SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1

Startat av P.Ek, 23 november 2015, 23:10:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Två st C för att förtydliga att det är City, men inga förtydliganden för Tekniska/Östra samt Humlegården? Ja, inte är man förvånad.

Angående suffixen verkar de mest ställa till bekymmer numera, så Trafikförvaltningen borde på allvar nu börja förbereda sig på en större ommöblering av första siffran i de tresiffriga linjenumren.
Vilket vi ju redan debatterat i forumet innan.
Alternativ 1 vore att införa tvåsiffriga linjenummer på Lidingö, och ge Danderyd/Djursholm 200-serien istället. Alternativt räcker 200-serien åt bägge dessa närliggande områden, om innerstans bussar samt all spårtrafik ska ha tvåsiffriga nummer.
Alternativ 2 vore att ge Norrtäljes linjer 900-serien för att frilägga fler 600-alternativ utan suffix till Norrort. Det finns ju egentligen ingen motivation att Norrtäljes linjer måste ha samma förstasiffra som Täby/Vallentuna/Österåkers linjer.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2015, 13:46:49 PM
Två st C för att förtydliga att det är City, men inga förtydliganden för Tekniska/Östra samt Humlegården? Ja, inte är man förvånad.

Angående suffixen verkar de mest ställa till bekymmer numera, så Trafikförvaltningen borde på allvar nu börja förbereda sig på en större ommöblering av första siffran i de tresiffriga linjenumren.
Vilket vi ju redan debatterat i forumet innan.
Alternativ 1 vore att införa tvåsiffriga linjenummer på Lidingö, och ge Danderyd/Djursholm 200-serien istället. Alternativt räcker 200-serien åt bägge dessa närliggande områden, om innerstans bussar samt all spårtrafik ska ha tvåsiffriga nummer.
Alternativ 2 vore att ge Norrtäljes linjer 900-serien för att frilägga fler 600-alternativ utan suffix till Norrort. Det finns ju egentligen ingen motivation att Norrtäljes linjer måste ha samma förstasiffra som Täby/Vallentuna/Österåkers linjer.

Fast 900 är ju upptagen?
Vi har som tur är inte alls lika många frågor på våra linjer som ni verkar ha uppåt. Och att Norrtäljes bussar heter 600 tycker jag är ganska självklart eftersom det ändå är nordöstra delen av Stockholms län. Precis som att 800 trafikerar Tyresö liksom Nynäshamn.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 04 december 2015, 18:04:56 PM
Fast 900 är ju upptagen?
Vi har som tur är inte alls lika många frågor på våra linjer som ni verkar ha uppåt. Och att Norrtäljes bussar heter 600 tycker jag är ganska självklart eftersom det ändå är nordöstra delen av Stockholms län. Precis som att 800 trafikerar Tyresö liksom Nynäshamn.

Närtrafiken hade "vanliga" linjenummer för bara några år sedan, och kan lika gärna få tillbaka dem. Eller tvåsiffriga med ett N framför. Det är ingen självklarhet att de måste behålla 900-serien.
Någon form av åtgärd måste i alla fall till, då 600-serien är proppfull, vilket inte är hållbart för framtiden. Och då passar det ju riktigt bra att dela upp trafikområdena i två nummerserier. Att 800-serien sträcker sig från Tyresö till Nynäshamn är inget underligt då det är ett enda trafikområde, vilket ju inte är fallet med Norrtälje och Täby.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2015, 19:17:47 PM
Närtrafiken hade "vanliga" linjenummer för bara några år sedan, och kan lika gärna få tillbaka dem. Eller tvåsiffriga med ett N framför. Det är ingen självklarhet att de måste behålla 900-serien.
Någon form av åtgärd måste i alla fall till, då 600-serien är proppfull, vilket inte är hållbart för framtiden. Och då passar det ju riktigt bra att dela upp trafikområdena i två nummerserier. Att 800-serien sträcker sig från Tyresö till Nynäshamn är inget underligt då det är ett enda trafikområde, vilket ju inte är fallet med Norrtälje och Täby.

Sollentuna-Märsta likaså. Närtrafiken hade 900 i alla fall 2009 när jag flyttade till Stockholm.

Fredde


Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 09 december 2015, 21:44:21 PM
Sollentuna-Märsta likaså. Närtrafiken hade 900 i alla fall 2009 när jag flyttade till Stockholm.

Fram till ca 2005 hade man nummer i resp områdes nummerserie, Lidingö i 200 serien, Söderort i 100 serien o.sv, när Närlinjerna bröts ut från SL skedde omnumreringen

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 22:18:49 PM
Fram till ca 2005 hade man nummer i resp områdes nummerserie, Lidingö i 200 serien, Söderort i 100 serien o.sv, när Närlinjerna bröts ut från SL skedde omnumreringen

Åren går snabbare än vad man tror. Det kändes som det bara var ett par år sedan, men i detta fall 10½ år är ju ingen evighet som gör att 900-serien prompt måste fortsätta tillhöra Närtrafiken i all framtid pga "gamla traditioner".
Nå, jag kommer nog alltid att tillhöra de som vägrar glömma bort närliggande historik, i detta fall från första halvan av 00-talet, utan ständigt påminna om att trafiken minsann fungerade utmärkt även då, innan matrisskyltar, BussPC, Access-kortläsare och kommunikationsradio! ;D

ichessy

Linje 516 och 526 får fortsätta gå till Sergels Torg  ;D. Verkar som kommunen har gett nobben till Arriva åt detta förslag efter flera protester från kommuninvånarna.

http://sl.se/ficktid/vinter/v516.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v526.pdf
Software Developer

Lars_L

Citat från: ichessy skrivet 12 december 2015, 11:43:38 AM
Linje 516 och 526 får fortsätta gå till Sergels Torg  ;D. Verkar som kommunen har gett nobben till Arriva åt detta förslag efter flera protester från kommuninvånarna.

http://sl.se/ficktid/vinter/v516.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v526.pdf

Hänger nog mer samman med att 561 inte får tillbaka sträckan till Sergels torg (trots alla protester). Utrymmet är lite knappt för att kunna tidsreglera för alla linjerna vid Sergels Torg. För SL hade det blivit en kostnad om 561 skulle återgå till Sergels Torg, vilket det ju inte blir i det här fallet, tvärtom torde det vara en dyrare lösning för Arriva att vända vid Sergels torg, än viid Odenplan

Men man avvaktar kanske till Citypendeln invigts.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

L. Gornitzka

Från vad jag sett har SL redan lagt ut de nya tidtabellerna för samtliga linjer, utom 700-linjerna. Undrar varför man väntar med dem...
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

ichessy

Man kan säga att VBP avtalen inte är gjorde för längre direktlinjer som tex 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Bussarna på linjen är ofta knökfulla med resenärer, som få stå på motorvägen. Det är dock ett lönsamhetsproblem för Nobina att alla resenärer går på vid Nynäshamn för att åka till Gullmarsplan. De är få resenärer som går på och av mellan Nynäshamn Station och Gullmarsplan, vilket beror på att det enbart finns två hållplatser bussen stannar vid mellan Nynäshamn och Gullmarsplan.

SL och Nobina har velat lägga ned linjen, men protesterna mot detta har varit stora:

https://www.facebook.com/radda861

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.3140134-busslinjen-till-gullmarsplan-ar-hotad
Software Developer

Lars_L

Citat från: ichessy skrivet 11 januari 2016, 11:00:48 AM
Man kan säga att VBP avtalen inte är gjorde för längre direktlinjer som tex 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Bussarna på linjen är ofta knökfulla med resenärer, som få stå på motorvägen. Det är dock ett lönsamhetsproblem för Nobina att alla resenärer går på vid Nynäshamn för att åka till Gullmarsplan. De är få resenärer som går på och av mellan Nynäshamn Station och Gullmarsplan, vilket beror på att det enbart finns två hållplatser bussen stannar vid mellan Nynäshamn och Gullmarsplan.

SL och Nobina har velat lägga ned linjen, men protesterna mot detta har varit stora:

https://www.facebook.com/radda861

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.3140134-busslinjen-till-gullmarsplan-ar-hotad

Det är väl rättare hur man valt att utforma systemet. Det är ju gjort med syfte att entreprenörerna ska försöka ta bort den här typen av direktlinjer som ju är ganska oförsvarliga ekonmiskt - med tanke på att man satsat miljarder på att rusta upp pendeltåget och den ju bara till mycket liten del fyller en annan funktion än som parallellgående trafik. Nu blir det ju alltså snarast en fråga om när Nobina vågar lägga ner linjen. Det kräver att man har rätt hög kundnöjdhet, så att man inte får betala vite den delen.

Men VBP-systemet skulle ju kunna ha varit bestämt med olika tariffer för olika linjer, eller resor. Men SL:s uttryckliga syfte har ju varit att man vill att entreprenörerna ska göras sig av med parallellgående trafik och försöka mata pendlare till spårtrafik istället.

Å andra sidan tjänar ju Nobina otroligt mycket på lokalresenärer som bara åker på ex.vis 676 mellan Campus och Norrtälje, eller Danderyd och Tekniska, Detta i och med att det bara är de långa linjerna som har VBP där och att intäkten per passagerare nog bör ligga i närheten av hundralappen.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Vad gäller just Nynäshamn beror ju en del på problemen med tågen som varit en följetong, 861 tillkom precis av den anledningen för att möjliggöra direktförbindelse till Stockholm och avlasta tåget.

Självklart ska en sådan linje inte gå långa omvägar med x antal stopp som får den att bli en lokallinje.

Den dag som tåget kan erbjuda en punktlig fungerande trafik året om kan linjen säkert avskaffas utan större ramaskri.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2016, 11:21:37 AM
Vad gäller just Nynäshamn beror ju en del på problemen med tågen som varit en följetong, 861 tillkom precis av den anledningen för att möjliggöra direktförbindelse till Stockholm och avlasta tåget.

Självklart ska en sådan linje inte gå långa omvägar med x antal stopp som får den att bli en lokallinje.

Den dag som tåget kan erbjuda en punktlig fungerande trafik året om kan linjen säkert avskaffas utan större ramaskri.

Stämmer att det var orsaken till att införa linjen. Är väl dock inte säker på att det kommer vara så populärt att ta bort den oavsett. Skulle säga att pendeltåget nu fungerar så bra som det väl någonsin kommer att fungera. Restiden från Nynäshamn till Gullmarspllan med buss tar ca 55 minuter, med pendeln tar det 65 minuter till Stockholms södra - där man väl annars förmodas främst byta om man idag nyttjar 861. Det gör ju att 861 går snabbare, har dubbel så hög turtäthet som pendeln på morgonen och erbjuder en behaglig resa utan nästan några hållplatser på vägen.

Men lite beror det väl förstås på vilken lösning man väljer för pendeltågstrafiken när Citybanan är klar. Man tvekar ju mellan skip-stop respektive tio-minuterstrafik. Väjer man det förra får man ett system som i praktiken är så störningskänsligt att det inte fungerar (enligt det förslag som presenteras), alternativt väljer man tätare trafik, men då blir knappast restiden kortare...Mer än 30-minuterstrafik föreslår man ju ändå inte till Nynäshamn med pendeln

Oavsett är det ju dock så pass liten trafik - men dyr - för trafikområdet  och få bussresenärer som drabbas att Nobina nog kan kosta på sig den kritiken, utan att det märkbart leder till minskad kundnöjdhet totalt.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Citat från: Lars_L skrivet 11 januari 2016, 11:10:44 AM
Det är väl rättare hur man valt att utforma systemet. Det är ju gjort med syfte att entreprenörerna ska försöka ta bort den här typen av direktlinjer som ju är ganska oförsvarliga ekonmiskt - med tanke på att man satsat miljarder på att rusta upp pendeltåget och den ju bara till mycket liten del fyller en annan funktion än som parallellgående trafik. Nu blir det ju alltså snarast en fråga om när Nobina vågar lägga ner linjen. Det kräver att man har rätt hög kundnöjdhet, så att man inte får betala vite den delen.

Men VBP-systemet skulle ju kunna ha varit bestämt med olika tariffer för olika linjer, eller resor. Men SL:s uttryckliga syfte har ju varit att man vill att entreprenörerna ska göras sig av med parallellgående trafik och försöka mata pendlare till spårtrafik istället.

Å andra sidan tjänar ju Nobina otroligt mycket på lokalresenärer som bara åker på ex.vis 676 mellan Campus och Norrtälje, eller Danderyd och Tekniska, Detta i och med att det bara är de långa linjerna som har VBP där och att intäkten per passagerare nog bör ligga i närheten av hundralappen.

Folk väljer direktbussen för att den har högre komfort och går snabbare. När man ska åka mellan Tekniska och Danderyd så är det inte konstigt att resenärerna väljer linje 676 då den har WiFi, skönare säten m,m. I Tunnelbanan får man ofta stå upp och trängas i vagnen ;)
Software Developer