Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 20:21:06 PM

Titel: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 20:21:06 PM
Tänkte kasta in en ny brandfackla med denna fråga :P
Varför köper bussföretag in Neoplaner? De är fortfarande ökända för dålig kvalitet. Trots att den säkert har blivit bättre sedan MAN köpte upp dem, å är det en mycket lång väg tillbaka att bygga upp sitt rykte igen. I den prisklassen som Skyliner och Cityliner ligger kan man få en Setra eller VanHool av motsvarande modell, och de billigare tourliner och jetliner är ju i princip en Lion's Coach med lite annorlunda kaross. Då kan man ju köpa en Lion's Coach istället för ett billigare pris?

Det som talar för Neoplan är väl fräst designen! Det finns väl inga andra bussar som är såpass orginella, påkostade och häftigt designade som Neoplans dyrare modeller, men samtidigt är det väl ytterst få kunder som är beredda att betala ett betydligt höre pris för att få åka en "cool buss" jämfört med en "vanlig turistbuss"
Att köpa en bil gör man ju gärna "med hjärtat". Då spelar sådana saker som design, överflödig motorstyrka, exklusivt varumärke stor roll. Men det är ju en helt annan sak när man skall använda fordonet som produktionsmedel i vinstdrivande verksamhet.
Och då är det lätt att räkna bort dyra bussar av tvivelaktigt kvalitetsrykte! Så varför köper någon (annan än Westins då) Neoplan idag  ???
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:28:18 PM
Jag antar att man fortfarande erbjuder förmånlig finansiering i syfte att locka till sig kunder?
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 20:50:23 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:28:18 PM
Jag antar att man fortfarande erbjuder förmånlig finansiering i syfte att locka till sig kunder?
Detta är ju NeoMANs klassiska ess i rockärmen! Men varför inte välja en MAN istället då? Och idag kan ju snart sagt vilken idiot som helst knalla in på närmsta bank och låna nästan hela summan till en fullsmetad 431 DT till nästan ingen ränta alls (det kommer inte att vara såhär för alltid, även om de flesta ekonomer tycks tro de. Viktigt att komma ihåg)

Och varför säljer de så bra även i Tyskland, har de samma generösa finansiering även där? De brukar ju vara så inriktade på "Wirtschaftsfähigket" (svårt att översätta, ungefär som "affärslämplighet" kan man säga)
Vart är Busexperte när man behöver honom?  :P
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Sundås skrivet 13 december 2015, 21:07:29 PM
Jag upplever att det är få företag som håller sig med enbart Neoplan. Jag tror att en orsak till att ett antal företag ändå har en eller flera sådana i flottan är precis ett av argumenten du skriver nedan (förutom finansieringen): De sticker ut i mängden.
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 21:31:26 PM
Det här med finans har väl varit känt sedan -80 talet, fick man inte handla annorstädes så fick man alltid kredit hos Neoplan, då var kvalitén på produkten av underordnad betydelse.
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 14 december 2015, 11:14:24 AM
Det är trist ändå att det är såhär, för Neoplan skulle kunna bli ett framgångsrikt märke.
Inte genom att man erbjuder vidlyftiga krediter, det är stor risk att man attraherar massa lycksökare då, men de borde:
Se till att få ordning på kvalitén nån gång
Nu när det bara är MAN-delar är det säkert bättre än det var förut, men de måste se till att bruta ryktet som fortfarande lyder "Skruvoplan", "Plockeplan" etc.
se till att det finns ett ordentligt utbyggt verkstads- och återförsäljarnät
Detta måste de göra i samarbete med MAN. Man måste fixa verkstäder på rimligt avstånd i hela södra- och mellansverige, samt längs norrlandskusten. Se till att dessa verkstäder bemöter även busskunderna intresserat och engagerat, och inte blir småsura för att de kommer med en buss och inte en lastbil. Om man samtidigt har fått ordning på kvaliteten och blivit ett premiummärke i mer ön bara prislappshänseende, så tror jag att man på sikt kan ta en del kunder från EvoBus som vill kosta på sig en premiumbuss, men inte orkar åka till Vetlanda hela tiden!
Avveckla Jetlinern, Bygga en ny extrem-buss istället
Det här är det som Neoplan faktiskt gör allra bäst! Man borde skita i Jetlinern, man kan ta fram en regional-specad Tourliner för de kunder som absolut vill ha en lyxregionalbuss som inte är en Setra eller VanHool, jag kan tänka mig att det är väldigt få faktiskt. Sen utveckla en ny Megaliner, eller en turistledbuss med högsta komfort, En buss med MANs V10 eller V12-motorer, eller nått liknande. Denna modell skulle förmodligen gå med förlust, men Neoplan skulle bli en snackis i branschen igen, det skulle bli ett extra-ordinärt varumärke igen!
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: bussexperte skrivet 14 december 2015, 14:42:55 PM
I Tyskland finns vissa resbyran som har (nästan) hela flottan fra Neoplan, f.ex. http://www.nussbaum-reisen.de/unternehmen.html  i Augsburg.

Dom vill bli en "premium-resbyran" och betaler därför lite mer för bussarna ocksa.

Jag tyckar att fragan är hur är konkurranse-situation i en stad. Om där finns t.ex. 6, 8 eller 10 andra resbyran som bjuder pa samma resor med "normala" turistbussarna kanske att man har en fördel om man kan bjuda pa lite optisk bättre bussarna. I Tyskland är det oftast sa, att alla bjuder pa samma resan oftast - Oktoberfest, Gröna-Veckan-Berlin, Rimini, Nordkapp, London, Paris, Roma m.fl.. Vissa folk vet, at det finns olika busstyper och sa kan det blir en fördel om man kan bjuda pa en resa i en Neoplan-buss. Speciellt i mindre byarna är det ej nödvändigt, oftast har man bussmonopolet där pa landsbygden. Sa kan man bjuda pa hela resprogrammet i "normala billiga" turistbussarna.

Men MAN-marketing satsar offenbart mer pa MAN-bussarna. Titta f.ex. här:
https://www.google.es/search?q=man+mannschaftsbus&rlz=1C1KMZB_enDE526DE526&espv=2&biw=1280&bih=923&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj0-ePltNvJAhULuBoKHTB3B8AQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=_
MAN samarbete med manga futbollklubbarna och bjuder pa normalt "gamla billiga" Lions Coach modellen som buss för spelare och fans. Namnet "Neoplan" spelar ingen roll i marketing. Fragan är, om det finns namnet Neoplan i 10 eller 20 ar ocksa... .

Vad saknas i MAN-Neoplan turistbuss/fjärrbussprogrammet är
- en stor och billigt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser
Mitt förslag: Bättre samarbete och gemensamt försäljning med Beulas eller Ayats eller Irmaos Mota eller en kinesisk bussproducent (där finns ca. 30 olika, 5, 6, 7 bjuder pa ocksa dubbeldäckare redan)
- en stor och billigt modernt 15m turist-/fjärrbuss med ca. 65 platser som konkurranse till VDL-FHD2-148, vanHool-Altano eller SETRA-519HD
Mit förslag: Bättre samarbete och gemensamt försälljning med en sydeuropäisk eller kinesisk bussproducent. F.ex. modellen Sunsundegui SC7,
finns oftast i Spanien - men inte i övrigt Europa  ( http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN7169.jpg
http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN6481.jpg  http://photo.via-mobilis.com/30/5/666508-usado.jpg).

Det gamla system att sälja endast chassis och hjälpa ej karossproducenten med försäjlning, finansiering m.fl. är ej längre sa framgangsrik. Gäller ocksa för VOLVO... . Om man inte förbättre samarbete blir det mer och mer Evobus och Scania - och mindre VOLVO och MAN/Neoplan marknadsandelar - speciellt i extremt snabbt växande europäiska fjärrbusstrafik.
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 14 december 2015, 17:08:40 PM
Citat från: bussexperte skrivet 14 december 2015, 14:42:55 PM
I Tyskland finns vissa resbyran som har (nästan) hela flottan fra Neoplan, f.ex. http://www.nussbaum-reisen.de/unternehmen.html  i Augsburg.

Dom vill bli en "premium-resbyran" och betaler därför lite mer för bussarna ocksa.
Jag såg en kort dokumentär av "BUS-fahrer magazin om en gubbe som körde fjärrbuss hos just Nussbaum åt Meinfernbus, och det var också med en Cityliner. På hemsidan kan man se att de har flera Cityliner och tillochmed en Skyliner målade i grönt för Meinfernbus. Du brukar ju själv påpeka att det viktigaste i fjärrbusstrafiken är ett lågt biljettpris. Kör man även andra resor med dessa bussar, eller har man fått dessa till ett mycket bra pris för att man är en lång och trogen kund?

Citat från: bussexperte skrivet 14 december 2015, 14:42:55 PM
Men MAN-marketing satsar offenbart mer pa MAN-bussarna. Titta f.ex. här:
https://www.google.es/search?q=man+mannschaftsbus&rlz=1C1KMZB_enDE526DE526&espv=2&biw=1280&bih=923&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj0-ePltNvJAhULuBoKHTB3B8AQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=_
MAN samarbete med manga futbollklubbarna och bjuder pa normalt "gamla billiga" Lions Coach modellen som buss för spelare och fans. Namnet "Neoplan" spelar ingen roll i marketing. Fragan är, om det finns namnet Neoplan i 10 eller 20 ar ocksa... .
Att MAN har misslyckats med marknadsföringen av hela sin bussverksamhet är bara att konstatera. Du postade ju en annan tråd om att tyska MAN sparkat sin chef, men sen svarade du inte mer i tråden  :P
MAN verkar inte ha något större intresse av att bygga upp ett bra rykte om sin verksamhet. För ett par veckor sedan skrev jag och frågade om broschyrer över aktuellt modellprogram. Mercedes-Benz och VanHool skickade mig broschyrer på ett par dagar, och även ett brev där de tackade för visat intresse! VanHool skickade tillochmed  ed ett fint häfte om sin stolta historia, och sina nya modellprogram TX och EX. Scania tog det ungefär två veckor p.g.a att de endast har ett dåligt kontaktformulär och ingen e-postadress på sin hemsida, men de skrev tillbaka till mig och frågade efter min adress, sedan skickade även Scania sina broschyrer. VDL svarade att de tyvärr inte hade några tryckta broschyrer, men skickade en länk till online-brochyrer, och kontakter till deras säljare. MAN har fortfarande inte svarat över huvud taget! På så sätt får man knappast sälja speciellt många bussar. Om de inte skärper till sig kommer deras enda kunder i framtiden vara insolventa bolag som måste handla MAN p.g.a att de inte får handla hos någon annan. Neoplan som premiummärke kommer att gå fetbort då!

Citat från: bussexperte skrivet 14 december 2015, 14:42:55 PM
Vad saknas i MAN-Neoplan turistbuss/fjärrbussprogrammet är
- en stor och billigt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser
Mitt förslag: Bättre samarbete och gemensamt försäljning med Beulas eller Ayats eller Irmaos Mota eller en kinesisk bussproducent (där finns ca. 30 olika, 5, 6, 7 bjuder pa ocksa dubbeldäckare redan)
- en stor och billigt modernt 15m turist-/fjärrbuss med ca. 65 platser som konkurranse till VDL-FHD2-148, vanHool-Altano eller SETRA-519HD
Mit förslag: Bättre samarbete och gemensamt försälljning med en sydeuropäisk eller kinesisk bussproducent. F.ex. modellen Sunsundegui SC7,
finns oftast i Spanien - men inte i övrigt Europa  ( http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN7169.jpg
http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN6481.jpg  http://photo.via-mobilis.com/30/5/666508-usado.jpg)..
Detta kan vara delvis en bra strategi gällande dubbeldäckare för ren linjetrafik, att samarbeta med någon separat karosspåbyggare, men för premium-dubbeldäckare har man ju Skylinern i sitt sortiment. De borde satsa på att marknadsföra den då! Men som sagt, det är svårt att sälja bussar för fem miljoner kronor om man inte ens orkar dela ut broschyrer... :-X

Beträffande 15meters-turistbussen tycker jag att man borde bygga en 15 metersvariant av Lion's Coach (billigt prissatt) och en 15 metersvariant av Tourliner (lite dyrare, lite finare, men ändå rimligt prissatt) man kan ta bort 13,20 meterslängden, Det är knappt nån som beställer den iallafall. Kör med 12 meter, 13,8 meter och 15 meter rakt av! 8)


Citat från: bussexperte skrivet 14 december 2015, 14:42:55 PM
Det gamla system att sälja endast chassis och hjälpa ej karossproducenten med försäjlning, finansiering m.fl. är ej längre sa framgangsrik. Gäller ocksa för VOLVO... . Om man inte förbättre samarbete blir det mer och mer Evobus och Scania - och mindre VOLVO och MAN/Neoplan marknadsandelar - speciellt i extremt snabbt växande europäiska fjärrbusstrafik.
MAN är ändå ett rätt populärt chassie att bygga på för små busstillverkare. I och med att MAN har ett eget premiummärke i Neoplan blir det då litegrann så att man konkurrerar med sig själv. Man kanske skulle ta bort namnet Neoplan helt och kalla Cityliner och Skyliner för MAN istället, och helt avveckla Tourliner och Jetliner
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: bussexperte skrivet 15 december 2015, 13:21:28 PM
Här kan du ser alla Meinfernbus/Flixbus-bussarna med bild:

http://www.fernbusgalerie.de/MFB_9.html
Där finns alla Busspartner alphabetisk pa 16 sidor.

Men Nussbaum-Reisen är ej typisk - det flesta bussföretaget väljer SETRA 516/2 och 431 DT, Tourismo L, LionsCoach L eller VDL Futura för fjärrbusstrafik.

Alla gröna bussarna i flottan fran varje busspartner är i fjärrlinjetrafik normalt varje helg (fredagar/söndagar). Som reserve-/ersättningsfordon finns oftast normala bussarna fra busspartner (ej grönt färg). Jag har ej info om prisen - offenbart var ocksa Nussbaum-Reisen Neoplan nu för dyrt - nyaste bussen (ej bild - men finns redan i listan) är en Lions Coach... .

Till 15m varianten: LionsCoach, Jetliner, Tourliner - det är allt gamla modellerna - nu är det tid för en nytt modell... . Skyliner och Cityliner är optisk aktuellt - men allt annars fra MAN-Neoplan ej. Samma problem har Evobus med Mercedes-Tourismo, där är det ocksa tid för att utveckla en optisk nytt modell. Saknas tillsvidare ocksa riktiga varianter speciellt för boomande fjärrbusstrafik i Europa med rörelsehindradehissen, professionellt linjebeskyltningssystem m.fl. och allmänt mangler det med interdecker (Typ Altano) och dubbeldäckare som behövs ej hiss.
(Fra 1.1.2016 (= nu !) är det hissplikt eller laggolv vid alla nya fjärrbussarna !)
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 15 december 2015, 20:57:51 PM
Mercedes Tourismo har knappt förändrats på 20 år! Detsamma gäller större delen av K-SETRAs modellprogram, samt VanHools modellprogram. Dessa tillverkare är alla i någon mån "premium-tillverkare", iallafall i turistbussklassen. Det är detsamma som med fina bilar som Mercedes, BMW, Audi och Jaguar. De är alla välkända premiumtillverkare med typisk design.

Varför ha en dyr buss, om ingen vet att den är dyr? Och hur skall folk världen över som kanske inte ens kan läsa och skriva kunna låta sig imponeras av ovanliga men dyra busstillverkare, speciellt nu när de flesta ser ut som modern, lyxiga vrålåk, tillochmed de kinesiska bussarna med kaffebryggare till motor! Här har Mercedes, SETRA och VanHool en oskattbar fördel. De ser nämligen likadana ut, år efter år efter år! En märkesentusiast kanske istället skulle säga att: "Den karaktäristiska designen har över tid varsamt mejslats fram med endast smärre tidstypiska karossförändringar" :P
Den typiska Porschen ser ju likadan ut idag som på Hitlers tid, ändå står varumärket mycket starkt!

Angående anpassning för rörelsehindrade tror jag snarare så att man kommer sätta in rullstolslyft i bussarna än köpa överdäckade modeller som VanHool Altano för att skjutsa rullstolsbundna på nedervåningen bakom föraren. För ärligt talat, hur ofta är det egentligen några rullstolsbundna som åker med? Över huvud taget verkar överdäckade busar vara på utdöende, som vi diskuterat i tråden om överdäckare
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2015, 21:09:57 PM
Den nuvarande MB Tourismo karossen kom 2007/2008 däremot Travego kom 2000 och förändrades väldigt varsamt 2008.

Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 15 december 2015, 22:02:36 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2015, 21:09:57 PM
Den nuvarande MB Tourismo karossen kom 2007/2008 däremot Travego kom 2000 och förändrades väldigt varsamt 2008.
Jo, men även innan dess såg den ungefär likadan ut. Och tillomed i föregångaren O404 syns grunddragen hos Tourismo. Faktiskt är MB Tourismo en av få bussar jag skulle känna igen om jag enbart fick känna på den med förbunda ögon. Och Travegon är karossmässigt mest en pimpad Tourismo... :-X
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2015, 22:23:06 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 15 december 2015, 22:02:36 PM
Jo, men även innan dess såg den ungefär likadan ut. Och tillomed i föregångaren O404 syns grunddragen hos Tourismo. Faktiskt är MB Tourismo en av få bussar jag skulle känna igen om jag enbart fick känna på den med förbunda ögon. Och Travegon är karossmässigt mest en pimpad Tourismo... :-X

Ja och Travegon känns lite som en onödig modell, lite andra plåtveck, andra strålkastare och sedan de opraktiska sneda bakre hjulhusen, Tourismon går ju att få med i princip samma utrustning och vill man ha något "värre" kan man ju köpa en S515HDH
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 09:45:47 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2015, 22:23:06 PM
Ja och Travegon känns lite som en onödig modell, lite andra plåtveck, andra strålkastare och sedan de opraktiska sneda bakre hjulhusen, Tourismon går ju att få med i princip samma utrustning och vill man ha något "värre" kan man ju köpa en S515HDH
Jag tror att anledningen till att MB bygger Travego är p.g.a att Mercedes-Benz är ett av världens starkaste varumärken, alla kategorier och nästan lika välkänt som ex.vis Coca-Cola. Och bland tunga fordon och i synnerhet bussar och busschassien det starkaste i världen. Det är mest i nord- och västeuropa som SETRA är ett "bättre" märke, i många delar av världen är ju SETRA helt okänt, där är premium lika med MB, t.ex i Större delen av Asien, Amerika, Afrika etc. Sen tror jag man säljer en hel del Travego i västeuropa till åkerier som vill ha en "Lyxig" buss av ett "Helt Ok" varumärke, men kanske inte nödvändigtvis det allra dyraste...
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: bussexperte skrivet 16 december 2015, 13:59:09 PM

Angående anpassning för rörelsehindrade tror jag snarare så att man kommer sätta in rullstolslyft i bussarna än köpa överdäckade modeller som VanHool Altano för att skjutsa rullstolsbundna på nedervåningen bakom föraren. För ärligt talat, hur ofta är det egentligen några rullstolsbundna som åker med? Över huvud taget verkar överdäckade busar vara på utdöende, som vi diskuterat i tråden om överdäckare

Mhmmmm - befolkningen blir äldre och äldre i framtiden och speciellt fjärrbussarna blir mer och mer populärt ocksa vid denna aldersgrupp. Problem med hissen är, at man maste räkna ca. 10 min komplett för in- och 10min komplett för avstigning. Du kan gärna testa systemet vid nästa bussmässan. Och tillsvidare kan det bli en stort problem med daligt vädtret, snö, is oväder m.fl. - där finns en stor halet flera minuter mitt i bussen - sa jag vill ej sitta där i närheten... . Och precis p.g.a. at man använder liften ej oftast är det ösäkert om den fungerar om man behövs plötsligt. Sa har bussen snabbt stor forsening... .

Sa normaltvis maste nu marknadsandelen fra överdäckare och dubbeldäckare stiger kraftigt speciellt för fjärrbusstrafik men kanske ocksa at en stor del fra bussbolaget väljer billigare "normala" busserna med hiss i framtiden. Men hissen i bussen är mer en theoretisk lösning som alla hoppas att man maste ej använder dom.
--------------
Aktuella Travego-modellen behövs egentligen ej - genom att alla fjärrbussbolaget beställar Tourismo - är marknadsandelen fra Travego minimalt. Samma var det med redan inställda Starliner fra Neoplan.

Men Evobus maste renoveras designen fra Tourismo - titta pa alla konkurrenterna (utom MAN) som har utvecklat nya moderna modellerna ocksa i billigt segmentet. Travego kan ersättas genom en helt ny modernt 15m överdäckare som en modernt "Superhochdecker" för extremt langt turistresor samt boomande fjärrbusstrafik. Det stämmar at överdäckare var ursprungligt en nästan en utdöende bussmodell - men tiden har ändrats nu - i framtiden beställas flera tusen nya fjärrbussarna i hela Europa med rörelsehindrade krav och endast en mindre del "normala" turistbussar för charter, beställningstrafik, normala bussresor, transfer m.fl. .

Titta pa Polskibus, Postbus.de eller Abildskou - dom har delen fra flottan nu med vanHoolAltano eller PlaxtonElite-i överdäckare som kan Evobus ej erbjuder.
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 16 december 2015, 16:28:44 PM
På 90 talet var det väl Claus Bay:s goda korvar och tyska öl som sålde bussar i Sverige så fort det var en bussutställning! :) :) :) ;) Var ju alltid full fart i hans monter bland Neoplanbussarna.

Sen kan jag hålla med om att det skulle behövas en fräck Jetliner som ska vara "Neoplan"! Men var kvalitén så dålig på tex Citylinern (fram tills nyaste kom och ersatte)? Jag körde ju dessa på Westin och upplevde dom som ganska bra, men så hade dom ju sett nästan likandana ut sedan 80 talet...
Däremot Eurolinern, jösses vilket smäck!

//R
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:12:23 PM
Citat från: bussexperte skrivet 16 december 2015, 13:59:09 PM
Mhmmmm - befolkningen blir äldre och äldre i framtiden och speciellt fjärrbussarna blir mer och mer populärt ocksa vid denna aldersgrupp. Problem med hissen är, at man maste räkna ca. 10 min komplett för in- och 10min komplett för avstigning. Du kan gärna testa systemet vid nästa bussmässan. Och tillsvidare kan det bli en stort problem med daligt vädtret, snö, is oväder m.fl. - där finns en stor halet flera minuter mitt i bussen - sa jag vill ej sitta där i närheten... . Och precis p.g.a. at man använder liften ej oftast är det ösäkert om den fungerar om man behövs plötsligt. Sa har bussen snabbt stor forsening... .

Sa normaltvis maste nu marknadsandelen fra överdäckare och dubbeldäckare stiger kraftigt speciellt för fjärrbusstrafik men kanske ocksa at en stor del fra bussbolaget väljer billigare "normala" busserna med hiss i framtiden. Men hissen i bussen är mer en theoretisk lösning som alla hoppas att man maste ej använder dom.
--------------
Aktuella Travego-modellen behövs egentligen ej - genom att alla fjärrbussbolaget beställar Tourismo - är marknadsandelen fra Travego minimalt. Samma var det med redan inställda Starliner fra Neoplan.

Men Evobus maste renoveras designen fra Tourismo - titta pa alla konkurrenterna (utom MAN) som har utvecklat nya moderna modellerna ocksa i billigt segmentet. Travego kan ersättas genom en helt ny modernt 15m överdäckare som en modernt "Superhochdecker" för extremt langt turistresor samt boomande fjärrbusstrafik. Det stämmar at överdäckare var ursprungligt en nästan en utdöende bussmodell - men tiden har ändrats nu - i framtiden beställas flera tusen nya fjärrbussarna i hela Europa med rörelsehindrade krav och endast en mindre del "normala" turistbussar för charter, beställningstrafik, normala bussresor, transfer m.fl. .

Titta pa Polskibus, Postbus.de eller Abildskou - dom har delen fra flottan nu med vanHoolAltano eller PlaxtonElite-i överdäckare som kan Evobus ej erbjuder.
Att rullstolslyftar ofta fungerar dåligt är sant. Numera finns det iallafall i Sverige rullstolslyftar som inte behöver så många minuter vid av- och pålastning. Varför man väljer att bygga med en stor lucka i karossen är för mig en stor fråga. Det finns flera tillverkare som bygger in lyften i trappan i bakdörren, och således blir öppningen mindre och lägre. Vid inbyggnaden bör man se till att lyften sitter monterad skyddad när den inte används, och så att inte grus, sand och snöslask faller ner i maskineriet. Kanske skall man ta för vana att "motionera" lyften två gånger i månaden. Med det sagt: Den som konstruerar en slitstark rullstolslyftar som inte behöver mer än två minuter på sig vid på/avstigning kommer att bli rik!

Jag tror liksom du att andelen dubbeldäckare kommer ägg öka i expressbusstrafiken i Europa. Dessa rymmer ju många fler passagerare med bara en liten ökning av driftskostnaden för en buss.

Om tyska bussbolag är intresserade av överdäckade bussar vet säkert du bättre än jag. I Skandinavien är de däremot numera ovanliga. Om denna karosstyp är på väg att komma tillbaka kanske Neoplan borde bygga en ny Spaceliner 15 meter lång och med handikapplats bredvid bussförare. Med ett rimligt pris skulle den kunna sälja bra och göra Neoplan till en aktuell tillverkare igen. Men för detta krävs att man är lyhörd för vad kunderna vill! Det är inte Neoplan/MAN nu, inte på långa vägar!

Beträffande MB är det en mycket konservativ busstillverkare, kanske den mest konservativa av alla, i konkurrens med VanHool. Att modellerna ser gammalmodiga (Mercedes-fans skulle kanske säga tidlösa  ;) ) ut har fördelen att man kan köpa en ny buss som ser lite gammal ut första 2 åren, men rätt ny ut följande 15 år. I Europa byter vi ju oftast buss innan de har blivit så gamla p.g.a miljö-zoner, men MB säljs ju i hela världen, och då kan man ha kvar bussen sålänge den fungerar. För övrigt samma strategi har man i Norrland, där det är långt till närmaste miljö-zoner. Mercas bussprogram verkar gå ut på att erbjuda en ganska billig prisvärd buss - Tourismo, och en ganska dyr Lyxig buss - Travego. Strategin verkar funka, Mercedes är ju ändå världsledande på busstillverkning! Om EvoBus skulle komma med en nu överdäckare är det nog mer troligt att det är SETRA som kommer stå för den, men även det finner jag osannolikt...
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 16 december 2015, 16:28:44 PM
På 90 talet var det väl Claus Bay:s goda korvar och tyska öl som sålde bussar i Sverige så fort det var en bussutställning! :) :) :) ;) Var ju alltid full fart i hans monter bland Neoplanbussarna.

Sen kan jag hålla med om att det skulle behövas en fräck Jetliner som ska vara "Neoplan"! Men var kvalitén så dålig på tex Citylinern (fram tills nyaste kom och ersatte)? Jag körde ju dessa på Westin och upplevde dom som ganska bra, men så hade dom ju sett nästan likandana ut sedan 80 talet...
Däremot Eurolinern, jösses vilket smäck!

//R
Är inte familjen Bay fortfarande väldigt inblandade i svenska Neoplans förehavanden? Vad är det som gör att man inte bjuder på öl och korv numera? Något måste man ju göra för att komma med i matchen igen så att säga...

Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet. Detta tror jag faktiskt mest beror på säljarens och verkstadens bemötande när problem uppstår. Jämför med EvoBus t.ex. De är inte heller alltid si j***a fantastiska som alla Setra-tokar vill göra gällande. Men när ett problem uppstår så fixas det mycket snabbt och smidigt. Så har man fått rykte om god kvalitet utan att själva bussarna egentligen är så fantastiskt mycket bättre än alla andra! Eurolinern var ju redan från början en budget modell, och det sparades säkert en hel del pengar vid sammansättningen. Uppföljaren Tourliner är ju bara en pimpad Lion's Coach, och borde således vara av åtminstånde godtagbar kvalitet.
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 16 december 2015, 22:04:36 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Är inte familjen Bay fortfarande väldigt inblandade i svenska Neoplans förehavanden? Vad är det som gör att man inte bjuder på öl och korv numera? Något måste man ju göra för att komma med i matchen igen så att säga...

Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet. Detta tror jag faktiskt mest beror på säljarens och verkstadens bemötande när problem uppstår. Jämför med EvoBus t.ex. De är inte heller alltid si j***a fantastiska som alla Setra-tokar vill göra gällande. Men när ett problem uppstår så fixas det mycket snabbt och smidigt. Så har man fått rykte om god kvalitet utan att själva bussarna egentligen är så fantastiskt mycket bättre än alla andra! Eurolinern var ju redan från början en budget modell, och det sparades säkert en hel del pengar vid sammansättningen. Uppföljaren Tourliner är ju bara en pimpad Lion's Coach, och borde således vara av åtminstånde godtagbar kvalitet.
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!

Vet faktiskt inte hur det är vid deras monter numera! Länge sedan jag var på en buss/trafikmässa. Men kan tänka mig att det inte bjuds lika mycket på dricka numera, men det behöver inte vara Svenska Neoplan/MAN:s fel. Troligen kan arrangörer av mässor sätta sina regler. Och är det mässa för allmänheten, så får man väl inte ens bjuda på alkohol om jag inte fattat det hela galet, utan det måste vara för inbjudna.

I instämmer jag med vad du skriver ovan!

//R
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: bussexperte skrivet 17 december 2015, 16:01:34 PM
Att rullstolslyftar ofta fungerar dåligt är sant. Numera finns det iallafall i Sverige rullstolslyftar som inte behöver så många minuter vid av- och pålastning.

Var snälla och räkna hela operationen !
1) Föraren lämnar förarplatsen
2) Förberedning av rullstolplats i bussen, ändring av flexi-disponabled-sittplatser
3) Öppning fra sidolucka mitt i bussen
4) Utklapping och nedfart fra hissen
5) Rullstol kör pa liftplattform och blir bältet pa hissen
6) Uppfart fra liften
7) Lösning fra bältet
8   Rullstol rullar in i bussen, vändning i fartrikting
9) Rullstol far bälte i bussen
10) Inklapping fra hissen
11) Stängning fra sidolucka mitt i bussen
12) Föraren kommar tillbaka till förarplatsen

Det allt tillsammen maste man räknas 10 minuter vid bra vädret i sommaren... .

Eller här i bildserie... :
http://image.img-erento.com/reisebus/bex-charter-berlin-vermietet-a-reisebus-175084-29370965_gallery.jpg
http://www.christophorus.at/fileadmin/_migrated/pics/rollibus.jpg
http://www.artal-reisen.de/wp/wp-content/uploads/2012/04/DSCF0564-e1334085369564.jpg
http://www.taunus-zeitung.de/storage/pic/importe/fnpartikel/rhein-main/hochtaunus/995643_1_tzf_BusRolliEinstieg415__4c_1.jpg?version=1429469690
http://www.omnibusvertrieb-ost.de/images/produktpalette/behindert/behindertengerechter_bus01.jpg
http://www.schaefer-mechernich.de/bilder/aktuelles/DSC_9692-1374836609-6567-_gross.jpg
http://roter-renner.de/uploads/pics/mb_tourismo_rollstuhllift.jpg
http://www.modellbus.info/ind13%20kortrijk_13_017.jpg

Och det kan tillkommer flera problemer:
1) Förare har ej oftast routin med hissen
2) Hur ser det ut i daligt vädret ? Hart vind, regn, snö, halka ?
3) Hur ser det ut när hallplatsen finns pa backen ?
http://www.gablenberger-klaus.de/wp-content/uploads/2013/10/ADAC-Postbus-1.jpg
Det är f.ex. fjärrbussterminalen Stuttgart-Flughafen - i brant backen direkt framför en parkeringhuset för bilarna.
Tänk pa: Mörkret (ej belysning), minus 5 grader kalt, hart vind, snöfall, halka
4) Hur ser det ut vid stora antal hallplatser med väldigt knappt plats bredvid bussen ?
http://www.goettinger-tageblatt.de/var/storage/images/gt-et/nachrichten/goettingen/uebersicht/goettingen-attraktiv-fuer-busunternehmen/69146208-1-ger-DE/Goettingen-Attraktiv-fuer-Busunternehmen_ArtikelQuer.jpg
http://www.maz-online.de/var/storage/images/maz/lokales/potsdam/erster-fernbus-von-potsdam-nach-flensburg-gestartet/174752115-1-ger-DE/Erster-Fernbus-von-Potsdam-gestartet_gallerylarge.jpg
http://www.shz.de/img/incoming/crop7504426/3256398981-cv16_9-w596/FlixBus-Flensburg-Fernbus-Fernreisen.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-3I_nFswHZXM/VLzc5LA8wSI/AAAAAAAAL_Y/Cjgp1x-CaRk/s1600/DSCI0454.JPG
http://www.hna.de/bilder/2015/09/21/5547530/299168775-9bd7935d-8c65-4ce4-b873-cd671a9b434f-gUrQeYGa7.jpg
http://www.bus-bild.de/1200/sindbad-setzt-diesen-ex-euro-101524.jpg
Bilder fra Göttingen, Potsdam, Essen, Flensburg m.fl. - i tyskland finns oftast ej riktiga bussterminalen - men oftast endast mellan 1 till 2 m plats bredvid bussen - och det är mycket knappt för en hiss i drift... .

Om vi tar f.ex. en typisk fjärbusslinje Berlin-Magdeburg-Dortmund-Köln med en rörelsehindrade hiss-passagerare fra Magdeburg till Dortmund har bussen automatisk ca. 20 minuter försening pa vidare väg till Italia. http://fernbus-galerie.info/Bilder/ONE/onebus_K-CS%20914_Mz.jpg  (och därmed är vi tillbaka i ämne om Neoplan - Onebus.de insättar flera Neoplan Cityliner pa sina linjer.)

Snabbare mittdörrhissen är endast för regionalbussarna. Problemet är i fjärrbusstrafik, där finns endast "riktiga" turistbussar i trafik, nästan alla har 4-stjärna. http://www.arbium.de/wp-content/uploads/2014/03/Bus-Neubrandenburg-Greifswald-Rollstuhllift-behindertengerecht-VVG.jpg

Sa hisslösningar för bussar i fjärrbusstrafik är mer theoretisk än praktisk... .

Bättre och snabbare är det med rampan i överdäckare och dubbeldäckare:
http://mobilista.eu/wp-content/gallery/adac-postbus/adac_postbus_rollstuhl_rampe_1.jpg
http://www.der-querschnitt.de/wp-content/uploads/2014/06/DB92290-gro.jpg
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 december 2015, 17:13:19 PM
Citat från: bussexperte skrivet 17 december 2015, 16:01:34 PM
Att rullstolslyftar ofta fungerar dåligt är sant. Numera finns det iallafall i Sverige rullstolslyftar som inte behöver så många minuter vid av- och pålastning.

Var snälla och räkna hela operationen !
1) Föraren lämnar förarplatsen
2) Förberedning av rullstolplats i bussen, ändring av flexi-disponabled-sittplatser
3) Öppning fra sidolucka mitt i bussen
4) Utklapping och nedfart fra hissen
5) Rullstol kör pa liftplattform och blir bältet pa hissen
6) Uppfart fra liften
7) Lösning fra bältet
8   Rullstol rullar in i bussen, vändning i fartrikting
9) Rullstol far bälte i bussen
10) Inklapping fra hissen
11) Stängning fra sidolucka mitt i bussen
12) Föraren kommar tillbaka till förarplatsen

Det allt tillsammen maste man räknas 10 minuter vid bra vädret i sommaren... .


Vi har bussar med lyften inbyggd i trappan, pkt 2-3 o 11 har vi inte, dessutom vad är det för bälte som ska av o på? har jag aldrig varit med om, något tyskt krav?
Säg att den används 5-6 ggr/år + provkörningar och vid besiktningar, det är när man kanske behöver den 2-3 ggr dagligen som en annan lösning behövs, låggolv/lågentré.
Branta ramper är mkt sämre när det handlar om tunga stolar och Permobiler, det vara rent farligt för chauffören att lasta/lossa sådana med ramper.
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: bussexperte skrivet 17 december 2015, 19:03:32 PM
Jasa - jag är ej rullstolsexpert... - kanske att man ej behövs nagon bälte mitt pa hissen, sa sparar man lite tid - men var snälla och titta pa denna bilden:

http://www.arbium.de/wp-content/uploads/2014/03/Bus-Neubrandenburg-Greifswald-Rollstuhllift-behindertengerecht-VVG.jpg

Denna hisssystem inbyggd i trappan finns ocksa i Tyskland - men det fungerar endast i regionalbussar. Pa hela kontinenten är alla "normala" fjärrbussarna normala hel utrustade turistbussar (4-stjärna) med endast en liten smalt dörr precis bredvid toaletten - det funkar ej at byggs in där en hiss. Därför finns alltid en stor extradörr mitt i bussen:
http://www.moseleycoachsales.co.uk/wp-content/uploads/2015/07/DSC_0062.jpg (VDL Futura 2)
http://www.modellbus.info/ind13%20kortrijk_13_016.jpg  (MAN Lions Coach)
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 december 2015, 19:14:38 PM
Ja exakt den modellen.

I Sverige finns liknande även t.ex i Setra GT-HD så det beror helt på vad beställaren har specat.
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: CW66 skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
hmm...egentligen borde jag inte, som förare i beställningstrafik som kör Neoplan dagligen ge mig in i den här diskussionen.

Men jag måste ändå undra till trådstartaren om anledningen är att försöka reta upp så många som möjligt, och därmed få en så hetsig diskussion som möjligt med dina inlägg?
Kan ju iofs vara ett bra sätt att få fart på det hela, men hela inlägget i början utstrålar ju så en total okunnighet och brist på koll vad som händer i utvecklingen och inte med bussmodeller.

Brandfackla? jo, verkligen - den har du slängt nu på Scania Touring, Neoplans bussar och MB Tourismo - vilken blir nästa i ditt oerhörda kunnande som gör dina bedömningar av busstillverkarnas modeller - bara lite nyfiken - eller ska alla gås igenom och sågas av dig?  :)

För övrigt har jag inte någon som helst kommentar om bussen är bra eller inte, för jag orkar helt enkelt inte med att bemöta ett så okunnigt inlägg - jag misstänker att du har lika mycket erfarenhet av Neoplanerna att skruva, köra, åka som av Touringen och MB Tourismon ;-)....särskilt efter 1990-talet...

herre gud...kan du inte komma med något konstruktivt nångång som man verkligen kan få ut något av?
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 21 december 2015, 18:12:23 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
Men jag måste ändå undra till trådstartaren om anledningen är att försöka reta upp så många som möjligt, och därmed få en så hetsig diskussion som möjligt med dina inlägg? [...]
För övrigt har jag inte någon som helst kommentar om bussen är bra eller inte, för jag orkar helt enkelt inte med att bemöta ett så okunnigt inlägg - jag misstänker att du har lika mycket erfarenhet av Neoplanerna att skruva, köra, åka som av Touringen och MB Tourismon ;-)....särskilt efter 1990-talet
Hahaha, oh wow vad detta eskalerade. Att jag frågade har ju naturligtvis med att göra att vissa är mer kunniga än mig, men du skippade helt den biten och gick till personangrepp.

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
Brandfackla? jo, verkligen - den har du slängt nu på Scania Touring, Neoplans bussar och MB Tourismo - vilken blir nästa i ditt oerhörda kunnande som gör dina bedömningar av busstillverkarnas modeller - bara lite nyfiken - eller ska alla gås igenom och sågas av dig?  :)
Var har jag "sågat" någon bussmodell?

är
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 13:50:51 PM
Kvaliteten på kinesiska grejer är inte urusel, kvaliteten på kinagrejer är ibland OK och ibland undermålig, det handlar om vad man har för standard och förväntningar på produkten. Samtidigt är kinakvalitet betydligt bättre än t.ex indisk-tillverkade grejer, som också kostar ungefär 70% av vad motsvarande kinagrej kostar. Då är man återigen tillbaka vid konstaterandet att
kvantitet är en kvalitet i sig självt!
Mvh Konrad
En "Sågning" av Scania Higer Touring?

Eller kanske
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet. Detta tror jag faktiskt mest beror på säljarens och verkstadens bemötande när problem uppstår.[...]
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!
En "Sågning" av Neoplans hela modellprogram?

Består min påstådda "sågning" och "okunnighet" i att konstatera att MB Tourismo inte har speciellt nyskapande design?
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 15 december 2015, 22:02:36 PM
Jo, men även innan dess såg den ungefär likadan ut. Och tillomed i föregångaren O404 syns grunddragen hos Tourismo. Faktiskt är MB Tourismo en av få bussar jag skulle känna igen om jag enbart fick känna på den med förbunda ögon. Och Travegon är karossmässigt mest en pimpad Tourismo... :-X

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
herre gud...kan du inte komma med något konstruktivt nångång som man verkligen kan få ut något av?
Som synes har diskussionen varit nyanserad och balanserad i tråden, fram tills dess att du beslöt dig för att "såga" den...

Trist egentligen Uffe, för i och med att:
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
som förare i beställningstrafik som kör Neoplan dagligen
Hade du kunnat tillföra tråden mycket intressant kunskap och synpunkter om hur Neoplan borde agera för att komma tillbaka på marknaden. Det som tråden alltså handlar om! Samt komma med intressanta synpunkter beträffande Neoplan för oss yngre kollegor! Men du valde att "såga" tråden istället  :-\
Vänligen
Konrad Stammler
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Antenna skrivet 21 december 2015, 21:50:24 PM
Negativ rubrik !   Vad syftas med brandfacklan ? .... kvalité ?, pris ?, något annat ?
Mitt svar på rubriken är: - Många bussbolag över hela europa köper Neoplan sedan 60 år tillbaka.
Jag kom i kontakt med Neoplan för första gången med en Neoplan Kombi årsmodell -73. En mycket bra och körvänlig buss med en tilltalande design.
Och just tilltalande design har ju följt Neoplan sedan dess. Jag anser det är bra gjort att kunna vara en stor busstillverkare i många decennier.

Tänk tanken om följande tillverkare och påbyggare hade kunnat fortsätta, vilken trevlig bredd av turistbussar med design, pris och kvalite det kunnat bli: Büssing, Kutter, Delta Plan, Ikarusbus, m.fl.
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: CW66 skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Haha...ja, citerande av mitt inlägg är ju intressant - särskilt som det inte tillfördes någon som helst förklaring på det hela vad du menade eller ville få fram egentligen :-)

Visst är det synd att jag utmålas som en idiot när jag går emot dig - du ville ha en brandfackla med en diskussion, då får du också vara beredd o ta emot kritik tillbaka från de som inte håller med dig eller hur :-)

Visst hade jag kunnat tillföra mycket kunskap om Neoplan, men i ett mer konstruktivt inlägg och inte bara inlägg som syftar till negativa synpunkter.

Men kan ju säga såhär - att hade Neoplan varit så himla dåliga, hade knappast någon köpt bussarna....

Ett bra tips vid ett inlägg om man vill ha fram en diskussion är att man inte bara skriver "hur kan någon köpa något som är så dåligt" - utan istället tala om varför man tycker den är dålig, vad man har för erfarenhet att köra den, eller åka i den, eller mekka med den - DÅ blir det plötsligt intressant...annars blir det ju bara blajj...

Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: bussexperte skrivet 22 december 2015, 14:47:32 PM
Jomen - ta det lugnt alla... :)
Normaltvis är svenskarna lugna personer och ej sa hitsigt som sydländiska människorna av typ "Diego Simeone" ?

Jag tycker att det är ej perfekt att öppna en ämne som "brandfackla" - men detta ska bli en forum här och därför maste man ocksa kunna diskutera om för- eller efterdelar om olika bussmärke och modeller. Sa om nagon har kört Neoplan-bussarna själv eller är Neoplan-bussägare berätta gärna om dina persönliga erfaringar, för- och efterdelar mot andra märke eller modeller. Hur är det at köra en Neoplan Cityliner eller Skyliner, hur ser det ut med service, reparationer, kvalitet - vad tycker dina passagerare om Neoplan-bussarna.

Fakta Neoplan:
- Cityliner/Skyliner är en fra bäst turist-bussarna i design och komfort inne och ute, men Jetliner och Tourliner spelar nästan ingen roll mer
- där finns i hela Europa en antal stamkunder som köpa normaltvis endast Neoplan
- men fakt är ocksa at man under senaste 3 aren har förlorat en antal stamkunder som har nu köpt andra bussmärke
(f.ex. Berlinlinienbus, Abildskou, Lavprisekspressen.no, Ekolines.net) och speciellt i boomande dubbeldäckare-marknaden / fjärrbuss-marknaden i Europa spelar man nästan ingen roll mer - men Setra och vanHools fabriker är samtitigt överlastat upp till minst Juni 2016 !
- fjärrbussmarknaden är numera mycket viktigare än turistbussmarknaden - men för ungdomer, studerande, studenter och flyktningar som är ca. 80% av passagerare i fjärrbussarna är Cityliner och Skyliner överkvalificerad. Neoplan-MAN saknas en bra, billigt och modernt 15m fjärrbuss med ca. 65-70 platser samt en bra, billigt, stort och modernt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser.
- och man har ocksa intrycket at MAN satsar framförallt i framtiden pa MAN och ej mer i stor sätt pa Neoplan och der blir pa langt sikt problematisk om man har ej modellerna som är bra passande för boomande fjärrbusstrafik. Antalet klassika resbyran som bjuder pa lyxiga bussresor speciellt i Neoplan-bussarna blir mindre och mindre... .

Fakta andra bussmärke:
- Om man titta pa alla turistbussmärke i Europa är det numera Tourismo/Travego och MAN-LionsCoach som är det flest gamla modellerna optisk. Nästan alla andra konkurrenterna har nya modellerna i fräsk design. Resultaten är f. eks. att under 2015 nästan alla fjärrbussbolaget har köpt Setra 516/517 i fräsk design och ej Tourismo i gamla design mer - dessutom Mercedes är mycket mer bra bekannt i folket än Setra. Och LionsCoach försäjlning har kraftigt sänkat under 2015. Vinnare efter Evobus har varit framförallt Scania men ocksa VDL.

Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 16:01:06 PM
Citat från: Antenna skrivet 21 december 2015, 21:50:24 PM
Negativ rubrik !   Vad syftas med brandfacklan ? .... kvalité ?, pris ?, något annat ?
Mitt svar på rubriken är: - Många bussbolag över hela europa köper Neoplan sedan 60 år tillbaka.
Jag kom i kontakt med Neoplan för första gången med en Neoplan Kombi årsmodell -73. En mycket bra och körvänlig buss med en tilltalande design.
Och just tilltalande design har ju följt Neoplan sedan dess. Jag anser det är bra gjort att kunna vara en stor busstillverkare i många decennier.

Tänk tanken om följande tillverkare och påbyggare hade kunnat fortsätta, vilken trevlig bredd av turistbussar med design, pris och kvalite det kunnat bli: Büssing, Kutter, Delta Plan, Ikarusbus, m.fl.
"Brandfackla", var kanske att ta i, men tyvärr är det litegrann så på detta forum att om man skriver en trådstart som inte väcker känslor så får tråden 10 000 visningar, men inga svar...  :-X
Att många köper Neoplan är sant, men det är också sant att försäljningen för hela MANs busstillverkning viker, och då sitter Neoplan i en utsatt sits såsom varandes "Premiummärke". Tråden handlar snarare om hur Neoplan skall kunna vända sin negativa trend!
Jag håller helt med om att det vore kul om de busstillverkare du räknar upp funnits kvar, men alla dessa har ju inte heller lagt ned, utan blivit uppköpta, gått samman med varann o.s.v tills det inte fanns något kvar av märkets "Själ". Något att fundera på i skuggan av att MAN köpt upp Neoplan...
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 16:23:06 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Haha...ja, citerande av mitt inlägg är ju intressant - särskilt som det inte tillfördes någon som helst förklaring på det hela vad du menade eller ville få fram egentligen :-)
Det jag ville få fram, om det fortfarande inte framgår, är att du påstår att jag sågar en rad bussmodeller, något som inte stämmer!
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Visst hade jag kunnat tillföra mycket kunskap om Neoplan, men i ett mer konstruktivt inlägg och inte bara inlägg som syftar till negativa synpunkter.
Som det här t.ex. Varför anser du att mitt inlägg bara syftar till "Negativa synpunkter"?
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Men kan ju säga såhär - att hade Neoplan varit så himla dåliga, hade knappast någon köpt bussarna....
Det är ju detta som tråden handlar om! Något som även jag skrev i ett tidigare inlägg:
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet.


Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Ett bra tips vid ett inlägg om man vill ha fram en diskussion är att man inte bara skriver "hur kan någon köpa något som är så dåligt" - utan istället tala om varför man tycker den är dålig, vad man har för erfarenhet att köra den, eller åka i den, eller mekka med den - DÅ blir det plötsligt intressant...annars blir det ju bara blajj...
Det där med "som är så dåligt" är ju också något som du tolkat in själv, utan att jag skrivit det. Jag har istället skrivit bl.a.
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 20:21:06 PM
Det finns väl inga andra bussar som är såpass orginella, påkostade och häftigt designade som Neoplans dyrare modeller
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga.
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Uppföljaren Tourliner är ju bara en pimpad Lion's Coach, och borde således vara av åtminstånde godtagbar kvalitet.
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!
Att jag tycker den "är så dålig" är ju inte heller något som jag någonsin påstått. Men de flesta bussfolk man pratar med brukar gnälla på "Skruvoplan" etc. Det mesta brukar vara baserat på rykten. Därför undrar jag hur Neoplan skall kunna vända sitt dåliga rykte, och få fart på försäljningen igen, vilket är det som vi diskuterat i tråden (Innan den blev "Sågad" :) )
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 17:17:45 PM
Citat från: bussexperte skrivet 22 december 2015, 14:47:32 PM
Jomen - ta det lugnt alla... :)
Normaltvis är svenskarna lugna personer och ej sa hitsigt som sydländiska människorna av typ "Diego Simeone" ?
Ja men vi är även bussförare, så det är förklaringen till temperamentet  ;)

Citat från: bussexperte skrivet 22 december 2015, 14:47:32 PM
Fakta Neoplan:
- Cityliner/Skyliner är en fra bäst turist-bussarna i design och komfort inne och ute, men Jetliner och Tourliner spelar nästan ingen roll mer
- där finns i hela Europa en antal stamkunder som köpa normaltvis endast Neoplan
- men fakt är ocksa at man under senaste 3 aren har förlorat en antal stamkunder som har nu köpt andra bussmärke
(f.ex. Berlinlinienbus, Abildskou, Lavprisekspressen.no, Ekolines.net) och speciellt i boomande dubbeldäckare-marknaden / fjärrbuss-marknaden i Europa spelar man nästan ingen roll mer - men Setra och vanHools fabriker är samtitigt överlastat upp till minst Juni 2016 !
- fjärrbussmarknaden är numera mycket viktigare än turistbussmarknaden - men för ungdomer, studerande, studenter och flyktningar som är ca. 80% av passagerare i fjärrbussarna är Cityliner och Skyliner överkvalificerad. Neoplan-MAN saknas en bra, billigt och modernt 15m fjärrbuss med ca. 65-70 platser samt en bra, billigt, stort och modernt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser.
- och man har ocksa intrycket at MAN satsar framförallt i framtiden pa MAN och ej mer i stor sätt pa Neoplan och der blir pa langt sikt problematisk om man har ej modellerna som är bra passande för boomande fjärrbusstrafik. Antalet klassika resbyran som bjuder pa lyxiga bussresor speciellt i Neoplan-bussarna blir mindre och mindre... .
Jag tror, som jag sagt tidigare, att det Största problemet med MAN/Neoplan inte är själva bussarna, utan att de är mycket dåliga på att marknadsföra sina bussar! Man borde intressera sig för varför dessa stamkunder nu har valt bort Neoplan! Att bygga Cityliner/Tourliner/Lions Coach i en 15-metersvariant borde vara en enklare sak att göra!
Citat från: bussexperte skrivet 22 december 2015, 14:47:32 PM
Fakta andra bussmärke:
- Om man titta pa alla turistbussmärke i Europa är det numera Tourismo/Travego och MAN-LionsCoach som är det flest gamla modellerna optisk. Nästan alla andra konkurrenterna har nya modellerna i fräsk design. Resultaten är f. eks. att under 2015 nästan alla fjärrbussbolaget har köpt Setra 516/517 i fräsk design och ej Tourismo i gamla design mer - dessutom Mercedes är mycket mer bra bekannt i folket än Setra. Och LionsCoach försäjlning har kraftigt sänkat under 2015. Vinnare efter Evobus har varit framförallt Scania men ocksa VDL.
I Sverige har VDL tagit stora marknadsandelar, man har satsat på den nordiska marknaden sedan man slog ihop alla sina varumärken Bova/Berkhof/Jonckheere/Kuster etc. till ett enda märke, VDL. MB Tourismo säljer även bra i Sverige, bättre än sina Setra-syskon, trots sin gamla design. Jag tror att Setra är lite i dyraste laget för Sverige...
(Observera att ovanstående inte är en sågning av SETRA)
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Ersa skrivet 22 december 2015, 17:32:34 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 17:17:45 PM
I Sverige har VDL tagit stora marknadsandelar, man har satsat på den nordiska marknaden sedan man slog ihop alla sina varumärken Bova/Berkhof/Jonckheere/Kuster etc. till ett enda märke, VDL. MB Tourismo säljer även bra i Sverige, bättre än sina Setra-syskon, trots sin gamla design. Jag tror att Setra är lite i dyraste laget för Sverige...
(Observera att ovanstående inte är en sågning av SETRA)

Är det verkligen så att Setra är så dyra jämfört med t.ex inhemska Volvo som många påstår är billigast i inköp och långtidsdrift? Jag vill inte påstå att det är en myt, men samtidigt är jag inte alls säker på att prisskillnaden skulle vara så hög som många påstår. Om en Volvo 9700 i förortsutförande går lös på 3 000 000 kr styck (källa nedan) trots att man är storkund och köper ett 30- 40-tal likadana vid samma tillfällen... är det då verkligen så dyrt att i jämförelse köpa och köra Setra eller Mercedes? Även dessa finns ju i lokaltrafiksutförande.

"Det här är en stor investering för oss, varje buss kostar drygt tre miljoner kronor, säger driftchef Mattias Hellman, affärsutvecklare Mathias Eriksson och verkstadschef Anders Karlsson. "
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3360816-atta-nya-bussar-rullar-i-hallstavik
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 17:57:22 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 december 2015, 17:32:34 PM
Är det verkligen så att Setra är så dyra jämfört med t.ex inhemska Volvo som många påstår är (1)billigast i inköp och (2)långtidsdrift? Jag vill inte påstå att det är en myt, men samtidigt är jag inte alls säker på att prisskillnaden skulle vara så hög som många påstår. Om en Volvo 9700 i förortsutförande går lös på 3 000 000 kr styck (källa nedan) trots att man är storkund och köper ett 30- 40-tal likadana vid samma tillfällen... är det då verkligen så dyrt att i jämförelse köpa och köra Setra eller Mercedes? Även dessa finns ju i lokaltrafiksutförande.

"Det här är en stor investering för oss, varje buss kostar drygt tre miljoner kronor, säger driftchef Mattias Hellman, affärsutvecklare Mathias Eriksson och verkstadschef Anders Karlsson. "
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3360816-atta-nya-bussar-rullar-i-hallstavik
Inköpspriset är nog en bra bit högre än motsvarande Volvo, men utslaget över hela sin livslängd är kanske Setrorna billigare! Setran får man ju bra betalt för när det är dags att sälja den. t.ex...
Men nog är Setrorna dyrare än Mercedes, även i långtidsdrift. Lite extra betalar man ju trots allt för "Premiumbuss" ;)
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: bussexperte skrivet 24 december 2015, 17:54:24 PM
Om VOLVO är sa dyrt sa är det klart at det finns nästan ingen framgang i tyskland... - det finns olika andra 13-14m turistbussar för ca. 220.000 - 260.000 €... .

Vi har nu ca. 900 nya fjärrbussarna i Tyskland - nästan alla byggd 2012-2015 och där finns endast 2 stycken VOLVO 9700 vid Höhner Reisen... .
Titel: SV: vem köper egentligen Neoplan?
Skrivet av: John P skrivet 26 december 2015, 00:15:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 december 2015, 17:32:34 PM
Är det verkligen så att Setra är så dyra jämfört med t.ex inhemska Volvo som många påstår är billigast i inköp och långtidsdrift? Jag vill inte påstå att det är en myt, men samtidigt är jag inte alls säker på att prisskillnaden skulle vara så hög som många påstår. Om en Volvo 9700 i förortsutförande går lös på 3 000 000 kr styck (källa nedan) trots att man är storkund och köper ett 30- 40-tal likadana vid samma tillfällen... är det då verkligen så dyrt att i jämförelse köpa och köra Setra eller Mercedes? Även dessa finns ju i lokaltrafiksutförande.

"Det här är en stor investering för oss, varje buss kostar drygt tre miljoner kronor, säger driftchef Mattias Hellman, affärsutvecklare Mathias Eriksson och verkstadschef Anders Karlsson. "
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3360816-atta-nya-bussar-rullar-i-hallstavik

Det är ju Volvo 8900 LE som det handlar om  i artikeln och dessa  kostar drygt 3 miljoner/ styck.