KLT omedvetna(?)...

Startat av Ulf Berlin, 26 februari 2016, 22:50:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Citat från: Jan skrivet 29 februari 2016, 18:57:35 PM
Du är helt ute och cyklar. det finns ingen huvudman i hela landet som accepterar att någon entreprenör gör egna lösningar. I Kalmar närmar sig det upphandling och vill öka trafikproduktionen finns det utrymme i avtalen. Oftast blir det en överenskommelse mellan den som kör och huvudmannen en billig lösning som ser ut olika i olika län. Tror inte någon sett denna röda buss rulla på lördagar och söndagar.
En jämförelse på detta kan nämnas att Nobina i Helsingborg fick 2013 starta med 3 dieselbussar på stadstrafiken. Bussarna 5693, 6191 och 6197 fick folket här på forumet att gå i taket, det var inte gasdrift på dessa. DET VAR JU INTE GAS. Det fanns ett avtal mellan parterna.

Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AdmirT

Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Medhåll från min sida då jag själv fick bevittna detta under en heldag i Kalmar.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Jan

Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.
Jag snackar om att man kör med en röd buss. Regionbussar är en annan sak.
I branschen i 40 år

Walter

Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Vet du att det inte rapporteras till huvudmannen? Finns ju andra vägar än via operativ trafikledning?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 29 februari 2016, 21:52:34 PM
Har jag sagt att det har varit accepterat..? Ett tydligt exempel är stadstrafiken i Kalmar, där vissa dagar uppemot en femtedel av turerna körs med regionvagnar och inte stadsbussar. Meddelar de KLT om detta? Nej. De kör ändå. Detta beteende har för övrigt blivit mycket mer frekvent sedan driftledningen hamnade i Landskrona.

Jag arbetar som trafikledare på KLT och vet både vilka problem Nobina har här, och hur stort missnöje det i sin tur är gentemot Nobina från KLT:s sida - så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Alltså, jag tycker att det här är en sak som ansvarig på KLT (Trafikchefen) sköter med entreprenören, nu blir det lite som att det ÄR KLT:s uppfattning när du skriver på ett forum som trafikledare på KLT.

Jag antar att detta är dina personliga tankar men när du skriver på detta sätt kommer flertalet uppfatta det som att du delar med dig av KLT:s officiella uppfattning om Nobina.


Sundås

Citat från: Walter skrivet 01 mars 2016, 06:18:49 AM
Vet du att det inte rapporteras till huvudmannen? Finns ju andra vägar än via operativ trafikledning?

Den här röda bussen som allt handlar om är säkerligen rapporterad då den fått biljettmaskin monterad.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2016, 09:16:57 AM
Alltså, jag tycker att det här är en sak som ansvarig på KLT (Trafikchefen) sköter med entreprenören, nu blir det lite som att det ÄR KLT:s uppfattning när du skriver på ett forum som trafikledare på KLT.

Jag antar att detta är dina personliga tankar men när du skriver på detta sätt kommer flertalet uppfatta det som att du delar med dig av KLT:s officiella uppfattning om Nobina.

Det är inte bara en uppfattning från trafikledarna, utan även högre upp i organisationen. När problemen är så stora som de är så är det självklart att det lyfts till de som har ett större ansvar inom KLT.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 01 mars 2016, 09:55:04 AM
Det är inte bara en uppfattning från trafikledarna, utan även högre upp i organisationen. När problemen är så stora som de är så är det självklart att det lyfts till de som har ett större ansvar inom KLT.

Det jag försökte få fram är att det INTE är så jättelämpligt att framföra åsikter som riskerar att inte vara 110% godkända av trafikchefen på ett publikt forum i egenskap av anställd.

Hur avtalet följs och tolkas sköts på en lite annan nivå mellan beställare och entreprenör och inte på golvet, sedan kan man ha många synpunkter på ditt och datt men det lämpar sig sällan och aldrig att kasta fram dem på det här sättet.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2016, 10:58:36 AM
Det jag försökte få fram är att det INTE är så jättelämpligt att framföra åsikter som riskerar att inte vara 110% godkända av trafikchefen på ett publikt forum i egenskap av anställd.

Hur avtalet följs och tolkas sköts på en lite annan nivå mellan beställare och entreprenör och inte på golvet, sedan kan man ha många synpunkter på ditt och datt men det lämpar sig sällan och aldrig att kasta fram dem på det här sättet.

Jag vet att diskussionen med Nobina förs även på en högre nivå i organisationen. Men det är ju de facto så att uppfattningarna om hur verksamheten fungerar i praktiken till stor del är grundade i våra (trafikledarnas) upplevelser, då de ansvariga inom KLT (förstås) inte sitter med den dagliga verksamheten.

Det jag försöker få fram är att det är ett välkänt faktum här (bland anställda på olika nivåer inom såväl Nobina som KLT) att Nobina under en period haft svårt att sköta trafiken på ett sätt som är helt tillfredsställande för KLT. Detta är inte enbart min personliga uppfattning. Det verkar dock som om att man börjat göra större försök att lösa det, eftersom det flyttas hit fler bussar (positivt!).  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se