Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !

Startat av busexperte, 19 april 2015, 20:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussexperte

Pa 5. nov. startar Meinfernbus en nya linje Berlin-Aarhus med stopp i Kolding. Busspartner ska bli Abildskou A/S.

Niklas Bygdestam

Det tyska bolaget Meinfernbus kör runt till stora delar av Europa. Men till Sverige kör de hittills bara till Malmö. Visst, de kommer ju in i Sverige, men ändå bara längst i söder så att säga.

Finns det inga planer att förlänga vidare? De skulle kunna köra en linje vidare till Stockholm och en annan till Göteborg. Eventuellt kanske till och med förlänga Göteborgsdelen ända till Oslo, så når de Norge också.

Är något av detta på gång? Någon som vet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Det är ett varumärke, inget bussbolag.

Linjen till Malmö körs av Bergkvarabuss (Elite Trafffic)

Det finns knappast något underlag att försöka stjäla marknadsandelar från Swebus och Nettbuss inom Sverige, det finns för få stora befolkningscentra jmf med söderut i Europa.

bussexperte

#18
Flixbus-Meinfernbus är en takvarumärke för expressbusstrafik i Europa. Systemet är da att man söka "Busspartner (=bussbolaget) som kör en eller flera linjer i samarbete med Flixbus-Meinfernbus. Dom fixar allt med tidtabeller, linjer, omlopp, priser, bokningar, marnadsföring, reklam, pressavdelning, bussdesign, websidan, facebook m. fl. - och privata bussbolaget satsar in egna chaufförer och egna bussarna. Genom kontraktet med Flixbus-Meinfernbus är det mycket lätt för bussbolaget att fa kredit fra banken för splitternya bussarna - där finns faktiskt en garanti för flera ar att bussbolaget far bussen daglig betalat.

Privata Bussbolaget far betalat CIRCA 1,30 Euro per varje km plus en liten tilläg per varje passagerare plus en liten tilläg för nattbussarna. Sa om bussen är fullt och trafikerar dag och natt blir det lite extra-pengarna för bussbolaget. Aktuellt har man ca. 200 busspartner i Tyskland, Holland, Frankrike, Italia, Luxemburg, Österrike och Tjeckien med ca. 800-900 gröna bussarna i daglig drift.

Under 2015 är det aktuellt stort expansion framförallt i Frankrike och Italia - nästan varje vecka blir en ny linje öppnat ocksa till Spanien-Norra och Napoli och Bari  i Södra-Italia redan. Nu kommar nästa vecka ocksa första linjen till Poland, Berlin-Stettin/Szeczin med 9 avganger dagligen och samtidigt ska kommar första linjen till Sofia i Bulgaria. Flixbus-Meinfernbus har själv förklarat att man vill bli Nr. 1 i hela Europa. Sa jag är 100% säkert att det kommar ocksa flera nya linjer till/genom Sverige och till Oslo - förmodligen under 2016 (eller 2017 ?).

Varför bade stora konkurrenter (Flixbus-Meinfernbus och Stagecoach-Souter-gruppen med Megabus/Polskibus/Superbus/Onnibus.com) vänta sa länge med upptäka Sverige vet jag inte. SPEKULATION: Svensk första busspartner Bergkvarabuss vill ej konkurrera med Swebus / Nettbuss i Sverige (???). Men normaltvis maste bade konkurrenter snart öppnar nya linjer pa svenskar Europavägar upp till Gävle/Sundsvall/Umea/Östersund samt ocks linjer genom Danmark och till Oslo.

Nästan i alla stora ländarna inom EU finns nu billiga moderna expressbussarna med biljettpriser oftast mindre än en Euro-tiolapp - utom i Sverige och Spanien (där finns en nästan-monopolet fra ALSA-National-Express-gruppen med mondpriser). Men Flixbus-Meinfernbus söker redan spansk, svensk och portugisisk kontorspersonal - sa jag är 100% säker att det blir snart slut med höga biljettpriser för expressbussarna ocksa i Sverige och Spanien under 2016/2017 :)

Exempel fra Tyskland: Före 2013 var det i Tyskland monopolet fra DB-Berlinlinienbus mellan Hamburg och Berlin med 1 buss varje timme mellan klockan 6 och 21 och biljettpriser 27,- € och ICE järnvägen för ca. € 80,-. Det var normalt att det fanns ej mer än ca. 20-25 personer i varje buss (samma antal i dag vid Swebus / Nettbuss (???) ).
Aktuellt kör dag och natt Berlinlinienbus för 7,-, Student-Agency för 5-10 €, Flixbus-Meinfernbus för 8,- och Postbus för 5,- - 8,90 € med tillsammen ca. 80 (!) avganger per dag delvis nästan fullbokat samt ICE järnvägen för € 19,- . Flixbus-Meinfernbus har där en 15min takt... :) och Megabus kommar pa denna sträckningen till under 2016 med sina 1,- € biljetter.

Samma transportrevolution var det under 2014/2015 med onnibus.com i Finnland och nu aktuellt i Frankrike och Italia. Biljettpriserna är sa lagt att det blir helt nya livskvaliteten. Tidigare det flesta folket/studerande resade endast vid pask, pingst, sommarlov och julen hem till familjen f.ex. . I dag är det normalt att resa VARJE VECKA i en annan stad flera timmar för shopping, party eller besöka familje/vänner. Hoppas att det kommar äntligen snart till Sverige ocksa - med förmodligen stora problemar / förändringar vid Swebus / Nettbuss ocksa likasom flera finländiska bussbolaget efter start fra Onnibus.com .

Aktuellt BILDLÄNK fra flera nya Flixbussar fra busspartner Troiani i Roma (Italia) som startar i November 8 nya linjer för Flixbus:
http://www.travelquotidiano.com/wp-content/uploads/2015/11/FlixBus_Troiani.jpg

Därfinns i övrigt nu en svensktalande websidan: http://www.flixbus.se


Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 21 november 2015, 15:15:44 PM
Varför bade stora konkurrenter (Flixbus-Meinfernbus och Stagecoach-Souter-gruppen med Megabus/Polskibus/Superbus/Onnibus.com) vänta sa länge med upptäka Sverige vet jag inte. SPEKULATION: Svensk första busspartner Bergkvarabuss vill ej konkurrera med Swebus / Nettbuss i Sverige (???). Men normaltvis maste bade konkurrenter snart öppnar nya linjer pa svenskar Europavägar upp till Gävle/Sundsvall/Umea/Östersund samt ocks linjer genom Danmark och till Oslo.


Eller så beror det på det som många försökt förklara tidigare: Att den svenska marknaden är för liten för att kunna ökas märkbart. Med tanke på hur glesbefolkat Sverige är jämfört med Tyskland och Polen är det svårt att få någon "transportrevolution" här.
På dig verkar det som att du tror att det finns hur mycket pengar som helst att tjäna med privata busslinjer, men så enkelt är det inte alltid.

bussexperte

Joho, därför finns forum - olika positioner till samma tema... :)

Om du (och andra) har rätt blir det ej Megabus/Superbus/Onnibus och ej Flixbus-Meinfernbus i Sverige i framtiden.

Men jag tror det ej. Ocksa i Sverige finns stora städerna och stora universitäts-städerna (Lund, Uppsala m.fl.). Stockholm-Göteborg-Malmö-Oslo är 4 mycket stora fixpunkter i en landstäkande nätet. Och andra mindre storstäderna ligger mitt pa vägen (Boras, Jönköping, Linköping, Norköping, Helsingborg, Halmstad, Örebro, Karlstad, Västeras). Sa med endast ca. 12, 14, 16 bussarna kan Flixbus eller Megabus/Superbus/Onnibus täckar 2/3 av Sveriges befolkningen samt i fortsättningen linjer till danska Jutland och Södra-Norge (Oslo).

Etablerade fjärrbusstrafik med konventionella högt prissystem (bussarna normalt ej fullbokat - endast ca. 15, 20, 25 personer i varje buss, i Sverige f.ex. Swebus / Nettbuss) är normalt ej hinder för att starta moderna lagpris-fjärrbusstrafik med normaltvis bra bokade busserna. Exempel Berlin-Prag: Där fanns alltid tchekiska bussföretaget Student-Agency med en 2 eller 3-timmars-takt för € 34,- mondpriser. Nu kör ocksa Flixbus samma sträckningen och Student-Agency bjuder pa biljetter för 9,- och 14,- för att halla personer kvar. Oftast är det sa att Tyskarna sittar i Flixbus och Tcheckiska folket välja Student-Agency. Flixbus har millioner kunder, det betyder att man har "automatisk" nagra kunder för varje nya linje till en nytt land. Sa är det en fördel fra europäiska Flixbus (eller Megabus) bussnätet genom endast national bekannta bussföretaget som f.ex. Student-Agency (Tcheckien), Isilines, Ouibus, Starshipper (Frankrike), Postbus, Deinbus, Onebus (Tyskland) eller Swebus / Nettbuss i Sverige. Ingen person i Tyskland känner i dag Nettbuss / Swebus... .

I Finland har flera konventionella fjärrbussföretaget "försvunnit" mycket snabbt efter start fra moderna lagprisfjärrbusstrafik fra Onnibus.com .

Det är samma som i Flygbranchen - gamla klassika högprisbolaget (SAS, Lufthansa, Finnair, AirFrance, KLM, Alitalia, IBERIA, Swiss, AirLingus, BA etc.) har mycket stora problemer genom nya billigtbolaget (Ryanair, Easyjet, Norwegian, WizzAir, Vueling etc.) som har nästan varje ar en nya rekordantal passagerare och starta nya linjer. Huvudskillnaden är inte service eller kostnader - men Ryanair f.ex. är normalt nästan fullbokat - men dom klassiska flygbolaget är oftast endast halvbokat. Lägre priser = mer passagerare och biljetter, samma princip gäller ocksa för fjärrbussaerna. Och OM Flixbus och / eller Megabus/Superbus/Onnibus starter i Sverige ocksa maste Swebus / Nettbuss sänkar priserna kraftigt eller dom har ingen framtid.

En annan sak: Möjligtvis finns aktuellt förhandlinger om en samarbete eller köp fra Swebus eller Nettbuss med Flixbus eller Megabus/Superbus/Onnibus (?). I Finland var det ocksa mycket plötsligt med köp fra Onnibus genom Brian Souter... . Men jag tror i alla fall inte at Megabus och Flixbus etablera sej i hela Europa - men endast inte i Sverige.

bussexperte

Oijoijoi - nu kommer Meinfernbus-linjen Malmö-Hamburg att slutas denna vecka 25.11. !

Där finns ingen förbindelse efter 25.11. ! Ocksa i Tyskland vet ingen varför... .

Linjen Hamburg-Malmö ersättas genom en Linje Köbenhavn-Hamburg-Leverkusen (nära Köln) !
Vad betyder det ? Elite-Traffic-Bergkvarabuss slutar linjen Malmö-Hamburg och (förmodligen) en annan busspartner trafikerar nu Köbenhavn-Leverkusen ?`Eller är grunden nya intensiva svensk tull-kontroller p.g.a. flyktningar ? Hamburg-Malmö bussen var tidigare populärt vid flyktningar som hade planerat att resa fra Hamburg till Sverige.

Meinfernbus-Linjen Malmö-Gedser-Rostock-Berlin finns kvar med en dags- och en nattavgang - men med mycket för högt priser, € 28,- / € 38,- och manga lediga platser. Här är stora konkurranse med Berolina, Eurolines and Bohemian Liner kanske Scandibuss ocksa med priser oftast mellan 19,- och 42,- €.

Ersa

Nu vet jag inte om alla håller med om att företag som RyanAir och Onnibus är några unika företag som revolutionerar branscherna enbart till det bättre. Onnibus i Finland har väl dessutom inte direkt gått med vinst på senaste tiden?

L-G Lassander

Citat från: bussexperte skrivet 22 november 2015, 17:20:38 PMDet är samma som i Flygbranchen - gamla klassika högprisbolaget (SAS, Lufthansa, Finnair, AirFrance, KLM, Alitalia, IBERIA, Swiss, AirLingus, BA etc.) har mycket stora problemer genom nya billigtbolaget (Ryanair, Easyjet, Norwegian, WizzAir, Vueling etc.) som har nästan varje ar en nya rekordantal passagerare och starta nya linjer. Huvudskillnaden är inte service eller kostnader - men Ryanair f.ex. är normalt nästan fullbokat - men dom klassiska flygbolaget är oftast endast halvbokat. Lägre priser = mer passagerare och biljetter, samma princip gäller ocksa för fjärrbussaerna.

Det spelar väl egentligen inte i slutet så hemskt stor roll hur många personer som suttit ombord på en buss, ett tåg eller ett flyg, utan hur mycket pengar som kommit in. Berättar väl en del om situtationen för ett av dina lysande exempel, Norwegian, i och med att de febrilt håller på att registrera om sina plan till Irland i jakten på billigare kollektivavtal.
Men för att tala siffror, låt oss titta på det första bokslutet för Onnibus, som du verkar vilja hylla till skyarna. Från juli 2013 till slutet av 2014 hade man en omsättning på 6.7 miljoner € och en förlust på 1.1 miljoner €. Samtidigt hade man en skuld på 6 miljoner €. (Källa: Taloussanomat.fi)
Det enda man egentligen lyckats med, är att rasera lönsamheten för en hel bransch. Trots att bussarna inte förr var fulla, var trafiken mångfaldigt mer lönsam än nu med dagens dumpade priser som resultat av det våldsamma priskrig som pågår.
För att klara av priskriget, har de gamla aktörerna varit tvugna att sanera bort all trafik med lägre beläggning. Detta har gjort stora luckor i trafiknätet. Längre kan man inte komma till Helsingfors/Vanda flygplats från Björneborg, som ett exempel. En stor brist, eftersom det inte heller går några dirkta tåg på den sträckningen.
Precis som Ersa skriver i sitt inlägg ovan, det är helt enkelt för små marknader. Inget av de Nordiska länderna har tillräckligt med befolkning för denna typ av verksamhet. Så är det bara!
Jag vet inte varifrån din iver över att få in Megabus till Sverige kommer, men hoppas svenskarna slipper få dem i sitt land!

Ersa

Jag känner inte alls igen påståendet att Swebus och Nettbuss skulle köra med halvtomma bussar. Åtminstone E4-trafiken brukar normalt vara rätt fullbelagda. Givetvis finns/fanns det inte lika belastade Swebus linjer som 801 Stockholm-Örebro-Göteborg och 835 Öland/Kalmar-Norrköping-Stockholm, men då passagerarantalet viker för mycket brukar alltför tomma avgångar försvinna automatiskt, utan att något lågprisföretag ens har börjat konkurrera med förlustpriser, låga löner och brister i kollektivavtalen.

Stagecoach grundare Brian Souter behöver inte heller "upptäcka" Norden, då denne köpte Swebus redan oktober 1996, men sålde företaget till Concordia (som idag heter Nobina) redan efter tre år. Ibland kanske verklighetens omkostnader hinner ikapp?

Varför vet ingen i Tyskland varför de själva inte kommer att trafikera Meinfernbus-linjen Malmö-Hamburg? Har man verkligen ingen koll på verkligheten och sin egen verksamhet?

"Ingen person i Tyskland känner i dag till Nettbuss / Swebus". Varför skulle de göra det? De norska och svenska företagen behöver ju inte marknadsföra sig i Tyskland. Å andra sidan känner den genomsnittlige nordiske bussresenären inte alls till namnen på något tyskt långfärdsbussföretag, inkl Postbus. Så det jämnar ju ut sig. Den nordiske bussresenären har i och för sig ibland även dålig koll på de svenska bussföretagens namn, och kan mycket väl råka köpa en Nettbussbiljett i Stockholm för färd mot Göteborg, för att därefter försöka stiga på en Swebusavgång mot samma destination.

bussexperte

Puuhhh - sa mycket i en tema... . Jag försöka att svara i flera steg... .

Nu vet jag inte om alla håller med om att företag som RyanAir och Onnibus är några unika företag som revolutionerar branscherna enbart till det bättre. Onnibus i Finland har väl dessutom inte direkt gått med vinst på senaste tiden?

Vad händer under sista 25 aren i Flygbranchen är faktisk en transportrevolution.

Tidigare maste normalt folk spara pengarna hela aret för 1 semesterflyg - i dag kan jag boka för samma pengarna varje manad en flyg fra Teneriffa med Ryanair + co. till alla europäiska storstäderna för en partyhelg eller en shoppinghelg.

Och med nya moderna lagprisbussarna är det samma. € 5,- Berlin-Dresden, € 7,- Berlin-Hamburg, € 3,- Berlin-Leipzig, € 10,- Berlin-Dortmund, Stuttgart-München € 5,-, Berlin-Prag 9,-   - det är faktisk än transportrevolution och kraftigt ökad livskvalitet för alla. Om jag var ungdom man maste spara hela aret för Interrailpass / Nordicrail 3-4 veckorna under sommaren, resten om aret maste man sitta hemma - igen har fler pengarna för att betala astronomisk järnvägsbiljetter. Ungdomer i dag resar oftast varje vecka i en annan stad för party, shopping, julmarknad, futboll m.fl. . Det gör endast med mycket billigare biljettpriser.

Om man starta en nytt företaget är det normalt att man har förluster dom första ca. 3 aren.
Megabus i Stor-Britannia och Polskibus arbetar med en överskott och speciellt vid Polskibus ser man att linjer med förluster kommar att inställas efter nagra manader (f.ex. Berlin-Stettin aktuellt). Samma är det med Ryanair - om där finns för mindre antal bokningar pa en destination kommar planet att omdisponera till en annan destination snart (Exempel Växjö-DüsseldorfWeeze).

bussexperte

#26
"Det spelar väl egentligen inte i slutet så hemskt stor roll hur många personer som suttit ombord på en buss, ett tåg eller ett flyg, utan hur mycket pengar som kommit in. Berättar väl en del om situtationen för ett av dina lysande exempel, Norwegian, i och med att de febrilt håller på att registrera om sina plan till Irland i jakten på billigare kollektivavtal.
Det enda man egentligen lyckats med, är att rasera lönsamheten för en hel bransch. Trots att bussarna inte förr var fulla, var trafiken mångfaldigt mer lönsam än nu med dagens dumpade priser som resultat av det våldsamma priskrig som pågår.
För att klara av priskriget, har de gamla aktörerna varit tvugna att sanera bort all trafik med lägre beläggning. Detta har gjort stora luckor i trafiknätet. Längre kan man inte komma till Helsingfors/Vanda flygplats från Björneborg, som ett exempel. En stor brist, eftersom det inte heller går några dirkta tåg på den sträckningen".


Inom EU är det absolut legitim och normalt att man utnytta alla fördelar för att minska kostnader. Jag har flyttat till Teneriffa pa första hand p.g.a. bättre vädret - men ocksa moms / skatte. Här finns endast 7% pa allt, en öl i restaurangen kostar endast 1,- - mycket mindre än i Tyskland och Sverige. I dag trafikerar i Tyskland manga flixbussar (och andra företaget) med bussarna regitrerade i Tchekien, Ungarn/Hungary, Österrike m.fl. - samma med Megabussen - kanske Köln-München med en buss fra Frankrike. Samma med föraren som kommar fra hela Europa och i Tyskland kommar snart f.ex. första förare fra Syrien under 2016, vi har manga ar sedan mangla av tyska förare. För 95% av folket spelar det ingen roll. Man vill ha det billigt - Tyskland är LIDL-land... . Om man varje vecka pendlar med buss fran A till B vill man ej diskuterar med föraren pa tysk - men om man kan köpa biljetten endast 1,- € billigare har man sparat 100,- € per ar !

Kanske att i Finland det är aktuellt en mindre destination inställd, men om en linje har för mindre passagerare är det normalt att där finns ej fjärbusstrafik längre - men om man fragar normala finska (buss)folket: Vad är bättre: Fjärrbusstrafik 2013 och i dag - 90% vill svara säkert i dag. Hur man ser pa bilderna fra varan medlem "helsingfosh" fanns det en stor antal gamla bussarna i drift med komplicerad förvirad linjenätet (7 olika bolaget ?) - Onnibus har hela flottan med nya bussarna med laggolv för rörelsehindrade och utsiktsdäck för dom som kan stiga trappa. Och om man eventuellt behövs mer plats i bussen är biljetterna sa billigt att man kan ocksa boka 2 platser bredvid. I genomsnitt är priserna i dag lägre än tidigare - samt prissänkningar vid finska järnvägen - det är viktigast för folket.

Du kritiserar "dumpade priser" - men oftast har "gamla" transportföretaget fel kalkulationsmodellen eller / och har ej nödvändiga kostnader och / eller arbetar ej effektivt.
3 exempel:
1) Lufthansa har hyrat nagra ar sen 30.000 kvadratmeter kontorsytan till astrononomiska 30,- € / kvm i nya futuriskiska Frankfurt-Airailcenter för helt normalt kontorsfolket. Men det finns massor fra bra moderna kontor i närheten för 5,- / 6,- eller 7,- €. Ryanair sittar i mycket billigare kontor i en industriomrade nagra km norr om Dublin. Det är en fra manga skillnaden mellan "gamla dyrare" och "moderna billigare" transportföretaget.
2) Eurolines kalkulation arbetar med sa extremt högt priser att bussen fra ca. 10 personer trafikerar ej med förlust. Moderna billigare bussföretaget startar med biliga priser för att fa mycket fler passagerare in i bussen. 10 x € 80,- = 800,- € billjettinkomst och pa andra sidan kanske 60 x € 20,- = € 1200,- biljettinkomst. Sa har man fler kunder och fler inkomst. Och gamla affärsmodellen fra Eurolines har ingen framtid. 
3) Megabus har bästa optimerade omloppet fra hela branchen. Gamla bussföretaget kör oftast fra A till B och efter en paus (eller nästa dagen) tillbaka. Vid Megabus är det normalt f.ex. att en buss lämnar garaget vid Feldkirchen nära München, trafikarar till Köln, fortsättar pa linjen mot Hamburg, kör som nattbuss tillbaka till Köln och förtsättar pa linjen mot Barcelona. Tillbaka Barcelona-Köln och därefter Köln-München tillbaka. Nagra timmar i depot i Feldkirchen och direkt pa nästa tur f.ex. München-Berlin. Det betyder varje buss rullar ca. 20, 21 timmar varje dag och transporterar därmed passagerare som har köpt biljetter. I samma tid oftast andra bussar övernatta i depot och förtjänar ej pengarna.
Samma princip har Ryanair - varje flygplan har endast 20-25min pa varje flygplats. F.ex. klockan 6:00 startar en plan fra Warszawa/Warschau med polsk besättning till Teneriffa, därefter Teneriffa-Köln, Köln-London, London-Roma, Roma-Oslo och sa vidare - jämfört med Lufthansa som f.ex. en plan pendlar endast mellan Hamburg och München med stora pauser emellan.

Sa om man har lägre kostnader och optimala omlopp kan man bjuder pa längre priser. Och det flesta folket vill ej betala mer än nödvändigt för att komma fra A till B.

bussexperte

"Ingen person i Tyskland känner i dag till Nettbuss / Swebus". Varför skulle de göra det? De norska och svenska företagen behöver ju inte marknadsföra sig i Tyskland. Å andra sidan känner den genomsnittlige nordiske bussresenären inte alls till namnen på något tyskt långfärdsbussföretag, inkl Postbus. Så det jämnar ju ut sig. Den nordiske bussresenären har i och för sig ibland även dålig koll på de svenska bussföretagens namn, och kan mycket väl råka köpa en Nettbussbiljett i Stockholm för färd mot Göteborg, för att därefter försöka stiga på en Swebusavgång mot samma destination.

Jag försökar att förklara det pa en exempel fra Frankrike:
Där finns aktuellt 2 internationala bussmärke (Megabus + Flixbus) och 3 nationala som har endast linjer i Frankrike (Ouibus + Isilines + Starshipper).
Megabus + Flixbus har en fördel att passagerare som kommar fra England (Megabus) eller Tyskland (Flixbus) boka normalt den varumärke som man känner bra. Sa dom andra 3 franska bussmärke maste lite mer arbete / investera att fa samma antal passagerae i bussen. Sa OM EVENTUELLT kommar Flixbus och/eller Megabus/Superbus/Onnibus etablerar landstäckande bussnätet i Sverige i framtiden och om theoretisk dom har samma biljettpriser som svenska nationala konkurrenten (Swebus / Nettbuss) finns lite mer passagerare i Flixbussen och Megabussen - dom som känner varumärke redan fra Tyskland.
Vidare fördel kanske med längre linjer - aktuellt blir Flixbussen Hamburg-Malmö inställd men jag kan tänka mej ocksa (SPEKULATION !) att under varen 2016 startar därför en längre nytt linje f.ex. Amsterdam-Stockholm eller Frankfurt-Stockholm. Aktuellt är det pa alla Flixbusslinjer och Meinfernbuslinjer en stor ombygning fra linjenätet med tendens till mycket längre linjer och därför inställning fra kortare linjer.

bussexperte

#28
"Stagecoach grundare Brian Souter behöver inte heller "upptäcka" Norden, då denne köpte Swebus redan oktober 1996, men sålde företaget till Concordia (som idag heter Nobina) redan efter tre år. Ibland kanske verklighetens omkostnader hinner ikapp?"

Jo, men de var helt andra tider, 20ar sedan. I dag finns det fria bussmarknaden i alla stora länderna i Europa - man är redan i Polen, Hamburg och Finland med egna bussarna - sa jag räknar i alla fall med att Megabus ELLER Superbus/Onnibus kommar at startar en bussnätet ocksa i Sverige under närmaste aren. Bade 2 trafikerar redan mycket längre linjer f.ex. fra Tallin till Warszwawa eller fra Köln till Barcelona - sa är det ocksa tänkbart med Amsterdam-Stockholm, Köln-Oslo eller Frankfurt-Uppsala.

Värför sa skeptiska emot Megabus ? Dom kör mycket effektivt dag och natt med förarbyte ca. varje 3 timmar, endast 1 förare för 90 passagerare, splitternya vanHool-bussarna, lägsta priserna. Och megabus-föraren far ca. 2500,- € i manad - det är mycket mer än vid de allra flesta sma privata tyska bussbolaget ("XYZ-Reisen") betaler, oftast ligger betalningen där vid ca. € 1800,- till 2000,- i manad.

Varför kritisera Norwegian om de flytta med kontoret till Ireland ? Jag förvänta av en bra europäisk agerande företag att man ha kontor där, när finns lägsta kostnader för kontoret och lägsta skatte / moms. För mitt flyg fra Teneriffa till Köln-Bonn med Norwegian vill jag inte betaler högre billjettpriser än nödvändigt för att kontoret ligger i ett dyrt land meg extra högt löner och skatte / moms. Sa det flesta folket som flyga med Norwegian appladerar säkert om dom läser fra Norwegians kontorsflytte till Ireland.

Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit), köpa vid ICA eller Ahlens och boka SAS. Men manga svensk folket ocksa kör Dacia eller Kia/Hyundai etc., köpa vid LIDL och PRIMARK och boka Ryanair eller Norwegian och är mycket nöjda med dom.

Ersa

#29
Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:13:02 PM
Du kritiserar "dumpade priser" - men oftast har "gamla" transportföretaget fel kalkulationsmodellen eller / och har ej nödvändiga kostnader och / eller arbetar ej effektivt.

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 15:21:38 PM
Och med nya moderna lagprisbussarna är det samma. € 5,- Berlin-Dresden, € 7,- Berlin-Hamburg, € 3,- Berlin-Leipzig, € 10,- Berlin-Dortmund, Stuttgart-München € 5,-, Berlin-Prag 9,-   - det är faktisk än transportrevolution och kraftigt ökad livskvalitet för alla. Om jag var ungdom man maste spara hela aret för Interrailpass / Nordicrail 3-4 veckorna under sommaren, resten om aret maste man sitta hemma - igen har fler pengarna för att betala astronomisk järnvägsbiljetter. Ungdomer i dag resar oftast varje vecka i en annan stad för party, shopping, julmarknad, futboll m.fl. . Det gör endast med mycket billigare biljettpriser.

Så om man tar mer än 5-10 €/biljett för att frakta folk tvärs över ett helt land, så har man gjort fel i kalkulationerna?

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:13:02 PM
I dag trafikerar i Tyskland manga flixbussar (och andra företaget) med bussarna regitrerade i Tchekien, Ungarn/Hungary, Österrike m.fl. - samma med Megabussen - kanske Köln-München med en buss fra Frankrike. Samma med föraren som kommar fra hela Europa och i Tyskland kommar snart f.ex. första förare fra Syrien under 2016, vi har manga ar sedan mangla av tyska förare. För 95% av folket spelar det ingen roll. Man vill ha det billigt - Tyskland är LIDL-land... . Om man varje vecka pendlar med buss fran A till B vill man ej diskuterar med föraren pa tysk - men om man kan köpa biljetten endast 1,- € billigare har man sparat 100,- € per ar !

Jo, man kan alltid försöka spara in på "onödiga kostnader" i form av lönedumpning och skattesmitning i och med att man registrerar personal och fordon i östeuropeiska EU-länder för att komma undan kollektivavtalen, men det lär knappast fungera i Norden utan stora konflikter med etablerade företag samt fackförbunden. Samt att fordonen väl måste vara registrerat i det nordiska land man bedriver ordinarie trafik i? Jag kan inte tänka mig att man kommer undan med utlandsregistrerade bussar i t.ex Norge, där man som norsk medborgare enligt lag inte ens får framföra en svenskregistrerad personbil på norsk väg.
Måttet är redan rågat i lastbilsbranschen, och vi behöver inte samma konflikt i expressbussbranschen.
Att tvinga in arbetslösa nyanlända som inte ens lärt sig språket bra (eller knappt fått linjekännedom) i yrket håller man ju idag på med för fullt i storstädernas lokaltrafik, och det tar nog många år innan folk återfår förtroendet för Arbetsförmedlingens, Försäkringskassans och bussbranschens förmåga att bedriva en seriös rekrytering till kollektivtrafiken i de tre storstadsområdena.