På SL.se står följande störning. "Täby: Hållplats Roslags Näsby trafikplats E18 är framflyttad cirka 50 meter i båda riktningarna." Och man skulle ju kunna tro att det handlarr om att de nu ligger 50 meter längre bort längs någon trotoar, men inte. Gångvägsmässigt är det 260m för den södergående. Och från Näsbydal betyder det att gångvägen förlängs med 380m. Att kalla detta att man har flyttat den 50m är väl att underdriva.
Den norrgående (för alla utom Norrtäljebussarna) är flyttad 250m, och för norrtäljebussarna som går från Kanalvägens hållplats är avståndet 470m. Att Norrtäljebussarna inte stannar vid den tillfälliga hållplatsen Roslags-Näsby trafikplats framgår inte alls i störningsinformationen.
Det finns uppenbarligen klar potential för frbättringar av inforationen, i synnerhet eftersom det lär vara långvarigt.
Rubriken förtydligad
/Admin
Roslags-Näsby trafikplats ska byggas om rejält, och blir troligtvis till en rejäl cirkulationsplats ovanpå E18. Bygget ska pågå till minst hösten 2018, och omläggningen av busstrafiken sägs gälla lika länge.
Trafikföretagen verkar behandla bygget olika. Nobina har uppenbarligen valt en mer genomtänkt långsiktig lösning som är säkrare för resenärerna, genom att köra via Lahälls trafikplats och Ytterbyvägen i nordlig riktning, samt stanna vid Kanalvägens hållplats (som inte ligger i närhet av själva Kanalvägen, utan närmare korset Ytterbyvägen/Näsbyvägen).
När bygget fortskrider kanske det (några månader framöver) kanske även blir aktuellt att köra Ytterbyvägen även södergående. Det återstår att se.
Vad menas med att Norrtäljebussarna inte stannar på nya hållplatsen?
Nobina har nog en god intention, men för de flesta resenärer framstår det nog som märkligt att de inte stannar vid ersättningshollplatsen vid Roslags Näsby trafikplats, när de ändå kör förbi den när de ska ut på motorvägen igen.
Mer går att läsa här. http://www.taby.se/tpl_roslagsnasby/ (http://www.taby.se/tpl_roslagsnasby/)
Citat från: buskörare skrivet 25 november 2016, 08:05:12 AM
Vad menas med att Norrtäljebussarna inte stannar på nya hållplatsen?
I går körde de bara förbi och det stod en trafikvärd där och informerade att de gick från Kanalvägen istället.
Såg nyss att dom gick upp där. Tidsfråga innan vi också gör det, vet inte om jag tycker det är en så bra lösning heller?
Citat från: igel skrivet 25 november 2016, 08:08:39 AM
Nobina har nog en god intention, men för de flesta resenärer framstår det nog som märkligt att de inte stannar vid ersättningshollplatsen vid Roslags Näsby trafikplats, när de ändå kör förbi den när de ska ut på motorvägen igen.
Första dygnet stannade man ju på den nya "hållplatsen" i några timmar, men det blev ju mer eller mindre kaos med blockerade på- och avfarter i norrgående riktning, med uppretade bilister och inte helt ofarliga köer/omkörningar som följd. Så det beslutades rätt snabbt att man helt drog in 639 och 676 från den bristfälliga lösningen, och passerade helt sonika förbi ute på E18 trafikdygnet ut.
Jag har personligen inget med ärendet att göra, men jag gissar att både trafikledning och skyddsombud tog ett gemensamt beslut i frågan, och därefter kom fram till att man dagen efter skulle påbörja den mer trafiksäkra och långsiktiga lösningen (2018 ut?) med att trafikera Ytterbyvägen istället.
Att man däremot är dåliga på att med skyltar tydligt informera varifrån alla bussar går är en annan sak. Detta hade kunnat lösas mycket smidigare om Trafikförvaltningen informerat alla parter i förväg. Både resenärerna och sina trafikföretag, inkl deras personal. Personligen tycker jag både som förare och 639-resenär att man står bättre till vid en redan etablerad hållplats, än vid en halvmesyr på en motorvägspåfart.
676 trafikerade den nya hållplatsen långt efter första dygnet, senast i onsdags morse stod jag bakom en. Enligt vårat huvudskyddsombud så flyttades den trafiken upp helt kl 13 i onsdags.
Och nu finns ingen som helst störningsinformation inlagd för Arrivas linjer vad gäller Roslags näsby trafikplats.
Arriva har en ordentlig förbättringspotenital vad gäller störningsinformation.
Citat från: Olle skrivet 26 november 2016, 21:13:31 PM
Och nu finns ingen som helst störningsinformation inlagd för Arrivas linjer vad gäller Roslags näsby trafikplats.
Arriva har en ordentlig förbättringspotenital vad gäller störningsinformation.
Ansvarsfördelningen känns ibland lite otydlig i Stockholms län. Är det numera mestadels operatörerna som mer eller mindre självständigt ska avgöra om linjeomläggningar, placeringar av nya tillfälliga hållplatslägen, samt skylta upp dem, medan Trafikförvaltningen bara behöver återge operatörernas information på sin hemsida?
Det hela känns ofta mer rörigt och oklart idag när operatörerna väljer olika hållplatslägen och körvägar, jämfört med för 10-15 år sedan då jag upplevde att informationen både till alla operatörers förare samt resenärerna kom ut snabbare, och var mycket tydligare. Även ersättningstrafiken kändes mer bemannad med vana äldre informatörer för 10-15 år sedan, jämfört idag då man som förare verkar ska klara det mesta ensam. Gick de sista ur "det gamla släktet" i pension mellan 2005-2015? Eller förlitar man sig för mycket på den moderna billiga tekniken idag, framför personal som är dyra att anställa?
Citat från: Olle skrivet 26 november 2016, 21:13:31 PM
Och nu finns ingen som helst störningsinformation inlagd för Arrivas linjer vad gäller Roslags näsby trafikplats.
Arriva har en ordentlig förbättringspotenital vad gäller störningsinformation.
Håller med. Men jag vet inte om vår trafik är flyttad än?
Citat från: buskörare skrivet 27 november 2016, 09:52:21 AM
Håller med. Men jag vet inte om vår trafik är flyttad än?
Olle menade gissningsvis att han inte hittade någon ren störningsinformation på SL.se om att de bägge gamla ordinarie hållplatserna är flyttade till gamla automatbensinstationen i södergående riktning, samt till påfarten i norrgående riktning. Denna flytt kanske inte räknas som "störning" längre?
Däremot kommer det fram tydlig information om de bägge olika hållplatserna för 639/676 respektive Arrivalinjerna om man söker på resor med olika linjer från "RNBT" i reseplaneraren.
Söker jag på 670 så kommer störningsinformation upp om att de är flyttade.
Nu har det gått en dryg månad, och ännu har inte Nobia lyckats att lägga in hållplatsen Kanalvägen i reseplaneraren. Vilket resulterar i en sökning från Lahällsviadukten till Nortälje ger följande svar:
16:53 » 17:57
Restid 1:04 tim
Lahällsviadukten » Norrtälje busstation
627 Gå 676 Störning
....
16:53 Lahällsviadukten
627 Buss 627 mot Åkerby industriområde
16:55 Kanalvägen
16:55 Näsbydal
---
16:58 Näsbydal
Gå 233 meter
17:03 Roslags Näsby trafikplats
---
17:07 Roslags Näsby trafikplats
676 Blåbuss 676 mot Norrtälje
Flyttad avgår från hållplats Kanalvägen ( mellan Max och Scandic hotell).
Expandera
17:57 Norrtälje busstation
Om rätt hållplats hade varit inlaggd i systemet hade det nog sätt ut såhär:
16:53 » 17:57
Restid 1:04 tim
Lahällsviadukten » Norrtälje busstation
627 676
....
16:53 Lahällsviadukten
627 Buss 627 mot Åkerby industriområde
16:55 Kanalvägen
---
17:07 Kanalvägen
676 Blåbuss 676 mot Norrtälje
Flyttad från Roslags Näsby trafikplats.
Expandera
17:57 Norrtälje busstation
Varför ska det vara så svårt att lägga till rätt information. Om det inte bara är en tillfällig förändring.
Citat från: igel skrivet 31 december 2016, 11:01:34 AM
Nu har det gått en dryg månad, och ännu har inte Nobia lyckats att lägga in hållplatsen Kanalvägen i reseplaneraren. Vilket resulterar i en sökning från Lahällsviadukten till Nortälje ger följande svar:
Är det operatörernas jobb att ändra i SLs system? Det borde väl ändå SL själva ha ansvar för? Men hur som helst vore det ju trevligt om man ändrade i PC:n och reseplaneraren så att Kanalvägen kunde ersätta Roslags Näsby Trafikplats i systemen för 625, 639 och 676, med tanke på att detta ju ska pågå i två år.
Jag såg för övrigt i förrgår att hållplatsen "Lahällsviadukten" uppe på krönet nu är skyltad med orangea fält med bl.a linjenummer 27 för ersättningstrafiken. Men inte hpl "Kanalvägen".
Citat från: Ersa skrivet 31 december 2016, 11:16:39 AM
Jag såg för övrigt i förrgår att hållplatsen "Lahällsviadukten" uppe på krönet nu är skyltad med orangea fält med bl.a linjenummer 27 för ersättningstrafiken. Men inte hpl "Kanalvägen".
Nu ger jag bara en gissning. Ersättningsbussar för linje 27 kommer att utgå från TÄC och dessa går naturligtvis inte förbi Kanalvägen och från DAS dessa kommer att passera hpl Roslags Näsby trafikplats, så de kommer häller inte att gå förbi Kanalvägen. Så inga bussr borde gå förbi Kanalvägen eller Lahällsviadukten.
Men under helgen 7-8januari kommer alla tåg norr om Djursholms Ösby vara inställda. Antar då att ersättningsbussarna inte kommer att utgå från TÄC utom från Djursholms Ösby och då stanna vid hpl Kanalvägen vilken antagligen är ersättningshållplats för Enebybergs stn. Isf är det nog som det ska vara att Kanalvägen inte är en ersättningshpl.
Citat från: Ersa skrivet 31 december 2016, 11:16:39 AM
Är det operatörernas jobb att ändra i SLs system? Det borde väl ändå SL själva ha ansvar för?
Känner äns SL till att Nobina har slutat traffikera Roslags Näsby trafikplats?
Citat från: Ersa skrivet 31 december 2016, 11:16:39 AM
Är det operatörernas jobb att ändra i SLs system? Det borde väl ändå SL själva ha ansvar för? Men hur som helst vore det ju trevligt om man ändrade i PC:n och reseplaneraren så att Kanalvägen kunde ersätta Roslags Näsby Trafikplats i systemen för 625, 639 och 676, med tanke på att detta ju ska pågå i två år.
Jag såg för övrigt i förrgår att hållplatsen "Lahällsviadukten" uppe på krönet nu är skyltad med orangea fält med bl.a linjenummer 27 för ersättningstrafiken. Men inte hpl "Kanalvägen".
Beror nog på att 27/28 inte ska stanna där.
Citat från: igel skrivet 31 december 2016, 16:58:07 PM
Nu ger jag bara en gissning. Ersättningsbussar för linje 27 kommer att utgå från TÄC och dessa går naturligtvis inte förbi Kanalvägen och från DAS dessa kommer att passera hpl Roslags Näsby trafikplats, så de kommer häller inte att gå förbi Kanalvägen. Så inga bussr borde gå förbi Kanalvägen eller Lahällsviadukten.
Men under helgen 7-8januari kommer alla tåg norr om Djursholms Ösby vara inställda. Antar då att ersättningsbussarna inte kommer att utgå från TÄC utom från Djursholms Ösby och då stanna vid hpl Kanalvägen vilken antagligen är ersättningshållplats för Enebybergs stn. Isf är det nog som det ska vara att Kanalvägen inte är en ersättningshpl.
Då tidtabellerna för linjerna 27A och 27B den 7-8 januari inte går att få fram via sl.se kan man bara gissa, ja. Och jag skulle nog också gissa att stoppet på hpl Lahällsviadukten främst är till för dessa två dagar, och att den därefter inte är aktuell längre.
För tidtabellen för linje 27A från och med den 9 januari står det däremot "Roslags Näsby Trafikplats", men om det betyder motorvägspåfarten eller någon annan lösning märker man väl först på måndagsmorgonen.
Citat från: buskörare skrivet 31 december 2016, 17:25:42 PM
Beror nog på att 27/28 inte ska stanna där.
Med tanke på hur SL-informationen till resenärerna om Roslags Näsby skett hittills vet man ju aldrig säkert. Det står ju t.ex fortfarande "Roslags Näsby Trafikplats" i tidtabellerna samt inne i bussarna för linjerna 625, 639 och 676 trots att dessa inte ska gå där de närmsta två åren.
Möjligt, men Kanalvägen är ingen hållplats som ersättningstrafiken använder eftersom den inte tillför nått/ersätter nån station.
Lahällsviadukten ersätter Enebyberg och har gjort i många år.
Dessutom finns orangemarkerade lappar om ersättningstrafik för roslagsbanan vid hpl Enmans väg i Enebyberg (åtminstone södergående), vilken ersättningsbuss som nu ska gå där?
Citat från: buskörare skrivet 31 december 2016, 20:31:39 PM
Möjligt, men Kanalvägen är ingen hållplats som ersättningstrafiken använder eftersom den inte tillför nått/ersätter nån station.
Lahällsviadukten ersätter Enebyberg och har gjort i många år.
Men enligt tidtabellerna ska 27A nu trafikera Roslags Näsby trafikplats (som inte heller representerar en järnvägsstation), och därefter inga stopp fram till hpl Skogsbrynet. Gissningsvis för att undvika onödig busstrafik förbi byggplatsen vid Roslags Näsby stn, samt undvika långsam ersättningstrafik längsmed Stockholmsvägen i Täby, där man alltid körde 27:an för något decennium sedan (eller 916 som den hette då).
Citat från: Ersa skrivet 31 december 2016, 22:13:56 PM
Men enligt tidtabellerna ska 27A nu trafikera Roslags Näsby trafikplats (som inte heller representerar en järnvägsstation), och därefter inga stopp fram till hpl Skogsbrynet. Gissningsvis för att undvika onödig busstrafik förbi byggplatsen vid Roslags Näsby stn, samt undvika långsam ersättningstrafik längsmed Stockholmsvägen i Täby, där man alltid körde 27:an för något decennium sedan (eller 916 som den hette då).
27A är ju en mer rak variant för snabbare resa och brukar gå ut på E18 efter Arninge. Så den stannar nog Roslags Näsby av enkelhetsskäl för att delvis avlasta 608/610. A står för Arningeleden. Stockholmsvägen borde få ersättningstrafik för att täcka upp Ensta (Uttervägen) och Tibble (Klubbvägen)
, men det är ju hur det har varit hittills. Roslags Näsby stn skulle kunna ersättas av Stationsvägen alt en ny tillfällig ute på Centralvägen.
Efter att ha tittat lite snabbt på youtube, så kommer 27B gå till Täby C bara. Från Lindholmens stn
27A kommer gå DAS-Frösunda kyrka.
Och 27X snabbare till Lindholmen.
Lahällsviadukten kommer då i så fall bara trafikeras under helgen 7-8/1.
Ska kolla mer på måndag.
Var vid Roslags Näsby trafikplats norrgående igår, och då var det påklistrat orangea linjenummer för ersättningstraffiken, på en stolpe där inga andra linjenummer fanns. Desutom satt en lapp på stolpen där "sl" beklagar att de inte har några tidtabeller uppsatta och hänvisar istället till sl.se, förutom en tidtabell för 676:an. Vilken naturligtvis inte stannar vid hållplatsen.
Citat från: igel skrivet 01 januari 2017, 17:26:07 PM
Var vid Roslags Näsby trafikplats norrgående igår, och då var det påklistrat orangea linjenummer för ersättningstraffiken, på en stolpe där inga andra linjenummer fanns. Desutom satt en lapp på stolpen där "sl" beklagar att de inte har några tidtabeller uppsatta och hänvisar istället till sl.se, förutom en tidtabell för 676:an. Vilken naturligtvis inte stannar vid hållplatsen.
Södergående har inte heller linjenummer på stolpen. Utöver ersättningen.
Nu när man susar förbi Roslags-Näsby trafikplats på Arrivalinjer och Nobinalinjer om vartannat, så kan jag inte låta bli att fundera på varför det tar sån tid att ta bort hållplatskurerna från de hållplatser som bussarna inte trafikerar, eller i vart fall inte ska trafikera på 1-2 år. Det kunde man ju ha gjort redan första arbetsveckan, både för att förhindra missförstånd från de ovana resenärerna, samt slippa att de skadas i onödan av byggtrafiken runtom dem.
Dessutom skulle några av dem göra större nytta för resenärerna om de, eller andra tillfälliga kurer, kunde placeras vid dagens tillfälliga påstigningar både på norr- och södergående E18-trafik.
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2017, 01:52:37 AM
Nu när man susar förbi Roslags-Näsby trafikplats på Arrivalinjer och Nobinalinjer om vartannat, så kan jag inte låta bli att fundera på varför det tar sån tid att ta bort hållplatskurerna från de hållplatser som bussarna inte trafikerar, eller i vart fall inte ska trafikera på 1-2 år. Det kunde man ju ha gjort redan första arbetsveckan, både för att förhindra missförstånd från de ovana resenärerna, samt slippa att de skadas i onödan av byggtrafiken runtom dem.
Dessutom skulle några av dem göra större nytta för resenärerna om de, eller andra tillfälliga kurer, kunde placeras vid dagens tillfälliga påstigningar både på norr- och södergående E18-trafik.
Det kan inte ha att göra med att det krävs bygglov för att sätta upp dem på det nya läget?
Citat från: igel skrivet 11 januari 2017, 08:04:20 AM
Det kan inte ha att göra med att det krävs bygglov för att sätta upp dem på det nya läget?
Det kan i vissa fall krävas både rivningslov och byggnadslov, det beror ju på vilken mark dessa står på.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2017, 09:45:44 AM
Det kan i vissa fall krävas både rivningslov och byggnadslov, det beror ju på vilken mark dessa står på.
Visst är det så, men jag hade nån tanke i bakhuvudet att man kunnat ansöka om detta långt tidigare, med tanke på att ombyggnaden ju varit känd rätt länge. T.ex hade ju ett bra ansökningstillfälle varit i samband med att södergående automatbensinstation revs. Dvs i god tid innan.
Nu har topptavlor med linjenummer kommit upp där bussarna som stannar vid Kanalvägen (639, 676, 696) saknas, även södergående. Verkar som de som beställde topptavlorna antog att 639, 676 och 696 traffikerade Kanalvägen i bägge riktningarna.
Enligt sl.se så börjar 625,639,676 och 696 åter trafikera hållplatsen bakom Shell/7eleven fr.o.m. 6 februari.
Citat från: Olle skrivet 27 januari 2017, 20:36:05 PM
Enligt sl.se så börjar 625,639,676 och 696 åter trafikera hållplatsen bakom Shell/7eleven fr.o.m. 6 februari.
Viadukten ovanför E18 sägs ska bli enfilig (med trafikljusreglering?) från tidigast detta datum, och därför lär man vilja undvika den.
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2016, 23:23:28 PM
Roslags-Näsby trafikplats ska byggas om rejält, och blir troligtvis till en rejäl cirkulationsplats ovanpå E18. Bygget ska pågå till minst hösten 2018, och omläggningen av busstrafiken sägs gälla lika länge.
Trafikföretagen verkar behandla bygget olika. Nobina har uppenbarligen valt en mer genomtänkt långsiktig lösning som är säkrare för resenärerna, genom att köra via Lahälls trafikplats och Ytterbyvägen i nordlig riktning, samt stanna vid Kanalvägens hållplats (som inte ligger i närhet av själva Kanalvägen, utan närmare korset Ytterbyvägen/Näsbyvägen).
När bygget fortskrider kanske det (några månader framöver) kanske även blir aktuellt att köra Ytterbyvägen även södergående. Det återstår att se.
Nobinas lösning verkar dock varken ha varit särskiljt långsiktig eller genomtänkt om...
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2017, 21:00:31 PM
Viadukten ovanför E18 sägs ska bli enfilig (med trafikljusreglering?) från tidigast detta datum, och därför lär man vilja undvika den.
...den efter dryga två månader måste ändras på nytt. Man kan ju undra hur samverkan från Nobinas sida med olika parter (SL{trafiknämden}, Arriva, Täby kommun, byggentreprenören) egentligen såg ut innan de fattade beslutet, eller var det bara ett eget initiativ som just då framstod som smart.
Kanske man inte hade alla fakta, och därför trodde att alternativet med hpl Kanalvägen verkade bäst? Hur kommunikationen mellan Trafikverket, kommunen, SL, Arriva och Arriva gått/går till kan vi som inte är involverade ju bara spekulera i.
Arriva skulle flytta upp sin trafik till Kanalvägen också var det tänkt, men sen kom man fram till att det inte skulle funka att ha den mängden bussar där uppe. Så vi blev kvar. Personligen tycker jag det funkar bra med den hållplatsen vi har, men skulle vilja ha upp ett stängsel mellan macken och påfarten för att slippa ungar som springer den vägen till bussen.