Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !

Startat av busexperte, 19 april 2015, 20:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Nej det är ganska naturligt, Sverige är ett stort land med stora avstånd och få stora befolkningscentra, knappast någon åkare skulle vara intresserad av att dumpa priset under lång tid för att slå ut befintliga aktörer, jag tror vi kommer att få se en helt annan utveckling här än 30 kronors resor Malmö-Stockholm :-)

bussexperte

#46
Det kommar nu som sagt tidigare  :D, denna annons finns nu aktuellt pa websidan fra Flixbus:

https://www.flixbus.de/sites/default/files/static-pages/attachments/151027_co-founder_sweden.pdf

- Meinfernbus byte under 2016 namn fullständigt till Flixbus
- nu sökes en svensktalande chef för en helt nytt landstäckande fjärrbussnätet i Sverige
- Malet är att bli Nr. 1 i fjärrbussbranchen ocksa i Sverige

Sa det betyder att under 2016/2017 Flixbus startar nu (äntligen) en landstäckande helt nytt fjärrbussnätet i Sverige.
Hoppas at Megabus/Superbus/Onnibus-Stagecouch-Souter gruppen föjler med som konkurranse - sa blir det i framtiden äntligen i Sverige mycket billigare at resa runt ocksa med mindre biljettpriser fra SJ.

https://pp.vk.me/c628022/v628022318/dc24/Uv0erfqfgOQ.jpg
Flixbus Nederland, Frankrike och Italia. Kanske gul-bla för Sverige med drottningholm, midsommarstang, Pippi Langstrumpf, faluröd-stugan eller dalahäst ?

Nytt design fra 2016: http://www.mf-modellbau.eu/contents/media/flixbus-431dt-2-xxl.jpg

Joakim Wahlberg

Ska bli intressant att se. Nackdelen med buss är ju att det tar sån himla lång tid, dagens bussar Stockholm - Göteborg, vad tar dem? 6-7 timmar? Snabbaste tåget tar runt 3,och dit kan du om du har tur hitta biljetter för 195kr, har för mig det finns ännu billigare för oss ungdomar. Dessutom tar tåget och bussen olika vägar och därmed olika marknader. Möjligen mellan Göteborg och Malmö man kan konkurrera, men där går det ju Öresundståg och SJ till rätt låga priser (ÖT 350kr, med Jojo kort ännu billigare, och som ungdom med Jojo kort kostar det 170 kr för en resa på 3h, bussen tar 20 min längre men stannar ju inte alls på lika många ställen). Tror konkurrensen blir svår, tyvärr... Sverige är ett glestbefolkat land med långa avstånd mellan städerna. Det man möjligen får ner är priset på är andra bussbolags priser.

Men vart kommer förarna ifrån? Hur funkar Flixbus idé? Är det dem som hyr in lokala bolag? Hänger inte med alls om busstrafiken i Europa, kommer aldrig använda den ens, tåget är tyvärr överlägset i komfort, hur många stjärnor bussen än må ha.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

bussexperte

#48
Ska bli intressant att se. Nackdelen med buss är ju att det tar sån himla lång tid, dagens bussar Stockholm - Göteborg, vad tar dem? 6-7 timmar? Snabbaste tåget tar runt 3

Det fanns en CEO-Manager fra persontrafik i tyska järnvägen DB som har sagt under 2013/2014: "Det är ej normala människor som kör i 8 timmer med buss fra Köln till Berlin om det gar med ICE i ca. 4 timmer". Under vintern 2014/2015 sparkades han - i dag finns stora massor av folket som resar precis denna sträckningen med buss. Och pa första hand p.g.a. upp till 90% lägre priser än taget, där finns en stor antal bussbiljetter för 1,- 5,- eller mindre än 10,- oftast - men med taget kostar det 60, 80 eller 100,-€. Sa för en stor antal fra personer spelar restiden ej roll. Ungdomer och studerande/studenter sover i bussen eller hänga med mobilen/Laptop i nätet med bussens gratis WIFI.

Sa i Sverige är det möjligt at köra i 5:30 timmer fra Göteborg till Stockholm med 5min paus för förarbyte i Jönköping (eller Linköping). Dagens bussar stoppar offenbart alla flera ganger ? I Norrköping, Linköping, Jönköping och Boras ? Det är klart at restiden sa är för langt, men snabbtaget tar 3:20. Men viktigaste är prisen - tar vi f. eks. en hundralapp för en Flixbus-biljett mot ca. dubbelt pris för SJ (i bussen sittar 80-90% ungdomar - sa man maste jämföra med SJ-ungdomspriser !). Sa om man resa nu tur/retur sparar man 200 kronor varje vecka. Det betyder drygt at man spara ca. 10.000:-SEK om aret. Skillnaden är, at folket resar VARJE VECKA hem p.g.a. det är sa billigt. Och man nu theoretisk sänkar bussprisen till € 5,- är det 1/4 fra tagbiljett endast. Eller 100:- SEK per vecka med buss - jämfört 400:- SEK med tag. Resultaten är at endast "rika personer" sitter i framtiden i taget. Alla andra väljer billigare bussen.

Pa E6an Göteborg-Malmö finns ocksa stort potential. Sträckningen är nästan identisk med Hamburg-Berlin (283km motorväg, 3:10, Gö-Ma.270km motorväg), sa det är med bussen ca. 3 timmar och 3-timmers biljetter kostar i Tyskland (+ Frankrike + Italia) normalt mindre än 10,- Euro (=mindre än en svensk hundralapp). Men det är naturligt viktigt at man trafikerar non-stop i timmerstakt. För Varberg, Falkenberg, Helsingborg och Landskrona behövs en ytterligare linje som stoppar där ocksa. Snabbaste tagen Gö-Ma. tar 2:15 - ICE mellan Hamburg-Berlin i timmerstakt endast 90-100min - men dessutom har massor fra folket bytet fra taget till buss och bussen trafikerar ca. varje 10minut i dag. Sa kan man räknar med at ocksa manga svenskarna vill byte om taget tar 135min.

Dat var sträckningen var taget finns direkt parallelt men verkligheten ser sa ut: En "normalt" svensk familj bo i Halmstad och dotter kommar nu at studerar i Uppsala. En typisk Flixbus-linje kan bli Uppsala-Västeras-Örebro-Motala-Jönköping-Halmstad(-Helsingborg-Malmö-Trelleborg) (RV26). Med taget maste man byte 2 ganger (!) det tar över 6 timmer och det vill kostar högre biljettpris. Viken transportmedel väljer denna dotter för at resa hem varje vecka till familjen ???  100% Flixbussen - sa är det aktuellt i Tyskland, Frankrike och Italia - det kan man kallas en transportrevolution.

tåget är tyvärr överlägset i komfort, hur många stjärnor bussen än må ha.

Är det verkligen sa at taget är mer komfortabelt än buss ??? Jag tror det ej... - kanske at X2000 är bättre än ICE i tyskland - men f.eks. Öresundstaget ser ut som en bättre tunnelbana... . Finns fällbara sovsittplatser i taget ? Fällbara bord ? Fotstöd ? Free gratis WIFI ? Vid kvällen och i natten är det i bussen mörkt ocksa och man kan sova mycket bra. Det fungerar ej i taget, där finns alltid stort belysning. Om man har nonstop direktbuss har man det lungt och ro hela resan. I taget vid varje stopp finns personer med bagagge i ganget, hundar, smabarn, grupper m.fl. som är ej tyst. Om man resar fra A till D vill man ocksa ej lyssna pa vilken anslutning finns i B och C. Sa jag persönligen tänkar at bussen kan bli mycket bekvämare än stora antal taget. Och varje byte är extremt negativt, at stannar ute i vädret och väntar pa ansluttaget, hittar sin nya plats, ej bagage-service. I fjärrbussen tar förare hand om bagage och det är ocksa en stor fördel av fjärrbussen at det finns mycket mer direktförbindelse än med taget normalt.

Typisk situation i en flixbus: http://up.picr.de/19236700ut.jpg
Jag tror ej at det är ej komfortabelt... .

David M

Något som hade underlättat för tysk busstrafik till Norden hade varit om de övertygade sina landsmän i Ostholstein att sluta blockera byggandet av Fehmarnbält-tunneln. Så länge det tar minst över en timme extra jämfört med om det hade varit väg, plus att tidtabellerna blir osäkra p.g.a. säsongstrafik (där det kan bli timslånga köer till färjeläget) kommer flyget att vinna över alla expressbusslinjer till Hamburg även om de så bara utgår från Malmö/Köpenhamn. 35 mil med ett påtvingat stopp omöjliggör den där snabba och bekväma resan som det glunkas om.



(hur är förresten vädret i Frankfurt (an der Oder)? Jag hoppas att der Herr Phantast till bussexpert inte fryser i sitt tjäll där han skriver riktad reklam till otacksamma skandinaver)

bussexperte

Men vart kommer förarna ifrån? Hur funkar Flixbus idé? Är det dem som hyr in lokala bolag?

Flixbus är en kontor med en stort investorgrupp fra USA i backgrund som vill betalar alla förluster under närmaste aren. Man har ej egna bussar. Alla bussar (aktuellt finns nästan 1000 i Europa !) tillhör 100% de olika busspartner = ca. 200 olika bussbolaget - oftast normala resbyran nagonstans i landet som äggs 3, 5 eller 10 bussarna och trafikerar nu med 1, 2, 4 eller 8 eller fler bussarna för Flixbus i fjärrbusstrafik. Största är Albus som insättar 40 dubbeldäckare. Alla busserna far samma grönt design/lack/bildtext fra Flixbus, delvis finns där ocksa grönt sittplatser, vid Mercedes-Setra och MAN kann man direkt beställa turistbussar modell "Flixbus" inkluderat eluttag vid varje andra sittplats, grönt färg invändigt, WIFI m.fl. .

Dom busspartner far betalt för varje km (ca. 1,30 € per km = ca. 130:-SEK per mil) plus en liten tillägg per varje passager. Sa för busspartner är det mycket bra - man har ocksa lite vinst om bussen trafikerar helt tomt theoretisk. Busspartner maste köpar bussen själv, men man far stora rabatter vid bussfabriken och "automatisk" kreditfinansiering om man har kontrakt med Flixbus. Sa det är mycket attraktivt och numera i tyskland är det oftast sa at en stor antal busspartner vill trafikerar varje nya linje som tillkommer. Det är mycket lätt nu at far en helt nya bussflottan. Efter 3-4 ar i trafik kan man använder bussen fortfarende för egen beställnings- och turisttrafik eller säljer bussen begagnad.

Förare kommar fra Busspartner. Busspartner bjuder pa endast buss+förare likasom en underleverantör för Flixbus. Allt annars fixar Flixbus (biljettförsäljning, priser, linjenät, websidan, reklamationer, marknadsföring, pressarbete, korrespondens med myndigheterna m.fl.). Men busspartner har ingenting at bestämma. Man maste akceptera Flixbus-GPS-system (Flixbus vet alltid när dina bussar sej befinner), man maste bjuda pa snack och dryck enligt Flixbus-prislistan, man maste visar Flixbus-säkerhetsvideo efter varje avgang (samma typ som i flygplan), Flixbus bestämmar tidtabeller, förarepaus och storlek fra bussen m.fl. . Men buspartner kan väljer fritt sin egen bussmodell. Sa om man vill ha f. eks. en Scania-flottan gar det bra ocksa och maste man ej beställas SETRA, Mercedes eller MAN. Vid Flixbus Italia finns nu ocksa stor antal Irizar-bussarna f.eks. och i Frankrike och Tyskland ocksa VDL och IVECO bussarna.

Vem kan bli Flixbus-Busspartner ? Alla "normala" resbyran, bussbolaget, bussföretagare, bussägare som har minimum 1 buss, men de flesta busspartner äggs flera bussarna. För buspartner finns det praktisk ej risk. Men bästa chancen at ha billigt en helt nya flottan.

Sa Flixbus är en takmärke för en stor antal liten eller medelstora bussbolaget som trafikerar gemensamt en landstäckande bussnätet.

Sa vill det nu bli snart i Sverige ocksa som i Italia under 2015 med startpriser fra 1,- € förmodligen:
http://blog.zingarate.com/vagabondisquattrinati/wp-content/uploads/2015/07/zbook.jpg
http://www.travelquotidiano.com/wp-content/uploads/2015/11/FlixBus_Troiani.jpg
http://s1.gvacdn.be/Assets/Images_Upload/2015/05/22/eaf4fe56-ffdf-11e4-b9da-92948db7daba_web_scale_0.0325521_0.0325521__.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&format=jpg
(Utländiska SETRA och VDL-bussar i nya Flixbus-design)


Kurra-Gurra

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 16 januari 2016, 02:46:38 AM
Men vart kommer förarna ifrån? Hur funkar Flixbus idé? Är det dem som hyr in lokala bolag? Hänger inte med alls om busstrafiken i Europa, kommer aldrig använda den ens, tåget är tyvärr överlägset i komfort, hur många stjärnor bussen än må ha.
Jag har för mig att lokala bussbolag skriver kontrakt på att köra en viss avgång och sedan får betalt dels per körd kilometer, dels per påstigande. Bussen får bolaget bekosta själv, men kan köpas med viss rabatt via Meinfernbus.

Kanske är det ändå ett lyckat upplägg om man skall  kunna slå sig in på marknaden, bussbolaget står för lokalkännedomen och kunnandet om busstrafik, medan meinfernbus står för marknadsföringen och rikstäckande varumärke. Bussen kan sedan användas till annat när den inte går på linje, och på så sätt få lite lönsamhet i de hela, nåt som bussbranschen inte är alltför bortskämd med

bussexperte

#52
Jo, det stämmar Kura-Gurra - de hade jag glömt totalt.

Normaltvis finns där ocksa länken och reklam pa websidorna fra lokala busspartner resbyran/bussbolaget för Flixbus, titta här:
http://www.omnibus-schroeder.eu/
http://www.schneider-bank.de/
http://www.nussbaum-reisen.de/
http://www.verhuven.de/
http://www.omnibusreisen-genthner.de/
http://www.moebius-bus.de/

Där finns en länk eller reklam pa startsidan fra resbyraer för Flixbus. Sa far man landstäckande gratis reklam för nya fjärrbusslinjer. Och busspartnern har fler vinst och inkomst om bussen är bra bokad - sa man sittar i samma baten som Flixbus.

Flixbus fungerar sa, at man skriva en kontrakt med busspartner f. eks. 3 ar at Flixbus betalar daglig 1 omlopp. Sa är pengarna för busspartner 100% garanterad och eventuellt maste Flixbus sänkar priset extremt för at far bussen nästan fullbokad. Normalt star bussbolaget, resbyran och bussägare i kö för at bli busspartner fra Flixbus... .



bussexperte

#53
I gar fanns det en stor reportage över Flixbus-Meinfernbus i tysk TV "RTL-Undercover-Boss" med flera millioner framför TV.

Här är det splittrad i 6 videos som bjuder bra informationer om Flixbus-bolaget.

Var snälla och klick pa länken:

http://www.rtl.de/cms/sendungen/real-life/undercover-boss.html

Scroll helt ner där ser du videoutval. Text är pa tysk, men jag tror at det är dessutom interessant. Man ser hur det fungerar med biljettincheckning, flera bussterminalen, biljettkontor, huvudkontor, passagerare m.fl. .

1) Flixbus-chefen förklarer fusionen med Meinfernbus i tysk "Biergarten" och byte fra chefplatsen till Praktikant eller Copilot

2) Resan som Copilot med Albus-Setra 431 DT fra Innsbruck mot München med kvinnliga bussförare fra Bosnia

3) Chefen som Bus-Checker i gamla bussterminalen Köln f.eks. med stora problemer vid en Neoplan-Skyliner

4) Resan som Copilot med HunauReisen-Mercedes-Tourismo fra smabyerna i Sauerland med paus i Göttingen mot Berlin

5) Infopunkten vid bussterminalen München f. eks. med Vietnamesisk turist som vill betalar med VISA 15min före avgang,
vidare ser man ocksa biljettkontor en trappa up.

6) Upplösning fra "Undercover-Boss" i huvudkontor i Berlin vid Alexanderplatsen vem var verkligen Copiloten och Praktikant.

Naturligtvis var det en "billigt-doku-soap" men det var en stor reklam för alla fjärrbusserna i Tyskland ocksa, kanalen RTL är mycket populärt i Tyskland, Österrike och Swiss - men ocksa speciellt var det bra reklam för Flixbus. Det blir säkert nu ännu mer passagerare som vill nästa gang prova fjärrbussen istället fra taget i dom 3 ländarna.