Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 15 oktober 2014, 16:35:18 PM

Titel: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 oktober 2014, 16:35:18 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_7418_Danderyd_20141015_zps48b1c0ea.jpg)

Här kommer en bild på en av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" i linjebeteckningen, 676X som trafikerar sträckan Norrtälje-Danderyds sjukhus. Denna linje verkar uteslutande trafikeras av blåbussar.

Den andra linjen är 670X (Vaxholm-Danderyds sjukhus). Denna linje verkar dock oftast trafikeras med röda bussar.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Karsten skrivet 15 oktober 2014, 16:54:02 PM
670X ingår i samma omlopp som 178 och 670 så röda bussar bör vara lika frekvent förekommande på alla tre linjer.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 oktober 2014, 17:58:56 PM
Citat från: Karsten skrivet 15 oktober 2014, 16:54:02 PM
670X ingår i samma omlopp som 178 och 670 så röda bussar bör vara lika frekvent förekommande på alla tre linjer.

Intressant, tack för uppgiften! Jag har nog bara prickat in 1-2 avgångar under hösten och det har mest varit Scania Omnicity I-ledvagnar (Holländare) som trafikerat dessa turer.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 15 oktober 2014, 18:29:17 PM
Holländarna verkar ha blivit lite "allroundare" som rullar på så gott som allt i Norrort.
Jag har många gånger rest med dessa på linjer där de inte borde vara, så det förvånar mig inte om de även rullar på blåbusslinjer.
//Fredrik
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: igel skrivet 15 oktober 2014, 19:45:21 PM
670X skiljer sig från 670 då den inte stannar vid Engarn. Men vad skiljer 676X från 676, förutom att den bara går till Danderyd?
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: P.Ek skrivet 15 oktober 2014, 20:09:50 PM
Citat från: igel skrivet 15 oktober 2014, 19:45:21 PM
670X skiljer sig från 670 då den inte stannar vid Engarn. Men vad skiljer 676X från 676, förutom att den bara går till Danderyd?

676X har inga stopp mellan Campus Roslagen och Roslags Näsby trafikplats, och vid just Roslags Näsby trafikplats gäller ingen påstigning mot Danderyd samt ingen avstigning mot Norrtälje till skillnad från 676 där man får kliva av och på hur man vill längs hela linjen numera.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 oktober 2014, 17:58:56 PM
Intressant, tack för uppgiften! Jag har nog bara prickat in 1-2 avgångar under hösten och det har mest varit Scania Omnicity I-ledvagnar (Holländare) som trafikerat dessa turer.

Dessa är Omnilink, ej Omnicity ;)
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: igel skrivet 15 oktober 2014, 23:20:18 PM
Citat från: P.Ek skrivet 15 oktober 2014, 20:09:50 PM
och vid just Roslags Näsby trafikplats gäller ingen påstigning mot Danderyd samt ingen avstigning mot Norrtälje till skillnad från 676 där man får kliva av och på hur man vill längs hela linjen numera.

Dessa är Omnilink, ej Omnicity ;)
Kan inte vara helt lätt för resenärer till Roslags Näsby att veta att man inte får kliva av där om man går på en 676X i Danderyd till skillnad från en 676.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med X-suffix
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2014, 10:26:21 AM
Citat från: igel skrivet 15 oktober 2014, 23:20:18 PM
Kan inte vara helt lätt för resenärer till Roslags Näsby att veta att man inte får kliva av där om man går på en 676X i Danderyd till skillnad från en 676.

Nej, det är inte lätt för dem att hålla isär alla påhitt från huvudman och/eller operatörer som dessutom ändras då och då.
Röda 639 tillåtet
Blåa 676 tillåtet
Blåa 676X ej tillåtet

I slutändan är det idag främst färgen som styr, framför bokstaven X, vilket innebär att folk försöker stiga på 676X men motas bort, medan förarna i 639 försöker övertyga dem om att de får stiga på, men blir inte trodda fullt ut (kanske pga bussens röda lack).

Att 639 och 676 dessutom inte stannar för avstigande södergående vid Roslagstull, medan 670 gör det, rör också till det för resenärerna. Speciellt då alla tre linjer stannar för av- och påstigande på samma hpl i norrgående riktning.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 oktober 2014, 15:57:15 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 oktober 2014, 18:29:17 PM
Holländarna verkar ha blivit lite "allroundare" som rullar på så gott som allt i Norrort.
Jag har många gånger rest med dessa på linjer där de inte borde vara, så det förvånar mig inte om de även rullar på blåbusslinjer.
//Fredrik

Det stämmer. Hollands-Scaniavagnarna syns på i princip alla Norrortslinjer. Har dock inte sett dem på 524:an än.

Citat från: P.Ek skrivet 15 oktober 2014, 20:09:50 PM

Dessa är Omnilink, ej Omnicity ;)

Du har så rätt. Menade "link", men det blev "city".  :)
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: buskörare skrivet 16 oktober 2014, 18:43:14 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 oktober 2014, 15:57:15 PM
Det stämmer. Hollands-Scaniavagnarna syns på i princip alla Norrortslinjer. Har dock inte sett dem på 524:an än.

Du har så rätt. Menade "link", men det blev "city".  :)

Beror på att 524 ligger på omlopp som hör till "Gamla Vallentuna" (dvs det som tidigare tillhörde Märsta) och på dom linjerna körs bara kortbussar. Det pga de andra linjerna som kan bli väldigt svårkörda med ledbuss.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 oktober 2014, 08:37:08 AM
Citat från: buskörare skrivet 16 oktober 2014, 18:43:14 PM
Beror på att 524 ligger på omlopp som hör till "Gamla Vallentuna" (dvs det som tidigare tillhörde Märsta) och på dom linjerna körs bara kortbussar. Det pga de andra linjerna som kan bli väldigt svårkörda med ledbuss.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7790_Arninge_2030806_zps6be8b685.jpg)

Tack, det förklarar saken. Minns att man trafikerade några turer med ledvagn sommaren 2013. Lyckades få en bild vid ett av dessa tillfällen.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 17 oktober 2014, 08:45:07 AM
Citat från: buskörare skrivet 16 oktober 2014, 18:43:14 PM
Beror på att 524 ligger på omlopp som hör till "Gamla Vallentuna" (dvs det som tidigare tillhörde Märsta) och på dom linjerna körs bara kortbussar. Det pga de andra linjerna som kan bli väldigt svårkörda med ledbuss.
I princip är det så, men vagnbrist(?) Ställer ibland till det förmodar jag. Det är inte helt ovanligt med boggi på 524 och 660 numera. Ledbuss förekommer fortfarande sporadiskt på 524:an. Jag såg för första gången en B9:a på 524 för knappt två veckor sedan. Man tager vad man haver förmodar jag...
/ Fredrik
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: buskörare skrivet 17 oktober 2014, 16:51:45 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 oktober 2014, 08:45:07 AM
I princip är det så, men vagnbrist(?) Ställer ibland till det förmodar jag. Det är inte helt ovanligt med boggi på 524 och 660 numera. Ledbuss förekommer fortfarande sporadiskt på 524:an. Jag såg för första gången en B9:a på 524 för knappt två veckor sedan. Man tager vad man haver förmodar jag...
/ Fredrik

Självklart kan vagnbrist ställa till det, men det är anledningen till att det i vanliga fall inte ska gå ledbussar på 524:an. Boggi går att köra även på 660-linjerna, men det kräver lite extra från föraren förstås.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 17 oktober 2014, 18:44:48 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2014, 16:51:45 PM
Självklart kan vagnbrist ställa till det, men det är anledningen till att det i vanliga fall inte ska gå ledbussar på 524:an. Boggi går att köra även på 660-linjerna, men det kräver lite extra från föraren förstås.

Fungerar nästan enbart 15-metersboggi utan styrande tredjeaxel på 646, 648 och 649 så funkar det nog även på de likasinnade 66x-linjerna ett stenkast bort, på andra sidan skogsdungen.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: buskörare skrivet 18 oktober 2014, 01:25:03 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2014, 18:44:48 PM
Fungerar nästan enbart 15-metersboggi utan styrande tredjeaxel på 646, 648 och 649 så funkar det nog även på de likasinnade 66x-linjerna ett stenkast bort, på andra sidan skogsdungen.

Det var ju precis det jag skrev?
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2014, 09:29:08 AM
Citat från: buskörare skrivet 18 oktober 2014, 01:25:03 AM
Det var ju precis det jag skrev?

Ja?
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: buskörare skrivet 19 oktober 2014, 09:43:24 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2014, 09:29:08 AM
Ja?

Okej  :) Bara undrade varför du citerar för att skriva exakt samma sak.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2014, 09:54:22 AM
Inte exakt. Jämförelsen med Rimbos tre skollinjer saknades (eftersom få i detta forum klarar av att jämföra angränsande trafikområden), samt att det är viss skillnad på Arrivas nya smidiga boggibussar jämfört med Nobinas gamla stelaxlade. Så eftersom det inte krävs nåt extra av Rimboförarna idag, så borde det vara ännu enklare för Vallentunaförarna att behärska 66x.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Nico skrivet 19 oktober 2014, 11:42:23 AM
Fast då ska man också ta med i ekvationen att de flesta av Rimboförarna är erfarna rävar med ett antal hundratusen km i armar och ryggmärg och med en detaljkunskap om sitt område som inte många andra SL-områden har en chans att komma i närheten av...  Inte för att det kanske är rättvist att resonera så, men i fallet med Rimbo så vet man ju om att de klarar det... ;)
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: buskörare skrivet 19 oktober 2014, 20:09:24 PM
Citat från: Nico skrivet 19 oktober 2014, 11:42:23 AM
Fast då ska man också ta med i ekvationen att de flesta av Rimboförarna är erfarna rävar med ett antal hundratusen km i armar och ryggmärg och med en detaljkunskap om sitt område som inte många andra SL-områden har en chans att komma i närheten av...  Inte för att det kanske är rättvist att resonera så, men i fallet med Rimbo så vet man ju om att de klarar det... ;)

Du har en poäng. Med tanke på hur fina boggibussarna blir efter väldigt kort tid, så känns det som att det är lite för svårt i dagsläget. Framför allt till förare som aldrig kört boggi. Även om de flesta förarna som kör 660-injerna är erfarna, så har dom inte kört mycket boggi.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2014, 21:19:28 PM
Fast egentligen finns det ju inga skäl att envisas med att sätta ut boggibussar på skogslinjerna med sina fåtalet resenärer.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 oktober 2014, 21:25:47 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2014, 21:19:28 PM
Fast egentligen finns det ju inga skäl att envisas med att sätta ut boggibussar på skogslinjerna med sina fåtalet resenärer.

Annat än omloppstekniska skäl, det kostar ju betydligt mer i fasta kostnader om man behöver ha flera olika busstyper som används betydligt mindre/buss
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 05:25:54 AM
Fast om man nu (som både Rimbo, Norrtälje och Vallentuna) redan har rena omlopp där kortbussar kan rulla på lokala skogslinjer hela dygnen, är det ju bra onödigt att köra de allra längsta boggivagnarna på dem. Men de ökade bränsle-, slitage- och skadekostnaderna för boggivagnarna kanske ändå inte överstiger nyinvesteringskostnader för något yngre tvåaxliga (storleksmässigt optimala) bussar?
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med ;X-suf - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 10:00:12 AM
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 05:25:54 AM
Fast om man nu (som både Rimbo, Norrtälje och Vallentuna) redan har rena omlopp där kortbussar kan rulla på lokala skogslinjer hela dygnen, är det ju bra onödigt att köra de allra längsta boggivagnarna på dem. Men de ökade bränsle-, slitage- och skadekostnaderna för boggivagnarna kanske ändå inte överstiger nyinvesteringskostnader för något yngre tvåaxliga (storleksmässigt optimala) bussar?

Det är ju en annan variant att man tar vad man har tillgång till, i Vallentunafallet rullar väl bussarna runt mellan stationeringarna hos Arriva.

I Rimbofallet kan ni väl ta upp en diskussion om det nu finns uppdrag hela trafikdygnet för en annan vagntyp, problemet blir väl att det blir ett väldigt dåligt km uttag på sådana bussar vilket omöjliggör annat än fordon som är i slutet av livscykeln.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 15:09:28 PM
Det finns inget specifikt "Rimbofall", utan boggivagnar förekommer ju på smålinjer både på stora och mindre depåer i hela trafikområdet, samt även övriga länet, där andra operatörer kör. I helgen noterade jag t.ex enbart långa boggibussar på Söderörns smålinjer.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med X-suffix - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 15:48:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 15:09:28 PM
Det finns inget specifikt "Rimbofall", utan boggivagnar förekommer ju på smålinjer både på stora och mindre depåer i hela trafikområdet, samt även övriga länet, där andra operatörer kör. I helgen noterade jag t.ex enbart långa boggibussar på Söderörns smålinjer.

I flera fall får man på helgerna köra med vad som finns tillgängligt, i många fall varken servas städas eller tankas bussarna på lördagar t.ex, allt som felrapporteras fredag-lördag blir då ibland stående.

Sedan finns det som nämnts tidigare inte ekonomi i att ha drösvis med reservbussar i alla kategorier och i många fall är det bättre att ha en fordonstyp som kan användas på de flesta linjer.

Är det framkomlighetsproblem tar man upp det med resp väghållare.

I en perfekt värld där man inte behövde tänka på kostnaderna skulle man t.ex på 819 kunna ha 4 olika busstyper beroende på belastning, boggiebuss under för o efterrusning och i motrusningen, ledbuss i rusningen-rusningsriktningen, normalbuss under normaltrafik och minibuss under lågtrafiken.
Detta var ett seriöst förslag från en kommunpolitiker för typ 10 år sedan.
Titel: SV: En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 18:39:12 PM
Drösvis med reservbussar är det ju ingen risk att det skulle förekomma. Idag finns det väl knappast några reservbussar att tala om i SL-tjänst. Oavsett trafikområde och operatör bör tilläggas. Vilket är lite tråkigt.