Med pressveck på SL-skjortan ...

Startat av Dan Henriksson, 16 december 2007, 07:39:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 januari 2008, 22:44:31 PM
En riktigt bra bild med mycket känsla i.
Sånt här ser vi gärna mer av. Snyggt! :)

Jag satt i Helsingborg en gång och väntade på att en kund skulle dyka upp. Hade rätt bråttom, för jag skulle egentligen kört raka vägen från Eslöv till Ängelholm, på en runda som är rätt tajt som den är. Nu fick jag alltså köra omvägen via Helsingborg, och dessutom vänta på en kund, som egentligen skulle varit där vid min ankomst.
Hade inte så mycket att göra, så jag lyssnade på radio, och lite halvstressad som jag var, började jag pilla på lite allt möjligt. Tog exempelvis ut färdskrivarnyckeln för att sätta in den igen. Efter en stund tappade jag ner den bakom ratten, och vips var den borta.

Kan tänka mig att det finns bra många fler liknande fall...

Skämtar du, eller var det verkligen så? I så fall varför? Som det är nu, är det ju lag på att använda färdskrivaren till all yrkesmässig trafik med tunga fordon.

Fanns det inte undantag för det fram till igår?

Carl W

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 januari 2008, 22:44:31 PM
En riktigt bra bild med mycket känsla i.
Sånt här ser vi gärna mer av. Snyggt! :)

Jag satt i Helsingborg en gång och väntade på att en kund skulle dyka upp. Hade rätt bråttom, för jag skulle egentligen kört raka vägen från Eslöv till Ängelholm, på en runda som är rätt tajt som den är. Nu fick jag alltså köra omvägen via Helsingborg, och dessutom vänta på en kund, som egentligen skulle varit där vid min ankomst.
Hade inte så mycket att göra, så jag lyssnade på radio, och lite halvstressad som jag var, började jag pilla på lite allt möjligt. Tog exempelvis ut färdskrivarnyckeln för att sätta in den igen. Efter en stund tappade jag ner den bakom ratten, och vips var den borta.

Kan tänka mig att det finns bra många fler liknande fall. Det är ju ingen stor nyckel vi pratar om...

Skämtar du, eller var det verkligen så? I så fall varför? Som det är nu, är det ju lag på att använda färdskrivaren till all yrkesmässig trafik med tunga fordon.

Använder endast färdskrivare på linjer längre än fem mil.

bjalle

Citat från: Carl W skrivet 01 januari 2008, 22:58:45 PM
Använder endast färdskrivare på linjer längre än fem mil.

Hade för mig det var så men blev det ingen ändring på det from idag eller har jag helt fel för mig?

Carl W

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 januari 2008, 22:59:33 PM
Hade för mig det var så men blev det ingen ändring på det from idag eller har jag helt fel för mig?

Har jag inte hört eller läst något om.

bjalle

Citat från: Carl W skrivet 02 januari 2008, 00:49:57 AM
Har jag inte hört eller läst något om.

OK. Blandade säkert ihop det med någon annan ny regel gällande färdskrivaranvändningen i samband med linjetrafik

Ivo

Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 05:16:51 AM
Mycket verkar väl bättre så här i nostalgins skimmer, men jag instämmer och tror också att pressen på förarna och arbetsledarna var mindre tack vare frånvaron av upphandlingar och rationaliseringar. Jag har en känsla av att stämningen var mer avslappnad och harmonisk, med lite "snällare" och bättre tjänster och mer tid för småsnack kolleger emellan. Sedan fanns det, tror jag, en större kollegial känsla mellan olika kategorier inom lokaltrafiken. Tidigare kände alla trafikare, oavsett om man var bussförare, tunneltågförare, konduktör eller spärrvakt, en samhörighet. Nu är allting mer uppdelat och det verkar som om man i stort sett bara ser till sin egen verksamhet. Vet inte om jag har rätt, men det är den känslan jag har fått.

Hälsningar Danne

:D Instämmer fullständigt kunde ej skrivit det bättre.   8)

Frasse

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 januari 2008, 09:38:03 AM
OK. Blandade säkert ihop det med någon annan ny regel gällande färdskrivaranvändningen i samband med linjetrafik

Nyheter fr o m 2008-01-01:

Möjligheten att använda ett fordon som saknar färdskrivare i linjetrafik längre än 50 km, och ersätta användandet av färdskrivaren med av transportföretaget upprättad tidtabell och tjänstgöringslista, är inte längre möjligt eftersom det är ett krav att typgodkänd färdskrivare ska vara installerad och användas vid sådan linjetrafik.

Information för innevarande dag och de föregående 28 kalenderdagarna ska medföras och kunna visas upp vid kontroll.
Detta innebär att diagramblad, anteckningar, arbetsgivarintyg, utskrifter samt elektronisk information ska medföras och kunna visas upp för den aktuella tidsperioden.

/PF

robbes

i denna promemoria finns mera information om färdskrivare etc dels i bussar lastbilar och att HUSBUSS regade fordon omfattas till viss del med nu.

http://www.vv.se/filer/34523/pm_2007_juli.pdf