Nån som ska ut o ta bilder på bussarna som körs mellan Thorildsplan och Åkeshov av Westin Buss med start ikväll kl 22?
Vi får väl se om bussförarna vågar/orkar stå på sig och inte släpper av folk vid Alvik när dom eventuellt måste stanna för rött ljus etc, nu när inte ersättningsbussarna stannar vid Alvik respektive Kristineberg.
Jag tror att en hel del väljer att gå av vid Stora Mossen och går de sista 10-15 minuterna ner till Alvik och Tvärbanan samt de andra bussarna.
I går kväll målade man i de tillfälliga busskörfälten mellan Åkeshov och Alvik och idag satt skyltningen uppe från respektive station ner mot busshållplatserna.
Tja, det mesta kommer väl att köras med turistbussar och då är det inte direkt vare sig lämpligt eller smidigt att försöka att släppa av folk mitt i trafiken. Det finns ju inte heller så mycket till lämpliga gångvägar i direkt anslutning till korsningarna här. Tror nog att de flesta förarna tar med det i beräkningen.
Idag fick jag ett mail med bilder på några av de bussar som ska gå på ersättningstrafiken. De bussar som går att identifiera är följande:
UTA691 (Volvo B9S, Bliva Buss i Sverige)
XSJ303 (Volvo B9S, Terminal G)
XXD536 (MAN A23, Westin Buss)
RJJ562 (MAN A23, Westin Buss)
RJS175 (MAN A23, Westin Buss)
TNN577 (Scania Scala, Westin Buss)
En till Scala vars registreringsnummer inte syns.
Tog just en snabb titt i Abrahamsberg. Ca 10 bussar hann passera. Alla ledbussar för lokaltrafik, dvs inga turistbussar. Mest Västtrafik, någon Östgötatrafiken och en knallorange stadsbuss jag inte kunde identifiera.
Tja, jag har många dagar utan något planerat, så... Åkeshov, here i come!
Citat från: Göran B skrivet 11 juli 2014, 22:53:09 PM
Tog just en snabb titt i Abrahamsberg. Ca 10 bussar hann passera. Alla ledbussar för lokaltrafik, dvs inga turistbussar. Mest Västtrafik, någon Östgötatrafiken och en knallorange stadsbuss jag inte kunde identifiera.
Det du sett är antagligen två Volvo B9S, som från början rullade i Östergötland men sedan såldes och lackerades om i Västtrafiks färger av Terminal G. Dessa har i sin tur sålt dem till Busline i Sweden i Tumba som behållit Västtrafiks lackering. Bussarna är TLD631 (fd Ringarums) och UTA751 (fd Lingmerths). En knallorange stadsbuss låter som om man lånat in en ledbuss från Karlstad, alltså tillhörig Förenade Buss. Antalet ledbussar som används i stadstrafiken i Karlstad nu under juli är rätt begränsat.
Vi får väl hoppas på bilder.
Gällande den i orange kostym, så tror även jag att det är Karlstad. För någon vecka sen stod nämligen 5-6 st fd Göteborgare, som sedan gick till Karlstad, hos MAN i Lindvreten. Har dock inte lagt tid på att kolla varför de är tillbaka dit igen.
En orange är UPG545. Känns inte som Karlstadbussar, men jag kan ha fel. Västtrafikbussarna är betydligt fler än två. / hälsning från Kirin sushi Brommaplan
XJA830 är en Västtrafikmålad buss
Citat från: Göran B skrivet 12 juli 2014, 12:19:28 PM
En orange är UPG545. Känns inte som Karlstadbussar, men jag kan ha fel. Västtrafikbussarna är betydligt fler än två. / hälsning från Kirin sushi Brommaplan
XJA830 är en Västtrafikmålad buss
Förvärvad 2014-07-09 av Westin buss. Verkar som att Förenade buss förvärvade den för ungefär ett år sedan. Dock kanske registreringen på Westin bara är tillfällig med tanke på trafiktillstånd mm?
Det är alltså Karlstadbussar som går i ersättningstrafiken. De är helt strippade på dekaler och andra kännetecken.
Passade på att fota lite hos en bekant i dag.....
(http://i372.photobucket.com/albums/oo163/bjorketorp1/IMG_0445_zpsd4d7097b.jpg) (http://s372.photobucket.com/user/bjorketorp1/media/IMG_0445_zpsd4d7097b.jpg.html)
(http://i372.photobucket.com/albums/oo163/bjorketorp1/IMG_0406_zps50a4e39d.jpg) (http://s372.photobucket.com/user/bjorketorp1/media/IMG_0406_zps50a4e39d.jpg.html)
(http://i372.photobucket.com/albums/oo163/bjorketorp1/IMG_0432_zps65ead8bb.jpg) (http://s372.photobucket.com/user/bjorketorp1/media/IMG_0432_zps65ead8bb.jpg.html)
(http://i372.photobucket.com/albums/oo163/bjorketorp1/IMG_0414_zps41fe1416.jpg) (http://s372.photobucket.com/user/bjorketorp1/media/IMG_0414_zps41fe1416.jpg.html)
Måste säga att MTR verkar strunta i att se till att ha informationsvärdar i Alvik för de resenärer som nu "glömde" kliva av i Thorildsplan för bytet till ersättningsbussarna mot Åkeshov.
I Alvik så fick Arrivas värdar jobba åt MTR med att hänvisa arga/sura/gnälliga/glömska resenärer tillbaka till tunnelbanan för att sen åka tillbaka till Thorildsplan för bussen skull.
Dock ett smart drag av MTR som slipper betala och tillsätta egen personal för att hänvisa resenärer när man vet att Arriva har sina egna i Alvik för Tvärbanans skull.
Instämmer om avsaknad av värdar i Alvik. Många turister som skulle till Drottningholm var helt förvirrade. Jag gjorde en insats på engelska, tyska och japanska. Såväl tyskar som japaner skickade jag med 12:an till Nockeby för promenad eller buss över broarna till Drottnngholm.
Hur har man tänkt här egentligen? Är det p,ga platsbrist i Alviksterminalen man har valt att köra från Thorildsplan?
Kunder från Västerort som tänkt byta till Tvärbanan norr eller söderut får nu åka till Thorildsplan sedan och tillbaka västerut, det kostar ju också både bussar o förare att köra på detta sätt.
Enligt SL är det platsbrist i Alvik som är anledningen.
Men jag trodde i min enfald att man skulle använda sig av nattbusshållplatsen mot stan utanför Statoil vid Alviksplan så att resenärer väster i från kunde komma ner till Alvik, kanske den ligger för nära brobyggarna eller så?
Tvärbanan trafikerar Alvik-Gröndalsrampen-Alvik under sommaren fram till 17/8, all övrig trafik på tvärbanan är inställd.
Nockebybanan går som sommartrafik.
Citat från: a32 skrivet 12 juli 2014, 16:51:20 PM
Enligt SL är det platsbrist i Alvik som är anledningen.
Skitsnack SL, det har alltid körts Ersättningstrafik i bussterminalen förr när tunnelbanan varit avstängd. Det har jag mängder av bilder på.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 juli 2014, 16:28:15 PM
Hur har man tänkt här egentligen? Är det p,ga platsbrist i Alviksterminalen man har valt att köra från Thorildsplan?
Kunder från Västerort som tänkt byta till Tvärbanan norr eller söderut får nu åka till Thorildsplan sedan och tillbaka västerut, det kostar ju också både bussar o förare att köra på detta sätt.
För Tvärbaneresenärerna är väl problemen inte särskilt stora? För resenärer mot Liljeholmen och Sickla: Kliv av vid Stora Mossen (där stannar väl bussen?) och en kort uppfriskande promenad till Alvik. Stannar inte också 110 och 112 i närheten?
Resenärer mot Ulvsunda, Sumpan och Solna: Kan man ta sig till Brommaplan - tag buss 509! Hyfsat nära till hållplatserna Johannesfred, Solna Business Park och Solna C. Körs parallellt med spårvagnen sträckan N. Ulvsunda - Sundbybergs centrum.
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2014, 19:31:11 PM
Skitsnack SL, det har alltid körts Ersättningstrafik i bussterminalen förr när tunnelbanan varit avstängd. Det har jag mängder av bilder på.
Platsbrist och pga av trafiksituationen i Alvik enligt SL
Tvärbanans ersättningsbuss 22 A går från Vidängsvägen i Alvik till Solna C.
Buss 110 och 112 är oförändrade
Bussar från Brommaplan går bra att ta mot Sumpan /Solna
Så det finns alternativ bara man stannar upp och tänker efter lite.
1 RJJ562 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå
4 UPG545 MAN A23 2004 Orange
5 UPG570 MAN A23 2004 Blå
6 UPG575 MAN A23 2004 Orange
7 UPG580 MAN A23 2004 Orange
8 RJS175 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå
9 XWA480 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå
11 XJA816 MAN A23 Lion´s City G 2005 Blå
12 XJA830 MAN A23 Lion´s City G 2005 Blå
15 XSJ303 Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF 2008 Västblå
16 UTA731 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 Ö-traf Vit
17 UTA716 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 Ö-traf Vit
18 UTA691 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 Ö-traf Vit
19 TNN577 Scania L94UB6x2/Lahti Scala 2003 Gul
? UPG245 MAN A23 2004 Orange
? TNN568 Scania L94UB6x2/Lahti Scala 2003 Gul
? UAZ723 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå
? XXD536 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå
? XRL107 Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF 2006 Västblå
Komplettera gärna :)
Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 12 juli 2014, 21:34:11 PM
Komplettera gärna :)
Anders
2 UAZ723
10 XXD536
14 XRL107
Det kunde jag komplettera iaf. Var också ute och åkte/fotade lite.
Var ute och tittade som hastigast igår och det verkade flyta på bra. Får även säga att det var en mängd snygga bilder så cudos till alla fotografer. Även tur att man fått fatt på andra bussar (hörde bara i förbifarten tidigare under säsongen att man tänkte ha turistbussar) som passar bättre för denna typ av trafik. Just kollektivtrafikbussar för ersättning är annars en klar bristvara.
Citat från: a32 skrivet 12 juli 2014, 16:51:20 PMEnligt SL är det platsbrist i Alvik som är anledningen. Men jag trodde i min enfald att man skulle använda sig av nattbusshållplatsen mot stan utanför Statoil vid Alviksplan så att resenärer väster i från kunde komma ner till Alvik, kanske den ligger för nära brobyggarna eller så?
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2014, 19:31:11 PMSkitsnack SL, det har alltid körts Ersättningstrafik i bussterminalen förr när tunnelbanan varit avstängd. Det har jag mängder av bilder på.
Saker och ting förändras över tid. Vad gäller Alviksterminalen som den ser ut idag (efter ombyggnaden för en del år sedan) så är den för trång för dagens ordinarie trafik. Trots att den frekventeras av så få linjer att man inte ens behöver göra en terminalkarta (enligt de riktlinjer som finns) så har man har ju flera gånger varit nära ett skyddsstopp. Hela området i övrigt är även det väldigt trångt (finns ju inget direkt utrymme att användas som bussmagasin osv.) så jag kan därför förstå både att man inte ville använda Alvik som ändhållplats för ersättningstrafiken eller ens gå ned där.
Sedan är det skillnad på att gå ned vid ett tillfälligt stopp med en buss i taget och med flera bussar under en längre planerad avstängning. Håller med om att det däremot ter sig lite märkligt att man (då det ändå körs till Thorildsplan) inte använt 198:s hållplatser vid Alviksplan. Visserligen kanske de inte är helt lämpliga att trafikera dagtid, men med lite anpassning så hade det nog fungerat ändå.
Alviksterminalen måste ju vara en av de sämsta projekteringar man gjort på många år, men varför inte tänka lite längre och använda Vidängsvägen, där kan man lossa två ledbussar samtidigt och det är ju faktiskt sommar och kortare rusning.
Tar ju en hel del tid att ta sig dit och därifrån. Sedan har det tyvärr blivit svårare och svårare att få med kommunerna/väghållarna på olika typer av särlösningar. Det brukar vara väldigt besvärligt att få med dem på noterna vad gäller tillfälliga p-förbud, få till eventuella 'asfaltslimpor' för att kanske tillfälligt göra en refug överkörningsbar, flytta lite skyltar osv.
Vad gäller Alviksterminalen så är den numera dessutom privatägd (ägs av fastighetsägaren för Alviks torg) och det är inte enkelt att göra något alls där numera. Även detta är ett fenomen (och ett problem) som lär komma än mer på sikt. Just bussterminalerna i Storstockholm är lite av ett sorgebarn rent allmänt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juli 2014, 10:17:32 AM
Alviksterminalen måste ju vara en av de sämsta projekteringar man gjort på många år, men varför inte tänka lite längre och använda Vidängsvägen, där kan man lossa två ledbussar samtidigt och det är ju faktiskt sommar och kortare rusning.
Vidängsvägen uppe i backen är ju upptagen av ersättningstrafiken för Tvärbanan. Men man kunde ha använt utrymmet under tunnelbanan. Det var kanske det du tänkte på?
Att man inte vill använda Alviksterminalen förstår jag. Den sväljer ju knappt ordinarie trafik, i synnerhet inte nu när det pågår en del byggjobb i dess närhet (eller är man klara med dom?).
Att klämma in en ledbuss var tredje minut skulle inte ha funkat.
Nu är vi nog på gränsen till vad som hör hemma i detta forum...
I dag hade situationen i Alvik förbättrats något:
1) nordgående plattform avstängd med plastband
2) en MTR-person fanns på sydgående plattform som informatör
3) några skyltar utformade enligt SLs senaste designprogram, undras vad de fick betala för detta :P
(http://bae.se/bilder/IMG_0081.JPG)
Citat från: Göran B skrivet 13 juli 2014, 22:00:35 PM
Vidängsvägen uppe i backen är ju upptagen av ersättningstrafiken för Tvärbanan. Men man kunde ha använt utrymmet under tunnelbanan. Det var kanske det du tänkte på?
Japp
Intressant att SL anger platsbrist i Alviksterminalen. Minns när Keolis(Dåvarande Busslink) körde ersättning på en del av denna sträcka och då trafikerades Alvik utan vad jag hörde problem. Man använde sig av Scania CN113-ledbussar(69xx) vid det tillfället....
Det var sannolikt på den gamla terminalen. Den nya blev trängre. Sedan beror det väl även på omfattningen av ersättningstrafiken.
Bara en del av bussarna verkar kunna skyltas upp. Andra har en fast skyltning där det står "Ersätter gröna linjen". Ser väldigt dåligt ut.
Samma sak gäller många av de vagnar som Arriva kör på Tvärbanan. I det fallet handlar det sannolikt om att vagnarna inte lyckats ladda ned programpaketet, men i fallet med T-baneersättningen så handlar det väl om att bussarna inte har BussPC och således inte kan ladda ned tjänster, destinationer mm. via WLAN som ordinarie SL-vagnar gör. Visserligen går det sannolikt (i alla fall på en del vagnar) att lägga in enskilda destionationer med separat uppkoppling, men frågan är väl om SL betalat för det eller om de inhyrda åkerierna brytt sig?
Citat från: Nico skrivet 14 juli 2014, 21:06:18 PM
Samma sak gäller många av de vagnar som Arriva kör på Tvärbanan. I det fallet handlar det sannolikt om att vagnarna inte lyckats ladda ned programpaketet, men i fallet med T-baneersättningen så handlar det väl om att bussarna inte har BussPC och således inte kan ladda ned tjänster, destinationer mm. via WLAN som ordinarie SL-vagnar gör. Visserligen går det sannolikt (i alla fall på en del vagnar) att lägga in enskilda destionationer med separat uppkoppling, men frågan är väl om SL betalat för det eller om de inhyrda åkerierna brytt sig?
Det kan knappast finnas krav på att fordon som ska användas i knappa tre veckor ska utrustas med BussPc, det är nog även så att SLL saknar den mängd extra fordonsenheter som krävs för detta.
Vad gäller vanliga dot eller ledskyltar med fordonsstyrd utrustning så lägger man knappast in annat än just ersätter Gröna linjen i detta fall.
Vill man komplettera går det bra med pappskyltar Hässelby resp Thorildsplan-(City)
De vagnar som Arriva använder för Tvärbanan är ju vanliga ordinarie SL-bussar så där bör det inte vara några problem. Som du sedan skriver så finns det ju i övrigt direkt inga extra BussPC-enheter på lager heller så självklart går det inte att få in i inhyrda ersättningsvagnar. Vad gäller de vagnar som rullar på T-baneersättningen så finns det väl ett fåtal åkare som laddat ned destinationer på egen hand i enskilda vagnar, men som jag skrev så är det frågan "om SL betalat för det eller om de inhyrda åkerierna brytt sig?". Att skriva »Ersätter gröna linjen« räcker ganska bra i de flesta av sammanhangen.
Citat från: Daniel S skrivet 14 juli 2014, 20:59:50 PM
Bara en del av bussarna verkar kunna skyltas upp. Andra har en fast skyltning där det står "Ersätter gröna linjen". Ser väldigt dåligt ut.
Inte ens här kunde SL uppfinna hjulet på nytt.
De som rullar på Tvärbanan skyltades 22B och destination.
Den Orangea bussen är ju fd. Förenade Buss i Värmland 182. Har man redan avyttrat dessa eller ska den tillbaka sedan?
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2014, 00:05:06 AM
Inte ens här kunde SL uppfinna hjulet på nytt.
De som rullar på Tvärbanan skyltades 22B och destination.
Det är inte SL:s fel utan beror som sagt på att bussarna på 22A, 22B samt 22E är vanliga SL-vagnar med BussPC och således i normalfallen kan ladda ned tjänsterna och får då även med destinationerna. De vagnar som rullar på 19 är inhyrda från minde bolag, saknar BussPC och måste således ladda in ev. andra destinationer på egen hand. Se i övrigt tidigare inlägg om detta i denna tråd.
Fordonslista Ersättningstrafiken Tunnelbanan Gröna Linjen 11-27/7 2014
Ägare sedan..
1 RJJ562 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 Fd GS 609
2 UAZ723 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 Fd GS 603
3 UPG245 MAN A23 2004 Orange Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 Fd GS 556, Förenade Buss 181
4 UPG545 MAN A23 2004 Orange Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 Fd GS 552, Förenade Buss 180
5 UPG570 MAN A23 2004 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 Fd GS 559
6 UPG575 MAN A23 2004 Orange Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 Fd GS 555, Förenade Buss 182
7 UPG580 MAN A23 2004 Orange Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 Fd GS 561, Förenade Buss 183
8 RJS175 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-02 Fd GS 607
9 XWA480 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-02 Fd GS 612
10 XXD536 MAN A23 Lion´s City G 2008 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-02 Fd GS 613
11 XJA816 MAN A23 Lion´s City G 2005 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-07 Fd GS 596
12 XJA830 MAN A23 Lion´s City G 2005 Blå Westin Buss, Stockholm 2014-07-08 Fd GS 593
13 EEB798 Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF 2008 Västblå Terminal G, Henån 2014-01-16 Terminal G 102, fd GS 980
14 XRL107 Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF 2006 Västblå Terminal G, Henån 2014-01-16 Terminal G 103, FD GS 952
15 XSJ303 Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF 2008 Västblå Terminal G, Henån 2014-01-16 Terminal G 104, Fd GS 978
16 UTA731 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 Ö-traf Vit Bliva Buss i Sverige, Nässjö 2011-07-19 Bliva Buss 8526
17 UTA716 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 Ö-traf Vit Bliva Buss i Sverige, Nässjö 2011-07-29 Bliva Buss 8052
18 UTA691 Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE 2004 Ö-traf Vit Bliva Buss i Sverige, Nässjö 2012-04-03 Bliva Buss 8350
19 TNN577 Scania L94UB6x2/Lahti Scala 2003 Gul Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 fd Stadsbussarna 247
20 TNN568 Scania L94UB6x2/Lahti Scala 2003 Gul Westin Buss, Stockholm 2014-07-09 fd Stadsbussarna 246
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+RJJ562+Drottningholmsv%C3%A4gen,Stockholm+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+UAZ723+Brommaplan+%28T%29,Bromma+2014-07-18-2.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+UPG245+Drottningholmsv%C3%A4gen,Abrahamsberg+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+UPG545+Drottningholmsv%C3%A4gen,Stockholm+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+UPG570+Drottningholmsv%C3%A4gen,Abrahamsberg+2014-07-18.jpg/_img900.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+UPG575+Drottningholmsv%C3%A4gen,Abrahamsberg+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+UPG580+Brommaplan+%28T%29,Bromma+2014-07-18-2.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+RJS175+Drottningholmsv%C3%A4gen,Abrahamsberg+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+XWA480+%C3%85keshov+%28T%29+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+XXD536+Drottningholmsv%C3%A4gen,Stockholm+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+XJA816+%C3%85keshov+%28T%29+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+XJA830+Thoridsplan+%28T%29,Stockholm+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/T/Terminal+G/Terminal+G+102+%C3%85keshov+%28T%29+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/T/Terminal+G/Terminal+G+103+Brommaplan+%28T%29,Bromma+2014-07-18-2.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/T/Terminal+G/Terminal+G+104+%C3%85keshov+%28T%29+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/B/Bliva+Buss/8500/Bliva+Buss+8526+Thoridsplan+%28T%29,Stockholm+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/B/Bliva+Buss/8000/Bliva+Buss+8052+Drottningholmsv%C3%A4gen,Abrahamsberg+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/B/Bliva+Buss/8300/Bliva+Buss+8350+Brommaplan+%28T%29,Bromma+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+TNN577+%C3%85keshov+%28T%29+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/W/Westin+Buss+Stockholm/P-X/Westin+Buss+TNN568+Drottningholmsv%C3%A4gen,Stockholm+2014-07-18.jpg/_img1280.jpg)
Hoppas bilderna är till belåtenhet, lite fler på hemsidan.
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2014, 01:52:43 AM
Hoppas bilderna är till belåtenhet, lite fler på hemsidan.
Bilderna var till belåtenhet, men de saknar visst Exif-information... ;)
Skumt . Exif syns ju på hemsidan
En liten fråga vad gäller destinationsskyltningen... vet inte om det är en optisk villa eller om jag missat något i tråden, men det ser ut som flera av MAN-vagnarna har destionationen som något slags jättedekal klistrad på utsidan. Stämmer det eller behöver jag köpa bättre glasögon?
Citat från: Nico skrivet 23 juli 2014, 18:41:58 PM
En liten fråga vad gäller destinationsskyltningen... vet inte om det är en optisk villa eller om jag missat något i tråden, men det ser ut som flera av MAN-vagnarna har destionationen som något slags jättedekal klistrad på utsidan. Stämmer det eller behöver jag köpa bättre glasögon?
Inga glasögon behövs! ;) Många av bussarna har texten påklistrad utanför skyltskåpet. När man ser bussarna i verkligheten ser texten nästan ut att lysa, trots att det inte är någon belysning bakom. :P
Bussarna som tillhörde Westin Buss verkar alla tillhöra Svenska Neoplan nu. Jag har bara tittat på två av bussarna, TNN577, UPG575. De Västtrafiksblåa MAN är på Neoplan Väst.
Undra om de orangea bussarna ska tillbaka till Karlstad och rulla som skolbussar igen eller om man köper nya bussar till trafiken, om den nu finns kvar.