Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 07:39:05 AM

Titel: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 07:39:05 AM
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/90369233.jpg)
Vy inifrån H25 6141 i Täbygaraget, på väg ut till ett nytt pass. Bilden är tagen i juni 1987.

Det har varit lite problem med hemsidan för mitt webbgalleri, så jag hoppas det kommer gå att se bilden. Om inte, försök igen om ett litet tag!

Hälsningar Danne
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Krille skrivet 16 december 2007, 09:15:04 AM
Cool bild! Du har laddat upp med läsning på ändhållplatserna ser jag  :P

/K
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Kvarne skrivet 16 december 2007, 09:16:32 AM
MUMS! Mer sånt här!

Väldigt trevlig bild Dan!  :D
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Ersa skrivet 16 december 2007, 09:35:26 AM
Den där blåskjortan ser väldigt lik den blå SJ-skjortan som jag kom över skamligt billigt (c:a 10 kr) på Tradera nyligen.
Använde man samma modell tro?
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: bussgrabben skrivet 16 december 2007, 09:45:31 AM
Jättehärligt tidsdokument!
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 16 december 2007, 09:54:19 AM
Trevlig bild som vanligt Danne, 6141 kan inte ha varit särskilt gammal när du tog bilden?
Jag hade den tveksamma förmånen att få ratta samma ekipage på Roslagsbaneersättningen sommaren 2000, då var den dock ganska trött om jag minns rätt.
Annars gillade även jag H25:orna, speciellt 6199 som jag dock inte fick köra förrän på sluttampen när den flyttades till Täby.
//Fredrik
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: buss-tobbe skrivet 16 december 2007, 12:26:22 PM
Fin bild!
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Simon A skrivet 16 december 2007, 12:45:25 PM
Vilken otroligt och härligt stämmningsfull bild. Hur kommer det sig att allt såg bättre ut förut oavsett vad man fotade? ;D

//Simon
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 december 2007, 12:59:04 PM
För det fanns mer intressanta bussar då.
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 16:09:33 PM
Tack så mycket för alla uppskattande kommentarer!  :)

Kan väl tillägga att det inte är jag som kör, men vi är rätt lika eftersom vi är släkt. Min kusin klär bättre i coola solbrillor än jag ...  ;)

/Danne
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Simon A skrivet 16 december 2007, 16:24:59 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2007, 12:59:04 PM
För det fanns mer intressanta bussar då.
Syftade lite mer andra saker överhuvudtaget än bussar även om dem också kanske var bättre förut. Syftade mer på att allt runtomkring såg på något sätt gladare och trevligare ut förut.
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2007, 04:55:18 AM
Citat från: Simon A skrivet 16 december 2007, 16:24:59 PM
Syftade lite mer andra saker överhuvudtaget än bussar även om dem också kanske var bättre förut. Syftade mer på att allt runtomkring såg på något sätt gladare och trevligare ut förut.

Dessutom mindre stress, tidtabellspress och trängsel.
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 05:16:51 AM
Mycket verkar väl bättre så här i nostalgins skimmer, men jag instämmer och tror också att pressen på förarna och arbetsledarna var mindre tack vare frånvaron av upphandlingar och rationaliseringar. Jag har en känsla av att stämningen var mer avslappnad och harmonisk, med lite "snällare" och bättre tjänster och mer tid för småsnack kolleger emellan. Sedan fanns det, tror jag, en större kollegial känsla mellan olika kategorier inom lokaltrafiken. Tidigare kände alla trafikare, oavsett om man var bussförare, tunneltågförare, konduktör eller spärrvakt, en samhörighet. Nu är allting mer uppdelat och det verkar som om man i stort sett bara ser till sin egen verksamhet. Vet inte om jag har rätt, men det är den känslan jag har fått.

Hälsningar Danne
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Simon A skrivet 17 december 2007, 08:43:51 AM
Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 05:16:51 AM
Mycket verkar väl bättre så här i nostalgins skimmer, men jag instämmer och tror också att pressen på förarna och arbetsledarna var mindre tack vare frånvaron av upphandlingar och rationaliseringar. Jag har en känsla av att stämningen var mer avslappnad och harmonisk, med lite "snällare" och bättre tjänster och mer tid för småsnack kolleger emellan. Sedan fanns det, tror jag, en större kollegial känsla mellan olika kategorier inom lokaltrafiken. Tidigare kände alla trafikare, oavsett om man var bussförare, tunneltågförare, konduktör eller spärrvakt, en samhörighet. Nu är allting mer uppdelat och det verkar som om man i stort sett bara ser till sin egen verksamhet. Vet inte om jag har rätt, men det är den känslan jag har fått.

Hälsningar Danne
Jag håller med dig, så sa verkstadsmännen på GUB när jag praode där. Man kände alla i företaget förut och av vad jag hört så var det inte stressigt direkt i Uppsala förr heller. Det fanns ju inga hålltider vid hållplatserna förrutom ändhållplatserna. Så teoretiskt sett kunde man ju inte ligga sen om man inte var sen vid ändhållplatsen.

//Simon
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 10:59:41 AM
Citat från: Simon A skrivet 17 december 2007, 08:43:51 AM
Jag håller med dig, så sa verkstadsmännen på GUB när jag praode där. Man kände alla i företaget förut och av vad jag hört så var det inte stressigt direkt i Uppsala förr heller. Det fanns ju inga hålltider vid hållplatserna förrutom ändhållplatserna. Så teoretiskt sett kunde man ju inte ligga sen om man inte var sen vid ändhållplatsen.

//Simon

När jag bodde i Uppsala på 1960-talet hade man ett ganska märkligt system, nämligen just det som Simon skriver att hålltider fanns bara vid ändhållplatserna. För de genomgående linjerna fanns i centrum bara angivet en cirka-tid. Det var mycket sällan som bussen var tidigare än vad som var angivet, men när det någon gång hände så väntade de flesta bussförare inte in den angivna tiden utan avgick någon minut "för tidigt".
Förseningar vid ändstationerna var dock inte ovanliga och vid Gnejsplan, där jag bodde, såg jag en gång tre 1-or komma på rad. Den första var 10 minuter sen, den andra var i rätt tid och den tredje var 10 minuter för tidig. Stress bland förarna vid förseningarna? Ja, det var lite olika. En del tog det lugnt, andra gav sig 17 på att de skulle köra in förseningen så snabbt som möjligt. Och det fanns de som satte en i ära att köra i kapp framförvarande buss, liksom det fanns de som satte en ära i att bli omkörda av bussen efter så många gånger som möjligt.

Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 01 januari 2008, 20:54:15 PM
Hej!

Ser  på bilden att det inte sitter någon nyckel till färdskrivaren.
Samma problem här i Kalmar. Många bussar saknade nyckel till färdskrivaren.
Det ledde till att alla ville ha en egen nyckel till färdskrivaren.
Nu har arbetsledningen bestämt att alla nycklar ska lämnas in och då lär väl nycklarna räcka fast fortfarande så finns det bussar som inte har någon nyckel i låset.

Med antalet sådan verkar minska hela tiden.
Vad ska man med en sådan nyckel till privat?
Man kan ju undra över varför det ska finnas en nyckel överhuvudtaget och inte bara ett vred.

mvh
Buss-Anders
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Carl W skrivet 01 januari 2008, 22:30:36 PM
Citat från: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 07:39:05 AM
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/90369233.jpg)
Vy inifrån H25 6141 i Täbygaraget, på väg ut till ett nytt pass. Bilden är tagen i juni 1987.

Det har varit lite problem med hemsidan för mitt webbgalleri, så jag hoppas det kommer gå att se bilden. Om inte, försök igen om ett litet tag!

Hälsningar Danne

Innan hotellet byggdes. Ser lite annorlunda ut idag.
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 01 januari 2008, 22:44:31 PM
En riktigt bra bild med mycket känsla i.
Sånt här ser vi gärna mer av. Snyggt! :)

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 01 januari 2008, 20:54:15 PM
Hej!

Ser  på bilden att det inte sitter någon nyckel till färdskrivaren.
Samma problem här i Kalmar. Många bussar saknade nyckel till färdskrivaren.
Det ledde till att alla ville ha en egen nyckel till färdskrivaren.
Nu har arbetsledningen bestämt att alla nycklar ska lämnas in och då lär väl nycklarna räcka fast fortfarande så finns det bussar som inte har någon nyckel i låset.

Med antalet sådan verkar minska hela tiden.
Vad ska man med en sådan nyckel till privat?
Man kan ju undra över varför det ska finnas en nyckel överhuvudtaget och inte bara ett vred.

mvh
Buss-Anders

Jag satt i Helsingborg en gång och väntade på att en kund skulle dyka upp. Hade rätt bråttom, för jag skulle egentligen kört raka vägen från Eslöv till Ängelholm, på en runda som är rätt tajt som den är. Nu fick jag alltså köra omvägen via Helsingborg, och dessutom vänta på en kund, som egentligen skulle varit där vid min ankomst.
Hade inte så mycket att göra, så jag lyssnade på radio, och lite halvstressad som jag var, började jag pilla på lite allt möjligt. Tog exempelvis ut färdskrivarnyckeln för att sätta in den igen. Efter en stund tappade jag ner den bakom ratten, och vips var den borta.

Kan tänka mig att det finns bra många fler liknande fall. Det är ju ingen stor nyckel vi pratar om...

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 21:02:41 PM
Färdskrivaren användes aldrig i de aktuella bussarna, de satt där bara för syns skull

Skämtar du, eller var det verkligen så? I så fall varför? Som det är nu, är det ju lag på att använda färdskrivaren till all yrkesmässig trafik med tunga fordon.
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: bjalle skrivet 01 januari 2008, 22:48:24 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 januari 2008, 22:44:31 PM
En riktigt bra bild med mycket känsla i.
Sånt här ser vi gärna mer av. Snyggt! :)

Jag satt i Helsingborg en gång och väntade på att en kund skulle dyka upp. Hade rätt bråttom, för jag skulle egentligen kört raka vägen från Eslöv till Ängelholm, på en runda som är rätt tajt som den är. Nu fick jag alltså köra omvägen via Helsingborg, och dessutom vänta på en kund, som egentligen skulle varit där vid min ankomst.
Hade inte så mycket att göra, så jag lyssnade på radio, och lite halvstressad som jag var, började jag pilla på lite allt möjligt. Tog exempelvis ut färdskrivarnyckeln för att sätta in den igen. Efter en stund tappade jag ner den bakom ratten, och vips var den borta.

Kan tänka mig att det finns bra många fler liknande fall...

Skämtar du, eller var det verkligen så? I så fall varför? Som det är nu, är det ju lag på att använda färdskrivaren till all yrkesmässig trafik med tunga fordon.

Fanns det inte undantag för det fram till igår?
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Carl W skrivet 01 januari 2008, 22:58:45 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 januari 2008, 22:44:31 PM
En riktigt bra bild med mycket känsla i.
Sånt här ser vi gärna mer av. Snyggt! :)

Jag satt i Helsingborg en gång och väntade på att en kund skulle dyka upp. Hade rätt bråttom, för jag skulle egentligen kört raka vägen från Eslöv till Ängelholm, på en runda som är rätt tajt som den är. Nu fick jag alltså köra omvägen via Helsingborg, och dessutom vänta på en kund, som egentligen skulle varit där vid min ankomst.
Hade inte så mycket att göra, så jag lyssnade på radio, och lite halvstressad som jag var, började jag pilla på lite allt möjligt. Tog exempelvis ut färdskrivarnyckeln för att sätta in den igen. Efter en stund tappade jag ner den bakom ratten, och vips var den borta.

Kan tänka mig att det finns bra många fler liknande fall. Det är ju ingen stor nyckel vi pratar om...

Skämtar du, eller var det verkligen så? I så fall varför? Som det är nu, är det ju lag på att använda färdskrivaren till all yrkesmässig trafik med tunga fordon.

Använder endast färdskrivare på linjer längre än fem mil.
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: bjalle skrivet 01 januari 2008, 22:59:33 PM
Citat från: Carl W skrivet 01 januari 2008, 22:58:45 PM
Använder endast färdskrivare på linjer längre än fem mil.

Hade för mig det var så men blev det ingen ändring på det from idag eller har jag helt fel för mig?
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Carl W skrivet 02 januari 2008, 00:49:57 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 januari 2008, 22:59:33 PM
Hade för mig det var så men blev det ingen ändring på det from idag eller har jag helt fel för mig?

Har jag inte hört eller läst något om.
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: bjalle skrivet 02 januari 2008, 09:38:03 AM
Citat från: Carl W skrivet 02 januari 2008, 00:49:57 AM
Har jag inte hört eller läst något om.

OK. Blandade säkert ihop det med någon annan ny regel gällande färdskrivaranvändningen i samband med linjetrafik
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Ivo skrivet 10 januari 2008, 09:40:55 AM
Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 05:16:51 AM
Mycket verkar väl bättre så här i nostalgins skimmer, men jag instämmer och tror också att pressen på förarna och arbetsledarna var mindre tack vare frånvaron av upphandlingar och rationaliseringar. Jag har en känsla av att stämningen var mer avslappnad och harmonisk, med lite "snällare" och bättre tjänster och mer tid för småsnack kolleger emellan. Sedan fanns det, tror jag, en större kollegial känsla mellan olika kategorier inom lokaltrafiken. Tidigare kände alla trafikare, oavsett om man var bussförare, tunneltågförare, konduktör eller spärrvakt, en samhörighet. Nu är allting mer uppdelat och det verkar som om man i stort sett bara ser till sin egen verksamhet. Vet inte om jag har rätt, men det är den känslan jag har fått.

Hälsningar Danne

:D Instämmer fullständigt kunde ej skrivit det bättre.   8)
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: Frasse skrivet 10 januari 2008, 12:08:08 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 januari 2008, 09:38:03 AM
OK. Blandade säkert ihop det med någon annan ny regel gällande färdskrivaranvändningen i samband med linjetrafik

Nyheter fr o m 2008-01-01:

Möjligheten att använda ett fordon som saknar färdskrivare i linjetrafik längre än 50 km, och ersätta användandet av färdskrivaren med av transportföretaget upprättad tidtabell och tjänstgöringslista, är inte längre möjligt eftersom det är ett krav att typgodkänd färdskrivare ska vara installerad och användas vid sådan linjetrafik.

Information för innevarande dag och de föregående 28 kalenderdagarna ska medföras och kunna visas upp vid kontroll.
Detta innebär att diagramblad, anteckningar, arbetsgivarintyg, utskrifter samt elektronisk information ska medföras och kunna visas upp för den aktuella tidsperioden.

/PF
Titel: SV: Med pressveck på SL-skjortan ...
Skrivet av: robbes skrivet 10 januari 2008, 12:12:37 PM
i denna promemoria finns mera information om färdskrivare etc dels i bussar lastbilar och att HUSBUSS regade fordon omfattas till viss del med nu.

http://www.vv.se/filer/34523/pm_2007_juli.pdf