Det värkar som det har gått bra i alla fall skadorna uppges dock inte vara allvarliga. Det var skönt att det gick bra när det var så många barn som var med i incidenten
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24028891.ab
Ska inte barnen sitta i bussen :-)
Om man går till källan http://www.st.nu/vasternorrland/sundsvall/trafikolycka-i-sundsvall-med-buss-flera-barn-inblandade så står det inget om skolbuss utan om en buss med 35 skolbarn i. Det är Aftonblarret som skriver skolbuss. Av bilderna i tidningen rör det sig om en stadsbuss på linje 4. Och där finns väl varken bälteskrav eller krav på att barnen sitter.
Att skicka skolklasser med ordinarie linjetrafik istället för att anlita bussbolag som brukar köra bältesförsedd skolskjutstrafik beror säkerligen enbart på ett ekonomiskt tänk. Mer i artikeln:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/saknades-balten-i-olycksbussen
Ja, vi lever i en tid av förundring... ???
Jag skulle kunna fylla en hel sida med föräldrars ursäkter för att barnen inte skulle behöva använda bältena i KR Trafik AB´s nya bältesutrustade Carrus-bussar när vi började köra skolturer ht 2003. Det var mycket tröttsamt tjafsande de första veckorna... >:(
/ M v h Walle
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2016, 12:18:11 PM
Att skicka skolklasser med ordinarie linjetrafik istället för att anlita bussbolag som brukar köra bältesförsedd skolskjutstrafik beror säkerligen enbart på ett ekonomiskt tänk. Mer i artikeln:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/saknades-balten-i-olycksbussen
Det torde väl förekomma i alla städer med någorlunda väl utvecklad lokaltrafik att om en eller två skolklasser skall från skolan till exempelvis badhuset så åker de med en av stadsbussarna. Att beställa särskild buss för detta ryms inte inom kommunens ekonomi. Undantag de orter typ Kristianstad där kommunen kör skoltrafiken i egen regi.
I artikeln står att det finns städer där bälten i stadsbussar förekommer. Om vi undantar rena småstäder där tätortstrafiken körs med regionalbuss så i vilken stad finns sådana i stadsbussarna. Om man monterar bälten i bussen så måste ju alla sittande passagerare använda dem och dessutom måste de sätta sig på en sittplats om sådan finns ledig. Skulle bli väldigt otympligt i tätortstrafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 13:25:24 PM
I artikeln står att det finns städer där bälten i stadsbussar förekommer. Om vi undantar rena småstäder där tätortstrafiken körs med regionalbuss så i vilken stad finns sådana i stadsbussarna.
99% Skelleftebussar har bälten, så stadstrafiken i Skellefte har bälten på alla avgångar...
/Jona
Citat från: Jona skrivet 03 december 2016, 13:42:39 PM
99% Skelleftebussar har bälten, så stadstrafiken i Skellefte har bälten på alla avgångar...
/Jona
Törs man då fråga hur många som använder bältena? Inte bara bland skolbarn utan bland alla passagerare. Jag tycker det är svårt nog att få folk att göra det på regionbussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 14:46:31 PM
Törs man då fråga hur många som använder bältena? Inte bara bland skolbarn utan bland alla passagerare. Jag tycker det är svårt nog att få folk att göra det på regionbussar.
Det är nog inte många. Men kommer det en grupp skol- eller förskolebarn med lärare med då används förstås bältena.
Även i Stockholm är det ju en rad områden där det väl får sägas vara stadstrafik och man har bälten i flertalet bussar. Gäller ju exempelvis Nobinas trafikområden och även Keolis liksom Arriva kör ju en del med bälten i vad som får sägas vara stadstrafik (om än inte innerstadstrafik). I Stockholm finns ju ingen specifik fordonsflotta för regiontrafik, utan ofta finns ju båda trafiktyperna i avtalsområdena och då är det ju mest praktiskt att ha bälte i alla vagnar - eller iaf köra blandat. En av Sveriges tyngsta busslinjer -sett till antalet passagerare 179 - har ju exempelvis bälteskrav, trots att den en väldigt kort sträcka går i högre hastighet och att passagerarutbytet är rätt omfattande - med ett medeltal på närmare 90 passagerare per avgång.
Men ingen skulle ju komma på tanken att man skulle följa lagen, utanför motorvägslinjerna/landsbygdslinjerna, om det kommer en förskoleklass eller något. Dels finns ju knappast sittplats åt barnen, dels finns knappast den tiden att kontrollera att barnen är bältade.
Allvarligt talat skulle nog folk skratta om någon förare påpekade att alla skulle ha bälte på sig, eller än värre försökte tvinga dem under 15 att ha bälte på sig, när bussarna ändå allt som oftast har fullt med stående resenärer.
Å andra sidan väljer ju många förare tyvärr både att köra mot rött och strunta i hastighetsbegränsningarna för att trafiken ska kunna fungera i Stockholm (främst 30-skyltarna), så bälteskravet är ju bara en del av problematiken.
Citat från: Greger Larsson skrivet 03 december 2016, 14:53:20 PM
Det är nog inte många. Men kommer det en grupp skol- eller förskolebarn med lärare med då används förstås bältena.
Jo, det tror jag säkert. Men alltså begår majoriteten av resenärerna lagbrott. Bötesbeloppet för detta är 1 500 kronor.
Citat från: Lars_L skrivet 03 december 2016, 15:40:06 PM
I Stockholm finns ju ingen specifik fordonsflotta för regiontrafik...
Så är det ju i de flesta om inte alla städer att man även kan åka med regionbussar för en resa i innerstaden. I det fallet gäller ju också att man måste använda bältet om det finns. Men nu gjorde jag undantag för just regionaltrafik. Fast jag håller med om att det i synnerhet i Stockholm och Göteborg är svårt att hålla reda på om busslinjen man åker med räknas som stadstrafik eller regionaltrafik. Men det behöver man ju inte heller göra om man bara kommer ihåg regeln: Finns det bälten i bussen skall de användas.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 14:46:31 PM
Törs man då fråga hur många som använder bältena? Inte bara bland skolbarn utan bland alla passagerare. Jag tycker det är svårt nog att få folk att göra det på regionbussar.
Förvisso, men om huvudmannen och operatören ordnat med bälten på alla stolar även i stadstrafiken, samt informerat via skyltar/dekaler inne i bussarna, så har ju dessa nästan ryggen helt fri. Då får lärare och/eller föräldrar ta det egna ansvaret för att deras barn skulle skadas för att de inte använt bältena.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 16:11:55 PM
Så är det ju i de flesta om inte alla städer att man även kan åka med regionbussar för en resa i innerstaden. I det fallet gäller ju också att man måste använda bältet om det finns. Men nu gjorde jag undantag för just regionaltrafik. Fast jag håller med om att det i synnerhet i Stockholm och Göteborg är svårt att hålla reda på om busslinjen man åker med räknas som stadstrafik eller regionaltrafik. Men det behöver man ju inte heller göra om man bara kommer ihåg regeln: Finns det bälten i bussen skall de användas.
Fast jag avsåg inte sådana linjer heller. Alltså inte linjer av typen expressbusslinjer i Göteborg eller regionalbussarna i Malmö. Dessa har ju få stopp och i huvudsak inga lokalresenärer, eller 400-linjerna till Slussen, 600-linjerna till Tekniska etc.
Utan just linjer i stadstrafik och som SL delvis också klassificerar som sådana. Södertälje är ju exempelvis en av de största städerna i Sverige- borde väl komma på 15-20 plats omkring. Alltså där bussarna används för lokalt resande och går igenom stadsbebyggelse - tätortsbebyggelse. Tror även Citywidebussarna fick bälten trots att de klassas som klass I, men oavsett blandar man ju friskt med regionalbussar på de tyngsta stadslinjerna.
Men visst exemplet med en stomlinje kan ju ur det avseendet vara lite missvisande, då hållplatsavståndet är lite längre. Men vad som i den här diskussionen egentligen torde vara intressant är ju vilken karaktär linjerna har. En stadslinje är ju i huvudsak en linje med relativt kort hållplatsavstånd som går i tätbebyggt område och där resandet oftast kännetecknas av att det finns relativt många målpunkter (stort resandeutbyte i bägge färdriktningarna). För bältesfrågan är ju det som blir intressant och problematiskt, mer än vad man tänker som stad.
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2016, 17:01:16 PM
Förvisso, men om huvudmannen och operatören ordnat med bälten på alla stolar även i stadstrafiken, samt informerat via skyltar/dekaler inne i bussarna, så har ju dessa nästan ryggen helt fri. Då får lärare och/eller föräldrar ta det egna ansvaret för att deras barn skulle skadas för att de inte använt bältena.
Givetvis, men det är ju inte speciellt populärt om det skulle bli kontroll och 30 resenärer får betala 1 500 kronor var för att de inte använt bältet. Nu görs ju nästan aldrig sådana kontroller så risken är inte stor, men det är i alla fall inte bra att inbjuda till ett beteende som i grunden är ett lagbrott.
Bästa lösningen på detta vore naturligtvis att kommunerna tillhandahöll beställningsbussar utrustade med bälten för sådana här skolutflykter. Egna eller inhyrda. Då slipper man också en hel del kapacitetsproblem. Jag som bor i slutet av linjen när jag skall till centrum blir måttligt glad när jag kommer till hållplatsen och där står två skolklasser och väntar på samma buss som jag. Det har inte hänt mig men väl någon av mina grannar att de inte ens kommit med bussen.
Sedan skrev jag väl att vad gäller lärare och skolbarn så brukar det inte vara några större problem med användandet av bälten - om de nu får sittplats. Det var alla "vanliga" resenärer jag tänkte på som slarvar med bältet. Jag gör det själv om jag åker med regionbuss några hållplatser i centrum.
Citat från: WalleW skrivet 03 december 2016, 13:10:51 PM
Ja, vi lever i en tid av förundring... ???
Jag skulle kunna fylla en hel sida med föräldrars ursäkter för att barnen inte skulle behöva använda bältena i KR Trafik AB´s nya bältesutrustade Carrus-bussar när vi började köra skolturer ht 2003. Det var mycket tröttsamt tjafsande de första veckorna... >:(
Mycket märkligt. Värderade man sina egna barns liv så lite i Östhammar på den tiden? Redan då var ju bälteslagen för bussar flera år gammal.
I Västerbotten var det totalt tvärtom, där huvudmannen inte ställt bälteskrav på ett äldre kontrakt som bara hade några få år kvar innan en nyupphandling, och där tog en lokal åkare (efter protester från väldigt arga föräldrar) ett beslut att själv bekosta eftermontering av bälten i en äldre Carrus som man köpt begagnad i grannlänet, och därefter flyttat in till detta område. Detta då denna äldre Carrus var den enda bussen i trafikområdet som saknade bälten.
Tidpunkten var ungefär i mitten på 00-talet, bara ett fåtal år efter din anekdot... ::)
Vet att när jag gick i skolan på 80- och 90-talet ringde skolan oftast till SL innan en klass skulle ut och åka "vanlig" buss och nästan alltid satte SL in en extrabuss. Några bälten fanns dock inte. Sedan ser jag inte hur det skulle vara krångligare/besvärligare att använda bälte under en 5-10 minuters busstur jämför med en lika lång biltur. När det gäller den sistnämnda använder flertalet bälte.
Vi i Vaxholm har bälte på i princip 99% av bussarna (100 vanligtvis, men ibland hittar det ut en buss utan) och jag skulle nog överdriva om jag sa att 5% av resenärerna använde bälte. Inte ens grupper med barn och ledare gör det. Jag sade till en morgon när det var rätt halt ute, ropade ut i bussen att det var halt, bälte rekommenderades och att det faktiskt var lag på att använda. Trot det resulterade i 2 eller 3 som satte på sig. Så jag har gett upp.
Jag minns vilket liv det var på Åkersbergaborna när dom fick åka 624/628 (dvs motorväg stor del av linjen) i bussar utan bälte. Sen när jag körde 628 med en buss med bälten, så var det typ ingen som använde i alla fall ??? ::)
Citat från: BSB101 skrivet 04 december 2016, 00:42:00 AMVet att när jag gick i skolan på 80- och 90-talet ringde skolan oftast till SL innan en klass skulle ut och åka "vanlig" buss och nästan alltid satte SL in en extrabuss.
S.k. resgruppsanmälan ska fortfarande göras i fall där en eller flera grupper ska åka samtidigt. Problemet brukar dock vara att många skolor numera glömmer bort eller rentav struntar i att föranmäla. En del verkar även tro att en resgruppsanmälan, om den görs, är synonymt med att ha beställt en abonnerad resa.
Man fattar inte (eller väljer nog ibland att inte förstå) att det som sätts in i så fall är en förstärkning av befintlig tur... förutsatt att resurs finns för att förstärka. Ofta numera vill även skolor åka mitt i peaken och i dagens läge brukar det då vare sig finnas fordon eller förare utan rubbet brukar redan vara ute.
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2016, 23:18:42 PM
Mycket märkligt. Värderade man sina egna barns liv så lite i Östhammar på den tiden? Redan då var ju bälteslagen för bussar flera år gammal.
Citat från: Lars_L skrivet 03 december 2016, 15:40:06 PM
Allvarligt talat skulle nog folk skratta om någon förare påpekade att alla skulle ha bälte på sig, eller än värre försökte tvinga dem under 15 att ha bälte på sig, när bussarna ändå allt som oftast har fullt med stående resenärer.
Eftersom jag alltid har lagt säkerhetsribban-ribban högt blev jag förståeligt nog väldigt upprörd över dessa föräldrars syn på barnens säkerhet i bussen.
Varför det oftast var folk som bodde långt ifrån tätorterna som bråkade om detta har jag ingen bra förklaring till. Kanske hängde det på något vis ihop med att man inte var så noga med bältena i bilarna heller, det såg jag när barnen hämtades vid hpl.
Vid samma tid var jag nog ganska ensam om att påminna alla resenärer om bältes-lagen vid de reguljära linjekörningarna (t e 811 och 639), men det var aldrig någon som skrattade (åtminstone inte så att jag såg eller hörde det). Däremot fick jag några enstaka och spridda positiva reaktioner.
/ M v h Walle
Citat från: WalleW skrivet 04 december 2016, 16:35:44 PM
Vid samma tid var jag nog ganska ensam om att påminna alla resenärer om bältes-lagen vid de reguljära linjekörningarna (t e 811 och 639), men det var aldrig någon som skrattade (åtminstone inte så att jag såg eller hörde det). Däremot fick jag några enstaka och spridda positiva reaktioner.
/ M v h Walle
Min poäng var nog att det finns något slags allmän förståelse för om man säger till om att man ska använda bälte, ifall man kör på motorväg eller landsbygd i relativt hög hastighet. Om föraren vid varje hållplats i tät stadstrafik när någon stiger på, skulle börja ropa ut och kontrollera att skoleleverna under 15 (som ju använder vanliga linjetrafiken för att åka från/till skolorna etc.) satte på sig bältet skulle det ju dock bli ganska märkligt. Särskilt om det är många stående i vagnen. Detta skulle ju egentligen krävas om man ska följa lagen - eftersom man har ett särskilt ansvar att tillse att barnen använder bälte. I tätbebyggt område finns ju förvisso undantag, så att man inte måste använda plats med bälte. Egentligen skulle det väl därför vara vettigare att i lagen bara ha kräv på säkerhetsbälte utanför tätbebyggt område, eller specificera till farter över 50 km/h.
Men om en förare exempelvis till från Vaxholm efter Danderyds sjukhus respektive Engarn på 670 på ett trevligt sätt upplyser om bälteskrav uppfattas nog knappast negativt av resenärerna (även om resultatet när det gäller efterlevnad ändå lär bli ganska magert).