vem köper egentligen Neoplan?

Startat av Kurra-Gurra, 13 december 2015, 20:21:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

Tänkte kasta in en ny brandfackla med denna fråga :P
Varför köper bussföretag in Neoplaner? De är fortfarande ökända för dålig kvalitet. Trots att den säkert har blivit bättre sedan MAN köpte upp dem, å är det en mycket lång väg tillbaka att bygga upp sitt rykte igen. I den prisklassen som Skyliner och Cityliner ligger kan man få en Setra eller VanHool av motsvarande modell, och de billigare tourliner och jetliner är ju i princip en Lion's Coach med lite annorlunda kaross. Då kan man ju köpa en Lion's Coach istället för ett billigare pris?

Det som talar för Neoplan är väl fräst designen! Det finns väl inga andra bussar som är såpass orginella, påkostade och häftigt designade som Neoplans dyrare modeller, men samtidigt är det väl ytterst få kunder som är beredda att betala ett betydligt höre pris för att få åka en "cool buss" jämfört med en "vanlig turistbuss"
Att köpa en bil gör man ju gärna "med hjärtat". Då spelar sådana saker som design, överflödig motorstyrka, exklusivt varumärke stor roll. Men det är ju en helt annan sak när man skall använda fordonet som produktionsmedel i vinstdrivande verksamhet.
Och då är det lätt att räkna bort dyra bussar av tvivelaktigt kvalitetsrykte! Så varför köper någon (annan än Westins då) Neoplan idag  ???

Lars-Håkan_E

Jag antar att man fortfarande erbjuder förmånlig finansiering i syfte att locka till sig kunder?

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:28:18 PM
Jag antar att man fortfarande erbjuder förmånlig finansiering i syfte att locka till sig kunder?
Detta är ju NeoMANs klassiska ess i rockärmen! Men varför inte välja en MAN istället då? Och idag kan ju snart sagt vilken idiot som helst knalla in på närmsta bank och låna nästan hela summan till en fullsmetad 431 DT till nästan ingen ränta alls (det kommer inte att vara såhär för alltid, även om de flesta ekonomer tycks tro de. Viktigt att komma ihåg)

Och varför säljer de så bra även i Tyskland, har de samma generösa finansiering även där? De brukar ju vara så inriktade på "Wirtschaftsfähigket" (svårt att översätta, ungefär som "affärslämplighet" kan man säga)
Vart är Busexperte när man behöver honom?  :P

Sundås

Jag upplever att det är få företag som håller sig med enbart Neoplan. Jag tror att en orsak till att ett antal företag ändå har en eller flera sådana i flottan är precis ett av argumenten du skriver nedan (förutom finansieringen): De sticker ut i mängden.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Det här med finans har väl varit känt sedan -80 talet, fick man inte handla annorstädes så fick man alltid kredit hos Neoplan, då var kvalitén på produkten av underordnad betydelse.

Kurra-Gurra

Det är trist ändå att det är såhär, för Neoplan skulle kunna bli ett framgångsrikt märke.
Inte genom att man erbjuder vidlyftiga krediter, det är stor risk att man attraherar massa lycksökare då, men de borde:
Se till att få ordning på kvalitén nån gång
Nu när det bara är MAN-delar är det säkert bättre än det var förut, men de måste se till att bruta ryktet som fortfarande lyder "Skruvoplan", "Plockeplan" etc.
se till att det finns ett ordentligt utbyggt verkstads- och återförsäljarnät
Detta måste de göra i samarbete med MAN. Man måste fixa verkstäder på rimligt avstånd i hela södra- och mellansverige, samt längs norrlandskusten. Se till att dessa verkstäder bemöter även busskunderna intresserat och engagerat, och inte blir småsura för att de kommer med en buss och inte en lastbil. Om man samtidigt har fått ordning på kvaliteten och blivit ett premiummärke i mer ön bara prislappshänseende, så tror jag att man på sikt kan ta en del kunder från EvoBus som vill kosta på sig en premiumbuss, men inte orkar åka till Vetlanda hela tiden!
Avveckla Jetlinern, Bygga en ny extrem-buss istället
Det här är det som Neoplan faktiskt gör allra bäst! Man borde skita i Jetlinern, man kan ta fram en regional-specad Tourliner för de kunder som absolut vill ha en lyxregionalbuss som inte är en Setra eller VanHool, jag kan tänka mig att det är väldigt få faktiskt. Sen utveckla en ny Megaliner, eller en turistledbuss med högsta komfort, En buss med MANs V10 eller V12-motorer, eller nått liknande. Denna modell skulle förmodligen gå med förlust, men Neoplan skulle bli en snackis i branschen igen, det skulle bli ett extra-ordinärt varumärke igen!

bussexperte

I Tyskland finns vissa resbyran som har (nästan) hela flottan fra Neoplan, f.ex. http://www.nussbaum-reisen.de/unternehmen.html  i Augsburg.

Dom vill bli en "premium-resbyran" och betaler därför lite mer för bussarna ocksa.

Jag tyckar att fragan är hur är konkurranse-situation i en stad. Om där finns t.ex. 6, 8 eller 10 andra resbyran som bjuder pa samma resor med "normala" turistbussarna kanske att man har en fördel om man kan bjuda pa lite optisk bättre bussarna. I Tyskland är det oftast sa, att alla bjuder pa samma resan oftast - Oktoberfest, Gröna-Veckan-Berlin, Rimini, Nordkapp, London, Paris, Roma m.fl.. Vissa folk vet, at det finns olika busstyper och sa kan det blir en fördel om man kan bjuda pa en resa i en Neoplan-buss. Speciellt i mindre byarna är det ej nödvändigt, oftast har man bussmonopolet där pa landsbygden. Sa kan man bjuda pa hela resprogrammet i "normala billiga" turistbussarna.

Men MAN-marketing satsar offenbart mer pa MAN-bussarna. Titta f.ex. här:
https://www.google.es/search?q=man+mannschaftsbus&rlz=1C1KMZB_enDE526DE526&espv=2&biw=1280&bih=923&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj0-ePltNvJAhULuBoKHTB3B8AQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=_
MAN samarbete med manga futbollklubbarna och bjuder pa normalt "gamla billiga" Lions Coach modellen som buss för spelare och fans. Namnet "Neoplan" spelar ingen roll i marketing. Fragan är, om det finns namnet Neoplan i 10 eller 20 ar ocksa... .

Vad saknas i MAN-Neoplan turistbuss/fjärrbussprogrammet är
- en stor och billigt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser
Mitt förslag: Bättre samarbete och gemensamt försäljning med Beulas eller Ayats eller Irmaos Mota eller en kinesisk bussproducent (där finns ca. 30 olika, 5, 6, 7 bjuder pa ocksa dubbeldäckare redan)
- en stor och billigt modernt 15m turist-/fjärrbuss med ca. 65 platser som konkurranse till VDL-FHD2-148, vanHool-Altano eller SETRA-519HD
Mit förslag: Bättre samarbete och gemensamt försälljning med en sydeuropäisk eller kinesisk bussproducent. F.ex. modellen Sunsundegui SC7,
finns oftast i Spanien - men inte i övrigt Europa  ( http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN7169.jpg
http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN6481.jpg  http://photo.via-mobilis.com/30/5/666508-usado.jpg).

Det gamla system att sälja endast chassis och hjälpa ej karossproducenten med försäjlning, finansiering m.fl. är ej längre sa framgangsrik. Gäller ocksa för VOLVO... . Om man inte förbättre samarbete blir det mer och mer Evobus och Scania - och mindre VOLVO och MAN/Neoplan marknadsandelar - speciellt i extremt snabbt växande europäiska fjärrbusstrafik.

Kurra-Gurra

Citat från: bussexperte skrivet 14 december 2015, 14:42:55 PM
I Tyskland finns vissa resbyran som har (nästan) hela flottan fra Neoplan, f.ex. http://www.nussbaum-reisen.de/unternehmen.html  i Augsburg.

Dom vill bli en "premium-resbyran" och betaler därför lite mer för bussarna ocksa.
Jag såg en kort dokumentär av "BUS-fahrer magazin om en gubbe som körde fjärrbuss hos just Nussbaum åt Meinfernbus, och det var också med en Cityliner. På hemsidan kan man se att de har flera Cityliner och tillochmed en Skyliner målade i grönt för Meinfernbus. Du brukar ju själv påpeka att det viktigaste i fjärrbusstrafiken är ett lågt biljettpris. Kör man även andra resor med dessa bussar, eller har man fått dessa till ett mycket bra pris för att man är en lång och trogen kund?

Men MAN-marketing satsar offenbart mer pa MAN-bussarna. Titta f.ex. här:
https://www.google.es/search?q=man+mannschaftsbus&rlz=1C1KMZB_enDE526DE526&espv=2&biw=1280&bih=923&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj0-ePltNvJAhULuBoKHTB3B8AQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=_
MAN samarbete med manga futbollklubbarna och bjuder pa normalt "gamla billiga" Lions Coach modellen som buss för spelare och fans. Namnet "Neoplan" spelar ingen roll i marketing. Fragan är, om det finns namnet Neoplan i 10 eller 20 ar ocksa... .
Att MAN har misslyckats med marknadsföringen av hela sin bussverksamhet är bara att konstatera. Du postade ju en annan tråd om att tyska MAN sparkat sin chef, men sen svarade du inte mer i tråden  :P
MAN verkar inte ha något större intresse av att bygga upp ett bra rykte om sin verksamhet. För ett par veckor sedan skrev jag och frågade om broschyrer över aktuellt modellprogram. Mercedes-Benz och VanHool skickade mig broschyrer på ett par dagar, och även ett brev där de tackade för visat intresse! VanHool skickade tillochmed  ed ett fint häfte om sin stolta historia, och sina nya modellprogram TX och EX. Scania tog det ungefär två veckor p.g.a att de endast har ett dåligt kontaktformulär och ingen e-postadress på sin hemsida, men de skrev tillbaka till mig och frågade efter min adress, sedan skickade även Scania sina broschyrer. VDL svarade att de tyvärr inte hade några tryckta broschyrer, men skickade en länk till online-brochyrer, och kontakter till deras säljare. MAN har fortfarande inte svarat över huvud taget! På så sätt får man knappast sälja speciellt många bussar. Om de inte skärper till sig kommer deras enda kunder i framtiden vara insolventa bolag som måste handla MAN p.g.a att de inte får handla hos någon annan. Neoplan som premiummärke kommer att gå fetbort då!

Vad saknas i MAN-Neoplan turistbuss/fjärrbussprogrammet är
- en stor och billigt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser
Mitt förslag: Bättre samarbete och gemensamt försäljning med Beulas eller Ayats eller Irmaos Mota eller en kinesisk bussproducent (där finns ca. 30 olika, 5, 6, 7 bjuder pa ocksa dubbeldäckare redan)
- en stor och billigt modernt 15m turist-/fjärrbuss med ca. 65 platser som konkurranse till VDL-FHD2-148, vanHool-Altano eller SETRA-519HD
Mit förslag: Bättre samarbete och gemensamt försälljning med en sydeuropäisk eller kinesisk bussproducent. F.ex. modellen Sunsundegui SC7,
finns oftast i Spanien - men inte i övrigt Europa  ( http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN7169.jpg
http://www.sunsundegui.com/wp-content/uploads/DSCN6481.jpg  http://photo.via-mobilis.com/30/5/666508-usado.jpg)..
Detta kan vara delvis en bra strategi gällande dubbeldäckare för ren linjetrafik, att samarbeta med någon separat karosspåbyggare, men för premium-dubbeldäckare har man ju Skylinern i sitt sortiment. De borde satsa på att marknadsföra den då! Men som sagt, det är svårt att sälja bussar för fem miljoner kronor om man inte ens orkar dela ut broschyrer... :-X

Beträffande 15meters-turistbussen tycker jag att man borde bygga en 15 metersvariant av Lion's Coach (billigt prissatt) och en 15 metersvariant av Tourliner (lite dyrare, lite finare, men ändå rimligt prissatt) man kan ta bort 13,20 meterslängden, Det är knappt nån som beställer den iallafall. Kör med 12 meter, 13,8 meter och 15 meter rakt av! 8)

Det gamla system att sälja endast chassis och hjälpa ej karossproducenten med försäjlning, finansiering m.fl. är ej längre sa framgangsrik. Gäller ocksa för VOLVO... . Om man inte förbättre samarbete blir det mer och mer Evobus och Scania - och mindre VOLVO och MAN/Neoplan marknadsandelar - speciellt i extremt snabbt växande europäiska fjärrbusstrafik.
MAN är ändå ett rätt populärt chassie att bygga på för små busstillverkare. I och med att MAN har ett eget premiummärke i Neoplan blir det då litegrann så att man konkurrerar med sig själv. Man kanske skulle ta bort namnet Neoplan helt och kalla Cityliner och Skyliner för MAN istället, och helt avveckla Tourliner och Jetliner

bussexperte

Här kan du ser alla Meinfernbus/Flixbus-bussarna med bild:

http://www.fernbusgalerie.de/MFB_9.html
Där finns alla Busspartner alphabetisk pa 16 sidor.

Men Nussbaum-Reisen är ej typisk - det flesta bussföretaget väljer SETRA 516/2 och 431 DT, Tourismo L, LionsCoach L eller VDL Futura för fjärrbusstrafik.

Alla gröna bussarna i flottan fran varje busspartner är i fjärrlinjetrafik normalt varje helg (fredagar/söndagar). Som reserve-/ersättningsfordon finns oftast normala bussarna fra busspartner (ej grönt färg). Jag har ej info om prisen - offenbart var ocksa Nussbaum-Reisen Neoplan nu för dyrt - nyaste bussen (ej bild - men finns redan i listan) är en Lions Coach... .

Till 15m varianten: LionsCoach, Jetliner, Tourliner - det är allt gamla modellerna - nu är det tid för en nytt modell... . Skyliner och Cityliner är optisk aktuellt - men allt annars fra MAN-Neoplan ej. Samma problem har Evobus med Mercedes-Tourismo, där är det ocksa tid för att utveckla en optisk nytt modell. Saknas tillsvidare ocksa riktiga varianter speciellt för boomande fjärrbusstrafik i Europa med rörelsehindradehissen, professionellt linjebeskyltningssystem m.fl. och allmänt mangler det med interdecker (Typ Altano) och dubbeldäckare som behövs ej hiss.
(Fra 1.1.2016 (= nu !) är det hissplikt eller laggolv vid alla nya fjärrbussarna !)

Kurra-Gurra

Mercedes Tourismo har knappt förändrats på 20 år! Detsamma gäller större delen av K-SETRAs modellprogram, samt VanHools modellprogram. Dessa tillverkare är alla i någon mån "premium-tillverkare", iallafall i turistbussklassen. Det är detsamma som med fina bilar som Mercedes, BMW, Audi och Jaguar. De är alla välkända premiumtillverkare med typisk design.

Varför ha en dyr buss, om ingen vet att den är dyr? Och hur skall folk världen över som kanske inte ens kan läsa och skriva kunna låta sig imponeras av ovanliga men dyra busstillverkare, speciellt nu när de flesta ser ut som modern, lyxiga vrålåk, tillochmed de kinesiska bussarna med kaffebryggare till motor! Här har Mercedes, SETRA och VanHool en oskattbar fördel. De ser nämligen likadana ut, år efter år efter år! En märkesentusiast kanske istället skulle säga att: "Den karaktäristiska designen har över tid varsamt mejslats fram med endast smärre tidstypiska karossförändringar" :P
Den typiska Porschen ser ju likadan ut idag som på Hitlers tid, ändå står varumärket mycket starkt!

Angående anpassning för rörelsehindrade tror jag snarare så att man kommer sätta in rullstolslyft i bussarna än köpa överdäckade modeller som VanHool Altano för att skjutsa rullstolsbundna på nedervåningen bakom föraren. För ärligt talat, hur ofta är det egentligen några rullstolsbundna som åker med? Över huvud taget verkar överdäckade busar vara på utdöende, som vi diskuterat i tråden om överdäckare

Lars-Håkan_E

Den nuvarande MB Tourismo karossen kom 2007/2008 däremot Travego kom 2000 och förändrades väldigt varsamt 2008.

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2015, 21:09:57 PM
Den nuvarande MB Tourismo karossen kom 2007/2008 däremot Travego kom 2000 och förändrades väldigt varsamt 2008.
Jo, men även innan dess såg den ungefär likadan ut. Och tillomed i föregångaren O404 syns grunddragen hos Tourismo. Faktiskt är MB Tourismo en av få bussar jag skulle känna igen om jag enbart fick känna på den med förbunda ögon. Och Travegon är karossmässigt mest en pimpad Tourismo... :-X

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 15 december 2015, 22:02:36 PM
Jo, men även innan dess såg den ungefär likadan ut. Och tillomed i föregångaren O404 syns grunddragen hos Tourismo. Faktiskt är MB Tourismo en av få bussar jag skulle känna igen om jag enbart fick känna på den med förbunda ögon. Och Travegon är karossmässigt mest en pimpad Tourismo... :-X

Ja och Travegon känns lite som en onödig modell, lite andra plåtveck, andra strålkastare och sedan de opraktiska sneda bakre hjulhusen, Tourismon går ju att få med i princip samma utrustning och vill man ha något "värre" kan man ju köpa en S515HDH

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 december 2015, 22:23:06 PM
Ja och Travegon känns lite som en onödig modell, lite andra plåtveck, andra strålkastare och sedan de opraktiska sneda bakre hjulhusen, Tourismon går ju att få med i princip samma utrustning och vill man ha något "värre" kan man ju köpa en S515HDH
Jag tror att anledningen till att MB bygger Travego är p.g.a att Mercedes-Benz är ett av världens starkaste varumärken, alla kategorier och nästan lika välkänt som ex.vis Coca-Cola. Och bland tunga fordon och i synnerhet bussar och busschassien det starkaste i världen. Det är mest i nord- och västeuropa som SETRA är ett "bättre" märke, i många delar av världen är ju SETRA helt okänt, där är premium lika med MB, t.ex i Större delen av Asien, Amerika, Afrika etc. Sen tror jag man säljer en hel del Travego i västeuropa till åkerier som vill ha en "Lyxig" buss av ett "Helt Ok" varumärke, men kanske inte nödvändigtvis det allra dyraste...

bussexperte

Angående anpassning för rörelsehindrade tror jag snarare så att man kommer sätta in rullstolslyft i bussarna än köpa överdäckade modeller som VanHool Altano för att skjutsa rullstolsbundna på nedervåningen bakom föraren. För ärligt talat, hur ofta är det egentligen några rullstolsbundna som åker med? Över huvud taget verkar överdäckade busar vara på utdöende, som vi diskuterat i tråden om överdäckare

Mhmmmm - befolkningen blir äldre och äldre i framtiden och speciellt fjärrbussarna blir mer och mer populärt ocksa vid denna aldersgrupp. Problem med hissen är, at man maste räkna ca. 10 min komplett för in- och 10min komplett för avstigning. Du kan gärna testa systemet vid nästa bussmässan. Och tillsvidare kan det bli en stort problem med daligt vädtret, snö, is oväder m.fl. - där finns en stor halet flera minuter mitt i bussen - sa jag vill ej sitta där i närheten... . Och precis p.g.a. at man använder liften ej oftast är det ösäkert om den fungerar om man behövs plötsligt. Sa har bussen snabbt stor forsening... .

Sa normaltvis maste nu marknadsandelen fra överdäckare och dubbeldäckare stiger kraftigt speciellt för fjärrbusstrafik men kanske ocksa at en stor del fra bussbolaget väljer billigare "normala" busserna med hiss i framtiden. Men hissen i bussen är mer en theoretisk lösning som alla hoppas att man maste ej använder dom.
--------------
Aktuella Travego-modellen behövs egentligen ej - genom att alla fjärrbussbolaget beställar Tourismo - är marknadsandelen fra Travego minimalt. Samma var det med redan inställda Starliner fra Neoplan.

Men Evobus maste renoveras designen fra Tourismo - titta pa alla konkurrenterna (utom MAN) som har utvecklat nya moderna modellerna ocksa i billigt segmentet. Travego kan ersättas genom en helt ny modernt 15m överdäckare som en modernt "Superhochdecker" för extremt langt turistresor samt boomande fjärrbusstrafik. Det stämmar at överdäckare var ursprungligt en nästan en utdöende bussmodell - men tiden har ändrats nu - i framtiden beställas flera tusen nya fjärrbussarna i hela Europa med rörelsehindrade krav och endast en mindre del "normala" turistbussar för charter, beställningstrafik, normala bussresor, transfer m.fl. .

Titta pa Polskibus, Postbus.de eller Abildskou - dom har delen fra flottan nu med vanHoolAltano eller PlaxtonElite-i överdäckare som kan Evobus ej erbjuder.