vem köper egentligen Neoplan?

Startat av Kurra-Gurra, 13 december 2015, 20:21:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

Citat från: bussexperte skrivet 22 december 2015, 14:47:32 PM
Jomen - ta det lugnt alla... :)
Normaltvis är svenskarna lugna personer och ej sa hitsigt som sydländiska människorna av typ "Diego Simeone" ?
Ja men vi är även bussförare, så det är förklaringen till temperamentet  ;)

Fakta Neoplan:
- Cityliner/Skyliner är en fra bäst turist-bussarna i design och komfort inne och ute, men Jetliner och Tourliner spelar nästan ingen roll mer
- där finns i hela Europa en antal stamkunder som köpa normaltvis endast Neoplan
- men fakt är ocksa at man under senaste 3 aren har förlorat en antal stamkunder som har nu köpt andra bussmärke
(f.ex. Berlinlinienbus, Abildskou, Lavprisekspressen.no, Ekolines.net) och speciellt i boomande dubbeldäckare-marknaden / fjärrbuss-marknaden i Europa spelar man nästan ingen roll mer - men Setra och vanHools fabriker är samtitigt överlastat upp till minst Juni 2016 !
- fjärrbussmarknaden är numera mycket viktigare än turistbussmarknaden - men för ungdomer, studerande, studenter och flyktningar som är ca. 80% av passagerare i fjärrbussarna är Cityliner och Skyliner överkvalificerad. Neoplan-MAN saknas en bra, billigt och modernt 15m fjärrbuss med ca. 65-70 platser samt en bra, billigt, stort och modernt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser.
- och man har ocksa intrycket at MAN satsar framförallt i framtiden pa MAN och ej mer i stor sätt pa Neoplan och der blir pa langt sikt problematisk om man har ej modellerna som är bra passande för boomande fjärrbusstrafik. Antalet klassika resbyran som bjuder pa lyxiga bussresor speciellt i Neoplan-bussarna blir mindre och mindre... .
Jag tror, som jag sagt tidigare, att det Största problemet med MAN/Neoplan inte är själva bussarna, utan att de är mycket dåliga på att marknadsföra sina bussar! Man borde intressera sig för varför dessa stamkunder nu har valt bort Neoplan! Att bygga Cityliner/Tourliner/Lions Coach i en 15-metersvariant borde vara en enklare sak att göra!
Fakta andra bussmärke:
- Om man titta pa alla turistbussmärke i Europa är det numera Tourismo/Travego och MAN-LionsCoach som är det flest gamla modellerna optisk. Nästan alla andra konkurrenterna har nya modellerna i fräsk design. Resultaten är f. eks. att under 2015 nästan alla fjärrbussbolaget har köpt Setra 516/517 i fräsk design och ej Tourismo i gamla design mer - dessutom Mercedes är mycket mer bra bekannt i folket än Setra. Och LionsCoach försäjlning har kraftigt sänkat under 2015. Vinnare efter Evobus har varit framförallt Scania men ocksa VDL.
I Sverige har VDL tagit stora marknadsandelar, man har satsat på den nordiska marknaden sedan man slog ihop alla sina varumärken Bova/Berkhof/Jonckheere/Kuster etc. till ett enda märke, VDL. MB Tourismo säljer även bra i Sverige, bättre än sina Setra-syskon, trots sin gamla design. Jag tror att Setra är lite i dyraste laget för Sverige...
(Observera att ovanstående inte är en sågning av SETRA)

Ersa

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 17:17:45 PM
I Sverige har VDL tagit stora marknadsandelar, man har satsat på den nordiska marknaden sedan man slog ihop alla sina varumärken Bova/Berkhof/Jonckheere/Kuster etc. till ett enda märke, VDL. MB Tourismo säljer även bra i Sverige, bättre än sina Setra-syskon, trots sin gamla design. Jag tror att Setra är lite i dyraste laget för Sverige...
(Observera att ovanstående inte är en sågning av SETRA)

Är det verkligen så att Setra är så dyra jämfört med t.ex inhemska Volvo som många påstår är billigast i inköp och långtidsdrift? Jag vill inte påstå att det är en myt, men samtidigt är jag inte alls säker på att prisskillnaden skulle vara så hög som många påstår. Om en Volvo 9700 i förortsutförande går lös på 3 000 000 kr styck (källa nedan) trots att man är storkund och köper ett 30- 40-tal likadana vid samma tillfällen... är det då verkligen så dyrt att i jämförelse köpa och köra Setra eller Mercedes? Även dessa finns ju i lokaltrafiksutförande.

"Det här är en stor investering för oss, varje buss kostar drygt tre miljoner kronor, säger driftchef Mattias Hellman, affärsutvecklare Mathias Eriksson och verkstadschef Anders Karlsson. "
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3360816-atta-nya-bussar-rullar-i-hallstavik

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2015, 17:32:34 PM
Är det verkligen så att Setra är så dyra jämfört med t.ex inhemska Volvo som många påstår är (1)billigast i inköp och (2)långtidsdrift? Jag vill inte påstå att det är en myt, men samtidigt är jag inte alls säker på att prisskillnaden skulle vara så hög som många påstår. Om en Volvo 9700 i förortsutförande går lös på 3 000 000 kr styck (källa nedan) trots att man är storkund och köper ett 30- 40-tal likadana vid samma tillfällen... är det då verkligen så dyrt att i jämförelse köpa och köra Setra eller Mercedes? Även dessa finns ju i lokaltrafiksutförande.

"Det här är en stor investering för oss, varje buss kostar drygt tre miljoner kronor, säger driftchef Mattias Hellman, affärsutvecklare Mathias Eriksson och verkstadschef Anders Karlsson. "
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3360816-atta-nya-bussar-rullar-i-hallstavik
Inköpspriset är nog en bra bit högre än motsvarande Volvo, men utslaget över hela sin livslängd är kanske Setrorna billigare! Setran får man ju bra betalt för när det är dags att sälja den. t.ex...
Men nog är Setrorna dyrare än Mercedes, även i långtidsdrift. Lite extra betalar man ju trots allt för "Premiumbuss" ;)

bussexperte

Om VOLVO är sa dyrt sa är det klart at det finns nästan ingen framgang i tyskland... - det finns olika andra 13-14m turistbussar för ca. 220.000 - 260.000 €... .

Vi har nu ca. 900 nya fjärrbussarna i Tyskland - nästan alla byggd 2012-2015 och där finns endast 2 stycken VOLVO 9700 vid Höhner Reisen... .

John P

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2015, 17:32:34 PM
Är det verkligen så att Setra är så dyra jämfört med t.ex inhemska Volvo som många påstår är billigast i inköp och långtidsdrift? Jag vill inte påstå att det är en myt, men samtidigt är jag inte alls säker på att prisskillnaden skulle vara så hög som många påstår. Om en Volvo 9700 i förortsutförande går lös på 3 000 000 kr styck (källa nedan) trots att man är storkund och köper ett 30- 40-tal likadana vid samma tillfällen... är det då verkligen så dyrt att i jämförelse köpa och köra Setra eller Mercedes? Även dessa finns ju i lokaltrafiksutförande.

Det är ju Volvo 8900 LE som det handlar om  i artikeln och dessa  kostar drygt 3 miljoner/ styck.
Bussförare på Nobina Trollhättan.