Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: busexperte skrivet 19 april 2015, 20:10:11 PM

Titel: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 19 april 2015, 20:10:11 PM
Tysk största expressbussföretaget www.meinfernbus.de - flixbus.de planerar nu att starter linjer till / i Sverige och Danmark i framtiden ocksa !

Aktuellt finns flera lediga arbetsplatser för svensktalande personer i München vid flixbus.de kontor i München och i Berlin vid meinfernbus.de !
F.ex. för nya svensk websidan, linjenätet, sökning fra busspartner som vill koopererar, telefonhotline, kund-E-Post-svar, facebooksidan m.fl. .

Där finns ocksa möjligheter för resbussföretaget att kooperarar som "Busspartner" samt för chaufförer som vill köra f.ex. i linjetrafik till Hamburg eller Berlin i framtiden.

Linjestart räknas i 4. Kvartalet 2015 men kanske blir ocksa 1. kvartalet 2016.

Konkurrenten Stagecouch-Souter-Gruppen räknas med att dom kommar i 2016 (prognos !) till Sverige med Megabus.com eller systerbolaget till Onnibus.com .
Dom har alltid egna vanHool Astromega bussar - men det finns arbetsplatser för chaufförer och disponenter i framtiden ocksa.

Sa det blir i framtiden 2 olika stora buss-bolaget i Sveriges fjärrbusstrafik !
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 06 maj 2015, 15:55:35 PM
Numera har Meinfernbus mer än 150 "Busspartner" - det betyder turistbussbolaget som kör i samarbete med takvarumärke Meinfernbus linjer i Tyskland och Europa.
Listan finns här inkluderat busstyper och linjer: http://meinfernbus.de/uber-uns/unsere_buspartner.html
F.ex. väljer HÖNER REISEN - sa ser du linjen Hamburg-Köln med VOLVO 9900 och VOLVO 9700.
Väljer Reisebusunternehmen Maik Eckinger - sa ser du linjen Gera-Halle-Berlin med Scania Higer Touring samt foto.

Meinfernbus har nu ocksa öppnat egna kontoret i Italia och Frankrike och vill bli den största fjärrbussvarumärke i Europa ! Planerad är ocksa egna nationala bussnätet i olika länderna.

I Sverige och Danmark sökes aktuellt turistbussbolaget som vill köra f.ex. Hamburg/Berlin-Köbenhavn-Göteborg/Stockholm. Betalningsystemet är sa att bussföretagetsägare far en fixat pris per varje kilometer (€ 1,XY) plus en tilläg per varje transporterat passagerare. Om man har en samarbetskontraktet med Meinfernbus kan man välja att köpa nya bussarna till specialpris pa bankkredit.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Jan skrivet 06 maj 2015, 20:27:02 PM
Något som man i Sverige är dåliga på när det gäller expressbusstrafiken, är att tala om att man finns. En annan sak är att man helst kör där andra kör, typ ny konkurrens på Arlanda till Stockholm och VVS?
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Carl Eric skrivet 07 maj 2015, 09:57:47 AM
Citat från: Jan skrivet 06 maj 2015, 20:27:02 PM
Något som man i Sverige är dåliga på när det gäller expressbusstrafiken, är att tala om att man finns. En annan sak är att man helst kör där andra kör, typ ny konkurrens på Arlanda till Stockholm och VVS?

För att inte tala om Västerås - Arlanda, där det fr o m 18 maj kommer att finnas 38 (!) avgångar om dagen i vardera riktning!
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 07 maj 2015, 14:36:12 PM
Jasa om det gäller privat finanserad expressbusstrafiken sa är det normalt att företagare börjar och koncentrera sej pa största förbindelse, huvudsträckorna mellan största byerna.

F.ex. mellan München och Stuttgart-omradet finns 88 avgangar och högt konkurranse men vissa andra byer i Tyskland har fortfarfende ingen expressbusstrafik eller där finns monopolet med endast 1 bolaget.

https://www.busliniensuche.de/suche/?ShowTrain=False&From=m%C3%BCnchen&To=Stuttgart&When=2015-06-21&Company=Alle+Busunternehmen&Passengers=1&SearchMode=2&Radius=50000

Sa om man kommar fra söder till Sverige är E6an, E4an och E22an bästa möjligheterna. Och aktuella expressbuss-biljettpriserna i Sverige är högt, sa det blir stort chans för billigare linjer. Mälmö-Stockholm eller Göteborg för en hundralapp (svenska kronor) - det kan bli attraktivt.

Men jag tror ej att Meinfernbus eller Megabus kommar att starta busstrafiken mot Arlanda.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 maj 2015, 15:23:11 PM
Man måste tänka på att underlaget är mer än 10 ggr större i Tyskland, att köra för 100 SEK Stockholm-Malmö kommer aldrig att löna sig om man samtidigt ska erbjuda mer än typ en avgång/dag, det finns inte idag något underlag av kunder som är intresserade av att åka buss i 9-10 timmar när man kan flyga eller ta tåget för ett par hundringar till.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 08 maj 2015, 12:59:43 PM
Mhmmm - de kanske visar framtiden. Om man har extremt billigt expressbusstrafik som f.ex. Onnibus.com eller Polskibus.com sa blir det en stor antal nya resenär. Det betyder att folket sittar normalt hemma - men om det är extremt billigt sa tar man en bussresa till en annan stad istället. Med samma system opererar ocksa billiga flygbolaget som bjuder pa f.ex. Tyskland-London för €uro 9,99 (Ryanair). Vid Onnibus.com i Finland finns pressinfo att mer än 30% av resenär är fra denna typ "nöje-resenär". Aktuella "klassiska" expressbussar (Swebus, Eurolines etc.) har endast "normala" resenär som maste resar fra A till B - det finns manga lediga platser i busserna och biljettpriserna är ganska högt.  Dom "moderna" expressbussar kör oftast med största dubbeldäckare och haller biljettpriserna sa lagt, att det blir en mix fra "normala" resenär och "nöjes-resenär", koncepten är att man har bussen nästan 100% fullbokat.
Speciellt under 2014 var det i Tyskland sa billigt att det fanns biljetter för ca. 5,- Euro fra nästan alla byerna i Östra-Tyskland till Berlin samt Hamburg. Och sa är det mycket attraktivt att resa för party eller shopping fra Hamburg, Rostock, Leipzig, Erfurt, Jena eller Dresden vid helgen till Berlin. Delvis var de 2, 3 extrabussarna vid varje avgang och flesta resenär var ungdomer. Naturligtvis är svenska byerna lite mindre oftast - men tar vi f.eks. Gävle, Örebro och Linköping. Om bussresan till Stockholm kostar 200:- eller 300:- stannar folket i sin egna by (=Gävle/Linköping/Örebro). Men om man betaler endast en femtiolapp eller en hundralapp vill resar mycket ungdomar och annat folk oftast till Stockholm. Och en stor del resar ej hela sträckningen - sa om vi tar Malmö-Stockholm kanske 30/40/50% byte i Jönköping/Linköping/Norrköping. Sa kan bussbolaget säljer en stor del fra platserna 2 ganger per resan.

Tänk ocksa pa kryssningsbaterna (VikingLine - TallinkSilja etc.) till Finland - det är nästan samma princip. Som normala bilresenär fra Sverige till Finland är man oftast i en liten grupp, oftast bli det endast 50 eller 70 bil pa bildäket, men om tar liften till restaurangdeck är nästan hela baten fullt med ca. 2000 kryssningsresenär som resar endast för nöje till Finland och tillbaka nästa dagen. Och därför maste man halla denna biljettpriserna extremt lagt att baten blir nästan fullbokat aret om.
Titel: SV: Meinfernbus kommar NU till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 21 maj 2015, 15:39:42 PM
Nu starter nya linjer fra Malmö och Köbenhavn till Hamburg och Berlin !
Första driftsdag är 3.juni !

Meinfernbus 73
Malmö-Köbenhavn-Rödby-Puttgarden-Lübeck-Hamburg

Meinfernbus N73
Malmö-Köbenhavn-Rödby-Puttgarden-Lübeck-Hamburg

Sa det blir en avgang pa morgonen ca. 9:00 och en avgang i natten ca. 23:00 i varje riktning.
Körtid fra Malmö till Hamburg är knappt 7 timmar.

Biljetter till Hamburg/Lübeck kostar € 25,-
Biljetter till Zürich kostar € 58,-

Tidtabell:
http://meinfernbus.de/unser-angebot/linien/bus-hamburg-malmoe.html

Meinfernbus 032 + N32
Malmö-Köbenhavn-Gedser-Rostock-Berlin
Biljetten fra Malmö till Berlin kostar 28,-, fra Köbenhavn 22,-
1 avgang pa förmiddagen och 1 avgang i natten daglig i varje riktning.
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...almoe.html

Ersättas gamla Flixbus-linjen över Trelleborg-Rostock med byte i Trelleborg till Skane-Ekspressen.
I Hamburg och Berlin byte till nästan alla andra städerna i Tyskland, Zürich, Mailand, Paris m.fl. .

Dom nya Meinfernbussarna till Paris finns med franska flaggan:

http://www.autobusweb.com/wp/wp-content/uploads/2015/05/accroche-FlixBus-Tour-Eiffel2_images-librement-publiable.jpg

Kanke det blir en grönt buss med svensk flaggan snart i Malmö :) ?
Vem här i forum tar första bilden i Malmö ?
Blir det "normala" bussar eller dubbeldäckare till Sverige ?
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Jens Christesen skrivet 21 maj 2015, 17:10:33 PM
Mein Fernbus/Flixbus Linie Flensburg-Dresden

Thors-Reisen NF-JZ 1000 | SETRA S 516 HD | 12. April 2015 | Flensburg, Bahnhof
(http://666kb.com/i/cytmnzl6t35v1y8sm.jpg)
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 22 maj 2015, 19:59:07 PM
Tackar för fina bild fra Flensburg !

Där ska startar redan i Juni ocksa nya tyska Postbus-linjer fra Hamburg över Flensburg till Aarhus och Aalborg !
Och en nya Postbus-linje fra Hamburg till Köbenhavn ! Kan redan bokas pa websidan www.postbus.de !

Pa grund att Meinfernbus startar nu i Sverige fra 3. Juni här en gang till en liten nöje fra deras bokningssystemet för alla bussvänner:

Vid Meinfernbus är det möjligt, att ALLA kan titta varje dag hur mycket personer sittar i framtiden i bussen !

1) Klicka pa www.meinfernbus.de
2) Välja en stad "Von" och "Nach" - f.ex. fra Malmö till Hamburg
3) Välja "Erwachsene" + 40 Personer
4) Välja en datum (f.ex. 4. Juni)
5) Tryck pa "Verbindung suchen"

Det blir aktuellt 40 lediga platser vid bade 2 avganger.

Nu använda man nästan samtidigt en annan dator/tablet/mobile med en annan IP-adress och "boka" en gang till efter samma princip 40 personer.
Om theoretiskt svaren är "nur 38 Plätze frei" vet du, att det är en SETRA 431 DT (totalt 78 platser) och bussen är helt tomt aktuellt.
Om theoretiskt svaren är "nur 12 Plätze frei" vet du, att det är "normala" buss (SETRA 516HD, Tourismo, Lions-Coach, VDL Futura m.fl.).

Sa kan Du för varje meinfernbus-linje och avgang redan i dag titta, hur mycket personer redan har bokat biljett :) .
Om man välja datum 2-3 manader i framtiden kan man ocksa ser storleken fra varje bussen (ca. 48 platser, 53 platser, 78 platser).

Och OBS ! Passa pa om du vill boka ! Det är oftast sa, att priserna blir sänkat kortfristigt om bussen är nästan helt tomt !
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 29 maj 2015, 22:14:57 PM
OBS !

Nya linjen meinfernbus.SE / de med trafikstart 3.juni Hamburg - Malmö blir nästan ingen bokning för 25,- €uro.

Nu har pris sänkt pa ALLA avganger till € 9,-  ! Om alla boka endast 9,- biljetter blir det langtfristigt sa billigt... .
Skanefolket, ha en skön dag i Hamburg ! Men om prisen stigar - väntar med bokning !

Du har redan bokat för € 25,- och nu kostar det endast € 9,- ?
TIPP: Stornera biljetten direkt online själv pa hemsidan, sa far du direkt en "Gutscheincode" / Kupongcode för 25,- och kan nytt boka 9,- tur och 9,- retur och har en nytt kupong 7,- tillgodo för nästan resa inom 12 manader ! Det tar endast 1 minut. Storneringar vid Meinfernbus är 100% gratis om man akcepterar en Kupongcode för nästa resan.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 02 juni 2015, 16:26:31 PM
http://www.touristik-aktuell.de/nachrichten/verkehr/news/datum/2015/06/02/flixbus-faehrt-nach-kopenhagen-und-malmoe/

I morgon är trafikstart mot Malmö. Det ska blir senare 4 avganger dagligen mellan Hamburg och Malmö.

Fra juli ska enkelbilljet kostar 25,- Euro - sa om du vill ha utflykt till Tyskland bokar nu snabbt för € 9,- i Juni.

OBS ! LAGPRISAKTION med biljetter för € 9,- fra Malmö till Hamburg eller Berlin gäller för bokningar till 5. juni.
Resdagar kan du välja under hela juni-manad, men man maste bokas biljetten senast 5. juni !

Sa om du vill resa billigt till Hamburg eller Berlin med splitternya buss boka NU !

Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 juni 2015, 12:52:54 PM
Bara Malmö nu alltså. När kan det bli aktuellt för Meinfernbus att köra vidare till Stockholm och Göteborg?

När det gäller Göteborgsdelen undrar jag om de rentav har haft funderingar att fortsätta till Oslo när de ändå är igång på sträckan?
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: busexperte skrivet 06 juni 2015, 13:38:23 PM
Jasa - det vet man inte... . Aktuellt expandera Meinfernbus kraftigt mot Frankrike, jag räknar med att ocksa mot Italia kommar fler linjer. I denna 2 länderna är expressbusstrafik nu liberaliserad, konkurrenten Megabus har meddelad, att man vill bygga up där landstäkande nätet, sa Meinfernbus vill förmodligen bli snabbare... . Samma är det i Holland och Belgien.

Jag persönligen räknar ocksa under 2015/2016 med en nya "Souter-nätet" . Det betyder, att man har "plötsligt" en landstäckande nätet. Poland (Polskibus) och Finland (Onnibus) är snart relativt färdigt i stora delarna fra landet, sa kanske nästa blir SVERIGE (?) eller Tschechien/Slovakia (?). Möjligtvis delar man sej upp, i vest satsar Stagecouch-Souter pa Megabus och i norr och ost pa egna nationala märken (Polskibus/Onnibus).

Sa jag tänkar, att Meinfernbus vill säkert kommar till Stockholm och Göteborg - men om det blir 2015 eller 2016 det är osäckert. För bade 2 konkurrenterna är Sverige attraktivt. Aktuella priserna är ganska högt och man behövs endast en liten antal bussarna för en nätet p.g.a. de flesta storstäderna finns längs 3, 4 Europavägar... . Att man fortsättar mot Oslo är logisk - men ej säkert... . Nätidee Sverige: 1) E6, 2) E4, 3) E22, 4) E18, 5) E20 - är möjligt med endast ca. 10-15 bussarna. Sa det blir i framtiden mer konkurranse med 4-stjärna-bussar (Swebus, Nettbus (4-5*), Kystbuss m.fl., men om Stagecouch-Souter kommar till Sverige har dom monolopet i billiga 3-stjärna segmentet... .  Och kanske det blir stora problemer i framtiden för bussbolaget med "mondpriser" (Eurolines, Student-Agency, Scandibuss etc.). 
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark ! (nu med bildlink)
Skrivet av: bussexperte skrivet 02 juli 2015, 19:50:37 PM
Här finns fotolink fra nya Meinfernbus-Flixbus expressbussen som trafikerar Malmö-Köbenhavn-Lübeck-Hamburg:

http://static.wixstatic.com/media/ec1225_85585ffbd64d48c68ff3e9945b9a1745.jpg_srb_p_504_378_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

(vid avgang i Hamburg centralterminalen)

http://static.wixstatic.com/media/ec1225_c3cf3190afbc4a4baf505186c1ba5ff0.jpg_srb_p_504_378_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

(pa färjan Puttgarden-Rödby)

http://static.wixstatic.com/media/ec1225_4077e61fea294c7e8241e6029c0ff0bf.jpg_srb_p_532_399_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

(vid ankomst framför Savoy Hotellet i Malmö Central)

Bussen är en Mercedes Tourismo Euro 6 3-axler och kommar fra Elite Trafik i Hamburg (en dottarbolaget fra Bergkvarabuss)
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 27 oktober 2015, 14:33:57 PM
Pa 5. nov. startar Meinfernbus en nya linje Berlin-Aarhus med stopp i Kolding. Busspartner ska bli Abildskou A/S.
Titel: Meinfernbus i Sverige
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2015, 04:45:43 AM
Det tyska bolaget Meinfernbus kör runt till stora delar av Europa. Men till Sverige kör de hittills bara till Malmö. Visst, de kommer ju in i Sverige, men ändå bara längst i söder så att säga.

Finns det inga planer att förlänga vidare? De skulle kunna köra en linje vidare till Stockholm och en annan till Göteborg. Eventuellt kanske till och med förlänga Göteborgsdelen ända till Oslo, så når de Norge också.

Är något av detta på gång? Någon som vet?
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 november 2015, 10:25:16 AM
Det är ett varumärke, inget bussbolag.

Linjen till Malmö körs av Bergkvarabuss (Elite Trafffic)

Det finns knappast något underlag att försöka stjäla marknadsandelar från Swebus och Nettbuss inom Sverige, det finns för få stora befolkningscentra jmf med söderut i Europa.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 21 november 2015, 15:15:44 PM
Flixbus-Meinfernbus är en takvarumärke för expressbusstrafik i Europa. Systemet är da att man söka "Busspartner (=bussbolaget) som kör en eller flera linjer i samarbete med Flixbus-Meinfernbus. Dom fixar allt med tidtabeller, linjer, omlopp, priser, bokningar, marnadsföring, reklam, pressavdelning, bussdesign, websidan, facebook m. fl. - och privata bussbolaget satsar in egna chaufförer och egna bussarna. Genom kontraktet med Flixbus-Meinfernbus är det mycket lätt för bussbolaget att fa kredit fra banken för splitternya bussarna - där finns faktiskt en garanti för flera ar att bussbolaget far bussen daglig betalat.

Privata Bussbolaget far betalat CIRCA 1,30 Euro per varje km plus en liten tilläg per varje passagerare plus en liten tilläg för nattbussarna. Sa om bussen är fullt och trafikerar dag och natt blir det lite extra-pengarna för bussbolaget. Aktuellt har man ca. 200 busspartner i Tyskland, Holland, Frankrike, Italia, Luxemburg, Österrike och Tjeckien med ca. 800-900 gröna bussarna i daglig drift.

Under 2015 är det aktuellt stort expansion framförallt i Frankrike och Italia - nästan varje vecka blir en ny linje öppnat ocksa till Spanien-Norra och Napoli och Bari  i Södra-Italia redan. Nu kommar nästa vecka ocksa första linjen till Poland, Berlin-Stettin/Szeczin med 9 avganger dagligen och samtidigt ska kommar första linjen till Sofia i Bulgaria. Flixbus-Meinfernbus har själv förklarat att man vill bli Nr. 1 i hela Europa. Sa jag är 100% säkert att det kommar ocksa flera nya linjer till/genom Sverige och till Oslo - förmodligen under 2016 (eller 2017 ?).

Varför bade stora konkurrenter (Flixbus-Meinfernbus och Stagecoach-Souter-gruppen med Megabus/Polskibus/Superbus/Onnibus.com) vänta sa länge med upptäka Sverige vet jag inte. SPEKULATION: Svensk första busspartner Bergkvarabuss vill ej konkurrera med Swebus / Nettbuss i Sverige (???). Men normaltvis maste bade konkurrenter snart öppnar nya linjer pa svenskar Europavägar upp till Gävle/Sundsvall/Umea/Östersund samt ocks linjer genom Danmark och till Oslo.

Nästan i alla stora ländarna inom EU finns nu billiga moderna expressbussarna med biljettpriser oftast mindre än en Euro-tiolapp - utom i Sverige och Spanien (där finns en nästan-monopolet fra ALSA-National-Express-gruppen med mondpriser). Men Flixbus-Meinfernbus söker redan spansk, svensk och portugisisk kontorspersonal - sa jag är 100% säker att det blir snart slut med höga biljettpriser för expressbussarna ocksa i Sverige och Spanien under 2016/2017 :)

Exempel fra Tyskland: Före 2013 var det i Tyskland monopolet fra DB-Berlinlinienbus mellan Hamburg och Berlin med 1 buss varje timme mellan klockan 6 och 21 och biljettpriser 27,- € och ICE järnvägen för ca. € 80,-. Det var normalt att det fanns ej mer än ca. 20-25 personer i varje buss (samma antal i dag vid Swebus / Nettbuss (???) ).
Aktuellt kör dag och natt Berlinlinienbus för 7,-, Student-Agency för 5-10 €, Flixbus-Meinfernbus för 8,- och Postbus för 5,- - 8,90 € med tillsammen ca. 80 (!) avganger per dag delvis nästan fullbokat samt ICE järnvägen för € 19,- . Flixbus-Meinfernbus har där en 15min takt... :) och Megabus kommar pa denna sträckningen till under 2016 med sina 1,- € biljetter.

Samma transportrevolution var det under 2014/2015 med onnibus.com i Finnland och nu aktuellt i Frankrike och Italia. Biljettpriserna är sa lagt att det blir helt nya livskvaliteten. Tidigare det flesta folket/studerande resade endast vid pask, pingst, sommarlov och julen hem till familjen f.ex. . I dag är det normalt att resa VARJE VECKA i en annan stad flera timmar för shopping, party eller besöka familje/vänner. Hoppas att det kommar äntligen snart till Sverige ocksa - med förmodligen stora problemar / förändringar vid Swebus / Nettbuss ocksa likasom flera finländiska bussbolaget efter start fra Onnibus.com .

Aktuellt BILDLÄNK fra flera nya Flixbussar fra busspartner Troiani i Roma (Italia) som startar i November 8 nya linjer för Flixbus:
http://www.travelquotidiano.com/wp-content/uploads/2015/11/FlixBus_Troiani.jpg

Därfinns i övrigt nu en svensktalande websidan: http://www.flixbus.se

Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 21 november 2015, 16:16:48 PM
Citat från: bussexperte skrivet 21 november 2015, 15:15:44 PM
Varför bade stora konkurrenter (Flixbus-Meinfernbus och Stagecoach-Souter-gruppen med Megabus/Polskibus/Superbus/Onnibus.com) vänta sa länge med upptäka Sverige vet jag inte. SPEKULATION: Svensk första busspartner Bergkvarabuss vill ej konkurrera med Swebus / Nettbuss i Sverige (???). Men normaltvis maste bade konkurrenter snart öppnar nya linjer pa svenskar Europavägar upp till Gävle/Sundsvall/Umea/Östersund samt ocks linjer genom Danmark och till Oslo.


Eller så beror det på det som många försökt förklara tidigare: Att den svenska marknaden är för liten för att kunna ökas märkbart. Med tanke på hur glesbefolkat Sverige är jämfört med Tyskland och Polen är det svårt att få någon "transportrevolution" här.
På dig verkar det som att du tror att det finns hur mycket pengar som helst att tjäna med privata busslinjer, men så enkelt är det inte alltid.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 22 november 2015, 17:20:38 PM
Joho, därför finns forum - olika positioner till samma tema... :)

Om du (och andra) har rätt blir det ej Megabus/Superbus/Onnibus och ej Flixbus-Meinfernbus i Sverige i framtiden.

Men jag tror det ej. Ocksa i Sverige finns stora städerna och stora universitäts-städerna (Lund, Uppsala m.fl.). Stockholm-Göteborg-Malmö-Oslo är 4 mycket stora fixpunkter i en landstäkande nätet. Och andra mindre storstäderna ligger mitt pa vägen (Boras, Jönköping, Linköping, Norköping, Helsingborg, Halmstad, Örebro, Karlstad, Västeras). Sa med endast ca. 12, 14, 16 bussarna kan Flixbus eller Megabus/Superbus/Onnibus täckar 2/3 av Sveriges befolkningen samt i fortsättningen linjer till danska Jutland och Södra-Norge (Oslo).

Etablerade fjärrbusstrafik med konventionella högt prissystem (bussarna normalt ej fullbokat - endast ca. 15, 20, 25 personer i varje buss, i Sverige f.ex. Swebus / Nettbuss) är normalt ej hinder för att starta moderna lagpris-fjärrbusstrafik med normaltvis bra bokade busserna. Exempel Berlin-Prag: Där fanns alltid tchekiska bussföretaget Student-Agency med en 2 eller 3-timmars-takt för € 34,- mondpriser. Nu kör ocksa Flixbus samma sträckningen och Student-Agency bjuder pa biljetter för 9,- och 14,- för att halla personer kvar. Oftast är det sa att Tyskarna sittar i Flixbus och Tcheckiska folket välja Student-Agency. Flixbus har millioner kunder, det betyder att man har "automatisk" nagra kunder för varje nya linje till en nytt land. Sa är det en fördel fra europäiska Flixbus (eller Megabus) bussnätet genom endast national bekannta bussföretaget som f.ex. Student-Agency (Tcheckien), Isilines, Ouibus, Starshipper (Frankrike), Postbus, Deinbus, Onebus (Tyskland) eller Swebus / Nettbuss i Sverige. Ingen person i Tyskland känner i dag Nettbuss / Swebus... .

I Finland har flera konventionella fjärrbussföretaget "försvunnit" mycket snabbt efter start fra moderna lagprisfjärrbusstrafik fra Onnibus.com .

Det är samma som i Flygbranchen - gamla klassika högprisbolaget (SAS, Lufthansa, Finnair, AirFrance, KLM, Alitalia, IBERIA, Swiss, AirLingus, BA etc.) har mycket stora problemer genom nya billigtbolaget (Ryanair, Easyjet, Norwegian, WizzAir, Vueling etc.) som har nästan varje ar en nya rekordantal passagerare och starta nya linjer. Huvudskillnaden är inte service eller kostnader - men Ryanair f.ex. är normalt nästan fullbokat - men dom klassiska flygbolaget är oftast endast halvbokat. Lägre priser = mer passagerare och biljetter, samma princip gäller ocksa för fjärrbussaerna. Och OM Flixbus och / eller Megabus/Superbus/Onnibus starter i Sverige ocksa maste Swebus / Nettbuss sänkar priserna kraftigt eller dom har ingen framtid.

En annan sak: Möjligtvis finns aktuellt förhandlinger om en samarbete eller köp fra Swebus eller Nettbuss med Flixbus eller Megabus/Superbus/Onnibus (?). I Finland var det ocksa mycket plötsligt med köp fra Onnibus genom Brian Souter... . Men jag tror i alla fall inte at Megabus och Flixbus etablera sej i hela Europa - men endast inte i Sverige.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 22 november 2015, 19:19:31 PM
Oijoijoi - nu kommer Meinfernbus-linjen Malmö-Hamburg att slutas denna vecka 25.11. !

Där finns ingen förbindelse efter 25.11. ! Ocksa i Tyskland vet ingen varför... .

Linjen Hamburg-Malmö ersättas genom en Linje Köbenhavn-Hamburg-Leverkusen (nära Köln) !
Vad betyder det ? Elite-Traffic-Bergkvarabuss slutar linjen Malmö-Hamburg och (förmodligen) en annan busspartner trafikerar nu Köbenhavn-Leverkusen ?`Eller är grunden nya intensiva svensk tull-kontroller p.g.a. flyktningar ? Hamburg-Malmö bussen var tidigare populärt vid flyktningar som hade planerat att resa fra Hamburg till Sverige.

Meinfernbus-Linjen Malmö-Gedser-Rostock-Berlin finns kvar med en dags- och en nattavgang - men med mycket för högt priser, € 28,- / € 38,- och manga lediga platser. Här är stora konkurranse med Berolina, Eurolines and Bohemian Liner kanske Scandibuss ocksa med priser oftast mellan 19,- och 42,- €.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2015, 22:43:52 PM
Nu vet jag inte om alla håller med om att företag som RyanAir och Onnibus är några unika företag som revolutionerar branscherna enbart till det bättre. Onnibus i Finland har väl dessutom inte direkt gått med vinst på senaste tiden?
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 22 november 2015, 22:59:27 PM
Citat från: bussexperte skrivet 22 november 2015, 17:20:38 PMDet är samma som i Flygbranchen - gamla klassika högprisbolaget (SAS, Lufthansa, Finnair, AirFrance, KLM, Alitalia, IBERIA, Swiss, AirLingus, BA etc.) har mycket stora problemer genom nya billigtbolaget (Ryanair, Easyjet, Norwegian, WizzAir, Vueling etc.) som har nästan varje ar en nya rekordantal passagerare och starta nya linjer. Huvudskillnaden är inte service eller kostnader - men Ryanair f.ex. är normalt nästan fullbokat - men dom klassiska flygbolaget är oftast endast halvbokat. Lägre priser = mer passagerare och biljetter, samma princip gäller ocksa för fjärrbussaerna.

Det spelar väl egentligen inte i slutet så hemskt stor roll hur många personer som suttit ombord på en buss, ett tåg eller ett flyg, utan hur mycket pengar som kommit in. Berättar väl en del om situtationen för ett av dina lysande exempel, Norwegian, i och med att de febrilt håller på att registrera om sina plan till Irland i jakten på billigare kollektivavtal.
Men för att tala siffror, låt oss titta på det första bokslutet för Onnibus, som du verkar vilja hylla till skyarna. Från juli 2013 till slutet av 2014 hade man en omsättning på 6.7 miljoner € och en förlust på 1.1 miljoner €. Samtidigt hade man en skuld på 6 miljoner €. (Källa: Taloussanomat.fi)
Det enda man egentligen lyckats med, är att rasera lönsamheten för en hel bransch. Trots att bussarna inte förr var fulla, var trafiken mångfaldigt mer lönsam än nu med dagens dumpade priser som resultat av det våldsamma priskrig som pågår.
För att klara av priskriget, har de gamla aktörerna varit tvugna att sanera bort all trafik med lägre beläggning. Detta har gjort stora luckor i trafiknätet. Längre kan man inte komma till Helsingfors/Vanda flygplats från Björneborg, som ett exempel. En stor brist, eftersom det inte heller går några dirkta tåg på den sträckningen.
Precis som Ersa skriver i sitt inlägg ovan, det är helt enkelt för små marknader. Inget av de Nordiska länderna har tillräckligt med befolkning för denna typ av verksamhet. Så är det bara!
Jag vet inte varifrån din iver över att få in Megabus till Sverige kommer, men hoppas svenskarna slipper få dem i sitt land!
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2015, 12:18:34 PM
Jag känner inte alls igen påståendet att Swebus och Nettbuss skulle köra med halvtomma bussar. Åtminstone E4-trafiken brukar normalt vara rätt fullbelagda. Givetvis finns/fanns det inte lika belastade Swebus linjer som 801 Stockholm-Örebro-Göteborg och 835 Öland/Kalmar-Norrköping-Stockholm, men då passagerarantalet viker för mycket brukar alltför tomma avgångar försvinna automatiskt, utan att något lågprisföretag ens har börjat konkurrera med förlustpriser, låga löner och brister i kollektivavtalen.

Stagecoach grundare Brian Souter behöver inte heller "upptäcka" Norden, då denne köpte Swebus redan oktober 1996, men sålde företaget till Concordia (som idag heter Nobina) redan efter tre år. Ibland kanske verklighetens omkostnader hinner ikapp?

Varför vet ingen i Tyskland varför de själva inte kommer att trafikera Meinfernbus-linjen Malmö-Hamburg? Har man verkligen ingen koll på verkligheten och sin egen verksamhet?

"Ingen person i Tyskland känner i dag till Nettbuss / Swebus". Varför skulle de göra det? De norska och svenska företagen behöver ju inte marknadsföra sig i Tyskland. Å andra sidan känner den genomsnittlige nordiske bussresenären inte alls till namnen på något tyskt långfärdsbussföretag, inkl Postbus. Så det jämnar ju ut sig. Den nordiske bussresenären har i och för sig ibland även dålig koll på de svenska bussföretagens namn, och kan mycket väl råka köpa en Nettbussbiljett i Stockholm för färd mot Göteborg, för att därefter försöka stiga på en Swebusavgång mot samma destination.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 23 november 2015, 15:21:38 PM
Puuhhh - sa mycket i en tema... . Jag försöka att svara i flera steg... .

Nu vet jag inte om alla håller med om att företag som RyanAir och Onnibus är några unika företag som revolutionerar branscherna enbart till det bättre. Onnibus i Finland har väl dessutom inte direkt gått med vinst på senaste tiden?

Vad händer under sista 25 aren i Flygbranchen är faktisk en transportrevolution.

Tidigare maste normalt folk spara pengarna hela aret för 1 semesterflyg - i dag kan jag boka för samma pengarna varje manad en flyg fra Teneriffa med Ryanair + co. till alla europäiska storstäderna för en partyhelg eller en shoppinghelg.

Och med nya moderna lagprisbussarna är det samma. € 5,- Berlin-Dresden, € 7,- Berlin-Hamburg, € 3,- Berlin-Leipzig, € 10,- Berlin-Dortmund, Stuttgart-München € 5,-, Berlin-Prag 9,-   - det är faktisk än transportrevolution och kraftigt ökad livskvalitet för alla. Om jag var ungdom man maste spara hela aret för Interrailpass / Nordicrail 3-4 veckorna under sommaren, resten om aret maste man sitta hemma - igen har fler pengarna för att betala astronomisk järnvägsbiljetter. Ungdomer i dag resar oftast varje vecka i en annan stad för party, shopping, julmarknad, futboll m.fl. . Det gör endast med mycket billigare biljettpriser.

Om man starta en nytt företaget är det normalt att man har förluster dom första ca. 3 aren.
Megabus i Stor-Britannia och Polskibus arbetar med en överskott och speciellt vid Polskibus ser man att linjer med förluster kommar att inställas efter nagra manader (f.ex. Berlin-Stettin aktuellt). Samma är det med Ryanair - om där finns för mindre antal bokningar pa en destination kommar planet att omdisponera till en annan destination snart (Exempel Växjö-DüsseldorfWeeze).
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:13:02 PM
"Det spelar väl egentligen inte i slutet så hemskt stor roll hur många personer som suttit ombord på en buss, ett tåg eller ett flyg, utan hur mycket pengar som kommit in. Berättar väl en del om situtationen för ett av dina lysande exempel, Norwegian, i och med att de febrilt håller på att registrera om sina plan till Irland i jakten på billigare kollektivavtal.
Det enda man egentligen lyckats med, är att rasera lönsamheten för en hel bransch. Trots att bussarna inte förr var fulla, var trafiken mångfaldigt mer lönsam än nu med dagens dumpade priser som resultat av det våldsamma priskrig som pågår.
För att klara av priskriget, har de gamla aktörerna varit tvugna att sanera bort all trafik med lägre beläggning. Detta har gjort stora luckor i trafiknätet. Längre kan man inte komma till Helsingfors/Vanda flygplats från Björneborg, som ett exempel. En stor brist, eftersom det inte heller går några dirkta tåg på den sträckningen".


Inom EU är det absolut legitim och normalt att man utnytta alla fördelar för att minska kostnader. Jag har flyttat till Teneriffa pa första hand p.g.a. bättre vädret - men ocksa moms / skatte. Här finns endast 7% pa allt, en öl i restaurangen kostar endast 1,- - mycket mindre än i Tyskland och Sverige. I dag trafikerar i Tyskland manga flixbussar (och andra företaget) med bussarna regitrerade i Tchekien, Ungarn/Hungary, Österrike m.fl. - samma med Megabussen - kanske Köln-München med en buss fra Frankrike. Samma med föraren som kommar fra hela Europa och i Tyskland kommar snart f.ex. första förare fra Syrien under 2016, vi har manga ar sedan mangla av tyska förare. För 95% av folket spelar det ingen roll. Man vill ha det billigt - Tyskland är LIDL-land... . Om man varje vecka pendlar med buss fran A till B vill man ej diskuterar med föraren pa tysk - men om man kan köpa biljetten endast 1,- € billigare har man sparat 100,- € per ar !

Kanske att i Finland det är aktuellt en mindre destination inställd, men om en linje har för mindre passagerare är det normalt att där finns ej fjärbusstrafik längre - men om man fragar normala finska (buss)folket: Vad är bättre: Fjärrbusstrafik 2013 och i dag - 90% vill svara säkert i dag. Hur man ser pa bilderna fra varan medlem "helsingfosh" fanns det en stor antal gamla bussarna i drift med komplicerad förvirad linjenätet (7 olika bolaget ?) - Onnibus har hela flottan med nya bussarna med laggolv för rörelsehindrade och utsiktsdäck för dom som kan stiga trappa. Och om man eventuellt behövs mer plats i bussen är biljetterna sa billigt att man kan ocksa boka 2 platser bredvid. I genomsnitt är priserna i dag lägre än tidigare - samt prissänkningar vid finska järnvägen - det är viktigast för folket.

Du kritiserar "dumpade priser" - men oftast har "gamla" transportföretaget fel kalkulationsmodellen eller / och har ej nödvändiga kostnader och / eller arbetar ej effektivt.
3 exempel:
1) Lufthansa har hyrat nagra ar sen 30.000 kvadratmeter kontorsytan till astrononomiska 30,- € / kvm i nya futuriskiska Frankfurt-Airailcenter för helt normalt kontorsfolket. Men det finns massor fra bra moderna kontor i närheten för 5,- / 6,- eller 7,- €. Ryanair sittar i mycket billigare kontor i en industriomrade nagra km norr om Dublin. Det är en fra manga skillnaden mellan "gamla dyrare" och "moderna billigare" transportföretaget.
2) Eurolines kalkulation arbetar med sa extremt högt priser att bussen fra ca. 10 personer trafikerar ej med förlust. Moderna billigare bussföretaget startar med biliga priser för att fa mycket fler passagerare in i bussen. 10 x € 80,- = 800,- € billjettinkomst och pa andra sidan kanske 60 x € 20,- = € 1200,- biljettinkomst. Sa har man fler kunder och fler inkomst. Och gamla affärsmodellen fra Eurolines har ingen framtid. 
3) Megabus har bästa optimerade omloppet fra hela branchen. Gamla bussföretaget kör oftast fra A till B och efter en paus (eller nästa dagen) tillbaka. Vid Megabus är det normalt f.ex. att en buss lämnar garaget vid Feldkirchen nära München, trafikarar till Köln, fortsättar pa linjen mot Hamburg, kör som nattbuss tillbaka till Köln och förtsättar pa linjen mot Barcelona. Tillbaka Barcelona-Köln och därefter Köln-München tillbaka. Nagra timmar i depot i Feldkirchen och direkt pa nästa tur f.ex. München-Berlin. Det betyder varje buss rullar ca. 20, 21 timmar varje dag och transporterar därmed passagerare som har köpt biljetter. I samma tid oftast andra bussar övernatta i depot och förtjänar ej pengarna.
Samma princip har Ryanair - varje flygplan har endast 20-25min pa varje flygplats. F.ex. klockan 6:00 startar en plan fra Warszawa/Warschau med polsk besättning till Teneriffa, därefter Teneriffa-Köln, Köln-London, London-Roma, Roma-Oslo och sa vidare - jämfört med Lufthansa som f.ex. en plan pendlar endast mellan Hamburg och München med stora pauser emellan.

Sa om man har lägre kostnader och optimala omlopp kan man bjuder pa längre priser. Och det flesta folket vill ej betala mer än nödvändigt för att komma fra A till B.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:31:52 PM
"Ingen person i Tyskland känner i dag till Nettbuss / Swebus". Varför skulle de göra det? De norska och svenska företagen behöver ju inte marknadsföra sig i Tyskland. Å andra sidan känner den genomsnittlige nordiske bussresenären inte alls till namnen på något tyskt långfärdsbussföretag, inkl Postbus. Så det jämnar ju ut sig. Den nordiske bussresenären har i och för sig ibland även dålig koll på de svenska bussföretagens namn, och kan mycket väl råka köpa en Nettbussbiljett i Stockholm för färd mot Göteborg, för att därefter försöka stiga på en Swebusavgång mot samma destination.

Jag försökar att förklara det pa en exempel fra Frankrike:
Där finns aktuellt 2 internationala bussmärke (Megabus + Flixbus) och 3 nationala som har endast linjer i Frankrike (Ouibus + Isilines + Starshipper).
Megabus + Flixbus har en fördel att passagerare som kommar fra England (Megabus) eller Tyskland (Flixbus) boka normalt den varumärke som man känner bra. Sa dom andra 3 franska bussmärke maste lite mer arbete / investera att fa samma antal passagerae i bussen. Sa OM EVENTUELLT kommar Flixbus och/eller Megabus/Superbus/Onnibus etablerar landstäckande bussnätet i Sverige i framtiden och om theoretisk dom har samma biljettpriser som svenska nationala konkurrenten (Swebus / Nettbuss) finns lite mer passagerare i Flixbussen och Megabussen - dom som känner varumärke redan fra Tyskland.
Vidare fördel kanske med längre linjer - aktuellt blir Flixbussen Hamburg-Malmö inställd men jag kan tänka mej ocksa (SPEKULATION !) att under varen 2016 startar därför en längre nytt linje f.ex. Amsterdam-Stockholm eller Frankfurt-Stockholm. Aktuellt är det pa alla Flixbusslinjer och Meinfernbuslinjer en stor ombygning fra linjenätet med tendens till mycket längre linjer och därför inställning fra kortare linjer.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
"Stagecoach grundare Brian Souter behöver inte heller "upptäcka" Norden, då denne köpte Swebus redan oktober 1996, men sålde företaget till Concordia (som idag heter Nobina) redan efter tre år. Ibland kanske verklighetens omkostnader hinner ikapp?"

Jo, men de var helt andra tider, 20ar sedan. I dag finns det fria bussmarknaden i alla stora länderna i Europa - man är redan i Polen, Hamburg och Finland med egna bussarna - sa jag räknar i alla fall med att Megabus ELLER Superbus/Onnibus kommar at startar en bussnätet ocksa i Sverige under närmaste aren. Bade 2 trafikerar redan mycket längre linjer f.ex. fra Tallin till Warszwawa eller fra Köln till Barcelona - sa är det ocksa tänkbart med Amsterdam-Stockholm, Köln-Oslo eller Frankfurt-Uppsala.

Värför sa skeptiska emot Megabus ? Dom kör mycket effektivt dag och natt med förarbyte ca. varje 3 timmar, endast 1 förare för 90 passagerare, splitternya vanHool-bussarna, lägsta priserna. Och megabus-föraren far ca. 2500,- € i manad - det är mycket mer än vid de allra flesta sma privata tyska bussbolaget ("XYZ-Reisen") betaler, oftast ligger betalningen där vid ca. € 1800,- till 2000,- i manad.

Varför kritisera Norwegian om de flytta med kontoret till Ireland ? Jag förvänta av en bra europäisk agerande företag att man ha kontor där, när finns lägsta kostnader för kontoret och lägsta skatte / moms. För mitt flyg fra Teneriffa till Köln-Bonn med Norwegian vill jag inte betaler högre billjettpriser än nödvändigt för att kontoret ligger i ett dyrt land meg extra högt löner och skatte / moms. Sa det flesta folket som flyga med Norwegian appladerar säkert om dom läser fra Norwegians kontorsflytte till Ireland.

Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit), köpa vid ICA eller Ahlens och boka SAS. Men manga svensk folket ocksa kör Dacia eller Kia/Hyundai etc., köpa vid LIDL och PRIMARK och boka Ryanair eller Norwegian och är mycket nöjda med dom.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2015, 16:53:28 PM
Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:13:02 PM
Du kritiserar "dumpade priser" - men oftast har "gamla" transportföretaget fel kalkulationsmodellen eller / och har ej nödvändiga kostnader och / eller arbetar ej effektivt.

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 15:21:38 PM
Och med nya moderna lagprisbussarna är det samma. € 5,- Berlin-Dresden, € 7,- Berlin-Hamburg, € 3,- Berlin-Leipzig, € 10,- Berlin-Dortmund, Stuttgart-München € 5,-, Berlin-Prag 9,-   - det är faktisk än transportrevolution och kraftigt ökad livskvalitet för alla. Om jag var ungdom man maste spara hela aret för Interrailpass / Nordicrail 3-4 veckorna under sommaren, resten om aret maste man sitta hemma - igen har fler pengarna för att betala astronomisk järnvägsbiljetter. Ungdomer i dag resar oftast varje vecka i en annan stad för party, shopping, julmarknad, futboll m.fl. . Det gör endast med mycket billigare biljettpriser.

Så om man tar mer än 5-10 €/biljett för att frakta folk tvärs över ett helt land, så har man gjort fel i kalkulationerna?

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:13:02 PM
I dag trafikerar i Tyskland manga flixbussar (och andra företaget) med bussarna regitrerade i Tchekien, Ungarn/Hungary, Österrike m.fl. - samma med Megabussen - kanske Köln-München med en buss fra Frankrike. Samma med föraren som kommar fra hela Europa och i Tyskland kommar snart f.ex. första förare fra Syrien under 2016, vi har manga ar sedan mangla av tyska förare. För 95% av folket spelar det ingen roll. Man vill ha det billigt - Tyskland är LIDL-land... . Om man varje vecka pendlar med buss fran A till B vill man ej diskuterar med föraren pa tysk - men om man kan köpa biljetten endast 1,- € billigare har man sparat 100,- € per ar !

Jo, man kan alltid försöka spara in på "onödiga kostnader" i form av lönedumpning och skattesmitning i och med att man registrerar personal och fordon i östeuropeiska EU-länder för att komma undan kollektivavtalen, men det lär knappast fungera i Norden utan stora konflikter med etablerade företag samt fackförbunden. Samt att fordonen väl måste vara registrerat i det nordiska land man bedriver ordinarie trafik i? Jag kan inte tänka mig att man kommer undan med utlandsregistrerade bussar i t.ex Norge, där man som norsk medborgare enligt lag inte ens får framföra en svenskregistrerad personbil på norsk väg.
Måttet är redan rågat i lastbilsbranschen, och vi behöver inte samma konflikt i expressbussbranschen.
Att tvinga in arbetslösa nyanlända som inte ens lärt sig språket bra (eller knappt fått linjekännedom) i yrket håller man ju idag på med för fullt i storstädernas lokaltrafik, och det tar nog många år innan folk återfår förtroendet för Arbetsförmedlingens, Försäkringskassans och bussbranschens förmåga att bedriva en seriös rekrytering till kollektivtrafiken i de tre storstadsområdena.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2015, 17:00:58 PM
Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Jo, men de var helt andra tider, 20ar sedan. I dag finns det fria bussmarknaden i alla stora länderna i Europa - man är redan i Polen, Hamburg och Finland med egna bussarna - sa jag räknar i alla fall med att Megabus ELLER Superbus/Onnibus kommar at startar en bussnätet ocksa i Sverige under närmaste aren. Bade 2 trafikerar redan mycket längre linjer f.ex. fra Tallin till Warszwawa eller fra Köln till Barcelona - sa är det ocksa tänkbart med Amsterdam-Stockholm, Köln-Oslo eller Frankfurt-Uppsala.

Den svenska expressbusstrafiken var lika fri och avreglerad för 20 år sedan som idag. Enda undantaget då var att man inte fick köra folk inom ett län utan länshuvudmannens tillåtelse, men i övrigt var det bara att köra på längsmed E4:an.

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Värför sa skeptiska emot Megabus ? Dom kör mycket effektivt dag och natt med förarbyte ca. varje 3 timmar, endast 1 förare för 90 passagerare, splitternya vanHool-bussarna, lägsta priserna. Och megabus-föraren far ca. 2500,- € i manad - det är mycket mer än vid de allra flesta sma privata tyska bussbolaget ("XYZ-Reisen") betaler, oftast ligger betalningen där vid ca. € 1800,- till 2000,- i manad.

Än så länge räcker det att titta på Onnibus ekonomiska resultat i Finland, och se hur länge de utländska ägarna ska täcka upp underskottet innan de backar ur. Jag har svårt att tro att det blir på annat sätt i nästan lika glesbefolkade Sverige, om de mot all förmodan kommer hit.
Underbud och tyska skattemedel som får täcka upp för bristfällig planering från tysk sida har vi ju redan idag gällande Arrivas kollektivtrafik i norra Stockholm. Så är det så underligt att svensken och finländaren i gemen är skeptiska, då dessa idag ser många nackdelar, men ingen av de överambitiösa paradisbilder du målar upp?
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: homer skrivet 23 november 2015, 17:28:24 PM
Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM


Jo, men de var helt andra tider, 20ar sedan. I dag finns det fria bussmarknaden i alla stora länderna i Europa - man är redan i Polen, Hamburg och Finland med egna bussarna - sa jag räknar i alla fall med att Megabus ELLER Superbus/Onnibus kommar at startar en bussnätet ocksa i Sverige under närmaste aren. Bade 2 trafikerar redan mycket längre linjer f.ex. fra Tallin till Warszwawa eller fra Köln till Barcelona - sa är det ocksa tänkbart med Amsterdam-Stockholm, Köln-Oslo eller Frankfurt-Uppsala.

Värför sa skeptiska emot Megabus ? Dom kör mycket effektivt dag och natt med förarbyte ca. varje 3 timmar, endast 1 förare för 90 passagerare, splitternya vanHool-bussarna, lägsta priserna. Och megabus-föraren far ca. 2500,- € i manad - det är mycket mer än vid de allra flesta sma privata tyska bussbolaget ("XYZ-Reisen") betaler, oftast ligger betalningen där vid ca. € 1800,- till 2000,- i manad.

Varför kritisera Norwegian om de flytta med kontoret till Ireland ? Jag förvänta av en bra europäisk agerande företag att man ha kontor där, när finns lägsta kostnader för kontoret och lägsta skatte / moms. För mitt flyg fra Teneriffa till Köln-Bonn med Norwegian vill jag inte betaler högre billjettpriser än nödvändigt för att kontoret ligger i ett dyrt land meg extra högt löner och skatte / moms. Sa det flesta folket som flyga med Norwegian appladerar säkert om dom läser fra Norwegians kontorsflytte till Ireland.

Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit), köpa vid ICA eller Ahlens och boka SAS. Men manga svensk folket ocksa kör Dacia eller Kia/Hyundai etc., köpa vid LIDL och PRIMARK och boka Ryanair eller Norwegian och är mycket nöjda med dom.

Precis... varför skulle Svensken sätta sig på en buss från Stockholm till Amsterdam när han kan sätta sig på Norwegian som gör samma resa men 10 timmar snabbare... priset för flygresan är väl ungefär 500 kronor (50€)och även om du skulle få en bussbiljett för 50 (5€)tror jag ingen skulle vara intresserad av den långa restiden...
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 23 november 2015, 17:35:59 PM
"Precis... varför skulle Svensken sätta sig på en buss från Stockholm till Amsterdam när han kan sätta sig på Norwegian som gör samma resa men 10 timmar snabbare... priset för flygresan är väl ungefär 500 kronor (50€)och även om du skulle få en bussbiljett för 50 (5€)tror jag ingen skulle vara intresserad av den långa restiden..."

:)  Jomen - konceptet fra extremt längre linjer är här inte att folket resa sträkningen - det var gamla Eurolines-konceptet. I praktik sälja man varje plats i bussen 2 till 4 ganger per avgang. F.ex. Amsterdam-Stockholm: Person 1 Amsterdam-Bremen, Person 2 Bremen-Köbenhavn, Person 3 Köbenhavn-Jönköping, Person 4 Linköping-Stockholm. Samma är det med Köln-Barcelona (Megabus): Person 1 Köln-Frankfurt, Person 2 Frankfurt-Freiburg, Person 3 Mulhouse-Montpellier, Person 4 Montpellier-Barcelona.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2015, 17:38:02 PM
Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit), köpa vid ICA eller Ahlens och boka SAS. Men manga svensk folket ocksa kör Dacia eller Kia/Hyundai etc., köpa vid LIDL och PRIMARK och boka Ryanair eller Norwegian och är mycket nöjda med dom.

Volvo ägs av kinesiska Geely. Företaget existerar.
Saab ägs av National Electric Vehicle Sweden som i sin tur även de har kinesiska ägare. Företaget har inte "försvunnit" utan existerar.
Gällande svenska bilägare har många provat Dacia, men har inte blivit direkt imponerande. Däremot är tyska, tjeckiska och japanska billiga välbyggda fordon oftast populärare än de rumänska lågprisbyggena.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 23 november 2015, 17:53:35 PM
"Jo, man kan alltid försöka spara in på "onödiga kostnader" i form av lönedumpning och skattesmitning i och med att man registrerar personal och fordon i östeuropeiska EU-länder för att komma undan kollektivavtalen, men det lär knappast fungera i Norden utan stora konflikter med etablerade företag samt fackförbunden. Samt att fordonen väl måste vara registrerat i det nordiska land man bedriver ordinarie trafik i? Jag kan inte tänka mig att man kommer undan med utlandsregistrerade bussar i t.ex Norge, där man som norsk medborgare enligt lag inte ens får framföra en svenskregistrerad personbil på norsk väg.
Måttet är redan rågat i lastbilsbranschen, och vi behöver inte samma konflikt i expressbussbranschen.
Att tvinga in arbetslösa nyanlända som inte ens lärt sig språket bra (eller knappt fått linjekännedom) i yrket håller man ju idag på med för fullt i storstädernas lokaltrafik, och det tar nog många år innan folk återfår förtroendet för Arbetsförmedlingens, Försäkringskassans och bussbranschens förmåga att bedriva en seriös rekrytering till kollektivtrafiken i de tre storstadsområdena."


Jog tror att fordonsregistreringen är ej problemet. Om man kör en linje Hamburg-Göteborg-Oslo är det säkert möjligt med en tyskregistrerade buss (?) och om Megabus eller Flixbus sej etablerar i Sverige vill dom ocksa har bussarna registrerad i Sverige. I Tyskland finns generellt inga arbetslösa tyska förare, det är stor brist med buss-förare. Sa i realitäten tar alla bussbolaget förare fran alla EU-länderna (Rumänia, Bulgaria, Croatia, Slovakia, Spanien, Portugal m. fl.). Vid det flesta expressbusföretaget är det helt normalt att man skicka ocksa nya förare direkt pa en linje med navigation, denna systemet finns speciellt vid Flixbus, Meinfernbus, Postbus etc. p.g.a. att det är liten busspartner som kan ej betala tom-provkörning. Tom-Prövkörning med förare finns endast vid Megabus. Det var ocksa redan ämne i en tysk bussforum - faktisk är Megabus i en stor antal punkter bättre än andra - men manga tänkar ocksa i Tyskland att det kan ej bli bra p.g.a. det är sa billigt... .
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 24 november 2015, 13:52:13 PM
"Så om man tar mer än 5-10 €/biljett för att frakta folk tvärs över ett helt land, så har man gjort fel i kalkulationerna?"

Jag korrigera och ersätta här "fel" genom "klassiska" : Eurolines, Swebuss och andra "klassiska" fjärrbussbolaget har en "klassisk" pris- och kalkulationssystem. Det betyder att det fungerar bra om man har ca. 15, 20 eller 25 personer i stora bussen. Mindre antal passagerare betaler högre priser. Samma system användar ocksa de flesta turistbussreskalkulationer.

"Moderna nya" fjärrbussbolaget som f.ex. Megabus/Onnibus/Polskibus/Superbus satsar pa möjligt fullbokade bussarna. Om man titta pa bussarna  fra Polskibus som lämnar flygplatsen Berlin-Schönefeld mot Warszawa/Poznan och Wroclaw/Breslau är dom normalt varje dag (nästan) fullbokad aret om med 89platser eller 75platser stora bussarna. Samma princip användar alla lagprisflygbolaget som Ryanair, Norwegian, Easyjet m.fl. . Fler passagare betaler lägre pris.

Men det finns ocksa redan i Sverige och Norge "gamla" positiva exempel med "nya moderna" systemet:
Lindberghs Expressbuss fra Örebro-Län mot Stockholm med priser fran ca. € 8,- och i Norge Lavprisekspressen.no .
Där användar man redan samma princip med internetbokningar, attraktiva priser och stora dubbeldäckare.

Om jag däremot minne mina egna fjärrbussresor (eller avbryten bokningsförsök p.g.a. astronomiska priser) i Sverige under de sista 20 aren - (Trelleborg-Jönköping, Oskarshamn-Nyköping, Oskarshamn-Arlanda, Landvetter-Nässjö, Nässjö-Arlanda/Nyköping (Skavsta)) var det alltid sa dyrt att det var oftast bättre och nästan samma pris att familjen hämta/lämna med flera timmars bilresa f.ex. direkt fra/till flygplatsen.

Och jämfört med denna astronomiska busspriser har vi i dag verkligen i nästan hela Europa (utom Sverige och Spanien) "paradiset"  där man automatisk boka en billigt buss och ej tänka om bil- eller tagresa i stället  :)

Jag känner ej framtidsplaner fra Stagecouch-Souter-Megabus/Superbus/Onnibus och kanske att dom haller sej pa ordet "bränt barn skyr elden" efter erfaringar fra 1996 och startar ej i Sverige i framtiden. Men för alla svenskarna kan man endast hoppas at dom startar i Sverige sa snart som möjligt för at det blir mycket billigare at resa fra A till B runt i landet.

Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2015, 16:51:39 PM
Om möjligheterna redan finns här i landet så hade väl expressbussbranschen kryllat av samarbetande små- och medelstora svenska företagare redan idag? Men så är det inte. Vilket hellre torde bero på att underlag saknas, istället för att utländska storbolag inte hunnit komma hit och "välsignat oss" med sina idéer.
Nåja, hur det än blir har det ju i knappt någonting med olika inlägg på detta forum att göra. Här håller huvudsakligen bussintresserade privatpersoner till, som dessutom främst är intresserade av upphandlad lokaltrafik, medan representanter för expressbussbranschen och deras resenärer knappt är representerade.

I övrigt litar jag på L-G Lassander som från första parkett upplevt nackdelarna med den "utveckling" Onnibus lett i Finland.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 03 december 2015, 20:54:16 PM
Nu trafikerar linjen 073 Leverkusen(Köln)-Hamburg-Malmö 1 x dagligen och 1 x Köbenhavn-Hamburg-Bremen samt Leverkusen-Köbenhavn som nattbuss ocksa.

Flixbus-Meinfernbus startar nu en hel nytt linjesystem med speciella skidlinjer som trafikerar endast fra ca. 18. dec till slut fra mars mellan alla stora städerna i Tyskland, Nederland och Belgien och alla skidbyerna i Tyskland och Österrike.

Det är 14 nya linjer totalt, alla startar pa kvällen i storstäderna - trafikerar hela natten till München - ankomst där alla 14 busserna klockan 5:00 - nu har passagerare 50min at byte till "rätt" bus och alla bussarna ankommar i skidbyarna omkring klockan 9:00 direkt vid parkeringsplatsen fran liften !

Exempel: Linje SKI07 Hamburg-St.Anton
Om man nu vill fra Hamburg till Kitzbühel byte man i München omkring klockan 5:00 till linje SKI03 som trafikerar Münster-Kitzbühel/St.Johann.
Sa svenskarna/danskarna kan köra till Hamburg/Berlin och tar nattbussen direkt till varje skidbyarna, direkt till liftstationerna !

SKI01: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...hofen.html
SKI02: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...-wirl.html
SKI03: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...tirol.html
SKI04: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...glemm.html
SKI05: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...tdorf.html
SKI06: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI07: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...anton.html
SKI08: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...anton.html
SKI09: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...elden.html
SKI10: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI11: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI12: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI13: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI14: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
Paris-Lyon-Albertville/ValdÌsere SKI71: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...avoie.html

Stora antal nya dubbeldäckare är under leverans, man räkna ocksa med stora antal dagsskidturister fra Bayern till Österrike:
http://www.fernbusgalerie.de/images/MFB-FLIX/Univers_Reisen/KO-VB_107_2_27.08.15.JPG
http://www.fernbusgalerie.de/images/MFB-FLIX/NieuwLand_Reizen/39-BFJ-3_12_22.01.15.jpg
Busserna kommar oftast nästan direkt fra fabrik till linjetrafik.

Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 12 december 2015, 13:42:20 PM
Namnsdel "Meinfernbus" ska kommas at försvinna under 2016 - sa företaget heter fra ca. 2017 endast "Flixbus".

I en aktuellt interview fra Flixbus-chefen Schwämmlein fanns flera interessanta informationer. Delvis verkar det lite arrogant med infos om konkurrenter, fel fra NationalExpressgruppen m. fl. - och Flixbus vill ha 80% (!) marknadsandel i fjärrbusstrafik i Europa !
https://www.youtube.com/watch?v=YnD7IFUwK7k

Linjestrategie har ändrats ocksa - tidigare var det i genomsnitt ca. varje vecka öppning fra 1-2 nya linjer. Under senaste manaden och i framtiden öppnar man en stort nätet i en land pa ett slag pa samma sätt som plötsliga överraskande Skidbusslinjer till Österrike och franska Skidomrade nu.

Sa det kan händer under 2016/2017 (SPEKULATION !):
- nya nätet i Sverige och Danmark och upp till Oslo
- nya nätet i Poland
- nya nätet i Spanien och Portugal
- Londonnätet, ca. 10 nya linjer fra "alla" europäiska städerna till London pa ett slag

Huvudproblem fra konkurrenterna är at dom kan ej sa snabbt öppna nya linjer som Flixbus - expansion blir langsamare och därmed marknadsandelen mindre och mindre. Aktuellt ser det sa ut, at det finns följande 5 stora fjärrbussgruppen / kooperationer i Europa:

- Flixbus (16 länderna)
- Stagecoach-Souter (Megabus, Oxford-Tube, Onnibus, Superbus, Polskibus)
- Postbus.de - Isilines.fr  - Transdev -  simpleexpress.eu/Luxexpress
- Ouibus - Berlinlinienbus - IC-Bus (bussarna fra europäiska järnvägsföretaget SNCF, DB, ÖBB, SBB)
- NationalExpress - ALSA.es - Eurolines - DeutscheTouring

Tillsvidare finns medelstora national isolerade bussföretaget:
Starshipper (Frankrike)
Student-Agency (Tcheckien)
Ibus.it Kooperation (Italia)
Deinbus (Tyskland)
Onebus.de (Tyskland-Italia)
Neobus.pl (Poland)
PKS (Poland)
Sindbad (Poland)
Swebus (Sverige)
Nettbuss- Unibuss/Lavprisekspressen (Norge/Sverige)
Abildskou (Danmark)
Avanzabus.com (Spanien)
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 12 december 2015, 13:53:49 PM
Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit)

Detta är lite off-topic, men rena felaktigheter kan behöva rättas till för att undvika missförstånd:

www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323442
www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323467
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: homer skrivet 12 december 2015, 15:10:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 december 2015, 13:53:49 PM
Detta är lite off-topic, men rena felaktigheter kan behöva rättas till för att undvika missförstånd:

www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323442
www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323467

Nevs är väl ingen som seriöst tror på längre?

för övrigt, är Tyskarna betydligt mer konservativa/nationalistiska i sina bilköp än vad svenskarna är
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Walter skrivet 12 december 2015, 16:27:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 december 2015, 13:53:49 PM
Detta är lite off-topic, men rena felaktigheter kan behöva rättas till för att undvika missförstånd:

www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323442
www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323467

Som inte får heta SAAB......  Lika kinesiskt som Volvo.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Ersa skrivet 12 december 2015, 16:53:23 PM
Citat från: Walter skrivet 12 december 2015, 16:27:45 PM
Som inte får heta SAAB......  Lika kinesiskt som Volvo.

SAAB i versaler försvann redan 1965 då Svenska Aeroplan AB bytte namn till Saab AB. :P
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: homer skrivet 12 december 2015, 20:08:25 PM
Citat från: Walter skrivet 12 december 2015, 16:27:45 PM
Som inte får heta SAAB......  Lika kinesiskt som Volvo.

Volvo personbilar är ett svenskt AB med säte i Sverige och fabrik och utveckling i sverige, att säga att det är ett kinesitskt företag är fel, det ägs endast av kinesiska investerare
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 26 december 2015, 21:08:51 PM
Det ser sa ut at det tar lite längre tid at Meinfernbus-Flixbus kommer till Sverige... . I aktuellt interview med Flixbus-chefen fanns följande uppgifter vad är planerad för 2016:
- lite mer expansion i tyskland framförallt i mindre byer
- vidare snabbt stor expansion i frankrike, nederland och italia
- Flixbus vill bli Nr. 1 i frankrike fra Januari och Nr. 1 i italia fra maj 2016
- helt ny fjärrbussnätet i poland, rumänia, bulgaria
- flera nya linjer i slovenia, slovakia, tchekien, ungarn/hungary, croatia

men ingenting nytt om sverige och danmark... :(
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 december 2015, 21:48:26 PM
Nej det är ganska naturligt, Sverige är ett stort land med stora avstånd och få stora befolkningscentra, knappast någon åkare skulle vara intresserad av att dumpa priset under lång tid för att slå ut befintliga aktörer, jag tror vi kommer att få se en helt annan utveckling här än 30 kronors resor Malmö-Stockholm :-)
Titel: SV: Flixbus (Meinfernbus) kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 15 januari 2016, 17:12:20 PM
Det kommar nu som sagt tidigare  :D, denna annons finns nu aktuellt pa websidan fra Flixbus:

https://www.flixbus.de/sites/default/files/static-pages/attachments/151027_co-founder_sweden.pdf

- Meinfernbus byte under 2016 namn fullständigt till Flixbus
- nu sökes en svensktalande chef för en helt nytt landstäckande fjärrbussnätet i Sverige
- Malet är att bli Nr. 1 i fjärrbussbranchen ocksa i Sverige

Sa det betyder att under 2016/2017 Flixbus startar nu (äntligen) en landstäckande helt nytt fjärrbussnätet i Sverige.
Hoppas at Megabus/Superbus/Onnibus-Stagecouch-Souter gruppen föjler med som konkurranse - sa blir det i framtiden äntligen i Sverige mycket billigare at resa runt ocksa med mindre biljettpriser fra SJ.

https://pp.vk.me/c628022/v628022318/dc24/Uv0erfqfgOQ.jpg
Flixbus Nederland, Frankrike och Italia. Kanske gul-bla för Sverige med drottningholm, midsommarstang, Pippi Langstrumpf, faluröd-stugan eller dalahäst ?

Nytt design fra 2016: http://www.mf-modellbau.eu/contents/media/flixbus-431dt-2-xxl.jpg
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 16 januari 2016, 02:46:38 AM
Ska bli intressant att se. Nackdelen med buss är ju att det tar sån himla lång tid, dagens bussar Stockholm - Göteborg, vad tar dem? 6-7 timmar? Snabbaste tåget tar runt 3,och dit kan du om du har tur hitta biljetter för 195kr, har för mig det finns ännu billigare för oss ungdomar. Dessutom tar tåget och bussen olika vägar och därmed olika marknader. Möjligen mellan Göteborg och Malmö man kan konkurrera, men där går det ju Öresundståg och SJ till rätt låga priser (ÖT 350kr, med Jojo kort ännu billigare, och som ungdom med Jojo kort kostar det 170 kr för en resa på 3h, bussen tar 20 min längre men stannar ju inte alls på lika många ställen). Tror konkurrensen blir svår, tyvärr... Sverige är ett glestbefolkat land med långa avstånd mellan städerna. Det man möjligen får ner är priset på är andra bussbolags priser.

Men vart kommer förarna ifrån? Hur funkar Flixbus idé? Är det dem som hyr in lokala bolag? Hänger inte med alls om busstrafiken i Europa, kommer aldrig använda den ens, tåget är tyvärr överlägset i komfort, hur många stjärnor bussen än må ha.
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 16 januari 2016, 13:16:09 PM
Ska bli intressant att se. Nackdelen med buss är ju att det tar sån himla lång tid, dagens bussar Stockholm - Göteborg, vad tar dem? 6-7 timmar? Snabbaste tåget tar runt 3

Det fanns en CEO-Manager fra persontrafik i tyska järnvägen DB som har sagt under 2013/2014: "Det är ej normala människor som kör i 8 timmer med buss fra Köln till Berlin om det gar med ICE i ca. 4 timmer". Under vintern 2014/2015 sparkades han - i dag finns stora massor av folket som resar precis denna sträckningen med buss. Och pa första hand p.g.a. upp till 90% lägre priser än taget, där finns en stor antal bussbiljetter för 1,- 5,- eller mindre än 10,- oftast - men med taget kostar det 60, 80 eller 100,-€. Sa för en stor antal fra personer spelar restiden ej roll. Ungdomer och studerande/studenter sover i bussen eller hänga med mobilen/Laptop i nätet med bussens gratis WIFI.

Sa i Sverige är det möjligt at köra i 5:30 timmer fra Göteborg till Stockholm med 5min paus för förarbyte i Jönköping (eller Linköping). Dagens bussar stoppar offenbart alla flera ganger ? I Norrköping, Linköping, Jönköping och Boras ? Det är klart at restiden sa är för langt, men snabbtaget tar 3:20. Men viktigaste är prisen - tar vi f. eks. en hundralapp för en Flixbus-biljett mot ca. dubbelt pris för SJ (i bussen sittar 80-90% ungdomar - sa man maste jämföra med SJ-ungdomspriser !). Sa om man resa nu tur/retur sparar man 200 kronor varje vecka. Det betyder drygt at man spara ca. 10.000:-SEK om aret. Skillnaden är, at folket resar VARJE VECKA hem p.g.a. det är sa billigt. Och man nu theoretisk sänkar bussprisen till € 5,- är det 1/4 fra tagbiljett endast. Eller 100:- SEK per vecka med buss - jämfört 400:- SEK med tag. Resultaten är at endast "rika personer" sitter i framtiden i taget. Alla andra väljer billigare bussen.

Pa E6an Göteborg-Malmö finns ocksa stort potential. Sträckningen är nästan identisk med Hamburg-Berlin (283km motorväg, 3:10, Gö-Ma.270km motorväg), sa det är med bussen ca. 3 timmar och 3-timmers biljetter kostar i Tyskland (+ Frankrike + Italia) normalt mindre än 10,- Euro (=mindre än en svensk hundralapp). Men det är naturligt viktigt at man trafikerar non-stop i timmerstakt. För Varberg, Falkenberg, Helsingborg och Landskrona behövs en ytterligare linje som stoppar där ocksa. Snabbaste tagen Gö-Ma. tar 2:15 - ICE mellan Hamburg-Berlin i timmerstakt endast 90-100min - men dessutom har massor fra folket bytet fra taget till buss och bussen trafikerar ca. varje 10minut i dag. Sa kan man räknar med at ocksa manga svenskarna vill byte om taget tar 135min.

Dat var sträckningen var taget finns direkt parallelt men verkligheten ser sa ut: En "normalt" svensk familj bo i Halmstad och dotter kommar nu at studerar i Uppsala. En typisk Flixbus-linje kan bli Uppsala-Västeras-Örebro-Motala-Jönköping-Halmstad(-Helsingborg-Malmö-Trelleborg) (RV26). Med taget maste man byte 2 ganger (!) det tar över 6 timmer och det vill kostar högre biljettpris. Viken transportmedel väljer denna dotter för at resa hem varje vecka till familjen ???  100% Flixbussen - sa är det aktuellt i Tyskland, Frankrike och Italia - det kan man kallas en transportrevolution.

tåget är tyvärr överlägset i komfort, hur många stjärnor bussen än må ha.

Är det verkligen sa at taget är mer komfortabelt än buss ??? Jag tror det ej... - kanske at X2000 är bättre än ICE i tyskland - men f.eks. Öresundstaget ser ut som en bättre tunnelbana... . Finns fällbara sovsittplatser i taget ? Fällbara bord ? Fotstöd ? Free gratis WIFI ? Vid kvällen och i natten är det i bussen mörkt ocksa och man kan sova mycket bra. Det fungerar ej i taget, där finns alltid stort belysning. Om man har nonstop direktbuss har man det lungt och ro hela resan. I taget vid varje stopp finns personer med bagagge i ganget, hundar, smabarn, grupper m.fl. som är ej tyst. Om man resar fra A till D vill man ocksa ej lyssna pa vilken anslutning finns i B och C. Sa jag persönligen tänkar at bussen kan bli mycket bekvämare än stora antal taget. Och varje byte är extremt negativt, at stannar ute i vädret och väntar pa ansluttaget, hittar sin nya plats, ej bagage-service. I fjärrbussen tar förare hand om bagage och det är ocksa en stor fördel av fjärrbussen at det finns mycket mer direktförbindelse än med taget normalt.

Typisk situation i en flixbus: http://up.picr.de/19236700ut.jpg
Jag tror ej at det är ej komfortabelt... .
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: David M skrivet 16 januari 2016, 14:26:29 PM
Något som hade underlättat för tysk busstrafik till Norden hade varit om de övertygade sina landsmän i Ostholstein att sluta blockera byggandet av Fehmarnbält-tunneln. Så länge det tar minst över en timme extra jämfört med om det hade varit väg, plus att tidtabellerna blir osäkra p.g.a. säsongstrafik (där det kan bli timslånga köer till färjeläget) kommer flyget att vinna över alla expressbusslinjer till Hamburg även om de så bara utgår från Malmö/Köpenhamn. 35 mil med ett påtvingat stopp omöjliggör den där snabba och bekväma resan som det glunkas om.



(hur är förresten vädret i Frankfurt (an der Oder)? Jag hoppas att der Herr Phantast till bussexpert inte fryser i sitt tjäll där han skriver riktad reklam till otacksamma skandinaver)
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 16 januari 2016, 14:54:34 PM
Men vart kommer förarna ifrån? Hur funkar Flixbus idé? Är det dem som hyr in lokala bolag?

Flixbus är en kontor med en stort investorgrupp fra USA i backgrund som vill betalar alla förluster under närmaste aren. Man har ej egna bussar. Alla bussar (aktuellt finns nästan 1000 i Europa !) tillhör 100% de olika busspartner = ca. 200 olika bussbolaget - oftast normala resbyran nagonstans i landet som äggs 3, 5 eller 10 bussarna och trafikerar nu med 1, 2, 4 eller 8 eller fler bussarna för Flixbus i fjärrbusstrafik. Största är Albus som insättar 40 dubbeldäckare. Alla busserna far samma grönt design/lack/bildtext fra Flixbus, delvis finns där ocksa grönt sittplatser, vid Mercedes-Setra och MAN kann man direkt beställa turistbussar modell "Flixbus" inkluderat eluttag vid varje andra sittplats, grönt färg invändigt, WIFI m.fl. .

Dom busspartner far betalt för varje km (ca. 1,30 € per km = ca. 130:-SEK per mil) plus en liten tillägg per varje passager. Sa för busspartner är det mycket bra - man har ocksa lite vinst om bussen trafikerar helt tomt theoretisk. Busspartner maste köpar bussen själv, men man far stora rabatter vid bussfabriken och "automatisk" kreditfinansiering om man har kontrakt med Flixbus. Sa det är mycket attraktivt och numera i tyskland är det oftast sa at en stor antal busspartner vill trafikerar varje nya linje som tillkommer. Det är mycket lätt nu at far en helt nya bussflottan. Efter 3-4 ar i trafik kan man använder bussen fortfarende för egen beställnings- och turisttrafik eller säljer bussen begagnad.

Förare kommar fra Busspartner. Busspartner bjuder pa endast buss+förare likasom en underleverantör för Flixbus. Allt annars fixar Flixbus (biljettförsäljning, priser, linjenät, websidan, reklamationer, marknadsföring, pressarbete, korrespondens med myndigheterna m.fl.). Men busspartner har ingenting at bestämma. Man maste akceptera Flixbus-GPS-system (Flixbus vet alltid när dina bussar sej befinner), man maste bjuda pa snack och dryck enligt Flixbus-prislistan, man maste visar Flixbus-säkerhetsvideo efter varje avgang (samma typ som i flygplan), Flixbus bestämmar tidtabeller, förarepaus och storlek fra bussen m.fl. . Men buspartner kan väljer fritt sin egen bussmodell. Sa om man vill ha f. eks. en Scania-flottan gar det bra ocksa och maste man ej beställas SETRA, Mercedes eller MAN. Vid Flixbus Italia finns nu ocksa stor antal Irizar-bussarna f.eks. och i Frankrike och Tyskland ocksa VDL och IVECO bussarna.

Vem kan bli Flixbus-Busspartner ? Alla "normala" resbyran, bussbolaget, bussföretagare, bussägare som har minimum 1 buss, men de flesta busspartner äggs flera bussarna. För buspartner finns det praktisk ej risk. Men bästa chancen at ha billigt en helt nya flottan.

Sa Flixbus är en takmärke för en stor antal liten eller medelstora bussbolaget som trafikerar gemensamt en landstäckande bussnätet.

Sa vill det nu bli snart i Sverige ocksa som i Italia under 2015 med startpriser fra 1,- € förmodligen:
http://blog.zingarate.com/vagabondisquattrinati/wp-content/uploads/2015/07/zbook.jpg
http://www.travelquotidiano.com/wp-content/uploads/2015/11/FlixBus_Troiani.jpg
http://s1.gvacdn.be/Assets/Images_Upload/2015/05/22/eaf4fe56-ffdf-11e4-b9da-92948db7daba_web_scale_0.0325521_0.0325521__.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&format=jpg
(Utländiska SETRA och VDL-bussar i nya Flixbus-design)

Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 16 januari 2016, 14:58:55 PM
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 16 januari 2016, 02:46:38 AM
Men vart kommer förarna ifrån? Hur funkar Flixbus idé? Är det dem som hyr in lokala bolag? Hänger inte med alls om busstrafiken i Europa, kommer aldrig använda den ens, tåget är tyvärr överlägset i komfort, hur många stjärnor bussen än må ha.
Jag har för mig att lokala bussbolag skriver kontrakt på att köra en viss avgång och sedan får betalt dels per körd kilometer, dels per påstigande. Bussen får bolaget bekosta själv, men kan köpas med viss rabatt via Meinfernbus.

Kanske är det ändå ett lyckat upplägg om man skall  kunna slå sig in på marknaden, bussbolaget står för lokalkännedomen och kunnandet om busstrafik, medan meinfernbus står för marknadsföringen och rikstäckande varumärke. Bussen kan sedan användas till annat när den inte går på linje, och på så sätt få lite lönsamhet i de hela, nåt som bussbranschen inte är alltför bortskämd med
Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 16 januari 2016, 15:38:35 PM
Jo, det stämmar Kura-Gurra - de hade jag glömt totalt.

Normaltvis finns där ocksa länken och reklam pa websidorna fra lokala busspartner resbyran/bussbolaget för Flixbus, titta här:
http://www.omnibus-schroeder.eu/
http://www.schneider-bank.de/
http://www.nussbaum-reisen.de/
http://www.verhuven.de/
http://www.omnibusreisen-genthner.de/
http://www.moebius-bus.de/

Där finns en länk eller reklam pa startsidan fra resbyraer för Flixbus. Sa far man landstäckande gratis reklam för nya fjärrbusslinjer. Och busspartnern har fler vinst och inkomst om bussen är bra bokad - sa man sittar i samma baten som Flixbus.

Flixbus fungerar sa, at man skriva en kontrakt med busspartner f. eks. 3 ar at Flixbus betalar daglig 1 omlopp. Sa är pengarna för busspartner 100% garanterad och eventuellt maste Flixbus sänkar priset extremt för at far bussen nästan fullbokad. Normalt star bussbolaget, resbyran och bussägare i kö för at bli busspartner fra Flixbus... .


Titel: SV: Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !
Skrivet av: bussexperte skrivet 19 januari 2016, 12:07:25 PM
I gar fanns det en stor reportage över Flixbus-Meinfernbus i tysk TV "RTL-Undercover-Boss" med flera millioner framför TV.

Här är det splittrad i 6 videos som bjuder bra informationer om Flixbus-bolaget.

Var snälla och klick pa länken:

http://www.rtl.de/cms/sendungen/real-life/undercover-boss.html

Scroll helt ner där ser du videoutval. Text är pa tysk, men jag tror at det är dessutom interessant. Man ser hur det fungerar med biljettincheckning, flera bussterminalen, biljettkontor, huvudkontor, passagerare m.fl. .

1) Flixbus-chefen förklarer fusionen med Meinfernbus i tysk "Biergarten" och byte fra chefplatsen till Praktikant eller Copilot

2) Resan som Copilot med Albus-Setra 431 DT fra Innsbruck mot München med kvinnliga bussförare fra Bosnia

3) Chefen som Bus-Checker i gamla bussterminalen Köln f.eks. med stora problemer vid en Neoplan-Skyliner

4) Resan som Copilot med HunauReisen-Mercedes-Tourismo fra smabyerna i Sauerland med paus i Göttingen mot Berlin

5) Infopunkten vid bussterminalen München f. eks. med Vietnamesisk turist som vill betalar med VISA 15min före avgang,
vidare ser man ocksa biljettkontor en trappa up.

6) Upplösning fra "Undercover-Boss" i huvudkontor i Berlin vid Alexanderplatsen vem var verkligen Copiloten och Praktikant.

Naturligtvis var det en "billigt-doku-soap" men det var en stor reklam för alla fjärrbusserna i Tyskland ocksa, kanalen RTL är mycket populärt i Tyskland, Österrike och Swiss - men ocksa speciellt var det bra reklam för Flixbus. Det blir säkert nu ännu mer passagerare som vill nästa gang prova fjärrbussen istället fra taget i dom 3 ländarna.