Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: P.Ek skrivet 23 november 2015, 23:10:45 PM

Titel: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: P.Ek skrivet 23 november 2015, 23:10:45 PM
Man kan sedan en tid tillbaka åtminstone se de nya tidtabellerna för linje 783 och 801-898 på sl.se. Tänkte att de som vet om förändringar i andra områden i länet även kan kommentera här lite allt eftersom. De flesta områden verkar skifta den 11/1, så det kanske dröjer någon vecka innan dessa tabeller dyker upp på nätet. Skriver iaf lite snabbt de förändringar jag hittade bland 800-linjerna (dessa börjar gälla 13/12):

Linje 811 verkar läggas ner och ersättas av 801 (får trafik hela dagen alla dagar + tar över snutten till Storkällan) och nya turer på 816.
Linje 812 och 813 blir 812C och 813C, dessutom får den senare fåtal turer i motrusningen Vattugatan - Tyresö C och tvärtom.
Linje 824 förlängs från Tyresö C till Tyresö strand samtidigt som 816 försvinner på delsträckan.
Linje 818 blir 818C och får uppehåll vid Norra Sköndal. Mellan kl 6:30-8:00 startar varannan tur vid Djurgårdsvägen istället för Brandbergens centrum.
Linje 819 förlängs till Brevikshalvön och ersätter 805 som försvinner.
Linje 821 och ev någon mer linje får 60- ist för 40-minuterstrafik dagtid vardagar.
Linje 872 blir röd linje 802 och får uppehåll vid Nyboda skola.
Linje 873/875 reduceras till vardera 10-minuterstrafik i rusningen.

Linje 839 och 846 blir delvis anropsstyrda, gäller sträckan till Smådalarö (839) samt Årsta slott (846).
Linje 845 blir anropsstyrd i sin helhet.

Linje 809 verkar bli kraftigt reducerad i morgonrusningen. Kvartstrafik från Svartbäcken kl 6-9 ist för tidigare 5- samt 7,5-minuterstrafik, då varannan tur nu istället startar vid Skyttens gata i Brandbergen.

Många av dessa nyheter har det redan skrivits om tidigare medan andra verkar ha varit mindre omtalade. Förändringarna innebär flera nya effektiva linjedragningar samtidigt som det verkar bli en generell minskning av turtätheten runtom i området.


//P.Ek
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: rengmark skrivet 25 november 2015, 17:13:23 PM
Även linje 401 finns.
Jag hittar däremot inte nya? linje 145 Liljeholmen-Telefonplan.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Fredde skrivet 25 november 2015, 18:56:18 PM
Citat från: rengmark skrivet 25 november 2015, 17:13:23 PM
Även linje 401 finns.
Jag hittar däremot inte nya? linje 145 Liljeholmen-Telefonplan.

Linje 145 är ny från 14/12 och beräknas trafikeras i ca 1,5 år. Fritt ur minnet vill jag minnas att den trafikerar Årstaberg-Telefonplan mellan ca kl. 9-15 och efter ca 19. Innan kl. 9 och mellan 15-19 trafikerar den till/från Liljeholmen. Lördag och söndag trafikerar den dock inte Liljeholmen.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 25 november 2015, 19:54:35 PM
Citat från: Fredde skrivet 25 november 2015, 18:56:18 PM
Linje 145 är ny från 14/12 och beräknas trafikeras i ca 1,5 år.

Av vilken anledning då?
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Nico skrivet 25 november 2015, 20:26:51 PM
Man stänger av bron där Västberga allé passerar över Åbyvägen. Ska vara avstängt omkring 1 1/2 år pga brorenovering. Då 165 och 143 får andra körvägar så måste man kompensera för det så området inte blir av med all busstrafik.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Fredde skrivet 25 november 2015, 20:28:18 PM
Lite mer info om projektet:
http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Vastberga-alle1/ (http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Vastberga-alle1/)
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: igel skrivet 28 november 2015, 22:49:41 PM
Här är SLL:s slutrapport för trafikförändringar som kom 2/11-15.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-12-08/p19-Info-Trafikforandringar.pdf (http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-12-08/p19-Info-Trafikforandringar.pdf)
Det är väl en god gissning att trafikförändringarna för Arrivas områden som börjar gälla i 11/1 kommer att se ut som i förslaget.

I Norrort finns det ett antal linjeförändringar. Intressant att notera är att linje 609 som var en ihopslagning av linje 609 och 156. För att minska antalet linjer som hade sin starthållplats i Danderys sjukhus. Och som ifrågasattes av flera på detta forum, om inte detta skulle bli en väldigt lång och störningskänslig linje. Nu "Dela [SL] upp linje 609 vid Danderyds sjukhus för att få bättre tidshållning på linjen som är lång och störningskänslig". Den andra stora förändringen vid förra tidtabellsskiftet var att linje 603 fick en ny väg genom Kista, detta ifrågasattes också här om det var en bra sträckning med hänsyn till resandemönstret då den missade både Helenelunds station och Kista centrum. Nu återgår linjen till sin gamla sträckning på grund av framkomlighetsproblem. Och som resenär kan jag säga att det kunde ta 30min från avfarten Helenelund på E4 till första hållplatsen i Kista. Någon borde kanske ha åkt sträckan en vardagmorgon innan linje lades om, för att studera köläget.

Sedan stuvar man om flera linjer i Täby - Arninge mera bestämt. Där har Arriva stuvat om linjer tidigare.  629 och 615 bytter sträckning med varandra i arninge. Och 615 får därmed Kulla vägskäl som slutstation. och en ny linje 683 trafikerar 629 gamla sträckning mellan Kulla vägskäl och Åkersberga. Plus några andra omstuvningar i Täby. 
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 29 november 2015, 00:39:05 AM
Från sida 114 av 115 i pdf-filen:
"Linje 621 (Danderyd sjukhus-) Åkersberga - Norrtälje
Kommunen ser fördelar med att ha en genomgående linje där resenären inte behöver byta vid Åkersberga station för resa vidare till Stockholm. Kommunen anser det även viktigt att en eventuell försämring i form av indragen trafikering sträckan Åkersberga – Danderyds sjukhus i sådant fall ersätts med ökade resurser på motsvarande sträckning med annan linje.
Svar: Detta hade vi inte möjlighet att genomföra till nästa tidtabellskifte, men vi tar med oss synpunkten inför kommande förändringar".





Vad menas här? Blir 621 nedkortad till Åkersberga eller inte? Vad är det SL inte hade möjlighet att genomföra? Den sedan 3-4 år planerade avkortningen? Eller försöken att förhindra avkortningen?
Sånt här vore det ju onekligen bra för ledning och personal på de trafikföretag som kör helgavgångar på 621 att veta i någorlunda god tid...
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 november 2015, 09:58:52 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 november 2015, 00:39:05 AM
Från sida 114 av 115 i pdf-filen:
"Linje 621 (Danderyd sjukhus-) Åkersberga - Norrtälje
Kommunen ser fördelar med att ha en genomgående linje där resenären inte behöver byta vid Åkersberga station för resa vidare till Stockholm. Kommunen anser det även viktigt att en eventuell försämring i form av indragen trafikering sträckan Åkersberga – Danderyds sjukhus i sådant fall ersätts med ökade resurser på motsvarande sträckning med annan linje.
Svar: Detta hade vi inte möjlighet att genomföra till nästa tidtabellskifte, men vi tar med oss synpunkten inför kommande förändringar".





Vad menas här? Blir 621 nedkortad till Åkersberga eller inte? Vad är det SL inte hade möjlighet att genomföra? Den sedan 3-4 år planerade avkortningen? Eller försöken att förhindra avkortningen?
Sånt här vore det ju onekligen bra för ledning och personal på de trafikföretag som kör helgavgångar på 621 att veta i någorlunda god tid...

Man måste ju nästan läsa denna text i förhållande till remissen i februari (som väl finns i annan tråd). Men av "besparingsförslaget" senare framgick ju att man inte inför några förändringar på linjen det här tidtabellsskiftet, så det blir ingen förändring med andra ord.

Det är ju också något fascinerande med Trafikförvaltningen. Ibland verkar man tveka åratal för att genomföra relativt små förändringar, andra genomförs utan att man knappt tänkt (såsom besparingsförslaget som kom för några månader sedan).

Enda problemet med att dra in 621 är ju morgonavgången på helgerna till Danderyd, där man inte hinner (saknas bussförbindelse även för de som bor lokalt i Åkersberga) till tåget för att hinna börja morgonpasset klockan 7. Troligen måste man då sätta kravet på Arriva att köra någon lokal tur i sådana fall och tidigarelägga avgången på 621 något. Värdet av det blir ju därför ganska litet.




Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 29 november 2015, 18:48:24 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 november 2015, 09:58:52 AM
Man måste ju nästan läsa denna text i förhållande till remissen i februari (som väl finns i annan tråd). Men av "besparingsförslaget" senare framgick ju att man inte inför några förändringar på linjen det här tidtabellsskiftet, så det blir ingen förändring med andra ord.

Det är ju också något fascinerande med Trafikförvaltningen. Ibland verkar man tveka åratal för att genomföra relativt små förändringar, andra genomförs utan att man knappt tänkt (såsom besparingsförslaget som kom för några månader sedan).

Enda problemet med att dra in 621 är ju morgonavgången på helgerna till Danderyd, där man inte hinner (saknas bussförbindelse även för de som bor lokalt i Åkersberga) till tåget för att hinna börja morgonpasset klockan 7. Troligen måste man då sätta kravet på Arriva att köra någon lokal tur i sådana fall och tidigarelägga avgången på 621 något. Värdet av det blir ju därför ganska litet.

Ja, det blir verkligen underligt ibland. Nedkortning av 621 till innanför "trafikområdesmuren" har ju varit på tal kontinuerligt sedan åtminstone 2012, och då är det främst de sena avgångarna på lördags- och söndagskvällar kvällar man pratat om.
I övrigt är det tråkigt att man aldrig verkar komma igång med att börja prioritera 639 på allvar under detta avtal. Men bra att man är tydlig med att det inte ska läggas något krut på den i stort sett helt onödiga satsningen på en direktbuss Norrtälje-Rimbo-Arlanda.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 november 2015, 19:45:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 november 2015, 18:48:24 PM
Ja, det blir verkligen underligt ibland. Nedkortning av 621 till innanför "trafikområdesmuren" har ju varit på tal kontinuerligt sedan åtminstone 2012, och då är det främst de sena avgångarna på lördags- och söndagskvällar kvällar man pratat om.
I övrigt är det tråkigt att man aldrig verkar komma igång med att börja prioritera 639 på allvar under detta avtal. Men bra att man är tydlig med att det inte ska läggas något krut på den i stort sett helt onödiga satsningen på en direktbuss Norrtälje-Rimbo-Arlanda.

Jo, men de avgångarna fyller ju lite samma funktion (att kunna komma hem från arbetspasset på Danderyd). Men de ligger ju så sent ändå jämfört med passens, så där finns det ju ingen större vinst att ha dem kvar. Men jag antar att det är en del som jobbar i Arninge också, och har det lite knöligt att ta sig hem?

Sedan ser man ju också det röriga med att det är olika avtal. 621:s avgångar till Danderyd ersattes ju i huvudsak med 626. Och det är ju det naturliga att den linjen borde överta trafiken med bytesmöjlighet, är ju mycket effektivare än att Nobina ska ha enstaka Danderydsturer dit man inte har några andra trafikeringar.

Fast man skriver ju ändå rätt "vänligt" om att man vill prioritera 639 - även om man inte vill göra den till Stomlinje. Det har jag dock förståelse för och tycker nog är vettigt - för alla nya regionvagnar gäller ju komfortmässigt ändå samma krav som för stomlinjer. Men där tycker jag ju också faktiskt att man har satsat - går ju betydligt fler avgångar än före Nobinas tid.

Nä, någon direktlinje till Arlanda finns ju inget skäl till; den största gruppen är ju vaneresenärer och för dem är ju inte ett bussbyte som fungerar något större problem. Är ju faktiskt ett riktigt klokt sätt att använda resurserna på att samnyttja fordon mellan Uppsala länstrafik och SL på sträckan. Möjligen då på sikt att man kanske skulle "köpa" till några avgångar på vardagar där det inte finns passning. Men det brukar ju inte vara proppfulla avgångar heller å andra sidan. Det skulle  väl dock vara en viss vits att veta att det alltid finns bytesmöjlighet till Arlanda från 677.

I sådana fall skulle det vara mycket vettigare att satsa på en busslinje till Arlanda från Åkersberga/Täby/Vallentuna. Där finns en betydligt större potential och med i dag många byten som anses besvärliga. Inte minst är det betydligt bättre och billigare än att bygga ut Roslagsbanan dit.

Ett enkelt och relativt billig sätt vore att förlänga vissa avgångar på 610 till Arlanda. På sikt kunde man dock tänka sig någon mer snabbare variant från Åkersberga och kanske också från Täby.



Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 29 november 2015, 21:30:59 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 november 2015, 19:45:33 PM
Fast man skriver ju ändå rätt "vänligt" om att man vill prioritera 639 - även om man inte vill göra den till Stomlinje. Det har jag dock förståelse för och tycker nog är vettigt - för alla nya regionvagnar gäller ju komfortmässigt ändå samma krav som för stomlinjer. Men där tycker jag ju också faktiskt att man har satsat - går ju betydligt fler avgångar än före Nobinas tid.

Nä, någon direktlinje till Arlanda finns ju inget skäl till; den största gruppen är ju vaneresenärer och för dem är ju inte ett bussbyte som fungerar något större problem. Är ju faktiskt ett riktigt klokt sätt att använda resurserna på att samnyttja fordon mellan Uppsala länstrafik och SL på sträckan. Möjligen då på sikt att man kanske skulle "köpa" till några avgångar på vardagar där det inte finns passning. Men det brukar ju inte vara proppfulla avgångar heller å andra sidan. Det skulle  väl dock vara en viss vits att veta att det alltid finns bytesmöjlighet till Arlanda från 677.

Visst har mycket förbättrats på 639. T.ex kan det bli säkerhetsbälten i alla bussar på motorvägslinjen (redan?) efter nyåret 2016. Det ni! ;) Men Trafikförvaltningen följer ju ändå inte alls sina egna riktlinjer för stombusstrafiken. Tvärtom.
639 har täta avgångsintervaller, gott om resenärer och blev VBP samtidigt som 676. Men stomlinjesatsningen sitter fortfarande långt inne, och brukar förkastas pga att söndagstrafiken är för gles. Den måste upp i 60-minuterstrafik på söndagar för att kunna få bli blå, påstås det.
677 och dåvarande 807 har aldrig haft gott om resenärer. Vilket antagligen bidrog till att den aldrig blev VBP. Som 807 och än idag består turtätheten av 120-minuterstrafik på söndagar. Men här fanns inga hinder att låta linjen bli blå i augusti 2008.

Hade jag personligen fått ändra om i trafiken de senaste 10 åren (givetvis med en enorm budget) så hade jag nog styrt ner 677 via Arlanda till Märsta pendeltågsstation redan augusti 2008, och låtit UL få ta hand om att knyta ihop sina 806 och 186. Samt att blåa 675 fått börja trafikera Rimbo-Stockholm vid samma tidpunkt, medan 639 kortats ner till "bara" de fem milen Hallstavik-Rimbo, ev låta dessa röda fordon köra vidare på 647 eller bibehållna 625 mellan Hallstavarven.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 november 2015, 19:04:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 november 2015, 21:30:59 PM
Visst har mycket förbättrats på 639. T.ex kan det bli säkerhetsbälten i alla bussar på motorvägslinjen (redan?) efter nyåret 2016. Det ni! ;) Men Trafikförvaltningen följer ju ändå inte alls sina egna riktlinjer för stombusstrafiken. Tvärtom.
639 har täta avgångsintervaller, gott om resenärer och blev VBP samtidigt som 676. Men stomlinjesatsningen sitter fortfarande långt inne, och brukar förkastas pga att söndagstrafiken är för gles. Den måste upp i 60-minuterstrafik på söndagar för att kunna få bli blå, påstås det.
677 och dåvarande 807 har aldrig haft gott om resenärer. Vilket antagligen bidrog till att den aldrig blev VBP. Som 807 och än idag består turtätheten av 120-minuterstrafik på söndagar. Men här fanns inga hinder att låta linjen bli blå i augusti 2008.


Nja, 120-minuterstrafiken på helger godkänner man enligt riktlinjerna. Vad 639 inte når upp till är att det inte är timmestrafik under mellantrafikstid till/från Hallstavik. Att det är timmestrafik från Rimbo bidrar ju snarare till att det inte ska vara en stombuss.

Sedan åter är det väl Trafikförvaltningens något otydliga idé att få in allting i konceptet. Nu går man ju dock ifrån att i huvudsak radiella linjer ska vara stomlinjer. Exempelvis återfår ju 872 sitt gamla nummer 802. Nu är ju kravet att det måste vara en tvärlinje. Enda sättet som man kan behålla 676 som stomlinje i framtiden är ju genom att dra den till Hemmesta och få en trafik som inte fungerar. Men vad gör man inte för att kunna få in linjerna i sitt koncept. :)

Tycker Köpenhamn har gjort en mycket bättre lösning med sitt R-koncept. Där likställer man ju spårbunden (läs lokalbanorna) med busstrafiken utåt länet och det får helt enkelt vara ett särskilt koncept skiljt både från S- och A-linjerna. Betydligt tydligare och vettigare tänkt.

Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: at1981 skrivet 30 november 2015, 20:52:02 PM
Hejsan!


Jag vill passa på att tipsa om Resrobots hemsida där resor finns sökbara för t.ex. Nacka/Värmdö fr.o.m. 11/1-16 medan
SL väljer att dölja och hemlighålla motsvarande information för sina passagerare. Resorobot måste ju ha fått den informationen
från någonstans. (Märkligt att t.ex. Resrobot är snabbare än SL på att förmedla just SL-information.)
(T.ex. kunde Resrobot hitta resor på linje 435C från Hemmesta till Cityterminalen men inga returresor. Misstänker att 435C kommer att bli enkelriktad.)
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 november 2015, 22:56:21 PM
Citat från: at1981 skrivet 30 november 2015, 20:52:02 PM
Hejsan!


Jag vill passa på att tipsa om Resrobots hemsida där resor finns sökbara för t.ex. Nacka/Värmdö fr.o.m. 11/1-16 medan
SL väljer att dölja och hemlighålla motsvarande information för sina passagerare. Resorobot måste ju ha fått den informationen
från någonstans. (Märkligt att t.ex. Resrobot är snabbare än SL på att förmedla just SL-information.)
(T.ex. kunde Resrobot hitta resor på linje 435C från Hemmesta till Cityterminalen men inga returresor. Misstänker att 435C kommer att bli enkelriktad.)

Det senare framgår ju av om man läser den länkade filen

"Linje 435/435C Hemmesta – Slussen/Stockholm C
Linjen kortas av till att bara gå från Slussen istället för City eftermiddagar.
Turutbudet minskas samtidigt genom att trafikeringstiden dels senareläggs med cirka 15 minuter dels förkortas med cirka 15 minuter eftermiddagsrusning vardagar."

Vilket ju också finns inlagt i Resrobot - då det blir 5-minuterstrafik ca 16.30-17.20 mellan Slussen-Hemmesta. En mycket bra lösning, med tanke på hur få som åkt från City. Dock får man då den otydlighet som SL så länge velat undvika med olika start/slutdestination för samma linje. Detta har ju dock samtidigt aldrig varit något problem för 446, eller 809 och 815, 565, 551 etc som alla har suffix med andra start/slut-destinationer, så argumentet har ju inte varit så väl utarbetat i praktiken...
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: rengmark skrivet 01 december 2015, 01:17:39 AM
Citat från: igel skrivet 28 november 2015, 22:49:41 PM
Här är SLL:s slutrapport för trafikförändringar som kom 2/11-15.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-12-08/p19-Info-Trafikforandringar.pdf (http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-12-08/p19-Info-Trafikforandringar.pdf)
På sidan 41 står att 505 ska fortsätta till Östra Bergshamra via Ulriksdals värdshus och ersätta 503an. Undrar hur man når värdshuset från Ulriksdals station utan skaftkörning.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 01 december 2015, 06:46:39 AM
Citat från: Lars_L skrivet 30 november 2015, 22:56:21 PM
Dock får man då den otydlighet som SL så länge velat undvika med olika start/slutdestination för samma linje. Detta har ju dock samtidigt aldrig varit något problem för 446, eller 809 och 815, 565, 551 etc som alla har suffix med andra start/slut-destinationer, så argumentet har ju inte varit så väl utarbetat i praktiken...

639 har man dock aldrig varit rädda för att ha olika ändhållplatser (längst ut på linjen), trots att detta innebär ett evigt förklarande år efter år till förvånade resenärer vid Tekniska. Här är man istället otroligt nervösa inför tanken på att ge linjen två olika nummer som bryts i Rimbo. Samt lika nervösa av tanen att skylta linjen tydligt vid södergående riktning, t.ex med "Stockholm Ö". Även detta för att förarna ständigt ska behöva förklara fler ovana resenärer att "Stockholm" alltid betyder att huvudstadens centrum egentligen ligger på Valhallavägen?
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: igel skrivet 01 december 2015, 08:16:11 AM
Citat från: Ersa skrivet 01 december 2015, 06:46:39 AM
639 har man dock aldrig varit rädda för att ha olika ändhållplatser (längst ut på linjen), trots att detta innebär ett evigt förklarande år efter år till förvånade resenärer vid Tekniska.
n?
Kan ju jämföras med Åkersbergabussarna 624 och 628 där de kan ha antingen Danderyds sjukhus eller Stockholms som ändhållplats. Står det Stockholm så stannar de ej i danderyds sjukhus och vise versa. Vid Roslags Näsbytrafikplats passerar dessa, men där passerar också 670 och 680 och båda dessa kan man kliva av i danderyds sjukhus även om det står Stockholm. Och här är inte Stockholms samma plats, för 670, 676, 639 är det TEkniska högskolan och för 608, 624, 628, 680 är det Humlegården. Så nog fungerar det att ha olik hållplatser.   
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 01 december 2015, 09:18:37 AM
Citat från: igel skrivet 01 december 2015, 08:16:11 AM
Kan ju jämföras med Åkersbergabussarna 624 och 628 där de kan ha antingen Danderyds sjukhus eller Stockholms som ändhållplats. Står det Stockholm så stannar de ej i danderyds sjukhus och vise versa. Vid Roslags Näsbytrafikplats passerar dessa, men där passerar också 670 och 680 och båda dessa kan man kliva av i danderyds sjukhus även om det står Stockholm. Och här är inte Stockholms samma plats, för 670, 676, 639 är det TEkniska högskolan och för 608, 624, 628, 680 är det Humlegården. Så nog fungerar det att ha olik hållplatser.

Visst fungerar det. Om man är beredd på att förklara upplägget för de lite mer ovana och förvånade resenärerna. Mest varenda arbetsdag.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: ichessy skrivet 01 december 2015, 10:59:00 AM
Och nu efter 8 år, tar man upp denna frågan igen.
[quote

Vad avser planerat utbud återkommer Sollentuna till kravet på förbättrad
tvärtrafik. Viktigast är att den stombusslinje som finns med i planen för
stombussar mellan Täby och Sollentuna kommer till stånd. Det är den relation
mellan regionala kärnor som har sämst restidskvot idag och det är svårt att
förstå att den linjen inte prioriterats när stombussplanen ska genomföras.

Svar: Trafikförvaltningen delar synen på behov av förstärkta regionala
kopplingar på tvären mellan regionala kärnor och kommunala centra och
viktiga bytespunkter och önskar därför arbeta vidare tillsammans med
kommunerna och Trafikverket i syfte att försöka förbättra dessa kopplingar
och skapa en för ändamålet nödvändig infrastruktur men också ett tillräckligt
resandeunderlag i stråken
[/quote]

När Norrortsleden byggdes var meningen att linje 179 skulle förlängas till Täby, vilket inte har blivit av, som regionaltågstationen i Häggvik. Fortfarande står busshållplatserna tomma vid Hagbylunds trafikplats

https://www.google.se/maps/@59.4743599,17.9940667,3a,75y,282.38h,83.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1sgT1FfyD27M4aVQoiduSw-w!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DgT1FfyD27M4aVQoiduSw-w%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D314.34381%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Frågan är ju hur Häggvik Station kommer utvecklas och där väntar kommunen samt SLL beslut från Trafikverket hur det kommer bli med Södra uppgången och regionaltågstationen (som man förberett vid fyraspårsutbyggnaden och byggandet av Häggviksleden). Sedan planeras en linbana mellan Väsjön-Häggvik, som ska sluta vid Södra delen av Häggviks Station. Undra hur det kommer sluta?
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: F.Å skrivet 01 december 2015, 14:10:56 PM
Citat från: rengmark skrivet 01 december 2015, 01:17:39 AM
På sidan 41 står att 505 ska fortsätta till Östra Bergshamra via Ulriksdals värdshus och ersätta 503an. Undrar hur man når värdshuset från Ulriksdals station utan skaftkörning.

Det är väl remissvar/fråga från Solna stad som redovisas på den sidan. I svaret framgår att 503 behålls och att förlängd 505 inte blir enligt förslaget. Framgår också i redovisningen av trafikförändringar att 505 får ändhållplats Ulriksdals station efter ändrad körväg i Järvastaden. Ingen förlängning till Bergshamra (ännu).
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: rengmark skrivet 01 december 2015, 14:59:19 PM
Citat från: ichessy skrivet 01 december 2015, 10:59:00 AM

När Norrortsleden byggdes var meningen att linje 179 skulle förlängas till Täby, vilket inte har blivit av, som regionaltågstationen i Häggvik. Fortfarande står busshållplatserna tomma vid Hagbylunds trafikplats

Ja, SL föreslog detta redan 2007 men ännu har inget hänt. Se sidan 6 och linjeskiss i bilaga 1.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=100919 (https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=100919)
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: igel skrivet 01 december 2015, 20:41:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 december 2015, 09:18:37 AM
Visst fungerar det. Om man är beredd på att förklara upplägget för de lite mer ovana och förvånade resenärerna. Mest varenda arbetsdag.
-Går [680] till Tekniska högskolan.
-Ja.
(Rätt svar är: nej det gör den inte, den går till Humlegårde och Stannar vid Östra station.) ;) 
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 01 december 2015, 21:27:45 PM
Citat från: igel skrivet 01 december 2015, 20:41:17 PM
-Går [680] till Tekniska högskolan.
-Ja.
(Rätt svar är: nej det gör den inte, den går till Humlegårde och Stannar vid Östra station.) ;)

- Stannar 639 för avstigande vid Roslagstull vid södergående trafik?
- Nej, men 670 gör det
- Men 680 då?
- Nej
- Jaha, så det är bara de blåa linjerna som gör det? Även 676?
- Nej, bara den blåa 670. Inte blåa 676.
- Huh?

- '639 Rimbo' står det på din buss
- Ja
- Då går du till Hallstavik?
- Nej, bara Rimbo
- Men du kör väl till via Hallstavik till Rimbo!
- Nej... det blir lite bakvänt, då Rimbo ligger halvvägs till Hallstavik
- Om det står 639 måste den ju gå till Hallstavik!
- Nej, ungefär i genomsnitt går varannan tur till Rimbo, och varannan till Hallstavik.
- Jag förstår inte!
- Okej...

- Jag vill till Rimbo!
- Javisst! Då är det bara att hoppa på!
- Men det står ju Hallstavik på skylten?
- Ja, men vi passerar samt stannar i Rimbo, halvvägs till Hallstavik
- Jag tar nästa avgång! Det står Rimbo på den bussen!
- Okej...

- Vad betyder 'Stockholm'?
- I detta fall Tekniska högskolan
- Betyder skyltningen 'Stockholm' alltid Tekniska högskolan?
- Nej, på andra linjer kan det även betyda Humlegården
- Men de går väl inte parallellt med denna linje, så förväxling kan ske?
- Jo, det gör dem
- Huh? Men 'Stockholm' kan det väl stå på bussar som går in mot City?
- Nej, det gör det aldrig! På dessa står det alltid 'Stockholm C' eller 'Centralen".
- Va?
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Nico skrivet 01 december 2015, 22:16:04 PM
Tror "Centralen" numera är borta som destinstion, men kan ha fel.

Tidigare vill jag minnas att det var sagt att linjer som slutade på Vasagatan skulle ha destination "Centralen" medan de till Klarabergsgatan och Vattugatan skulle skylta "Stockholm C". 
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: ichessy skrivet 01 december 2015, 22:42:33 PM
Citat från: igel skrivet 01 december 2015, 20:41:17 PM
-Går [680] till Tekniska högskolan.
-Ja.
(Rätt svar är: nej det gör den inte, den går till Humlegårde och Stannar vid Östra station.) ;)

Går linje 683 mellan Åkersberga- Danderyds sjukhus? Hur kan jag missat att den linjen finns ::)? Det var min första tanke när jag såg detta på sida 33:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-12-08/p19-Info-Trafikforandringar.pdf

Man kan ju säga att de har en viss svårighet kring att formulera sig. SL linje 683 är i det här fallet SL linje 681. SL linje 683 gick innan linje 178 kom till på sträckan Mörby-Helenelund Station-Kista-Akalla-(Barkaby Station)-Jakobsberg Station, om jag inte har fel. Linjen var ju ganska ny i samband med att en väg under järnvägen vid Helenelunds Station inte hade funnits före år 1994. Innan dess vände linje 518 och 519 på vändplanen mellan järnvägen och motorvägen. Där står idag linje 528 i standby innan avgångstid. https://www.google.se/maps/@59.4079618,17.9608733,3a,74.5y,354.58h,81.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1s43LVXXodUOJcXumGwK0Cbw!2e0!7i13312!8i6656
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: igel skrivet 01 december 2015, 22:43:59 PM
Citat från: Nico skrivet 01 december 2015, 22:16:04 PM
Tror "Centralen" numera är borta som destinstion, men kan ha fel.

Tidigare vill jag minnas att det var sagt att linjer som slutade på Vasagatan skulle ha destination "Centralen" medan de till Klarabergsgatan och Vattugatan skulle skylta "Stockholm C".
Vilken tur att "Stockholm C" står för Vattugatan. När det är så lätt att förväxla med "C Stockholm" som står för Humlegårdsgatan när det gäller 624 och 628.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Kristian skrivet 02 december 2015, 07:58:55 AM
Citat från: ichessy skrivet 01 december 2015, 22:42:33 PM
Går linje 683 mellan Åkersberga- Danderyds sjukhus? Hur kan jag missat att den linjen finns ::)? Det var min första tanke när jag såg detta på sida 33:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-12-08/p19-Info-Trafikforandringar.pdf

Man kan ju säga att de har en viss svårighet kring att formulera sig. SL linje 683 är i det här fallet SL linje 681.
Nej, 683 är i det här fallet en ny linje som kommer gå mellan Åkersberga och Kulla vägskäl, i rusningen förlängd till Danderyds sjukhus via Vaxholmsvägen. Fortsätter även som 615 mot Arninge via Rydbo när skolan börjar/slutar.

683 och 615 ersätter alltså 629 på sträckan Arninge-Åkersberga när 629 börjar gå till Ullna strand/Lövsättra.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: ichessy skrivet 02 december 2015, 12:11:50 PM
Citat från: Kristian skrivet 02 december 2015, 07:58:55 AM
Nej, 683 är i det här fallet en ny linje som kommer gå mellan Åkersberga och Kulla vägskäl, i rusningen förlängd till Danderyds sjukhus via Vaxholmsvägen. Fortsätter även som 615 mot Arninge via Rydbo när skolan börjar/slutar.

683 och 615 ersätter alltså 629 på sträckan Arninge-Åkersberga när 629 börjar gå till Ullna strand/Lövsättra.

Jaha, men det var dåligt formulerat, för att man ska kunna tolka det rätt.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Nico skrivet 02 december 2015, 13:09:52 PM
Citat från: igel skrivet 01 december 2015, 22:43:59 PM
Vilken tur att "Stockholm C" står för Vattugatan. När det är så lätt att förväxla med "C Stockholm" som står för Humlegårdsgatan när det gäller 624 och 628.

Egentligen är det krångligare än så, men SL är ibland ganska lustiga. Vissa linjer till Vattugatan skyltar ju redan med suffix, t.ex. »809C Stockholm C«. I utskicket om 2016 års trafikförändringar så framgår det att de övriga linjerna in dit även de ska få suffixet C "för att förtydliga destinationen". Personligen känns det lite som kaka på kaka, men men...

Vad som är ännu festligare (eller lite tragikomiskt om man så vill) är att SL inte har riktig koll på hur deras egna system fungerar. Man kan på SL:s hemsida söka på linjer med suffix vad gäller tidtabeller. Söker man däremot på linje med suffix under störningar så får man följande meddelande; ! Din sökning innehåller ett eller flera otillåtna tecken Då får man istället söka på den vanliga linjen utan suffix, men då inträffar nästa steg i denna något komplicerade process.

Trafikledningarna har nämligen samma problem när de ska lägga in något i SL:s CAD/AVL-system. Detta då inte heller det accepterar suffix för störningar. Händer t.ex. något som innebär en förändrad körväg så kan man inte skriva riktat om typ den hypotetiska linje 960C att den vänder där och där. Istället måste man in på den vanliga linje 960 och lägga in fritext... som ibland nog mera riskerar att förvirra än hjälpa.   :P
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 02 december 2015, 13:46:49 PM
Två st C för att förtydliga att det är City, men inga förtydliganden för Tekniska/Östra samt Humlegården? Ja, inte är man förvånad.

Angående suffixen verkar de mest ställa till bekymmer numera, så Trafikförvaltningen borde på allvar nu börja förbereda sig på en större ommöblering av första siffran i de tresiffriga linjenumren.
Vilket vi ju redan debatterat i forumet innan.
Alternativ 1 vore att införa tvåsiffriga linjenummer på Lidingö, och ge Danderyd/Djursholm 200-serien istället. Alternativt räcker 200-serien åt bägge dessa närliggande områden, om innerstans bussar samt all spårtrafik ska ha tvåsiffriga nummer.
Alternativ 2 vore att ge Norrtäljes linjer 900-serien för att frilägga fler 600-alternativ utan suffix till Norrort. Det finns ju egentligen ingen motivation att Norrtäljes linjer måste ha samma förstasiffra som Täby/Vallentuna/Österåkers linjer.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: buskörare skrivet 04 december 2015, 18:04:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 december 2015, 13:46:49 PM
Två st C för att förtydliga att det är City, men inga förtydliganden för Tekniska/Östra samt Humlegården? Ja, inte är man förvånad.

Angående suffixen verkar de mest ställa till bekymmer numera, så Trafikförvaltningen borde på allvar nu börja förbereda sig på en större ommöblering av första siffran i de tresiffriga linjenumren.
Vilket vi ju redan debatterat i forumet innan.
Alternativ 1 vore att införa tvåsiffriga linjenummer på Lidingö, och ge Danderyd/Djursholm 200-serien istället. Alternativt räcker 200-serien åt bägge dessa närliggande områden, om innerstans bussar samt all spårtrafik ska ha tvåsiffriga nummer.
Alternativ 2 vore att ge Norrtäljes linjer 900-serien för att frilägga fler 600-alternativ utan suffix till Norrort. Det finns ju egentligen ingen motivation att Norrtäljes linjer måste ha samma förstasiffra som Täby/Vallentuna/Österåkers linjer.

Fast 900 är ju upptagen?
Vi har som tur är inte alls lika många frågor på våra linjer som ni verkar ha uppåt. Och att Norrtäljes bussar heter 600 tycker jag är ganska självklart eftersom det ändå är nordöstra delen av Stockholms län. Precis som att 800 trafikerar Tyresö liksom Nynäshamn.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 04 december 2015, 19:17:47 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 december 2015, 18:04:56 PM
Fast 900 är ju upptagen?
Vi har som tur är inte alls lika många frågor på våra linjer som ni verkar ha uppåt. Och att Norrtäljes bussar heter 600 tycker jag är ganska självklart eftersom det ändå är nordöstra delen av Stockholms län. Precis som att 800 trafikerar Tyresö liksom Nynäshamn.

Närtrafiken hade "vanliga" linjenummer för bara några år sedan, och kan lika gärna få tillbaka dem. Eller tvåsiffriga med ett N framför. Det är ingen självklarhet att de måste behålla 900-serien.
Någon form av åtgärd måste i alla fall till, då 600-serien är proppfull, vilket inte är hållbart för framtiden. Och då passar det ju riktigt bra att dela upp trafikområdena i två nummerserier. Att 800-serien sträcker sig från Tyresö till Nynäshamn är inget underligt då det är ett enda trafikområde, vilket ju inte är fallet med Norrtälje och Täby.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: buskörare skrivet 09 december 2015, 21:44:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 december 2015, 19:17:47 PM
Närtrafiken hade "vanliga" linjenummer för bara några år sedan, och kan lika gärna få tillbaka dem. Eller tvåsiffriga med ett N framför. Det är ingen självklarhet att de måste behålla 900-serien.
Någon form av åtgärd måste i alla fall till, då 600-serien är proppfull, vilket inte är hållbart för framtiden. Och då passar det ju riktigt bra att dela upp trafikområdena i två nummerserier. Att 800-serien sträcker sig från Tyresö till Nynäshamn är inget underligt då det är ett enda trafikområde, vilket ju inte är fallet med Norrtälje och Täby.

Sollentuna-Märsta likaså. Närtrafiken hade 900 i alla fall 2009 när jag flyttade till Stockholm.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Fredde skrivet 09 december 2015, 22:10:47 PM
Tidtabell för nya linje 145 finns nu på sl.se: http://sl.se/ficktid/vinter/H145.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/H145.pdf)
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 22:18:49 PM
Citat från: buskörare skrivet 09 december 2015, 21:44:21 PM
Sollentuna-Märsta likaså. Närtrafiken hade 900 i alla fall 2009 när jag flyttade till Stockholm.

Fram till ca 2005 hade man nummer i resp områdes nummerserie, Lidingö i 200 serien, Söderort i 100 serien o.sv, när Närlinjerna bröts ut från SL skedde omnumreringen
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ersa skrivet 11 december 2015, 22:21:29 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 22:18:49 PM
Fram till ca 2005 hade man nummer i resp områdes nummerserie, Lidingö i 200 serien, Söderort i 100 serien o.sv, när Närlinjerna bröts ut från SL skedde omnumreringen

Åren går snabbare än vad man tror. Det kändes som det bara var ett par år sedan, men i detta fall 10½ år är ju ingen evighet som gör att 900-serien prompt måste fortsätta tillhöra Närtrafiken i all framtid pga "gamla traditioner".
Nå, jag kommer nog alltid att tillhöra de som vägrar glömma bort närliggande historik, i detta fall från första halvan av 00-talet, utan ständigt påminna om att trafiken minsann fungerade utmärkt även då, innan matrisskyltar, BussPC, Access-kortläsare och kommunikationsradio! ;D
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: ichessy skrivet 12 december 2015, 11:43:38 AM
Linje 516 och 526 får fortsätta gå till Sergels Torg  ;D. Verkar som kommunen har gett nobben till Arriva åt detta förslag efter flera protester från kommuninvånarna.

http://sl.se/ficktid/vinter/v516.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v526.pdf
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars_L skrivet 12 december 2015, 13:27:24 PM
Citat från: ichessy skrivet 12 december 2015, 11:43:38 AM
Linje 516 och 526 får fortsätta gå till Sergels Torg  ;D. Verkar som kommunen har gett nobben till Arriva åt detta förslag efter flera protester från kommuninvånarna.

http://sl.se/ficktid/vinter/v516.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v526.pdf

Hänger nog mer samman med att 561 inte får tillbaka sträckan till Sergels torg (trots alla protester). Utrymmet är lite knappt för att kunna tidsreglera för alla linjerna vid Sergels Torg. För SL hade det blivit en kostnad om 561 skulle återgå till Sergels Torg, vilket det ju inte blir i det här fallet, tvärtom torde det vara en dyrare lösning för Arriva att vända vid Sergels torg, än viid Odenplan

Men man avvaktar kanske till Citypendeln invigts.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: L. Gornitzka skrivet 27 december 2015, 14:41:57 PM
Från vad jag sett har SL redan lagt ut de nya tidtabellerna för samtliga linjer, utom 700-linjerna. Undrar varför man väntar med dem...
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: ichessy skrivet 11 januari 2016, 11:00:48 AM
Man kan säga att VBP avtalen inte är gjorde för längre direktlinjer som tex 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Bussarna på linjen är ofta knökfulla med resenärer, som få stå på motorvägen. Det är dock ett lönsamhetsproblem för Nobina att alla resenärer går på vid Nynäshamn för att åka till Gullmarsplan. De är få resenärer som går på och av mellan Nynäshamn Station och Gullmarsplan, vilket beror på att det enbart finns två hållplatser bussen stannar vid mellan Nynäshamn och Gullmarsplan.

SL och Nobina har velat lägga ned linjen, men protesterna mot detta har varit stora:

https://www.facebook.com/radda861

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.3140134-busslinjen-till-gullmarsplan-ar-hotad
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars_L skrivet 11 januari 2016, 11:10:44 AM
Citat från: ichessy skrivet 11 januari 2016, 11:00:48 AM
Man kan säga att VBP avtalen inte är gjorde för längre direktlinjer som tex 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Bussarna på linjen är ofta knökfulla med resenärer, som få stå på motorvägen. Det är dock ett lönsamhetsproblem för Nobina att alla resenärer går på vid Nynäshamn för att åka till Gullmarsplan. De är få resenärer som går på och av mellan Nynäshamn Station och Gullmarsplan, vilket beror på att det enbart finns två hållplatser bussen stannar vid mellan Nynäshamn och Gullmarsplan.

SL och Nobina har velat lägga ned linjen, men protesterna mot detta har varit stora:

https://www.facebook.com/radda861

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.3140134-busslinjen-till-gullmarsplan-ar-hotad

Det är väl rättare hur man valt att utforma systemet. Det är ju gjort med syfte att entreprenörerna ska försöka ta bort den här typen av direktlinjer som ju är ganska oförsvarliga ekonmiskt - med tanke på att man satsat miljarder på att rusta upp pendeltåget och den ju bara till mycket liten del fyller en annan funktion än som parallellgående trafik. Nu blir det ju alltså snarast en fråga om när Nobina vågar lägga ner linjen. Det kräver att man har rätt hög kundnöjdhet, så att man inte får betala vite den delen.

Men VBP-systemet skulle ju kunna ha varit bestämt med olika tariffer för olika linjer, eller resor. Men SL:s uttryckliga syfte har ju varit att man vill att entreprenörerna ska göras sig av med parallellgående trafik och försöka mata pendlare till spårtrafik istället.

Å andra sidan tjänar ju Nobina otroligt mycket på lokalresenärer som bara åker på ex.vis 676 mellan Campus och Norrtälje, eller Danderyd och Tekniska, Detta i och med att det bara är de långa linjerna som har VBP där och att intäkten per passagerare nog bör ligga i närheten av hundralappen.

Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2016, 11:21:37 AM
Vad gäller just Nynäshamn beror ju en del på problemen med tågen som varit en följetong, 861 tillkom precis av den anledningen för att möjliggöra direktförbindelse till Stockholm och avlasta tåget.

Självklart ska en sådan linje inte gå långa omvägar med x antal stopp som får den att bli en lokallinje.

Den dag som tåget kan erbjuda en punktlig fungerande trafik året om kan linjen säkert avskaffas utan större ramaskri.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Lars_L skrivet 11 januari 2016, 12:15:54 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2016, 11:21:37 AM
Vad gäller just Nynäshamn beror ju en del på problemen med tågen som varit en följetong, 861 tillkom precis av den anledningen för att möjliggöra direktförbindelse till Stockholm och avlasta tåget.

Självklart ska en sådan linje inte gå långa omvägar med x antal stopp som får den att bli en lokallinje.

Den dag som tåget kan erbjuda en punktlig fungerande trafik året om kan linjen säkert avskaffas utan större ramaskri.

Stämmer att det var orsaken till att införa linjen. Är väl dock inte säker på att det kommer vara så populärt att ta bort den oavsett. Skulle säga att pendeltåget nu fungerar så bra som det väl någonsin kommer att fungera. Restiden från Nynäshamn till Gullmarspllan med buss tar ca 55 minuter, med pendeln tar det 65 minuter till Stockholms södra - där man väl annars förmodas främst byta om man idag nyttjar 861. Det gör ju att 861 går snabbare, har dubbel så hög turtäthet som pendeln på morgonen och erbjuder en behaglig resa utan nästan några hållplatser på vägen.

Men lite beror det väl förstås på vilken lösning man väljer för pendeltågstrafiken när Citybanan är klar. Man tvekar ju mellan skip-stop respektive tio-minuterstrafik. Väjer man det förra får man ett system som i praktiken är så störningskänsligt att det inte fungerar (enligt det förslag som presenteras), alternativt väljer man tätare trafik, men då blir knappast restiden kortare...Mer än 30-minuterstrafik föreslår man ju ändå inte till Nynäshamn med pendeln

Oavsett är det ju dock så pass liten trafik - men dyr - för trafikområdet  och få bussresenärer som drabbas att Nobina nog kan kosta på sig den kritiken, utan att det märkbart leder till minskad kundnöjdhet totalt.
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: ichessy skrivet 11 januari 2016, 12:39:10 PM
Citat från: Lars_L skrivet 11 januari 2016, 11:10:44 AM
Det är väl rättare hur man valt att utforma systemet. Det är ju gjort med syfte att entreprenörerna ska försöka ta bort den här typen av direktlinjer som ju är ganska oförsvarliga ekonmiskt - med tanke på att man satsat miljarder på att rusta upp pendeltåget och den ju bara till mycket liten del fyller en annan funktion än som parallellgående trafik. Nu blir det ju alltså snarast en fråga om när Nobina vågar lägga ner linjen. Det kräver att man har rätt hög kundnöjdhet, så att man inte får betala vite den delen.

Men VBP-systemet skulle ju kunna ha varit bestämt med olika tariffer för olika linjer, eller resor. Men SL:s uttryckliga syfte har ju varit att man vill att entreprenörerna ska göras sig av med parallellgående trafik och försöka mata pendlare till spårtrafik istället.

Å andra sidan tjänar ju Nobina otroligt mycket på lokalresenärer som bara åker på ex.vis 676 mellan Campus och Norrtälje, eller Danderyd och Tekniska, Detta i och med att det bara är de långa linjerna som har VBP där och att intäkten per passagerare nog bör ligga i närheten av hundralappen.

Folk väljer direktbussen för att den har högre komfort och går snabbare. När man ska åka mellan Tekniska och Danderyd så är det inte konstigt att resenärerna väljer linje 676 då den har WiFi, skönare säten m,m. I Tunnelbanan får man ofta stå upp och trängas i vagnen ;)
Titel: SV: SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 januari 2016, 12:46:03 PM
Citat från: ichessy skrivet 11 januari 2016, 12:39:10 PM
... och går snabbare... När man ska åka mellan Tekniska och Danderyd så är det inte konstigt att resenärerna väljer linje 676 då den har WiFi, skönare säten m,m. I Tunnelbanan får man ofta stå upp och trängas i vagnen ;)
För 10-12 minuters resa...?
Beror ju också varifrån man kommer.../Ulf
Titel: SV: SL - nya tidtabeller utökningen på 676X
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 januari 2016, 21:11:16 PM
Jag blev väldigt konfundersam över utökningen av 676X på kvällstid från Tekniska. Man har ju tagit bort varannan tur på 676 och ersatt med en 676X som bara utgår från Danderyd.

Men hur har man tänkt egentligen? På morgonen fungerar det säkert ganska bra. Går bussen bara till Danderyd, så går man av där, såvida man inte ska till Universitetet - då man kanske väntar på nästa buss.

Men från stan har det ju alltid varit en större andel som åkt från Tekniska (oftast mer än hälften). Resultatet av att dra in varannan tur, skulle ju kunna leda till att fler väljer att åka till Danderyd, men eftersom bussarna naturligt då blir i princip fullsatta från Tekniska så fungerar ju inte detta heller, eftersom man då inte kommer med ordinarie 676:orna från Danderyd.

Jag vågar inte tänka på hur det här ska gå närmare våren när alla fritidsboende börjar belamra bussarna på fredagseftermiddagarna...Undrar om det inte kommer bli totalt kaos.

Har man från Nobina så dålig koll på hur trafiken ser ut på linjen, eller räknar man med kallt att alla ska tröttna på att vänta med Tekniska och åka till Danderyd istället för att upptäcka att man inte kommer med bussen?