KLT omedvetna(?)...

Startat av Ulf Berlin, 26 februari 2016, 22:50:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...http://www.barometern.se/kalmar/nej-klt-tanker-inte-mala-om-bussarna/
Fin bild,men måste inte trafikutövarna berätta sådant för LHM när dom ändrar sig från avtalet?/Ulf

Bussmicke

Varför? Bussen är väl tillfällig?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Givetvis hör det vanligtvis till (iaf i de flesta andra län) att operatören underrättar huvudmannen/beställaren om vilka fordon man planerar att sätta in i trafik, även om det är tillfälliga lånebussar. Detta brukar ju ändå ske senast då huvudmannen monterar biljettmaskin (samt ibland även kommunikationsradioutrustning) i dem. Man brukar meddela registreringsnummer, årsmodell, dörrställning, antal stolar, euro-miljöklass på motorn samt hur det ser ut med utrustning som AC, bälten, läslampor mm. I varje fall i de områden jag arbetat/arbetar. Även när det gäller kommunal skoltrafik. Men det kanske är annorlunda rutiner i Kalmar? Eller så har korrekt angiven information inte nått presstalespersonen på KLT.

Angående färgerna så är det samma gamla onödiga tjat som vanligt. Majoriteten av resenärerna bryr sig ju ändå inte ett dugg om bussens yttre färg.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2016, 08:28:46 AM
Angående färgerna så är det samma gamla onödiga tjat som vanligt. Majoriteten av resenärerna bryr sig ju ändå inte ett dugg om bussens yttre färg.

Exakt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2016, 08:28:46 AM
... Men det kanske är annorlunda rutiner i Kalmar? Eller så har korrekt angiven information inte nått presstalespersonen på KLT...

...och det handlar väl mycket hur avtalen är skrivna som ska komma fram till LTM...
Färger i övrigt och"vikariebussdekaler"gör ingen resenär gladare.../Ulf
(Vår vän Sundås kanske kan förklara mera?)

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 februari 2016, 19:38:14 PM
Färger i övrigt och"vikariebussdekaler"gör ingen resenär gladare.../Ulf

Jag förstår inte vad du menar. Avvikande färg och/eller vikariebussdekal gör varken till eller från, skulle jag påstå. Resenären bryr sig oftast inte alls, och blir därför varken mer eller mindre glad. Huvudsaken resenären upplever samma nivå av komfort och tidsanpassning som denne är van vid.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2016, 00:56:33 AM
Jag förstår inte vad du menar. Avvikande färg och/eller vikariebussdekal gör varken till eller från, skulle jag påstå. Resenären bryr sig oftast inte alls, och blir därför varken mer eller mindre glad. Huvudsaken resenären upplever samma nivå av komfort och tidsanpassning som denne är van vid.
Det beror väl på vad som står i avtalet med utföraren och LHM(vilket säkert skiljer sig i olika län).../Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 01:42:41 AM
Det beror väl på vad som står i avtalet med utföraren och LHM(vilket säkert skiljer sig i olika län).../Ulf

Som Östgötatrafiken åtminstone för cirka tio år sedan. Vitet som utgick om bussen hade fel färg (det vill säga inte Ötrafs lackering) var väsentligt högre än vitet som utgick om turen ställdes in.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2016, 01:42:41 AM

Hur menar du? Avtalet har väl inget att göra med hur gemene man ser på saken?

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 28 februari 2016, 10:06:57 AM
Hur menar du? Avtalet har väl inget att göra med hur gemene man ser på saken?
Naturligtvis inte,men o m trafikutövaren har"mörkat"denna buss för LHM så är det allvarligt.../Ulf

Sundås

Operatören skall meddela KLT om det körs med exempelvis fel busstyp på vissa turer/omlopp, och detta är i sin tur vitesgrundande. Vissa operatörer sköter detta exemplariskt (i princip alla). Andra gör det inte - framförallt Nobina kör på ändå, byter fordon på eget bevåg och hoppas på att så lite som möjligt upptäcks.

Edit: Nu kanske jag låter lite väl cynisk, det inser jag. Men problemen med Nobina är stundtals mycket stora..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AdmirT

Citat från: Sundås skrivet 28 februari 2016, 17:35:45 PM
Operatören skall meddela KLT om det körs med exempelvis fel busstyp på vissa turer/omlopp, och detta är i sin tur vitesgrundande. Vissa operatörer sköter detta exemplariskt (i princip alla). Andra gör det inte - framförallt Nobina kör på ändå, byter fordon på eget bevåg och hoppas på att så lite som möjligt upptäcks.

Edit: Nu kanske jag låter lite väl cynisk, det inser jag. Men problemen med Nobina är stundtals mycket stora..

Så är det även med Nobina på vissa andra ställen i landet, bland annat ett där man nyss fick en muntlig varning av trafikhuvudman..
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ulf Berlin

Tack.
Det var det uttömmande svaret jag önskade höra(enl referensen av intervjun dessutom...)/Ulf

Jan

Du är helt ute och cyklar. det finns ingen huvudman i hela landet som accepterar att någon entreprenör gör egna lösningar. I Kalmar närmar sig det upphandling och vill öka trafikproduktionen finns det utrymme i avtalen. Oftast blir det en överenskommelse mellan den som kör och huvudmannen en billig lösning som ser ut olika i olika län. Tror inte någon sett denna röda buss rulla på lördagar och söndagar.
En jämförelse på detta kan nämnas att Nobina i Helsingborg fick 2013 starta med 3 dieselbussar på stadstrafiken. Bussarna 5693, 6191 och 6197 fick folket här på forumet att gå i taket, det var inte gasdrift på dessa. DET VAR JU INTE GAS. Det fanns ett avtal mellan parterna.
I branschen i 40 år

AdmirT

Citat från: Jan skrivet 29 februari 2016, 18:57:35 PM
En jämförelse på detta kan nämnas att Nobina i Helsingborg fick 2013 starta med 3 dieselbussar på stadstrafiken. Bussarna 5693, 6191 och 6197 fick folket här på forumet att gå i taket, det var inte gasdrift på dessa. DET VAR JU INTE GAS. Det fanns ett avtal mellan parterna.

Var det även avtal mellan Nobina och Skånetrafiken på att ni skulle köra dessa tre dieselbussar på linje 21, som då till viss del inte angör stadskärnan, eller var det ett eget beslut om ni tog?

I och med händelserna som sker nu så verkar gasen vara ett minne blott i Skåne när man formar nya upphandlingar..
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/