så illa omtyckta av personalen att man mer eller mindre tvingas skicka dem till andra områden.
I fallet med Mwercorna till Skövde och fjollorna till västtraik tror jag att busstillverkarna fick ta en del kostnader då man inte levererade de avsedda vagnarna i tid. I detta fallet fick ju Bromma nya Mercor en tid senare! Ersattes inte av äldre vagnar.
Citat från: Cero skrivet 03 mars 2008, 15:10:55 PM
.....och det förefaller inte heller som att man köper in bussmodeller som blir så illa omtyckta av personalen att man mer eller mindre tvingas skicka dem till andra områden.
Neoplanlederna...?
(Ja, jag vet. När de kom till Söderort var de ju inte nyinköpta. Däremot vart de ganska snabbt illa omtyckta. Tvingade att skicka dem var man väl inte heller utan man skickade väl iväg dem så fort det vart klart med ersättare (Omnicity från innerstan). Hade exempelvis Facket tvingat Busslink att skicka iväg Neoplanerna så hade de nog försvunnit mkt tidigare...)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2008, 15:47:25 PM
Bussarna till VT fanns klara om jag minns rätt i alla turer som var, en del fanns tom inlåsta i någon frihamn i södra Sverige
Vad var då problemet?
Citat från: Kvarne skrivet 03 mars 2008, 16:27:05 PM
Neoplanlederna...?
(Ja, jag vet. När de kom till Söderort var de ju inte nyinköpta. Däremot vart de ganska snabbt illa omtyckta. Tvingade att skicka dem var man väl inte heller utan man skickade väl iväg dem så fort det vart klart med ersättare (Omnicity från innerstan). Hade exempelvis Facket tvingat Busslink att skicka iväg Neoplanerna så hade de nog försvunnit mkt tidigare...)
Cero menar väl Setra-lederna till Ekerö som Swebus köpte. Jag tolkar Cerosinlägg som att Busslink inte köper in icke omtycka modeller. Man han tänkte kanske inte på Neoplanlederna?
Jag ser att ledvagnen som står till vänster har en reg som slutar på 454, vilket borde innebära att boksäverna är SFL och inventarie nummeret är då 5252 Swebus vilket enligt mina bilder är en stadsbussmålad X-Trafikare. Därför anser jag ialla fall att det verkar högst troligt att 6463 är X-Trafik målad.
Citat från: Walter skrivet 03 mars 2008, 12:11:19 PM
Tja Gävleborna är rätt vana med regionalbussar i stadstrafiken. 5525 kom ju också från Björknäs, huruvida de fd Göteborgarna 4745-4747 är regional vet jag ej. 5809-5810 samt 5816-5818 är ju fd regionalvagnar som lackats om till stadslack. Så de borde vara regionalinredda.
Vad, exakt, skiljer en regionalbussinredning från en stadsbussinredning och på vilket sätt är inredningen bättre eller sämre lämpad för en viss trafikuppgift?
En lågentréledbuss som B9S eller liknande vore perfekt på Valbolinjen i femtonminuterstrafik. Linjen är lång - förmodligen är de flesta resorna 20 minuter - och trafikerar tätortsväg med hastighet på 50, lite 70 och långa 90-sträckor för turerna till Forsbacka och Sandviken. Det är inte särskilt kul att tvingas åka stadsbuss (Volvo B12BLE Carrus?) på den linjen. Med tiominuterstrafik skulle det förmodligen räcka med lågentréboggibussar, möjligen undantaget några turer i skolrusningen.
Ingen av Gävles stadsbusslinjer har dessutom någon nämnvärd passageraromsättning längs linjen utan resmönstret är påstigande i ytterområdena och avstigning för så gott som samtliga vid Rådhustorget, och vice versa. Behovet av låggolvsbussar med dubbeldörrar är därför begränsat. Sätralinjen skulle må bättre av större bussar eller femminuterstrafik.
Anders
Citat från: Walter skrivet 03 mars 2008, 17:40:37 PM
Cero menar väl Setra-lederna till Ekerö som Swebus köpte. Jag tolkar Cerosinlägg som att Busslink inte köper in icke omtycka modeller. Man han tänkte kanske inte på Neoplanlederna?
Neoplanlederna köptes ju nya till Jönköping och om de var omtyckta där eller inte vet jag inte. Det var väl inte med pukor och trumpeter Söderort tog emot dem när Busslink blev av med jönköpingstrafiken.
Nu ska inte jag säga att Busslink eller någon annan aldrig köper bussar som inte är omtyckta. Det kan nog hända alla även i de fall personalen på aktuellt garage får säga sitt innan köpet görs. Dock förefaller det mig (utifrån den information man som utomstående kan ta till sig beträffande den här branschen) som att Busslink har mer dialog med brukarna (garaget/trafikområdet) när man köper bussar och att man också i viss utsträckning tar hänsyn till historien, dvs vad som körts tidigare. Jag inbillar mig att det är med bussar som med vanliga bilar, lastbilar, datorer, mataffärer, you name it, att är man van vid ett märke lär man sig dess egenheter, tycker om det som är bra, lär sig leva med och acceptera bristerna (för det har alla produkter) och hantera leverantören. Det innebär att det normalt är en verksamhetsmässig fördel att fortsätta i samma hjulspår om det fungerar väl. När företagsledningen och huvudkontoret förlorar kontakten med de som utför den faktiska produktionen kommer "vi och dom" och "skiter väl jag i" attityderna väldigt fort och det leder till sämre produktivitet, trivsel och lojalitet. Till slut sticker folk till andra jobb och det brukar kunderna märka. I den här branschen brukar det synas i form av listor med inställda turer och ruttna bussar.
Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!
//Fredde
Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 14:51:21 PM
Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!
//Fredde
Är 4600 kvar?
Gick iaf igår på linje 1 åkte kl.14.21 fr Bomhus
//Fredde
Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 15:04:18 PM
Gick iaf igår på linje 1 åkte kl.14.21 fr Bomhus
//Fredde
Reggad på Kalhäll sedan slutat av jan. Har den återvänt till Gävle? Syntes ju i Hammarby för en månad sedan? Rullade ju inte många metrar sist!
Sorry, nu var det yrt (har varit vaken sedan kl.04:00) nu tänkte jag på 4737.. nä 4600 är borta sedan flera veckor tillbaka, man undrar vad som det igentligen var för fel på den som inte dög i Gävle men som duger utmärkt i Stockholm ?
//Fredde som ska sova nu å börja jobba igen kl 21:00
Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 14:51:21 PM
Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!
Kommer en bild i dagsljus från dig senare? :D
Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 14:51:21 PM
Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!
//Fredde
Det är samma typsnitt som de Norska Mercedesbussarna hade i Gävle = samma typsnitt som i 08-land ;)