Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 26 februari 2016, 22:50:53 PM

Titel: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 februari 2016, 22:50:53 PM
...http://www.barometern.se/kalmar/nej-klt-tanker-inte-mala-om-bussarna/ (http://www.barometern.se/kalmar/nej-klt-tanker-inte-mala-om-bussarna/)
Fin bild,men måste inte trafikutövarna berätta sådant för LHM när dom ändrar sig från avtalet?/Ulf
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 februari 2016, 00:03:06 AM
Varför? Bussen är väl tillfällig?
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Ersa skrivet 27 februari 2016, 08:28:46 AM
Givetvis hör det vanligtvis till (iaf i de flesta andra län) att operatören underrättar huvudmannen/beställaren om vilka fordon man planerar att sätta in i trafik, även om det är tillfälliga lånebussar. Detta brukar ju ändå ske senast då huvudmannen monterar biljettmaskin (samt ibland även kommunikationsradioutrustning) i dem. Man brukar meddela registreringsnummer, årsmodell, dörrställning, antal stolar, euro-miljöklass på motorn samt hur det ser ut med utrustning som AC, bälten, läslampor mm. I varje fall i de områden jag arbetat/arbetar. Även när det gäller kommunal skoltrafik. Men det kanske är annorlunda rutiner i Kalmar? Eller så har korrekt angiven information inte nått presstalespersonen på KLT.

Angående färgerna så är det samma gamla onödiga tjat som vanligt. Majoriteten av resenärerna bryr sig ju ändå inte ett dugg om bussens yttre färg.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 februari 2016, 09:26:21 AM
Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2016, 08:28:46 AM
Angående färgerna så är det samma gamla onödiga tjat som vanligt. Majoriteten av resenärerna bryr sig ju ändå inte ett dugg om bussens yttre färg.

Exakt.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 27 februari 2016, 19:38:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2016, 08:28:46 AM
... Men det kanske är annorlunda rutiner i Kalmar? Eller så har korrekt angiven information inte nått presstalespersonen på KLT...

Angående färgerna så är det samma gamla onödiga tjat som vanligt. Majoriteten av resenärerna bryr sig ju ändå inte ett dugg om bussens yttre färg.
...och det handlar väl mycket hur avtalen är skrivna som ska komma fram till LTM...
Färger i övrigt och"vikariebussdekaler"gör ingen resenär gladare.../Ulf
(Vår vän Sundås kanske kan förklara mera?)
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Ersa skrivet 28 februari 2016, 00:56:33 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 februari 2016, 19:38:14 PM
Färger i övrigt och"vikariebussdekaler"gör ingen resenär gladare.../Ulf

Jag förstår inte vad du menar. Avvikande färg och/eller vikariebussdekal gör varken till eller från, skulle jag påstå. Resenären bryr sig oftast inte alls, och blir därför varken mer eller mindre glad. Huvudsaken resenären upplever samma nivå av komfort och tidsanpassning som denne är van vid.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 01:42:41 AM
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2016, 00:56:33 AM
Jag förstår inte vad du menar. Avvikande färg och/eller vikariebussdekal gör varken till eller från, skulle jag påstå. Resenären bryr sig oftast inte alls, och blir därför varken mer eller mindre glad. Huvudsaken resenären upplever samma nivå av komfort och tidsanpassning som denne är van vid.
Det beror väl på vad som står i avtalet med utföraren och LHM(vilket säkert skiljer sig i olika län).../Ulf
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2016, 07:11:42 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 01:42:41 AM
Det beror väl på vad som står i avtalet med utföraren och LHM(vilket säkert skiljer sig i olika län).../Ulf

Som Östgötatrafiken åtminstone för cirka tio år sedan. Vitet som utgick om bussen hade fel färg (det vill säga inte Ötrafs lackering) var väsentligt högre än vitet som utgick om turen ställdes in.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: virtual1 skrivet 28 februari 2016, 10:06:57 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 01:42:41 AM
Det beror väl på vad som står i avtalet med utföraren och LHM(vilket säkert skiljer sig i olika län).../Ulf

Hur menar du? Avtalet har väl inget att göra med hur gemene man ser på saken?
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 10:49:42 AM
Citat från: virtual1 skrivet 28 februari 2016, 10:06:57 AM
Hur menar du? Avtalet har väl inget att göra med hur gemene man ser på saken?
Naturligtvis inte,men o m trafikutövaren har"mörkat"denna buss för LHM så är det allvarligt.../Ulf
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Sundås skrivet 28 februari 2016, 17:35:45 PM
Operatören skall meddela KLT om det körs med exempelvis fel busstyp på vissa turer/omlopp, och detta är i sin tur vitesgrundande. Vissa operatörer sköter detta exemplariskt (i princip alla). Andra gör det inte - framförallt Nobina kör på ändå, byter fordon på eget bevåg och hoppas på att så lite som möjligt upptäcks.

Edit: Nu kanske jag låter lite väl cynisk, det inser jag. Men problemen med Nobina är stundtals mycket stora..
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: AdmirT skrivet 28 februari 2016, 17:49:49 PM
Citat från: Sundås skrivet 28 februari 2016, 17:35:45 PM
Operatören skall meddela KLT om det körs med exempelvis fel busstyp på vissa turer/omlopp, och detta är i sin tur vitesgrundande. Vissa operatörer sköter detta exemplariskt (i princip alla). Andra gör det inte - framförallt Nobina kör på ändå, byter fordon på eget bevåg och hoppas på att så lite som möjligt upptäcks.

Edit: Nu kanske jag låter lite väl cynisk, det inser jag. Men problemen med Nobina är stundtals mycket stora..

Så är det även med Nobina på vissa andra ställen i landet, bland annat ett där man nyss fick en muntlig varning av trafikhuvudman..
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 20:50:50 PM
Citat från: Sundås skrivet 28 februari 2016, 17:35:45 PM
Operatören skall meddela KLT om det körs med exempelvis fel busstyp på vissa turer/omlopp, och detta är i sin tur vitesgrundande. Vissa operatörer sköter detta exemplariskt (i princip alla). Andra gör det inte - framförallt Nobina kör på ändå, byter fordon på eget bevåg och hoppas på att så lite som möjligt upptäcks.

Edit: Nu kanske jag låter lite väl cynisk, det inser jag. Men problemen med Nobina är stundtals mycket stora..
Tack.
Det var det uttömmande svaret jag önskade höra(enl referensen av intervjun dessutom...)/Ulf
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Jan skrivet 29 februari 2016, 18:57:35 PM
Citat från: Sundås skrivet 28 februari 2016, 17:35:45 PM
Operatören skall meddela KLT om det körs med exempelvis fel busstyp på vissa turer/omlopp, och detta är i sin tur vitesgrundande. Vissa operatörer sköter detta exemplariskt (i princip alla). Andra gör det inte - framförallt Nobina kör på ändå, byter fordon på eget bevåg och hoppas på att så lite som möjligt upptäcks.

Edit: Nu kanske jag låter lite väl cynisk, det inser jag. Men problemen med Nobina är stundtals mycket stora..
Du är helt ute och cyklar. det finns ingen huvudman i hela landet som accepterar att någon entreprenör gör egna lösningar. I Kalmar närmar sig det upphandling och vill öka trafikproduktionen finns det utrymme i avtalen. Oftast blir det en överenskommelse mellan den som kör och huvudmannen en billig lösning som ser ut olika i olika län. Tror inte någon sett denna röda buss rulla på lördagar och söndagar.
En jämförelse på detta kan nämnas att Nobina i Helsingborg fick 2013 starta med 3 dieselbussar på stadstrafiken. Bussarna 5693, 6191 och 6197 fick folket här på forumet att gå i taket, det var inte gasdrift på dessa. DET VAR JU INTE GAS. Det fanns ett avtal mellan parterna.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: AdmirT skrivet 29 februari 2016, 19:52:48 PM
Citat från: Jan skrivet 29 februari 2016, 18:57:35 PM
En jämförelse på detta kan nämnas att Nobina i Helsingborg fick 2013 starta med 3 dieselbussar på stadstrafiken. Bussarna 5693, 6191 och 6197 fick folket här på forumet att gå i taket, det var inte gasdrift på dessa. DET VAR JU INTE GAS. Det fanns ett avtal mellan parterna.

Var det även avtal mellan Nobina och Skånetrafiken på att ni skulle köra dessa tre dieselbussar på linje 21, som då till viss del inte angör stadskärnan, eller var det ett eget beslut om ni tog?

I och med händelserna som sker nu så verkar gasen vara ett minne blott i Skåne när man formar nya upphandlingar..
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Citat från: Jan skrivet 29 februari 2016, 18:57:35 PM
Du är helt ute och cyklar. det finns ingen huvudman i hela landet som accepterar att någon entreprenör gör egna lösningar. I Kalmar närmar sig det upphandling och vill öka trafikproduktionen finns det utrymme i avtalen. Oftast blir det en överenskommelse mellan den som kör och huvudmannen en billig lösning som ser ut olika i olika län. Tror inte någon sett denna röda buss rulla på lördagar och söndagar.
En jämförelse på detta kan nämnas att Nobina i Helsingborg fick 2013 starta med 3 dieselbussar på stadstrafiken. Bussarna 5693, 6191 och 6197 fick folket här på forumet att gå i taket, det var inte gasdrift på dessa. DET VAR JU INTE GAS. Det fanns ett avtal mellan parterna.

Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: AdmirT skrivet 29 februari 2016, 22:54:03 PM
Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Medhåll från min sida då jag själv fick bevittna detta under en heldag i Kalmar.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Jan skrivet 01 mars 2016, 05:21:26 AM
Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.
Jag snackar om att man kör med en röd buss. Regionbussar är en annan sak.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Walter skrivet 01 mars 2016, 06:18:49 AM
Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Vet du att det inte rapporteras till huvudmannen? Finns ju andra vägar än via operativ trafikledning?
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2016, 09:16:57 AM
Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Alltså, jag tycker att det här är en sak som ansvarig på KLT (Trafikchefen) sköter med entreprenören, nu blir det lite som att det ÄR KLT:s uppfattning när du skriver på ett forum som trafikledare på KLT.

Jag antar att detta är dina personliga tankar men när du skriver på detta sätt kommer flertalet uppfatta det som att du delar med dig av KLT:s officiella uppfattning om Nobina.

Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Sundås skrivet 01 mars 2016, 09:52:23 AM
Citat från: Walter skrivet 01 mars 2016, 06:18:49 AM
Vet du att det inte rapporteras till huvudmannen? Finns ju andra vägar än via operativ trafikledning?

Den här röda bussen som allt handlar om är säkerligen rapporterad då den fått biljettmaskin monterad.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Sundås skrivet 01 mars 2016, 09:55:04 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2016, 09:16:57 AM
Alltså, jag tycker att det här är en sak som ansvarig på KLT (Trafikchefen) sköter med entreprenören, nu blir det lite som att det ÄR KLT:s uppfattning när du skriver på ett forum som trafikledare på KLT.

Jag antar att detta är dina personliga tankar men när du skriver på detta sätt kommer flertalet uppfatta det som att du delar med dig av KLT:s officiella uppfattning om Nobina.

Det är inte bara en uppfattning från trafikledarna, utan även högre upp i organisationen. När problemen är så stora som de är så är det självklart att det lyfts till de som har ett större ansvar inom KLT.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2016, 10:58:36 AM
Citat från: Sundås skrivet 01 mars 2016, 09:55:04 AM
Det är inte bara en uppfattning från trafikledarna, utan även högre upp i organisationen. När problemen är så stora som de är så är det självklart att det lyfts till de som har ett större ansvar inom KLT.

Det jag försökte få fram är att det INTE är så jättelämpligt att framföra åsikter som riskerar att inte vara 110% godkända av trafikchefen på ett publikt forum i egenskap av anställd.

Hur avtalet följs och tolkas sköts på en lite annan nivå mellan beställare och entreprenör och inte på golvet, sedan kan man ha många synpunkter på ditt och datt men det lämpar sig sällan och aldrig att kasta fram dem på det här sättet.
Titel: SV: KLT omedvetna(?)...
Skrivet av: Sundås skrivet 01 mars 2016, 12:42:20 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2016, 10:58:36 AM
Det jag försökte få fram är att det INTE är så jättelämpligt att framföra åsikter som riskerar att inte vara 110% godkända av trafikchefen på ett publikt forum i egenskap av anställd.

Hur avtalet följs och tolkas sköts på en lite annan nivå mellan beställare och entreprenör och inte på golvet, sedan kan man ha många synpunkter på ditt och datt men det lämpar sig sällan och aldrig att kasta fram dem på det här sättet.

Jag vet att diskussionen med Nobina förs även på en högre nivå i organisationen. Men det är ju de facto så att uppfattningarna om hur verksamheten fungerar i praktiken till stor del är grundade i våra (trafikledarnas) upplevelser, då de ansvariga inom KLT (förstås) inte sitter med den dagliga verksamheten.

Det jag försöker få fram är att det är ett välkänt faktum här (bland anställda på olika nivåer inom såväl Nobina som KLT) att Nobina under en period haft svårt att sköta trafiken på ett sätt som är helt tillfredsställande för KLT. Detta är inte enbart min personliga uppfattning. Det verkar dock som om att man börjat göra större försök att lösa det, eftersom det flyttas hit fler bussar (positivt!).  :)