En av SL:s två stomlinjer med "X-suffix" - 15 oktober 2014 (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 15 oktober 2014, 16:35:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Ersa

Inte exakt. Jämförelsen med Rimbos tre skollinjer saknades (eftersom få i detta forum klarar av att jämföra angränsande trafikområden), samt att det är viss skillnad på Arrivas nya smidiga boggibussar jämfört med Nobinas gamla stelaxlade. Så eftersom det inte krävs nåt extra av Rimboförarna idag, så borde det vara ännu enklare för Vallentunaförarna att behärska 66x.

Nico

Fast då ska man också ta med i ekvationen att de flesta av Rimboförarna är erfarna rävar med ett antal hundratusen km i armar och ryggmärg och med en detaljkunskap om sitt område som inte många andra SL-områden har en chans att komma i närheten av...  Inte för att det kanske är rättvist att resonera så, men i fallet med Rimbo så vet man ju om att de klarar det... ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 19 oktober 2014, 11:42:23 AM
Fast då ska man också ta med i ekvationen att de flesta av Rimboförarna är erfarna rävar med ett antal hundratusen km i armar och ryggmärg och med en detaljkunskap om sitt område som inte många andra SL-områden har en chans att komma i närheten av...  Inte för att det kanske är rättvist att resonera så, men i fallet med Rimbo så vet man ju om att de klarar det... ;)

Du har en poäng. Med tanke på hur fina boggibussarna blir efter väldigt kort tid, så känns det som att det är lite för svårt i dagsläget. Framför allt till förare som aldrig kört boggi. Även om de flesta förarna som kör 660-injerna är erfarna, så har dom inte kört mycket boggi.

Ersa

Fast egentligen finns det ju inga skäl att envisas med att sätta ut boggibussar på skogslinjerna med sina fåtalet resenärer.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2014, 21:19:28 PM
Fast egentligen finns det ju inga skäl att envisas med att sätta ut boggibussar på skogslinjerna med sina fåtalet resenärer.

Annat än omloppstekniska skäl, det kostar ju betydligt mer i fasta kostnader om man behöver ha flera olika busstyper som används betydligt mindre/buss

Ersa

Fast om man nu (som både Rimbo, Norrtälje och Vallentuna) redan har rena omlopp där kortbussar kan rulla på lokala skogslinjer hela dygnen, är det ju bra onödigt att köra de allra längsta boggivagnarna på dem. Men de ökade bränsle-, slitage- och skadekostnaderna för boggivagnarna kanske ändå inte överstiger nyinvesteringskostnader för något yngre tvåaxliga (storleksmässigt optimala) bussar?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 05:25:54 AM
Fast om man nu (som både Rimbo, Norrtälje och Vallentuna) redan har rena omlopp där kortbussar kan rulla på lokala skogslinjer hela dygnen, är det ju bra onödigt att köra de allra längsta boggivagnarna på dem. Men de ökade bränsle-, slitage- och skadekostnaderna för boggivagnarna kanske ändå inte överstiger nyinvesteringskostnader för något yngre tvåaxliga (storleksmässigt optimala) bussar?

Det är ju en annan variant att man tar vad man har tillgång till, i Vallentunafallet rullar väl bussarna runt mellan stationeringarna hos Arriva.

I Rimbofallet kan ni väl ta upp en diskussion om det nu finns uppdrag hela trafikdygnet för en annan vagntyp, problemet blir väl att det blir ett väldigt dåligt km uttag på sådana bussar vilket omöjliggör annat än fordon som är i slutet av livscykeln.

Ersa

Det finns inget specifikt "Rimbofall", utan boggivagnar förekommer ju på smålinjer både på stora och mindre depåer i hela trafikområdet, samt även övriga länet, där andra operatörer kör. I helgen noterade jag t.ex enbart långa boggibussar på Söderörns smålinjer.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 15:09:28 PM
Det finns inget specifikt "Rimbofall", utan boggivagnar förekommer ju på smålinjer både på stora och mindre depåer i hela trafikområdet, samt även övriga länet, där andra operatörer kör. I helgen noterade jag t.ex enbart långa boggibussar på Söderörns smålinjer.

I flera fall får man på helgerna köra med vad som finns tillgängligt, i många fall varken servas städas eller tankas bussarna på lördagar t.ex, allt som felrapporteras fredag-lördag blir då ibland stående.

Sedan finns det som nämnts tidigare inte ekonomi i att ha drösvis med reservbussar i alla kategorier och i många fall är det bättre att ha en fordonstyp som kan användas på de flesta linjer.

Är det framkomlighetsproblem tar man upp det med resp väghållare.

I en perfekt värld där man inte behövde tänka på kostnaderna skulle man t.ex på 819 kunna ha 4 olika busstyper beroende på belastning, boggiebuss under för o efterrusning och i motrusningen, ledbuss i rusningen-rusningsriktningen, normalbuss under normaltrafik och minibuss under lågtrafiken.
Detta var ett seriöst förslag från en kommunpolitiker för typ 10 år sedan.

Ersa

Drösvis med reservbussar är det ju ingen risk att det skulle förekomma. Idag finns det väl knappast några reservbussar att tala om i SL-tjänst. Oavsett trafikområde och operatör bör tilläggas. Vilket är lite tråkigt.