Med pressveck på SL-skjortan ...

Startat av Dan Henriksson, 16 december 2007, 07:39:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson

Vy inifrån H25 6141 i Täbygaraget, på väg ut till ett nytt pass. Bilden är tagen i juni 1987.

Det har varit lite problem med hemsidan för mitt webbgalleri, så jag hoppas det kommer gå att se bilden. Om inte, försök igen om ett litet tag!

Hälsningar Danne

Krille

Cool bild! Du har laddat upp med läsning på ändhållplatserna ser jag  :P

/K

Kvarne

MUMS! Mer sånt här!

Väldigt trevlig bild Dan!  :D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Den där blåskjortan ser väldigt lik den blå SJ-skjortan som jag kom över skamligt billigt (c:a 10 kr) på Tradera nyligen.
Använde man samma modell tro?

bussgrabben

Frippe Fribas

Trevlig bild som vanligt Danne, 6141 kan inte ha varit särskilt gammal när du tog bilden?
Jag hade den tveksamma förmånen att få ratta samma ekipage på Roslagsbaneersättningen sommaren 2000, då var den dock ganska trött om jag minns rätt.
Annars gillade även jag H25:orna, speciellt 6199 som jag dock inte fick köra förrän på sluttampen när den flyttades till Täby.
//Fredrik

Simon A

Vilken otroligt och härligt stämmningsfull bild. Hur kommer det sig att allt såg bättre ut förut oavsett vad man fotade? ;D

//Simon

Bussmicke

För det fanns mer intressanta bussar då.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dan Henriksson

Tack så mycket för alla uppskattande kommentarer!  :)

Kan väl tillägga att det inte är jag som kör, men vi är rätt lika eftersom vi är släkt. Min kusin klär bättre i coola solbrillor än jag ...  ;)

/Danne

Simon A

Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2007, 12:59:04 PM
För det fanns mer intressanta bussar då.
Syftade lite mer andra saker överhuvudtaget än bussar även om dem också kanske var bättre förut. Syftade mer på att allt runtomkring såg på något sätt gladare och trevligare ut förut.

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 16 december 2007, 16:24:59 PM
Syftade lite mer andra saker överhuvudtaget än bussar även om dem också kanske var bättre förut. Syftade mer på att allt runtomkring såg på något sätt gladare och trevligare ut förut.

Dessutom mindre stress, tidtabellspress och trängsel.

Dan Henriksson

Mycket verkar väl bättre så här i nostalgins skimmer, men jag instämmer och tror också att pressen på förarna och arbetsledarna var mindre tack vare frånvaron av upphandlingar och rationaliseringar. Jag har en känsla av att stämningen var mer avslappnad och harmonisk, med lite "snällare" och bättre tjänster och mer tid för småsnack kolleger emellan. Sedan fanns det, tror jag, en större kollegial känsla mellan olika kategorier inom lokaltrafiken. Tidigare kände alla trafikare, oavsett om man var bussförare, tunneltågförare, konduktör eller spärrvakt, en samhörighet. Nu är allting mer uppdelat och det verkar som om man i stort sett bara ser till sin egen verksamhet. Vet inte om jag har rätt, men det är den känslan jag har fått.

Hälsningar Danne

Simon A

Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 05:16:51 AM
Mycket verkar väl bättre så här i nostalgins skimmer, men jag instämmer och tror också att pressen på förarna och arbetsledarna var mindre tack vare frånvaron av upphandlingar och rationaliseringar. Jag har en känsla av att stämningen var mer avslappnad och harmonisk, med lite "snällare" och bättre tjänster och mer tid för småsnack kolleger emellan. Sedan fanns det, tror jag, en större kollegial känsla mellan olika kategorier inom lokaltrafiken. Tidigare kände alla trafikare, oavsett om man var bussförare, tunneltågförare, konduktör eller spärrvakt, en samhörighet. Nu är allting mer uppdelat och det verkar som om man i stort sett bara ser till sin egen verksamhet. Vet inte om jag har rätt, men det är den känslan jag har fått.

Hälsningar Danne
Jag håller med dig, så sa verkstadsmännen på GUB när jag praode där. Man kände alla i företaget förut och av vad jag hört så var det inte stressigt direkt i Uppsala förr heller. Det fanns ju inga hålltider vid hållplatserna förrutom ändhållplatserna. Så teoretiskt sett kunde man ju inte ligga sen om man inte var sen vid ändhållplatsen.

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 17 december 2007, 08:43:51 AM
Jag håller med dig, så sa verkstadsmännen på GUB när jag praode där. Man kände alla i företaget förut och av vad jag hört så var det inte stressigt direkt i Uppsala förr heller. Det fanns ju inga hålltider vid hållplatserna förrutom ändhållplatserna. Så teoretiskt sett kunde man ju inte ligga sen om man inte var sen vid ändhållplatsen.

//Simon

När jag bodde i Uppsala på 1960-talet hade man ett ganska märkligt system, nämligen just det som Simon skriver att hålltider fanns bara vid ändhållplatserna. För de genomgående linjerna fanns i centrum bara angivet en cirka-tid. Det var mycket sällan som bussen var tidigare än vad som var angivet, men när det någon gång hände så väntade de flesta bussförare inte in den angivna tiden utan avgick någon minut "för tidigt".
Förseningar vid ändstationerna var dock inte ovanliga och vid Gnejsplan, där jag bodde, såg jag en gång tre 1-or komma på rad. Den första var 10 minuter sen, den andra var i rätt tid och den tredje var 10 minuter för tidig. Stress bland förarna vid förseningarna? Ja, det var lite olika. En del tog det lugnt, andra gav sig 17 på att de skulle köra in förseningen så snabbt som möjligt. Och det fanns de som satte en i ära att köra i kapp framförvarande buss, liksom det fanns de som satte en ära i att bli omkörda av bussen efter så många gånger som möjligt.